Poár, který se rozpoutal v katedrále Notre Dame de Paris 15. dubna 2019, byl následující den udušen, první ohromení a prach opadly a namísto zhroucené věe se dnes nad stavbou vznášejí vysoké jeřáby. Katedrála stále vévodí ostrovu Cité uprostřed velkoměsta obehnaná zástavami, ale otazníky nad původem poáru a nad rekonstrukcí katedrály přetrvávají.
Není pochyb, e bezpečnostní předpisy, jak při opravách, je právě probíhaly, tak bezprostředně při vypuknutí poáru, nebyly striktně dodreny. Původní podezření na neopatrnost dělníků, kteří v té době pracovali na lešeních kolem katedrály, ať u by šlo o nedopalek cigarety nebo elektrický zkrat na stavbě, byla zatím vyloučena s odkazem na poměrně ohnivzdornou střešní dubovou strukturu, kde by podobný jednorázový incident neměl zapříčinit tak rychle se propagující poár. Poukazuje se ale na to, e přes výhrady ochranářů byly před několika lety elekrifikovány zvony nad chrámovou lodí. Ani protipoární zařízení a pokyny nebyly důsledně respektovány: přítomní na mši, která právě v katedrále probíhala, byli naštěstí včas evakuováni, ale nebezpečí poáru a identifikace přesného místa vzniku byly potvrzeny s půlhodinovým zpoděním a bylo třeba další půlhodiny pro plné nasazení paříských hasičů.
Poár trvající 15 hodin mobilizoval přes 400 hasičů, kteří – přes jistě dobře míněné rady, včetně prezidenta Trumpa – nepřistoupili na hašení vodou z letadel z obav před narušením stavby pod silným vodním tlakem, ale preferovali metodu hašení uvnitř objektu i za pomocí dronů. Poár nejprve zničil střechu a dubovou podpůrnou strukturu z počátku 13. století. Posléze se dramaticky zřítila vě přistavěná a v 19. století architektem Eugenem Viollet-le-Ducem, která celé stavbě dominovala s výškou 96 metrů. Na její stavbu bylo třeba 500 tun dřeva a hlavně 250 tun olova, které se vzhledem k vysokým teplotám během poáru roztavilo, a dokonce částečně zplynovatělo. Velká část vnitřního vybavení katedrály, mimo jiné socha Madony s dítětem ze 14. století a velké varhany z poloviny 19. století, snad vyšly z poáru bez velké úhony.
Poár vzbudil vskutku celosvětovou vlnu pohnutí také pod dojmem doslova přímého přenosu přenášeného všemi médii. Jistě k tomu přispělo i to, e Notre Dame de Paris vdy patřila k neopominutelné etapě turistických návštěv, pro francouzské školáky byla připomínkou povinné četby stejnojmenného románu Victora Huga a tradičním místem rozloučení s významnými francouzskými osobnostmi. Po bezprostředním smutku nad nenahraditelnou ztrátou, soucitu s francouzskou komunitou všude ve světě, po velkodušných finančních příslibech ze všech stran a po prezidentově veřejném slibu obnovit katedrálu do pěti let se ve Francii rozpoutala rozčilená polemika jak přistupovat k rekonstrukci.
Prvním bezprostředním problémem se stala kontaminace roztaveným olovem. To pocházelo především ze zhroucené věe, ale také ze svár skleněných vitráí. V prvních dnech po poáru bylo toto nebezpečí podceněno, ale po protestech veřejnosti nastala panika, která nejprve vedla k uzavření škol v okolí katedrály, hromadnému měření olova v krvi školáků a konečně k drastickému zpřísnění bezpečnostních pokynů na stavbě, a dokonce k jejímu dočasnému přerušení.
Ústřední otázkou samozřejmě zůstává jak přistupovat k rekonstrukci: snait se o obnovu stavby v její původní podobě před poárem, nebo se nevyhýbat její více či méně odváné modernizaci? Diskuse se zpočátku soustředila na osud zborcené štíhlé věe dokončené Viollet-le-Ducem v roce 1859, která nahradila původní zvonici z 13. století odstraněnou kvůli špatnému stavu v roce 1792. V době svého vzniku byla nově vybudovaná neogotická zvonice bez zvonů, a tedy čistě ornamentální, inspirovaná věí na katedrále v Orléansu, terčem kritik, ostatně jako některé jiné restaurované přestavby hlavního architekta Napoleona III. včetně třeba hradu Pierrefonds na sever od Paříe. Má se přistoupit na rekonstrukci rekonstrukce z 19. století, anebo, jak by poznamenal moná sám Viollet-le-Duc, restaurovat stavbu neznamená ji udrovat, opravovat nebo předělávat, ale obnovit ji v kompletním stavu, který moná nikdy neexistoval v daném momentě.
S postupným odhalením škod se ukazuje, e obnova katedrály bude technicky, architektonicky, finančně a koneckonců i lidsky náročná akce. Není ještě jasné, zda nebyla nějak zásadně narušena struktura celé stavby. Jakým materiálem nahradit zničené části: pouít dřevo či beton namísto více ne staletých dubů, vyuít zachráněné kameny, nebo je nahradit novými, a jakého druhu? Snait se zbudovat střechu v původní podobě, nebo ji nahradit novou, eventuelně průhlednou z nových materiálů? Dnes třeba málokdo protestuje proti odvánému architektonickému gestu uprostřed historické stavby, jakým je Peiova průhledná pyramida Louvru, je vyvolala rozhořčení v polovině 80. let. Diskuse o nutné rekonstrukci katedrály mobilizuje profesionální restaurátory, vědeckou obec a samozřejmě architekty domácí i zahraniční, kteří tu vidí neopakovatelnou monost zapsat se do historie města.
V současné době je samozřejmě nesnadné odhadnout finanční náklady celé akce, ale není pochyb, e budou ohromné. Poár ještě nebyl uhašen a sliby finanční pomoci francouzských a zahraničních jednotlivců, firem a organizací jen pršely. Jak se sluší, francouzští miliardáři byli mezi prvními a předbíhali se ve štědrosti: Bernard Arnaud (konglomerát LVHM, majitel galerie Luis Vuitton v boulogneském lesíku), François Pinault (zakladatel firmy Kering také orientované na luxusní zboí) a hlavní akcionářska lOréalu přislíbili společně 400 milionů eur. Francouzské a cizí, velké i malé firmy nestály stranou a byla také vypsána úspěšná veřejná sbírka. Pochopitelná dobrá vůle dárců má však, jako často dárcovství vůbec, svou méně lichotivou stránku vzhledem k příslušným daňovým úlevám. Aby předešli těmto polemikám, někteří velcí dárci se jich vzdali, pro drobné přispěvatele byla obvyklá daňová sleva zachována.
Všechno na Notre Dame, nic pro Quasimoda (postava románu Victora Huga, která se stala jakýmsi archetypem sympatického uboáka) – heslo viděné během uličních protestů lutých vest, které otřásly Francií v letech 2018–2019, vyjadřuje ve výstiné zkratce rozpaky, ne-li zlobu nad předností velkých i malých dárců pro velkodušné příspěvky na prestiní projekty, jakým je bezesporu obnova paříské katedrály, oproti méně mediálně vděčným kauzám, jako třeba boj proti chudobě.
Jiným bodem sváru je organizace celé akce. Francie, země nesčetných historických objektů, vybudovala mnohovrstevnou administrativu pro ochranu památek, která však právě díky své dlouhé tradici je relativně komplikovaná a často nepruná. Vláda tedy iniciativně vytvořila novou organizační strukturu věnovanou výsadně obnově katedrály, řízenou ne architektem či zkušeným restaurátorem, nýbr generálem. Nový administrativní článek tak jaksi upozaďuje zkušené odborníky a existující instituce, které se obávají další ztráty svých prerogativ. Poárem poničená katedrála je paradoxně neocenitelnou laboratoří pro historiky, archeology a vědce pro studium původních materiálů a stavebních metod přímo v terénu. Krátce po poáru vznikla iniciativa Vědci ve slubě pro záchranu Notre Dame, která si klade za cíl shromádit existující poznatky různých vědeckých disciplín, včetně archeologie, historie, archivnictví, teologie, chemie či muzikologie, vyuít jich během náročné rekonstrukce katedrály a informovat také veřejnost.
I přes dočasné uzavření jednoho z nejnavštěvovanějších míst zbývá turistům i místním mnoho dalších památek a Paří se dál snaí rozhojnit svou kulturní a architektonickou nabídku. Nedávným příkladem můe být Bouquet of Tulips, socha darovaná Paříanům známým sochařem Jeffem Koonsem na znamení solidarity s obětmi teroristických atentátů v letech 2015 a 2016. Mohutná socha z bronzu, oceli a hliníku (téměř 13 metrů vysoká, 8 a půl metru široká a váící 60 tun včetně podstavce) představuje ruku drící jedenáct různě barevných tulipánů. Kromě polemiky o umělecké hodnotě díla samotného vzbudila celá akce vášnivou debatu o morálním a finančním významu autorova gesta a spory o umístění sochy ve městě. Celý projekt stál 4 a půl milionu eur, z čeho umělec věnoval milion a zbytek zaplatili francouzští a američtí dárci. Starostka Paříe tak mohla sice podotknout, e Paříany socha nic nestála, opomněla však vzít v úvahu daňové slevy pro dárce (60 procent darované částky) představující tomu odpovídající ztrátu pro státní pokladnu. Po odmítnutí původně navreného prostranství před palácem Tokyo a muzeem moderního umění těměř naproti Eiffelově věi byla nakonec socha postavena sice také v blízkosti Seiny, ale v mnohem méně exponovaném parčíku u Malého paláce (Petit Palais). Není zatím jisté, zda Paří opravdu získala novou pamětihodnost.
Na závěr je moné poloit trochu kacířskou otázku, a sice jak si vysvětlit nepředstírané kolektivní pohnutí nad poárem katedrály v zemi a ve světě vůbec, kde katolická víra a účast na mších jsou na všeobecném ústupu. Pro křesťanství se přítomnost boha stala neodlučitelně spjatá s boským stánkem, ne sice hned na jeho počátku, kdy první křesťané kladli důraz na duchovní komunitu, ale postupně, spolu se zrodem a rozmachem církve, jak o tom ostatně dodnes svědčí stejný výraz ve francouzštině pro kostel (léglise) a církev (lÉglise). Gotické katedrály a mnoství barokních kostelů zůstávají svědky víry jakoby vtesané do kamene. Protestantismus a hlavně moderní doba se zdály naopak znovu zdůrazňovat duchovně pojatou víru, která se nepotřebuje uchylovat pod kamennou klenbu a ornamentální výzdobu chrámů. Dojetí nad popelem a roztříštěným kamením staleté katedrály je moná výrazem všeobecně sdílené nostalgie nad zničením symbolu jiného pojetí víry.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde také ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.