Jste zde: Listy > Archiv > 2020 > Číslo 1 > Jaroslav Fiala: Vítejte v postlevicové době! Vede z ní cesta ven?
Za demokratickou levici
Od loňského ročníku se cyklem esejů věnujeme tématu sebevnímání a sebevymezování levice a teoretickým konceptům, které ji jako politický pojem popisují, i debatám, v nich ji popisují její příznivci či oponenti zvenčí. Rubriku vede politolog a filozof Milan Znoj.
-red-
Tohle je třídní válka. A je to moje třída, třída bohatých, která v ní vítězí, řekl v roce 2006 americký miliardář Warren Buffett pro list New York Times. A dějiny mu daly za pravdu. Jak u dnes víme, naděje, vkládané po globální finanční krizi do levice, se nenaplnily. Politická levice u nás i v jiných zemích je v hluboké krizi a má těké problémy. Zůstaneme-li v Česku, situace je vyloeně tristní. Jak ukazují aktuální průzkumy veřejného mínění, strmě klesají preference levicových stran i počet lidí, kteří se k levici hlásí. Průzkum CVVM z léta 2019 ukázal, e levice u nás pomalu vymírá. U Čechů mezi 15 a 19 lety se k levici nehlásí nikdo. U respondentů mezi 20 a 29 lety je to pouze 2,5 %. A u lidí mezi 30 a 44 lety je to jen 5 % pro levici a 11,6 % pro levý střed. Výzkumníci z CVVM k tomu dodávají: Od konce roku 2013 můeme vidět vytrvalý a velmi výrazný pokles na levici, který přes zpomalení pokračoval i v posledním roce, čím se v průměru podíl zastoupení levice sníil ( ) na stávající historické minimum. ČSSD a KSČM se dnes horko těko drí nad pětiprocentní hranicí potřebnou pro vstup do sněmovny. A čelí hrozbě, e se do ní v příštích volbách nedostanou vůbec. Kdekdo se proto ptá: Co se vlastně stalo? Je levice historicky vyřízená? Anebo přece jen existuje šance na její obnovu?
Zkusme tentokrát vynechat obvyklé výmluvy, kterými se zdůvodňuje debakl levice v Česku. Jistě, důleitou roli po roce 1989 sehrál hysterický antikomunismus, který zmobilizoval spoustu lidí proti slaměnému panákovi – paranoidní hrozbě návratu totality. Pravicově elitářská debata o vymýcení zbytků komunismu z českých luhů a hájů nás v minulosti zaměstnávala tak, e nedovolila hledat smysluplné odpovědi na společenské problémy a globální výzvy, které se rýsovaly na obzoru. Jene to je jen část pravdy. Vdyť to bylo právě v dobách vyhrocených pravicových kampaní vedených proti ČSSD, kdy tato strana dosahovala dvouciferných volebních výsledků a vítězila. Hlavní příčiny dnešního levicového úpadku proto hledejme jinde: levice se ve skutečnosti potýká s obrovskou ztrátou důvěry lidí.
V roce 2018 mi expremiér Vladimír Špidla v rozhovoru řekl: ČSSD vypadá nečitelně, roztříštěně a přestala působit jako obec se základními hodnotami. Sociální demokracie má zároveň za sebou dlouholetou historii a některé její nedávné momenty nebyly moc hezké. Umonily toti vytvořit představu, e jsme poměrně zkorumpovaná struktura. A právě to je hlavní kámen úrazu. Prospěchářství, řízení strany metodou zákulisních dohod a mocenská arogance. Politika jako výměnný obchod, klientelismus, boj o koryta. Zhruba tak dnes vypadá obraz sociální demokracie v očích lidí. A dodejme, e za to nemůe jen očerňování a protilevicový politický marketing. Za ČSSD se toti táhne dlouholetý korupční stín, který je jednou z hlavních příčin toho, e tato strana nedokáe dělat politiku zaloenou na autentických levicových hodnotách. Zdaleka nejde jen o usvědčené podvodníky, jako je David Rath nebo bývalý praský zastupitel Karel Březina. Sporných kauz policie prošetřovala víc, namátkou bývalého olomouckého hejtmana Jiřího Rozbořila, vlivného sportovního bosse Miroslava Janstu nebo praského politika Petra Hulínského. Nebavíme se však o tom, jestli v politice mají, nebo nemají místo usvědčení podvodníci. Bavíme se o obrazu strany, ve které nabyli vliv političtí podnikatelé, kteří metodami kšeftaření zválcovali její původně demokratické základy a pomohli tak zdiskreditovat levici jako celek.
Miroslav Poche nejspíš neporušil zákon, kdy skrytě sponzoroval stranu přes prostředníky. Zločin nespáchal ani Michal Hašek, kdy v roce 2013 veřejně lhal o schůzce s Milošem Zemanem v Lánech. A Jaroslav Tvrdík, který vedl státní České aerolinie v době těsně před kolapsem a svého času platil za pana Čínu, se zřejmě se svým byznysem do zákonného rámce také vejde. Šíbrovská hra o trůny je sice moná legální, jene běné lidi uráí. A přestalo je to bavit.
Naše nejstarší levicová strana toti vypadá jako veřejná pračka soukromých obchodních zájmů. Ať u je předseda ČSSD kdokoli, voliči mají jistotu, e se nějaký ten spřátelený podnikatel vdycky kolem najde. Jistě, korupční aféry provázejí skoro všechny naše politické partaje. A je pravda, e se česká politika někdy nadměrně zjednodušuje a smrskává do hry na četníky a zloděje. Jene vypadá hodně zle, kdy to sami politici nepovaují za problém.
Politika v představách velké části ČSSD u dlouho vypadá jako byznys pro znalé a omezuje se na boj o funkce, výměnný obchod, zákulisní dohody a chápe se hlavně jako výtah k moci. Z vedení ČSSD se dnes často ozývají výroky typu: musíme mít jasnou vizi, je na čase vyjít mezi lidi, musíme být srozumitelní. Jene to působí jako prázdné fráze. Zformulovat vizi a přesvědčivý program jde těko s politickými kšeftaři, kterým nevěříte ani nos mezi očima, nato pak sociální cítění a starost o chudé. A přitom by to bylo zoufale třeba právě dnes, kdy si vybrané prvky levicové politiky přivlastňuje Andrej Babiš, který se na veřejnosti chlubí zvyšováním mezd a důchodů. Prostě řečeno: rozbité a nejednotné sociální demokracii s nefunkční partajní strukturou a obchodně politickými metodami řízení nikdo nevěří.
Svým způsobem jsme dnes vstoupili do postlevicové doby. Čím se vyznačuje? Tím, e kdysi mocné levicové strany upadají na okraj a vybrané části jejich politického programu vykrádají jiní.
A jak na svůj propad reaguje samotná levice? Místo tolik potřebné sebereflexe se čím dál více prosazuje demagogický názor, e za krizi levice údajně můe nadměrný důraz na lidská práva, menšiny, gender, LGBT, příliš mnoho liberalismu anebo – řečeno s Jaroslavem Foldynou a s vyuitím někdejšího neonacistického slovníku – přeliberalizovaný neomarximus. Jene to je mimo realitu.
ČSSD toti kulturní témata ve svých kampaních ani nikde jinde nijak nezdůrazňovala. Sociální demokracie rozhodně nestavěla svoje politické kampaně na feminismu ani ničem podobném. Ve vládě Bohuslava Sobotky se jí podařilo zvýšit minimální mzdu, kladla dopředu témata jako zvyšování důchodů, hospodářský růst a zajištění chodu státu. A jestli bychom snad ještě s velkou námahou u sociálních demokratů našli střípky progresivní agendy, nic takového rozhodně neplatí o KSČM. Čeští komunisté se pro změnu zakonzervovali do tvrdé ulity normalizačního skanzenu, z něho nikdy nevybředli a ve kterém pomalu skomírají.
Bylo to naposledy v letech 2005–2006, kdy sociální demokraté vedeni Jiřím Paroubkem (kterého by z nadměrně liberálních tendencí asi podezříval málokdo) prosadili zákon o registrovaném partnerství osob stejného pohlaví. Od té doby však uplynulo ji patnáct let (!) a rozhodně nelze říct, e by sociální demokraté a komunisté upřednostňovali menšiny nebo genderová témata na úkor jiných – právě naopak. ČSSD nejprve dočasně vyrostla na odporu proti neoliberálním reformám za vlády Petra Nečase, kdy reálně hrozilo nebezpečí privatizace státu. Odpor proti zpoplatnění školství a zdravotnictví a rozprodání důchodového systému nakonec s masivní podporou veřejnosti, odborů a občanských iniciativ, jako byl ProAlt, skončil vítězně. Tato kapitola se však nadobro uzavřela a levici čekal strmý pád.
Českou politickou scénu nezměnila liberální témata, ale Andrej Babiš. Hnutí ANO vytvořilo pro ostatní strany tvrdou konkurenci – manaerský styl řízení, partaj oddaná jedinému vůdci, dobrá nálada za všech okolností. Co z toho, e premiér Babiš čelí trestnímu stíhání a masivním demonstracím, které ádají jeho odchod? ANO se dlouhodobě drí na třiceti procentech a zatím nic nenasvědčuje tomu, e by to mělo být výrazně jinak. Politická divize Agrofertu vysála původně levicové voliče, kterým nabídla – jakkoliv děravou – alternativu a důvěryhodnou perspektivu. Babišova hesla Ano, bude líp a Česká republika – země budoucnosti na spoustu lidí zabrala a představují záruku, e se nevrátí časy Miroslava Kalouska. Můeme se tomu smát, jene poučení z toho je jediné: jestli bude někdo chtít vytvořit Babišovi skutečnou konkurenci, bude muset lidem nabídnout mnohem lepší a pozitivnější alternativu.
Ironií osudu je, e hlavní problém levice nespočívá ve špatném politickém programu; naopak. ČSSD má svoje cíle na papíře jasně dané a promyšlené. V jejím dlouhodobém programu najdeme sniování sociálních nerovností, zvyšování mezd, boj s chudobou, regulaci finančních trhů, progresivní zdanění i boj proti daňovým rájům. Je tu také podpora sociálního podnikání a drustevnictví. Anebo ochrana a rozvoj veřejné zdravotní péče, školství a dostupné bydlení. Společnost musí mít kontrolu nad vývojem ekonomiky. Hrstka finančně mocných nemůe určovat její směřování ve svůj prospěch, píše se tu. Stejně tak se v programu klade důraz na ekologická opatření a boj s klimatickou změnou. Jene jaká je realita? Ne, hlavní překáka není špatný program, ale něco horšího: nikdo toti nevěří, e by ho levice byla schopná uskutečnit v praxi.
Svým způsobem je to prosté. I kdyby česká levice slíbila, e kadému voliči naservíruje zlaté vejce na stříbrném podnose, skoro nikdo jí to neuvěří. Aspoň ne do doby, ne u lidí znovu obnoví důvěru, zbaví se politických kšeftařů, postaví se jasně za svoje původní humanistické hodnoty a vybuduje funkční stranickou strukturu.
Levice, a zvlášť ČSSD, však zatím tápe v mlze, a v horším případě svoje ideály tvrdě pošlapává v praxi. Klíčový problém, který potvrdil, e potí mnoha sociálních demokratů spočívá v politickém kšeftaření, byl vstup do Babišovy vlády v roce 2018. Po volebním výprasku v roce 2017 strana nevyuila šanci přejít do opozice a v ní se znovu konsolidovat. Místo toho dnes připomíná béčko Babišova ANO a zdá se, e bez něj a Miloše Zemana u neudělá ani krok. A to je tragický omyl. Pro lidi, kteří nesdílejí morální paniku pravicových stran v čele s ODS, a zároveň nechtějí ani Babiše, zmizela politická alternativa – nejsou reprezentováni. Sociální demokraté v Babišově vládě ztrácejí tvář a často prosazují pravicovou přísnost na chudé (příkladem budi návrh rezortu práce a sociálních věcí z ledna 2020 na zpřísnění podmínek pro nezaměstnané, kterým hrozí ztráta nároku na dávky a na dobu devíti měsíců). Ne, tohle není sociální demokracie, jakou bychom chtěli.
Tendence k demagogickým výpadům na levici výstině pranýřoval někdejší předseda exilové ČSSD Karel Hrubý. Konkrétně reagoval na kroky jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, který v roce 2018 zkusil převzít v sociální demokracii otěe moci. Zimola volal po návratu strany mezi lidi – do ulic, do hospod a na vesnické tancovačky. Výsledkem však byl jen další debakl. Hrubý to ironicky komentoval slovy: Jak to dopadlo v nedávných volbách, všichni víme. Staří voliči se nevrátili, noví nepřišli, naopak proběhlo další putování starých příznivců ke konkurenci. Zimolův recept nezabral. Nevím, kolikrát on sám šel do hospod a na fotbalová hřiště agitovat ani jak se zaslouil o to, aby takovou kampaň volební štáb organizoval. Ale výsledek je jasný: zimolovština nezabrala, strana volby hanebně prohrála.
Podobně nesmyslné pokusy probíhají také na intelektuálním poli. Koncem roku 2019 -vydala Masarykova demokratická akademie knihu francouzského středoškolského profesora Jeana-Clauda Michéy Tajnosti levice v naději, e by mělo jít o nový a originální zdroj inspirace pro levici. Hlavní poselství knihy však (světe, div se) opět zní: za všechno zlo na levici mohou liberální elity a liberalismus. Michéa, na kterého se odkazuje i francouzská krajně pravicová politička Marine Le Penová, vyčítá levici, e rezignovala na sociální spravedlnost. A volá po jejím návratu. To zní na první pohled hezky; jene nesmyslný je recept, který nám Michéa nabízí. Jeho řešení toti v kostce zní: zbavte se liberálů a snate se napodobit konzervativní pravici.
Jene jaké důsledky přináší nápad zostřit kulturní boj proti (v rámci české levice de facto neexistujícím) liberálním elitám? Je smutné, kdy někdo věří, e právě takové kroky povedou k sociální spravedlnosti. Je příznačné, e Michéa nenavrhuje ádná ekonomická ani sociální opatření, která by vedla k posílení rovnosti lidí. Po kritice levicových kulturních elit, která by snad ještě dávala smysl ve francouzském, ale nikoli českém kontextu, Michéa dochází k navýsost sektářskému závěru: levice se a moc věnovala kulturním tématům, s čím je třeba skoncovat, stejně jako s politickým liberalismem, který prý jen přiivuje dravý kapitalismus: Ve skutečnosti jediné, na čem záleí, je dosaení dohody na kritice logiky kapitalismu. (...) Na druhou stranu se tato kritika nesmí spokojovat s tím, e bude rituálně odsuzovat následky ekonomického liberalismu (...) a současně posilovat dopady liberalismu politického a kulturního, který ho jako siamské dvojče doplňuje po stránce psychologické a ideologické, píše Michéa.
Michéovy teze jsou v českém prostředí nesmyslné a zavádějící hned z několika důvodů. Předně, české polistopadové kulturní elity nejsou levicové. Naopak – vdy vedly hysterický boj proti všemu, co podle nich zavánělo hrozbou návratu komunistické totality. A v takovém případě vyznívá boj proti liberální levici účelově. Umoňuje toti označit prakticky kohokoliv na levici za vnitřního nepřítele – za onu proradnou liberální elitu, která údajně zradila lid nebo mu přinejmenším nerozumí. To moná dává smysl z pohledu Michéovy kritiky liberalismu, jene v praxi je to zcela antidemokratické. Opravdu si někdo myslí, e šířením nenávisti vůči liberálům získá česká levice zpátky ztracené voliče? Máme skutečně klesnout na takovou úroveň, e budeme diskutovat, jestli by levice měla v jednadvacátém století ctít základní práva a svobody lidí? Nejde tu ve skutečnosti o boj o moc, při kterém se komukoliv nasadí účelově psí hlava liberálního elitáře, kdy se to zrovna hodí? Například těm, kteří budou na levici kritizovat politické kšeftaření a šíbry?
Zadruhé, u jen letmý pohled na ČSSD a KSČM ukazuje, e česká levice není nijak zvlášť liberální. Obě hlavní levicové strany naopak spojily konzervatismus s tvrdě technokratickým přístupem k moci. Ostatně klíčovým (a dodejme, e dobrým) cílem české levice bylo udret, tedy konzervovat, veřejné pojistné systémy, bezplatnou zdravotní péči a školství před pravicovými pokusy o jejich privatizaci. Obě levicové partaje navíc po roce 1989 nikdy neprosazovaly ádnou kulturní avantgardu, a naopak sklízely estetizující posměch bytostně pravicové kulturní fronty za nevkus, zpátečnictví a nostalgii po normalizaci. A zatřetí, copak by levice neměla mít originální vize a cíle spojené s humanistickou tradicí? Opravdu má opisovat od konzervativní a populistické pravice jen proto, e je to zrovna teď v módě?
Ultrakonzervativní obrat české levice nefunguje. Jestli bude chtít ČSSD definitivně spadnout pod pět procent, ať klidně dál zkouší být dvojčetem Babišova ANO, případně Okamurovy SPD a Václava Klause mladšího. Naštěstí však existují mnohem lepší a inspirativnější zdroje, které nám ukazují hlubší tradici české demokratické levice. Připomeňme si známý text Co chtějí socialisté? z roku 1934, který nedávno znovu knině vydala Masarykova demokratická akademie (s nakladatelstvím Burian a Tichák, pozn. red.) a který byl výsledkem intenzivních debat v sociálnědemokratických kruzích. Volal po rozšíření demokracie do co nejširších sfér společnosti včetně hospodářství a po odstranění třídního útlaku: Hlavní slabiny demokracie plynou z toho, e nikde dosud důsledné demokracie nebylo. Demokracie musí spojovat nejvyšší míru svobody s nejvyšší mírou rovnoprávnosti. (...) Bez demokratizování hospodářství uvázne demokracie politická v písku. Touto svobodou se však – na rozdíl ode dneška – nemyslela svoboda zaměstnavatelů a vlastníků velkého kapitálu libovolně vykořisťovat ostatní. Měli to být naopak zaměstnanci, lidé práce, jejich práva, svobody a lidskou důstojnost chtěli socialisté hájit tváří v tvář nerovnosti, chudobě a hrozbě fašistického autoritářství. Jak toti socialisté prozíravě napsali: Není ani přemíry práv jednotlivce, ani přílišné svobody: neboť toto všechno platilo dosud jen pro dritele hospodářské moci.
Měli bychom se z toho poučit. Cílem levice má být emancipace lidí k nezávislosti na moci. A rozumí se samo sebou, e nejde o sobeckou emancipaci atomizovaných a do soukromí obrácených jedinců, kteří mezi sebou soupeří o zdroje. Úkolem levice je pomoci vytvořit lepší, přátelskou společnost, která ochrání lidi před dopady kapitalistické globalizace, klimatické krize, digitální technologické revoluce a nestabilního mezinárodního prostředí. A to se nepodaří sektářstvím, vylučováním liberálů ani bratrovraedným bojem o zbytky moci a vlivu. V postlevicové době, do které jsme vstoupili, toti podobné tahanice nedávají smysl s ohledem na celkovou ztrátu důvěry v levici, deziluzi a zklamání z nesplněných slibů. Otázka proto zní: jak levici – a hlavně autentické sociálně demokratické hnutí – resuscitovat?
Obnovit důvěru lidí ve zdiskreditovanou strukturu je mimořádně těké. Trochu se zpoděním dnes kopírujeme vývoj u našich sousedů v Maďarsku a Polsku. Také v Maďarsku se někdejší parlamentní levice zdiskreditovala – korupcí, politickými skandály a tím, e pod vedením socialistického premiéra Ference Gyurcsányho prováděla asociální kalouskovské reformy a tupé škrty nařízené Mezinárodním měnovým fondem. Výsledkem bylo drtivé vítězství Viktora Orbána, který si u s nějakou sociální spravedlností vůbec hlavu neláme. O něco inspirativnější je příběh levice v Polsku, která také prošla strmým pádem, ale po posledních volbách v roce 2019 se znovu zmátořila a sjednotila. Musela však před tím projít dlouhou vnitřní očistou a důslednou reorganizací. A právě to by měla být cesta i pro nás.
Řekněme to na rovinu: spory o to, jestli má být česká levice ještě víc konzervativní, nedávají ádný smysl. Podobně jako nedává smysl úsměvné mudrování nad tím, jak v politice znovu obnovit pravolevý konflikt a přebít kulturní témata socioekonomickými. Důvod je prostý: ať u bude levice říkat cokoliv, skoro nikdo ji dnes nebude poslouchat a brát váně. Klíčový problém je toti zmíněná ztráta důvěry lidí v levici jako celek. A z toho vede jediná cesta ven: očistit se od politického cynismu, šíbrovské hry o trůny, nabrat nové členy a obnovit stranickou strukturu. Ta začne konečně fungovat, prosazovat program a přijde s pozitivní vizí, kterou bude levice jednotně hájit. Nestačí jen vyjít k lidem do hospod a na vesnické tancovačky. Ke společnosti je nutné se nejprve znovu tvrdě propracovat a získat si její důvěru.
A jak to vypadá v praxi? Jednou z velkých nadějí jsou české odbory, které dokázaly svým tlakem na důstojné mzdy a kampaní konec levné práce oslovit spoustu lidí. Příklad odborů navíc jasně ukazuje, e k úspěchu je potřeba organizace, kterou její členové nechápou jen jako výtah k moci, penězům a zviditelnění, ale jako nástroj pro zlepšení ivota společnosti. A v tom naši levici čeká ještě dlouhá cesta. Moná se vzpamatuje a po dalších prohraných volbách, a moná taky ne. Jedno je však jisté u dnes: čím déle bude levice svůj restart odkládat, tím těší bude její návrat. A na to doplatíme my všichni, kteří časem přijdeme o sociální výdobytky a ztratíme zbytky ochrany před silami čím dál mocnějšího a nevyzpytatelnějšího kapitálu.
Česká politická levice dnes v podstatě zmizela. Jene to neznamená, e se bez ní v budoucnu obejdeme. Tváří v tvář hrozbě nových ekonomických krizí, dopadům klimatické změny, válečným ambicím velmocí a rostoucí moci nejbohatších oligarchů ji ve skutečnosti budeme potřebovat víc ne kdy jindy. Vrátí se k nám levice zpátky? To zatím nevíme. Její úpadek ani obnova však nejsou ádné přírodní danosti, nýbr výsledek konkrétního lidského jednání, úsilí, pokusů i omylů. To věděli u demokratičtí socialisté ve třicátých letech, kdy napsali: Vývoj společnosti není určen přírodním zákonem. Člověk dělá vývoj! Nebude svůj osud hledat ve hvězdách, ale vezme jej sám pevně do rukou.
Jaroslav Fiala (1983) je politolog, historik a publicista. Vyučoval na Filozofické fakultě UK, pracoval jako šéfredaktor internetového deníku A2larm. Autor knihy Jak se zbavit Castra: Kuba, USA a Československo ve studené válce (2016). Je spoluzakladatelem spolku Insist pro podporu společenské soudrnosti.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.