V sobotu 8. února zemřel v Praze ve věku 86 let profesor Erazim Kohák, jedna z nejvýraznějších osobností české filozofie 20. a 21. století. Jeho otec, národně socialistický novinář a politik Miloslav Kohák, patřil k předním činitelům domácího odboje za 2. světové války. V prvních poválečných letech spolupracoval s Ferdinandem Peroutkou a byl redaktorem Svobodného slova. V roce 1948 Erazim emigroval s rodiči a mladší sestrou krátce po únorovém převratu přes Německo do USA, kde začínal jako dělník v různých profesích. Postupně pak vystudoval filozofii a teologii na univerzitě Yale, kde v roce 1958 získal doktorát z filozofie. Souběně s akademickou dráhou působil krátkou dobu i jako evangelický farář. V letech 1960–94 přednášel na Bostonské univerzitě, kde se habilitoval v roce 1970 a jejím řádným profesorem se stal v roce 1977.
V četných nekrolozích publikovaných v České republice k úmrtí prof. Erazima Koháka je vedle popisu jeho akademické dráhy, vědeckých publikací a činnosti po návratu do Československa začátkem 90. let jeho mnohostranná práce v rámci československého exilu zachycena jen okrajově, jeho působení ve Vídni v 80. letech a kontakty s osobnostmi československého exilu v Rakousku pak většinou opomenuty.
Po celou dobu svého působení v USA se Kohák zabýval intelektuálním a politickým děním ve své vlasti: spolu s Hedou Margoliovou-Kovályovou napsal knihu The Victors and The Vanquished (New York 1973), české vydání Na vlastní kůi: dialog přes barikádu (68 Publishers, Toronto 1973), překládal spisy T. G. Masaryka a Jana Patočky do angličtiny a komentoval vývoj v Československu.
Jeho články vycházely např. v předních exilových časopisech: od počátku 70. do konce 80. let byl jedním ze stálých autorů Svědectví (Paří) Pavla Tigrida, zabýval se především historickými a politickými tématy, literární kritikou, jeho úvahy byly otištěny i v rubrice Tribuna. Ve Svědectví byly – také z jeho iniciativy – zveřejněny články Jana Patočky, např. Války 20. století a 20. století jako válka. V 80. letech vyšlo několik jeho článků k historickým a politickým tématům ve čtvrtletníku Proměny (New York a Basel) Československé společnosti pro vědu a umění (SVU), její byl dlouholetým členem a na jejích zasedáních vystupoval s přednáškami, např. na téma The Moral Sense of Masaryks Humanism v r. 1980 na Georgetown University ve Washingtonu u příleitosti 10. světového kongresu SVU. Přispíval také do časopisu vydávaného Křesťanskou akademií v Římě Studie, jeho vedoucím redaktorem byl Karel Skalický. V 70. letech Kohák publikoval několik článků v Listech Jiřího Pelikána, ve kterých analyzoval mj. Únor 1948, Praské Jaro 1968 a důsledky okupace v srpnu 1968, ale také Ameriku Jimmy Cartera. Ještě před definitivním návratem po listopadu 1989 vydaly Listy jeho spis Malý průvodce po demokracii (jako přílohu č. 3/1992). Od 90. let pak pro Listy psal pravidelně, stal se členem redakční rady a přispíval do nich i po jejich přesídlení z Prahy do Olomouce v r. 2003.
V 70. a 80. letech se angaoval v exilové Čs. sociální demokracii – 1973 byl zvolen členem ústředního výkonného výboru, 1983 se stal členem představenstva a zastupoval její zemskou organizaci v USA, od r. 1978 byl jedním z hlavních autorů sociálně demokratického čtvrtletníku Právo lidu, který v letech 1978–1990 řídil v německém Wuppertalu Jiří Loewy. Kohák se podílel na přípravě programových dokumentů strany a účastnil se diskusí o ideových a historických otázkách, mj. usiloval o objektivní zhodnocení osobnosti a role Bohumila Laušmana.
Koncem 70. let vznikl ve Vídni výzkumný interdisciplinární projekt Zkušenosti Praského jara 1968 pod vedením politologa a spoluautora Charty 77 Zdeňka Mlynáře, který se po vystěhování z Československa v červnu 1977 věnoval vedle politických aktivit a dlouholeté spolupráce s Listy především vědecké činnosti. K autorům jednotlivých kapitol projektu, na jeho vzniku se podílel Jiří Pelikán, patřily vědci a mezinárodně známé osobnosti, např. Eduard Goldstücker, Karel Kaplan, Vladimír Klokočka, Jiří Kosta, Bedřich Levčík, Radoslav Selucký, Zdeněk Strmiska a další. Jedním z vědeckých spolupracovníků projektu byl Erazim Kohák, jeho studie z r. 1981 se zabývala Filozofickým smyslem československého jara 1968. V letech 1979–1982 bylo vydáno a přeloeno do anglického, francouzského a italského jazyka přes dvacet studií obsahujících mocensko-politické, vojensko-obranné, společenské a ekonomické souvislosti vývoje v Československu v období let 1967–1970.
V roce 1982 zaloili ve Vídni mladí filozofové pod vedením Krzysztofa Michalského, k jeho učitelům patřil Jan Patočka, Institut für die Wissenschaften vom Menschen (IWM) – Institut pro vědy o člověku, který měl za cíl výzkum především humanitních věd, poskytoval vědcům ze zemí střední a východní Evropy stipendia a podporoval svobodnou výměnu názorů. Jeden z prvních vědeckých projektů byl zaměřen na výzkum Filozofického dílo Jana Patočky a šíření jeho odkazu. V letech 1984 a 1985 se v IWM uskutečnily dvě konference, kde bývalí kolegové a studenti Jana Patočky diskutovali o koncepci vydání jeho spisů. Ke skupině do Vídně pozvaných odborníků patřil vedle Rogera Scrutona, Klause Schallera, Ilja Šrubař a Václava Bělohradského té Erazim Kohák, zabývající se desetiletí středoevropskou humanistickou tradicí a filozofickým odkazem T. G. Masaryka a Jana Patočky. Německý filozof a spoluzakladatel IWM Klaus Nellen byl pověřen navázáním kontaktů s českými filozofy a disidenty v Praze, kteří Patočkovo dílo vydávali v samizdatu. Při zprostředkování mu byl ve Vídni nápomocen psycholog, filozof, překladatel a signatář Charty 77 Jiří Němec, který po dlouholetých represích v Československu v r. 1983 odešel do rakouského exilu, kde v rámci projektu IWM sestavil s Davidem Součkem bibliografii Patočkových spisů (vyd. ve spolupráci s praským archivem J. Patočky v r. 1993) a stal se jedním z českých spolueditorů tří svazků Patočkových spisů. V Praze se na vybudování Archivu Jana Patočky ve vídeňském IWM podíleli za nejednoduchých podmínek několik let filozofové Ivan Chvatík a Pavel Kouba. Nechali vyhotovit kopie všech rukopisů z Patočkovy pozůstalosti, kterou se jim a jejich kolegům podařilo ukrýt před zásahem policie. Nellen kopie rukopisů postupně odvezl z Prahy do Vídně, také za pomoci německých a rakouských diplomatů. Na výzkumu Patočkových spisů spolupracoval v letech 1985, 1986 a 1988 v IWM jako Senior Research Fellow Erazim Kohák. V později zveřejněném svědectví Klause Nellena, který se stal spoluvydavatelem pětisvazkové německojazyčné edice Jan Patočka. Ausgewählte Schriften publikované v letech 1987–1992 v renomovaném nakladatelství Klett-Cotta, je popsána důleitá role Koháka v projektu IWM, který prostudoval veškeré Patočkovy spisy a přispěl k systematickému uspořádání archivu ve Vídni, podílel se na překladech Patočkových textů do anglického jazyka, přednášel o jeho díle, které analyzoval v četných článcích a ve své knize publikované v USA Jan Patočka: His Thought and Writings (Chicago 1989), později Jan Patočka. Filozofický ivotopis (1993). Kohák se mj. zúčastnil veřejné diskuse o struktuře a náplni plánovaného vydání spisů Jana Patočky, její obsah byl zveřejněn v r. 1987 ve čtvrtletníku Acta vydávaném Vilémem Prečanem v rámci Československého dokumentačního střediska samizdatové literatury (ČSDS).
V rámci svých pobytů ve Vídni se Kohák zapojil do aktivit českých spolků, které stály v opozici k tehdejšímu reimu v ČSSR. V Kulturním klubu Čechů a Slováků v Rakousku, zaloeném v r. 1974 ve Vídni novinářem Přemyslem Janýrem, reisérem Vojtěchem Jasným, herečkou Renátou Olárovou, dirigentem Martinem Turnovským aj., pronesl Kohák v r. 1983 přednášku Československo viděné z Ameriky a zúčastnil se spolu s Radomírem Luou, Zdeňkem Mlynářem, Přemyslem Janýrem a Ivanem Medkem diskuse u kulatého stolu O výročích československých dějin 1938, 1948, 1968. O dva roky později pronesl v Kulturním klubu Čechů a Slováků v Rakousku přednášku Spory o české dějiny. Kohák se stal členem rakouské odbočky Společnosti pro vědy a umění (SVU), zaloené v r. 1978 ve Vídni a vedené historičkou umění Věrou Běhalovou a Ivanem Medkem.
Po 42 letech v USA se Kohák vrátil do Československa, kde pokračoval ve vědecké práci. V letech 1991–1994 vyučoval střídavě na univerzitě v Bostonu a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (UK). Od roku 1995, kdy ukončil pracovní poměr na univerzitě v Bostonu, il se svojí americkou enou Dorothy v Praze, kde se stal v r. 2000 emeritním profesorem UK. V následujících letech pracoval v Akademii věd ČR v Centru globálních studií. Z dlouhé řady jeho knih publikovaných po roce 1989 uveďme tituly z oblasti morální filozofie Člověk, dobro a zlo (1994, 2000), filozofické reflexe českých dějin Domov a dálava (2009), Zelená svatozář (2012) zabývající se ekologickou etikou. Kohákovy úvahy o morálním smyslu přírody původně publikované ji v USA v knize The Embers and the Stars (University of Chicago Press, 1984) byly vydány v české, pozměněné podobě pod názvem Oheň a hvězdy (2016).
Jeho ivot v Praze byl zcela vyplněn vědeckou prací, publikacemi, činností v několika institucích a organizacích (v klimentském sboru Českobratrské církve evangelické, v Hnutí Duha, ve Společnosti pro trvale udritelný ivot na Zemi, té v ČSSD či v Radě ČT). Kohák komentoval kriticky vývoj české společnosti a vyjadřoval mj. obavy nad stavem národního společenství, které by se mohlo rozpustit v kyselinové lázni spotřebního blahobytu.
Od 90. let se Erazim Kohák do Vídně vracel ji jen sporadicky, většinu roku trávil v Praze, léto patřilo setkáním s rodinou jeho eny v Americe, přičem se vracel do Evropy s rostoucími výhradami k politickému vývoji v USA. Jeden z jeho posledních pobytů ve Vídni v září 2011 se uskutečnil na pozvání Akademického spolku, jednoho z nejstarších českých spolků, zaloeného v r. 1868, jeho členem byl v letech 1872–1874 T. G. Masaryk. Kohák pronesl v prostorách Slovanské besedy přednášku Osvícenství v našem obrození a v nás, ve které se okrajově zmínil o svých záitcích v prvních dvou letech sametové euforie, o vystřízlivění po rozpadu Československa a realitě společnosti deformované padesáti lety vnucených reimů. Připadal si jako podruhé v exilu, sice doma, ale mezi cizími.
(...) Kde domov můj? Kde vlast je má? Celý ivot jsem měl domov i vlast. Domovem mi byla všechna místa mého ití: ke všem jsem nějak přilnul. Dvacet let to bylo skalnaté pobřeí Nové Anglie, pusté ostrůvky bostonského zálivu, dřevěná paluba pod bosýma nohama a písčité pláe, sluncem oslněné. Vzduch voní mořem, sůl a slunce vyšisovaly domky u břehu do stříbrna. Pak dvacet docela jiných let, na horské samotě hluboko v lesích, kde svět voní dřevem, svět pracovitých, poctivých lidí. Co jsem se tam nabrousil padlým listím, pes a já. Tam všude byl domov můj.
A moje vlast? Ta byla vdycky někde jinde. U od začátku, od prvních vzpomínek. Ty začínají v Protektorátu Čechy a Morava, v tom prvním. Jene Protektorát, to nebyla moje vlast. Moje vlast, to byla Masarykova Republika československá, země naší věrnosti, země našich nadějí. Tady ji ztělesňovalo jen pár šeptaných vzpomínek a tmavozelený kabát poručíka čes-koslovenského vozatajstva v tatínkově šatníku. Přesto byla daleko skutečnější ne to neskutečné dění kolem nás. Tatínka zatklo gestapo u v roce 1941. Maminku zatkli v roce 1944. Protoe ti věrni zůstali. Kdy jsem po válce skládal junácký slib věrnosti, Milovat vlast svou, Republiku československou, a slouit jí věrně v kadé době, byl jsem si vědom, e to, co se děje kolem nás – bylo to někdy koncem léta 1945 –, neodpovídá mnoha Masarykovým ideálům. Byla to doba násilí a siláckých gest, ne doba humanity. Přísahal jsem věrnost ideálu: věrnost znamenala usilovat o to, aby stát naší země byl hoden jména Republika českosloven-ská. Kdy jsme pak po Únoru odcházeli do exilu, opouštěli jsme domov, ač bez pocitu, e opouštíme vlast. Šli jsme své vlasti slouit tam, kde to bylo moné. Doma, kde by tatínka, politického redaktora Svobodného slova, zas čekal koncentrák, bychom moc platní nebyli.
Podle toho jsme i ili. Tatínek odmítl slibnou kariéru, aby se mohl podílet na tehdy vznikajícím Rádiu Svobodná Evropa – československé vysílání se tehdy ohlašovalo jako Hlas svobodného Československa. Tím jsme chtěli být. Kdy jsem se dostal na studia, volil jsem obor, o kterém jsem předpokládal, e jej naši komunističtí mocipáni nejvíc zanedbají, abych byl jednou platný. U na studiích jsem zoufale amatérsky začal psát do exilových časopisů a zapřísáhl jsem se, e za kadý článek v angličtině napíši jiný v češtině, za kadou anglickou knihu jednu českou. Nikdy jsem nebyl jednoznačně doma tam, kde jsem doma byl. Vdy jsem byl také ve své vlasti, v Republice československé.
Kdy se konečně zhroutil komunistický reim, neváhal jsem, nevypočítával. Prostě jsem se vrátil, s pocitem, e ten celoivotní ideál má konečně své místo na tomto světě. V prvních měsících po listopadovém převratu – za Havla – jsem měl pocit, e jsem opravdu doma, v té vytouené vlasti. Zoufale jsem se bránil doznání, e to není docela ono, e vzdor lidem ryzím je naše společnost hluboce poznamenána návyky studené války. e si nedovede demokracii představit jinak, ne jako komunismus obrácený naruby, stejně bojový, stejně nesnášenlivý, stejně dogmatický, jen dogmatem je teď místo Marxe von Hayek. (...)
Jene to není demokracie. Léta v Americe ve mně utvrdila masarykovské přesvědčení, e demokracie je diskuse, e vyaduje především postoj otevřenosti, spolupráce, dobré vůle. Nejzhoubnějším ohroením demokracie jsou právě bojové postoje, a nezáleí, zda přicházejí zprava nebo zleva. Znakem totality je myšlení v relaci přítel – nepřítel; demokracie je myšlení v relaci ty a já, při vší různosti ve vzájemné úctě, pro společné dobro. Jen na takovém základě je moná jak svobodná společnost, tak mnohonárodní země. Za to jsem se léta angaoval v Americe a prohlašoval jsem hrdě, e to je i tradice mé vlasti, Republiky československé, kde spolu ijí v míru a v dobré vůli lidé rozličných názorů a různých národností. Musel jsem ovšem doznat, e normalizační reim tomu neodpovídá, avšak dovolával jsem se Charty 77 – to je skutečné Československo. Jednou dojde k jeho obnově. (...)
Tři monology na námět exil, Listy č. 1/1993, s. 44–47. (z příspěvku pro konferenci Exil a domov – odchody a návraty, Praha 10.–11. 12. 1992).
Jana Stárková (1954) je historička, překladatelka a publicistka. Autorka -studií o československém exilu v Rakousku a spoluvydavatelka sborníků k česko-rakouským dějinám a kultuře.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.