Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 1 > Veronika Bendová o básni Elsy Aidse: Básníci a vykladači XIX
+ + +
ili jsme spolu jako dvě kočky,
noc na našich tvářích skoro nezanechávala stopy.
Rozhodně ne větší ne čokoládové tyčinky
na mých rtech.
To u je všechno pryč.
Bojím se, abych nevypelichal
jako kadý mazlíček,
co málo spí.
Naši domácnost rozfoukal ranní vítr,
chomáče chlupů z odkvetlých osik se rozlétly.
Nakonec převládla
milostná potřeba prázdnoty.
B
ásník musí být především přesný, káe doma můj mu a holanovsky se mračí, přesný!
Přesná poezie? Jaký protimluv, myslím si já. Poezii poslouchám očima jako hudbu slov, jako prostředek k rozpoutání hry pocitů, vzpomínek a asociací. Take se do toho dáme, dámo, kadý verš jako jeden klíček:
ili jsme spolu jako dvě kočky, a kdy kočky řvou, tma sirkou připálí sladkobolný karamel, jaká to byla zpěvačka, ta Navarová! A jak zázračně si podal ruku Gellner s Mišíkem přes propast století, kdy kočky mňoukaly na střeše, následkem čeho oba procitli. A noc na tváři mého mládí stopy zanechávala, ale tenkrát mi to nevadilo, kruhy pod očima byly přece krásně bohémské, kdo má tvář jako vydělanou hovězinu, ten nemá od pohledu ádný vnitřní ivot. A čokoládové tyčinky – ach všechny vy marsky, deli a kindrbuena, stopy po vás zůstaly hlavně v kapsách mých kabátů a bund – na mých rtech, to musí znít jako báseň i uprostřed reklamy na krém proti oparům. Ano, je to u všechno pryč. Mazlíček se bojí, aby nevypelichal, a tak přestal být mazlíčkem, a stal se rozumným člověkem. A kdo by nechápal milostnou potřebu prázdnoty víc ne já – uprostřed své přeplněné domácnosti v deset hodin večer, kdy mlčenliví soudruzi máchají a oplachují, ale ta sebranka pořád ještě nespí!
Třeba, kdo ví, stál básník ráno u pootevřeného okna, jednoho dne, moná takového jako dnes. Jednoho takového blue monday stál u kuchyňského okna s hrnkem čaje v ruce a s otupělou lítostivostí vyhlíel ven, proti své vůli vystaven větru, tomu rannímu větru, který mu připomněl všechno, co u je pryč, teď, ne bude muset odejít do kanceláře, na co je potřeba se dobře vyspat, jinak člověk pošle fakturu na špatnou adresu. A trochu ho pálilo v nose a slzely mu oči, pylová sezóna u dávno začala a osiky jsou mrchy. A moná šla dole po chodníku ena nebo dívka a pohyb ruky či barva vlasů mu připomněly tu jeho, prunou, dávnou, přítulnou, nebo taky divokou, protoe kočky jsou tiché a hodné jenom o samotě, jinak se člověk musí připravit na vřískot a potrhané záclony. Moná se básník nad tím chladnoucím čajem a jedním dithiadenem ptal sám sebe, jestli mu ta prázdnota stála za to. A musel si odpovědět jako u tolikrát: takovou cestou kráčel ivot. Muss es sein.
Ale tohle všechno, co tu píšu, je jako nabírat kuřátko lopatou. Báseň je jako list ve větru, jako obláček na nebi. Změřte oblaka, nedoměříte se, ranní vítr vám je rozfouká. Psát o filmu je jako tančit o architektuře, poznamenal nad prázdným papírem spoluák kdysi dávno na škole. A rozepisovat se o básni je jako pískat si Beethovenův kvartet na dětskou okarínu.
Protoe co básník chtěl říci, to napsal. A mně se to líbilo.
Veronika Benová
Elsa Aids je autorem tří básnických sbírek (Trojjediný prst, Nenávist a Kniha omezení). V roce 2020 vyjde próza Přípravy na všechno. ije v Praze.
Veronika Bendová (1974) vystudovala scenáristiku a dramaturgii na Filmové a televizní fakultě AMU. Knině debutovala v roce 2012 novelou Nonstop Eufrat. Její debut zaznamenal příznivý ohlas jak u kritiky, tak u čtenářů; byl také přeloen do španělštiny a vydán v nakladatelství Xorki. Na českém kniním trhu dosud nevídaná kniha, po jejím přečtení se chce mlčet a zároveň sdělit nesdělitelné někomu druhému, psalo se například v jedné z četných recenzí. V loňském roce vydala druhý román Vytěenej kraj. Veronika Bendová ije v Praze, vychovává čtyři děti; v současnosti chystá sbírku povídek.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.