Proč jste se rozhodl v prosinci 1989 odjet do Rumunska, přestoe překotné dění v Československu skýtalo stále dost vzrušení?
Fotografoval jsem praské demonstrace po celý rok, vlastně u od roku 1988, potom pád berlínské zdi, samozřejmě náš Listopad. Uvědomil jsem si, e by bylo dobré zachytit východoevropské události takříkajíc kompletně.
Předpokládám, e jste se musel okamitě rozhodnout. Ale asi nebylo snadné se do Rumunska dostat...
Přicházely odtud děsivé zprávy o střelbě do lidí a o desetitisících mrtvých. Rumunsko uzavřelo hranice. Rozhodl jsem se tedy zkusit to takovou lstí. Koupil jsem si jízdenku na vlak ze Lvova do Sofie. Trasa vedla přes Bukurešť, kde jsem hodlal prostě vystoupit. Na rumunských hranicích mě ovšem z vlaku rezolutně vykázali. Ukazoval jsem jim lístek s cílovou stanicí Sofie a trval na svém tak dlouho, a nade mnou mávli rukou. Byl jsem jeden z mála zahraničních fotografů, kterým se podařilo do Rumunska dostat.
Měl jste čerstvé srovnání s Berlínem a Prahou – jaká byla atmosféra v Bukurešti?
Bylo to něco neuvěřitelného. Ceau?escu povolal armádu, tanky mířily na davy v ulicích. 22. prosince se však vojsko přidalo na stranu protestujících, lidé naskákali na tanky, celé centrum města se zaplnilo, sešly se tam prý a dva miliony lidí. Nic takového jsem nikdy nezail.
Rumunská revoluce byla ovšem krvavá. Přestoe mrtvých se nakonec ukázalo být jen 1104, i brutální zásah v Praze na Národní třídě byl ve světle rumunských událostí vlastně mírný a západní novináři právě v té souvislosti nazvali československou revoluci sametovou.
Od té doby jste ale byl svědkem válečných konfliktů, ivelních katastrof po celém světě. Ani z této perspektivy ve vás vzpomínka na Rumunsko nevybledla? Do jaké míry to byl důleitý moment ve vaší fotografické kariéře?
Bylo to pro mě zcela zásadní. Nasměrovalo mě to a dalo mi to motivaci. Hned poté jsem se rozjel do světa.
Na čem pracujete teď, kam míříte?
Podle mého názoru fotournalistika v tištěných médiích umírá, nedostává zde prostor. Proto jsem se rozhodl soustředit, kromě výstav, na knihy. Vydal jsem dvě fotografické publikace z válečných konfliktů, teď fotografie z revolucí roku 1989. Nechci se ale opakovat, a tak se pokouším o jiná témata. Třeba o regionální sociální dokument. Konkrétně nyní jezdím fotografovat do indické provincie Dhanbad nebo do ortodoxní jeruzalémské čtrvrti Mea Šearim.
-tt-
Jan Šibík (1963) je fotoreportér, dritel řady českých i světových fotografických cen (např. 3. místo v soutěi World Press Foto v r. 2004). Jako fotoreportér začínal ještě těsně před Listopadem v časopisech Mladý svět a Vlasta, v letech 1993–2014 působil v týdeníku Reflex. Podnikl přes dvě stě cest po světě – zaznamenal války v Afghánistánu, Chorvatsku, Bosně, Kosovu, Gruzii, Čečensku, Náhorním Karabachu a Iráku, krvavé události v Sieře Leone, Rwandě a Libérii, hladomor v Súdánu, Somálsku a Etiopii, následky zemětřesení v Arménii nebo Turecku, tsunami na Srí Lance i hurikánu Katrina v New Orleansu. Fotografoval také v Severní Koreji, v Palestině, v Jiní Africe. Jako reportér se zúčastnil pohřbů významných osobností, např. Jana Pavla II. či Jásira Arafata.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.