ivot v boudě na periferii velkoměsta dostával pravidelný rytmus, zavedený reim: ráno, bez ohledu na počasí, koupel ve venkovní vaně, napájené potůčkem stále studenější vody – ostatně blíily se Vánoce. Pak vyčistit kamna, vybrat popel. Pak dát papání, tedy nakrmit kocoura Roura. Následuje ranní rozcvička při řezání a štípání dřeva. Pak snídaně, a drobné domácí práce, dnes například zašít si kalhoty rozpárané v rozkroku. Zpravidla kolem jedenácté byl se vším hotov a mohl si začít dělat, co chtěl, tj. většinou ani nic. Proto se pouštěl na dlouhé vycházky, jim říkal expedice, a objevoval podivuhodná zákoutí velkoměsta, kam, jak se mu zdálo, lidská noha u dlouho nevkročila. Úplně zapomenuté kouty tu přerývala zběsile frekventovaná výpadovka nebo náhle za křovím se vynořila první pouliční lampa a pěšina se rázem proměnila v úhledně dláděný chodník, vyvýšený nad zánovní asfaltovou vozovkou. A za starou rozlomenou jabloní u stály nové domky s elegantními auty. Po novém chodníku šel asi hodinu, a nikde nikdo, pouze psi na něj přes plot štěkali.
Pak chodník, jak začal, tak skončil a on šel jakousi starou cestou kolem rybníka, v jeho temné a nehnuté hladině se zrcadlil venkovský kostelík. Kostel původně románský, jak hned poznal, obehnaný kamennou zdí, za ní býval hřbitov. Kostel Narození Panny Marie, přečetl si, a vešel dovnitř, protoe – kupodivu – zamčeno nebylo. Právě začínala bohosluba, jemu tak dobře známá, její pořad je u od druhého vatikánského koncilu pořád tý. Okamitě se mu dostavil onen známý provinilý pocit nedobrého věřícího, který nekoná, co má konat, a ať se bude snait sebevíce, stejně zůstane zabedněným, jakým je, byl a bude. Vše při starém.
Dokonce i pan farář byl tý, co slouívával v pošumavském kostele, kam před lety chodívával. Je toto moné? To byl také kostel Narození Panny Marie, zřejmě tenhle farář se pro všechny kostely Narození Panny Marie nejvíce hodí. Pouze poněkud zestárl, a kdy začal mluvit, uslyšel i známou intonaci, z ní polština u skoro vyvanula. Známá gesta, ale co bylo nového: jeho slovům nerozuměl, přestoe je dobře slyšel. Slévala se mu do jakýchsi zvukových chuchvalců. Co se to panu farářovi stalo? Pak nějaký starší mu s dikcí vyslouilého učitele četl starozákonní čtení, a on mu rovně nerozuměl. Pochopil, e za toho zhruba půl roku, co přenesl svůj ivot do samoty na periferii města, poněkud ohluchl. Chvíli se ještě snail skládat z útrků slov nějaký smysl, ale bylo to marné.
A tak nakonec jenom pokojně seděl a díval se. A v tom omezeném stavu, za něj ale nemohl, náhle pocítil, e je mu v kostele konečně dobře jako nikdy předtím. V příšeří prostoru sevřeného gotickou klenbou byl zvláštní jas. Ovládla ho, ba přemohla radost, e si můe jen tak blaeně dlít v tak vznešeném prostředí a jeho mysl neuniká k ádným postranním myšlenkám. Čtvrtá neděle adventní byla na dosah ruky.
Domů, tedy do boudy dorazil a za tmy. Zapálil v kamnech oheň, a kupodivu ani neměl hlad. Místo toho otevřel Bibli – no to se mu ještě nestalo! Místo jídla! Nalistoval Nový zákon a začal hned zkraje Evangeliem podle Matouše. Mesiášův rodokmen přeskočil, ale dál u je to velice zajímavé. Záhy dočetl k tomu, jak se Jeíš narodil a jak Herodes si povolal mudrce z východu, kteří neomylně kráčeli za hvězdou do judského Betléma. Herodes je poněkud vyslýchal, co je k takové cestě pohnulo, a nakázal jim: Jděte a pečlivě vyhledejte to dítě. Jakmile je najdete, oznamte mi to, abych se mu mohl jít poklonit i já. Mudrcové, jak víme, vskutku zdárně dorazili do cíle, aby Jeíškovi předali své dary, zlato, kadidlo a myrhu. Kdy potom od Boha dostali ve snu pokyn, aby se nevraceli k Herodovi, vrátili se do své země jinudy. – U této dosti skoupé, ale klíčové věty se zarazil. Pochopitelně, kdyby tak neučinili, asi bychom neměli ani ádného křesťanství, protoe Herodes byl vskutku krutý. Tehdy Jeíšův ivot visel na vlásku. Zajímavější ale je, e v Písmu svatém různou Prozřetelnost boí účinkujícím postavám, například Panně Marii, sdělují andělé anebo jim přímo shůry zazní Boí hlas. A tady nám Matouš prostě sděluje: Kdy potom od Boha dostali ve snu pokyn Vzrušeně vstal, vytáhl Roura z jeho postýlky a zatřásl jím: Roure, přeci se říká, e to má někdo od Boha, a myslí se tím nějaké nadání, talent. Například ty máš od Boha, e seš takovej můj milej blbeček; a zase rozespalého a poněkud vyděšeného Roura strčil do jeho postýlky. – Uka, přikryju tě peřinkou.
U věděl, o čem se v neděli, ve čtvrtou neděli adventní, bude s Magdou, prodavačkou v elezářství, na jejich pravidelné schůzce v kavárně Na Staré prachárně bavit. Konečně má téma! Jak si onehdy musel vymýšlet různé pýrovité rumištní a smetištní býlí po vzoru básníka Václava Jamka, aby Magdu také něčím zabavil, to bylo vskutku notně ubohé. Protoe není básník; ale co myslitel? U se nemohl dočkat.
V kavárně ke svému stolku usedli skoro současně. Usmívali se. Pouze číšník se trochu šklíbil a mumlal si – no kolikátý rande tady u maj a furt si vykaj – a leérně jim naservíroval dva krát dvě deci červeného – no jako vdycky, viďte.
Neotálel ani minutu: My je máme jako Tři krále, a tak jsou v našich betlémech i královsky oděni, abychom si jich více povšimli. A proto také obětují Jeíškovi tak drahocenné dary. U Matouše přímo stojí otevřeli své poklady a obětovali mu dary. Oni mu ovšem dali to nejcennější, a to není zlato, myrha a kadidlo, ale dali mu ivot. Protoe to byli vskutku mudrci, tak všichni tři, i ten mouřenín, se z rozhovoru s Herodem dovtípili, oč mu ve skutečnosti jde. Jak říkal, pečlivě vyhledejte to dítě. Jak se u toho blahosklonně, pokrytecky tvářil, a ta jeho gesta! Nevěřili, e se mu jen tak chce poklonit. Herodes! Došlo jim to všem třem – tu důvtipnost měli od Boha. A my jim jen tak říkáme Kašpar, Melichar a Baltazar.
Vyprávěl a Magda ho pozorně poslouchala, a a přišel ten správný čas, jala se platit, protoe s placením byla na řadě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.