Český prozaik, dramatik a esejista Jiří Kratochvil oslavil 4. ledna osmdesáté narozeniny. Připojujeme se opoděně ke gratulaci a přinášíme dva texty, které nám poskytl: krátkou povídku a esej-manifest, v něm se zamýšlí nad posláním spisovatele: jsou chvíle, kdy by se měl stát svědomím národa? A jestlie ano, nenastává ona chvíle právě nyní?
-red-
Povinnost robotů perlustrovat se při kadém kontaktu s lidmi byla prvním krokem, jak se vyrovnat s jejich hromadnou, přemnoenou existencí. Jejich podobnost s lidmi byla toti u zaráející a v současné situaci, kdy jich bylo u bezmála víc ne lidí, taky nebezpečná. Původní nadšení z humanoidních robotů, které jste mohl potkat u bezmála na kadém rohu, rychle pominulo a bylo vystřídáno úzkostí a speciální kyborgoneurózou, toti hrůzou z masového splývání organického s technickým.
Ale ani perlustrace nebyla řešením. Kdy se vám třeba přihodilo, e jste někoho oslovil s banálním dotazem, kde je která ulice, a dotyčný, dříve ne vám odpověděl, se vám napřed představil, polekal jste se, e jste v něm robota sám nepoznal. A to znamená, e kdy roboti nebudou chtít a nepředstaví se, budete jim klidně zobat z ruky, jak jste byl dosud zvyklý zobat z ruky některým lidem.
A potom se stalo to, čeho se Leoš Pařízek nejvíc obával. Bylo rozhodnuto, e umělá inteligence se za téhle situace u nesmí realizovat do ádné organické podoby a s kyborgy u měl být konec. A šlo to bohuel tak daleko, e případný strůjce humanoidního robota měl být tvrdě potrestán, a to nejen vysokou pokutou, nýbr třeba i kriminálem. Umělá inteligence ano, tisíckrát ano, ale jen v podobě chytrých strojů a bystrých automatů.
Celá města byla zásluhou Pařízkovy umělé inteligence uitečně zautomatizována a všechno dokonale propojeno k lidskému prospěchu. Ale přesto i nad Leošem visel Damoklův meč: běda, kdyby si zas začal s kyborgem, potamo s humanoidním robotem.
Ale člověk se od robota liší taky tím, e je nezmanipulovatelný.
A teď u vidím, jak se tady hned zvedají protestující ruce. Nu připusťme, e na některé lidičky někteří mocichtiví vládci nepotřebují ani karabáč, nýbr postačí jim manipulativní slovíčka. Ale klidně si dám nohu za krk za to, e Leoš Pařízek nebyl zmanipulovatelný.
A nejen na truc tomu zákonu z nejvyšších politických míst, ale především pro své potěšení si ustrojil robotku Elvíru. Pojmenoval ji po své milované tetince, původem z Kláštora pod Znievom (co je slovenská obec v okrese Martin a pod zříceninami hradu Zniev). Nebyla to sice humanoidní robotka, tak daleko by přece jen nešel. Odradil ho vdycky pohled do stropu, na ten meč nad svou hlavou. Robotka Elvíra byla toti kočka. Samozřejmě kočka, s kterou mohl komunikovat lidskou řečí. A tak měl doma příjemné rozptýlení a pak se u relaxovaný mohl naplno věnovat umělé inteligenci ve slubách člověka. A Elvíře zatím svěřil hromady novin a časopisů, aby si tak mohla rozšiřovat slovní zásobu.
A vůbec tě, Leoši, nenapadlo, e bych taky ráda něco dělala?
Ale vdyť děláš, pěkně si povídáme, rozptyluješ mou samotu, čteš si v novinách a časopisech, rozšiřuješ svou slovní zásobu, a kdy nezlobíš, nechám tě na koberci metat kozelce, brousit si nehty na Damoklově meči, a kdy na to přijde, třeba i chytat myši.
Asi mi nerozumíš, vole. Chci něco tvořit, vole.
Řešením by třeba mohlo být, kdyby ji zaměstnal psaním románů. Však ouha, tvořivost umělé inteligence má své hranice. Samozřejmě Elvíra by mohla psát a doslova chrlit kýčovité romány. Ale takových tvůrců tady je i bez robotek a nenalézal důvod rozšiřovat jejich řady. Umělá inteligence daleko přesahuje lidské schopnosti, toti v chytrém ratio, a kam se hrabe lidský rozum na umělé neuronové sítě a jejich střelhbité zpracování dat. Ale zato v nich není, aspoň dosud ne, ani špetka tvůrčího talentu.
Leoš dlouho hledal a pátral, jak na to vyzrát, zatímco Elvíra se u otráveně přehrabovala těmi stohy novin. Ale pak se hledaje a nic netuše dotkl pekelné brány.
Otlično! zaradovala se Elvírka, co pro nepamětníky přeloíme jako výborně!.
Umělá inteligence můe být tím nejproduktivnějším šiřitelem fake news a Elvíra se taky s chutí činila. Falešné zprávy jsou v rukou čínských a ruských agentů sugestivní, manipulativní a velice nebezpečné, ale v kočičích Elvířiných tlapkách mohou být pouze roztomilé. Tím si byl Leošek jist. Ale jak se mýlil. A pak u bylo pozdě.
V celé zemi všechny kočky ztratily zájem o myši a přeorientovaly se teď na lidské voliče. Na čem by snad nebylo zas nic tak strašného, kdyby nezačaly vyhrávat naprosto všechny volby. A ani tak inteligentní expert v informatice a algoritmech, jako byl Leošek, nedokázal uhodnout, kam to spěje.
Však my, majíce u jistou zkušenost, moc dobře víme, jak to všechno skončí. (A jen do závorky dodejme, e robotka Elvíra sedí ještě nad svou miskou mléka, ale nedozírné zítřky jí u kynou.)
Jiří Kratochvil (1940) je spisovatel, dritel řady literárních cen (např. Jaroslava Seiferta, Toma Stopparda nebo Karla Čapka). Jeho zatím posledním vydaným dílem je román Liška v dámu (2019).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.