Po roce referuji znovu o waldhausenských usedlících Tatjaně a Wernerovi Gamerithových. Do prvního loňského čísla Listů jsem o nich napsal článek, který vyšel pod titulem Velmi kulaté narozeniny.
Letos musím bohuel začít neradostnou zprávou. Stojednoletá malířka je upoutaná na lůko a bez pomoci ostatních se neobejde. Její touha malovat je však neustále velmi silná; momentálně však Tatjaně fyzické síly na tvorbu nestačí. O dvacet let mladší manel, fotograf a autor mnoha knih o přírodě svoji stařenku – jak se Tatjana sebeironicky nazývá – s absolutní samozřejmostí podporuje. Dluno podotknout, e tato podpora byla a je i v současné situaci vzájemná. Dnešním jazykem řečeno: ji šedesát let tvoří Gamerithovi dobrý a nerozlučný tým.
V prosinci poskytli manelé rozhovor váeným, chcete-li prestiním rakouským novinám Die Presse. Velkoformátové periodikum vychází šestkrát týdně v nákladu šedesáti osmi tisíc výtisků. První číslo opustilo tiskárnu ji 3. července 1848. Pod názvem Umění, příroda a krása zde vyšla 21. 12. čtivá reportá o Gamerithových od Thomase Sautnera, doplněná dle mého názoru odváným dialogem. Osobně bych se pravděpodobně neodváil mnohé otázky svým dlouholetým přátelům poloit.
Redaktor manele vyzval ke vzpomínání na to, jak se seznámili a co je svedlo na společnou cestu ivotem. Werner odpovídá: Kdy jsme se seznámili, bylo mi dvacet. Byl jsem mladík a Tatjana zralá ena. Dodnes, o šedesát let později, ještě pořád nevím, co na mně tenkrát viděla. Na otázku, zda se na to někdy později zeptal, odpověděl Werner nejdříve tichým smíchem. Posléze přisvědčil, e ano, avšak manelka se odpovědi vdy vyhnula. Redaktor se Wernerovými neúspěchy nenechal odradit a v průběhu setkání poloil Tatjaně otázku, proč si vybrala právě Wernera. Odpověď z ní na druhý pokus vydoloval. Byla to nepochybně láska na první pohled. Ji během prvního setkání věděla, e ho chce. Navíc jí imponovalo, e je vzdělaný a e se umí vyjadřovat. Během procházky jí Werner řekl, e je ena, jakou vdycky chtěl. Bohuel se ale narodila o dvacet let dřív. Při druhém setkání, opět na vycházce, zopakoval, e je ena, jakou vdycky chtěl, a dodal, e to, e se narodila o dvacet let dřív, je mu nyní jedno.
Posléze redaktor manele poádal, aby na následující otázky střídavě reagovali podle toho, jak kdo bude mít chuť odpovídat. Otázku, co je v ivotě nejdůleitější, zodpověděla Tatjana takto: Naslouchat sám sobě. Pokud nasloucháme vnitřnímu pocitu, jsme vedeni. Pokud není cesta, pro kterou jsme se rozhodli, správná, cítíme to také. A pokud je cesta správná, musíme vnitřní hlas následovat. Toto vnitřní vnímání je myslím velmi důleité. A důleité je tomuto pocitu věřit, i kdy je velmi slabý. Werner dodává: Nejdůleitější je rovnováha mezi myšlením a city. Myslet se srdcem, vnímat s rozumem. A pozitivní myšlení: zvědavost místo nedůvěry, tolerance místo strachu, vděčnost za zdánlivé samozřejmosti. Láska, kterou darujeme, je jediná cesta k trvalému štěstí. (Na tomto místě si dovolím osobní poznámku: Gamerithovi vyslovují tyto pravdy, prověřené dlouholetou, často velmi tvrdou praxí, bez špetky ideologie. Odpovídají redaktorovi – nepoučují!)
Následuje další kýčovitá otázka: Co je podle vás ztělesněním krásy? V tomto bodě se manelé neshodli. Pro Tatjanu je ztělesněním krásy umělecké dílo, které navíc zprostředkovává duševní hodnoty. Werner, manelce navzdory, se spokojuje s čirou přírodou neovlivněnou lidmi, která však lidstvu můe slouit jako zrcadlo.
Na další otázku: Kam se domníváte, e nás vede smrt? Werner odpovídá: O smrti vůbec nepřemýšlím. Máme na tomto světě hodně práce, tím se zabývám. Co přijde potom, nechávám otevřené a mám plnou důvěru v to, e je to správné a dobré. Obecně se domnívám, e vše je v koloběhu. Vše bude a je pomíjivé, nic není ztraceno. Tatjana překvapivě dodává: Třeba je smrt jako dovolená, z které je návrat moný. Já u jsem jednou na druhé straně byla. Bylo tam mnoho lidí a ptali se mě, co chci pít. To mi přišlo velmi pošetilé. Nyní se snaím být statečná a nesentimentální. Občas musím sama sobě připomenout, jak dobře se mám. Nemohu u sice malovat, ale mám velmi ivé představy a úasného manela. Jsem zde velmi šťastná, s naším domem a zahradou. Kdy jsem sama, protoe Werner má přednášku, vykládám si pohádky. Mluvím do vzduchu. Po delší úvaze s radostí v hlase dodává: Chci namalovat ještě jeden obraz, zvláštní obraz, mám ho u před sebou. Poprvé během rozhovoru – dodává Thomas Sautner – zvedla Tatjana své štíhlé jemné ruce a začala půvabně malovat vzdušné oblouky. Obraz tvoří hluboká modř. Je na něm vidět strom, na kterém sedí ptáci. A na nebi stojí zlatý měsíc. Mám ráda tento obraz, u teď ho mám velice ráda.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.