Já myslím, e všechno na světě se musí změnit, všechno. (...) Za dvě stě, tři sta nebo tisíc let, na době nesejde, nastane nový, šťastnější ivot. My u z toho nebudeme mít nic, ale ijeme pro něj u teď, pro tento příští ivot pracujeme, pro něj strádáme, my ho u uskutečňujeme. A jen v tom je smysl našeho ivota, chcete-li naše štěstí, říká v druhém dějství Čechovových Tří sester Alexander Ignaťjevič Veršinin. A pokračuje: Vím toho málo, ach tak málo! Avšak to nejhlavnější, nejpotřebnější, myslím, e znám, a dobře znám. A chtěl bych vám dokázat, e štěstí není, nemůe být a nebude pro nás. Na nás čeká jen práce a dřina – a štěstí, štěstí patří našim potomkům. Kdy ne já, ať alespoň děti mých dětí...
Podobně ve hře uvauje i Andrej Prozorov: Ne, v tomto světě se nedá ít. Všechno nynější se mi protiví, zato však kdy myslím na budoucnost, ó jak dobré je myslit na budoucnost. Všechno je tam lehké a vzdušné! Ano, v dálce u září světlo, vidím tam svobodu, vidím tam, jak já i moje děti budeme svobodní, zbaveni téhle prázdnoty a dřímoty, husy se zelím, vyspávání po obědě a darmoroutství.
Čechovovy Tři sestry byly na jeviště uvedeny v roce 1901, tedy před přiblině sto dvaceti lety. Jestlie Čechova a hrdiny jeho dramatu teď vezmeme za slovo, pak jsme vlastně my ony děti Veršininových dětí, které by v onom lepším, šťastném budoucím světě měly ít, pro ně on ve hře u pracuje, ani přitom specifikuje nějaký politický program, vizi, utopii. Jeho vidina je sice rétorická, nicméně vidina.
Ale jak je tomu dnes s námi? Bylo mezitím dosaeno toho, co nám Čechovovi hrdinové ve Třech sestrách slibují? Nastalo u ono blaenství šťastnějšího světa, který nám slibuje Veršinin, nebo i my musíme ještě dvě stě, tři sta let čekat a usilovat o něj...?
Nebo máme na tuto otázku dnes stejnou odpověď jako tehdy Prozorov? Ne, v tomto světě se nedá ít. Všechno nynější se mi protiví. Myslím, e ivotní pocity mnoha z nás se pohybují právě na této úrovni skepse, hluboké nespokojenosti a pocitu bezvýchodnosti doby, v ní ijeme a ádnou změnu, která by byla v dohlednu, kromě katastrofy klimatické nebo války, neočekáváme. Veršininova výzva, e všechno na světě se musí změnit, jako by pro nás u neplatila ani v kondicionále, e mnohé z toho, co dnes ijeme, by se změnit mělo.
Veršinin hledá východisko z neutěšené přítomnosti, prázdnoty, dřímoty a oné husy se zelím v práci, ba dřině pro lepší budoucnost. A v tomto úsilí je pro něho, jak říká, smysl našeho ivota, chcete-li naše štěstí. Jak tu za Veršininovými slovy neslyšet hlasy těch statisíců lidí, kteří od poloviny devatenáctého století pro cíl lepšího, spravedlivějšího ivota pro všechny bojovali a nasazovali ivoty. Směr jim přitom udávala vize socialistického uspořádání společnosti, důvodem a příčinou jejich úsilí byla bezohlednost industriální revoluce, která jim původní akumulací kapitálu doslova vzala půdu pod nohama a proměnila je v bezzemky, kteří neměli pro svou obivu na prodej nic jiného ne svou pracovní sílu.
Ale nebyli to jen dělníci, sociální demokraté a komunisté, kteří si lepší svět představovali jako spravedlivý svět bez vykořisťování člověka a jeho degradace na pouhou pracovní sílu. Byl to třeba i liberální demokrat Karel Čapek, který do diskuse o nedostatcích kapitalismu, které se tehdy účastnili mnozí intelektuálové a umělci, přispěl v roce 1925 svou vizí osvobození člověka: Věřím v zespolečenštění výrobních prostředků a omezení soukromého vlastnictví, v organizaci výroby a spotřeby, v konec kapitalismu, v právo kadého na ivot, práci, blahobyt a svobodu ducha, věřím v mír, ve Spojené státy světa a rovnost národů, věřím v humanitu, v demokracii a v člověka, amen.
Vyschnou-li oázy utopie, šíří se poušť banality a bezradnosti, napsal Jürgen Habermas v roce 1985 ve své studii Nová nepřehlednost. A popsal tím u tenkrát naši dnešní situaci. Poušť banality, ona Prozorovova husa se zelím, se rozkládá kolem nás, poušť bezradnosti v nás. I nám vyschla násilným koncem Praského jara ona stále znovu dobrou vírou doháněná oáza utopie socialistického světa.
Ona velká oáza socialistické utopie ale nevyschla naráz, byla postupně vysušována v procesu jejího uskutečňování po vítězství říjnové revoluce ve formě totalitního socialismu sovětského typu jako jediné monosti jeho realizace závazné pro všechny země, které se na tuto cestu, ať chtěně, nebo z donucení, vydaly. Těch roků onoho postupného vysušování, kdy pokadé desetitisíce věrných na celém světě ztratily svou víru v socialismus jako lepší příští, byla řada, 1929 stalinizace KSČ, 1935–38 moskevské procesy, 1939 německo-sovětský pakt, 1945–1948 nadiktovaný přechod od vlastní československé cesty k socialistické demokracii k sovětskému modelu, 1950–52 politické procesy, 1956 světélko XX. sjezdu KSSS, šedesátá léta postupné destalinizace ústící v pro monost spojení demokracie a socialismu tak nadějné Praské jaro, 21. 8. 1968 sovětské tanky, 21. 8. 1969 začátek normalizace s pěti mrtvými. V listopadu 1989 konec vysušování rozpadem socialistického bloku.
Pokud jde o vizi společenského pořádku, neměl kapitalismus mnoho co nabídnout kromě teze, e trh je nadčasovým mechanismem provázejícím celé dějiny lidstva a trní síly v podobě neviditelné ruky trhu zde působí v přirozené harmonii. Tento nedostatek si uvědomoval i slavný neoliberální ekonom Friedrich August von Hayek, kdy v roce 1949 napsal: To, co nám chybí, je liberální utopie, program, který by nevypadal ani jako pouhá obrana stávajícího stavu věcí, ani nebyl zředěnou odrůdou socialismu, nýbr opravdovým liberálním radikalismem...
Socialistická utopie byla ovšem první systematicky vypracovanou utopií, která chtěla uskutečnit onen lepší svět na zemi. Byla i dítětem osvícenství, sekularizace, o industriální revoluci ani nemluvě. Pro středověkého člověka, ale de facto a do osvícenství, měl tento lepší svět eschatologickou podobu v ivotě posmrtném. Teprve po smrti nastával pro středověkého, ale i barokního člověka onen lepší ivot, rovnající se spasení. Tato vize byla bez lidské kontroly. A to byla její výhoda. S uskutečňováním ráje na zemi ale lidé neměli ádnou zkušenost. I pro Veršinina byl jen vizí, která mu ale pomáhala ít.
Rozpad socialistického systému v roce 1989 osvobodil sice státy východního bloku od u od roku 1968 zahnívajícího reálného socialismu. Paradoxně ale jeho konec osvobodil i kapitalistický Západ. Jakkoliv to zní neuvěřitelně, byla to existence socialismu, ať u jakéhokoliv, která kapitalismus drela na uzdě. Výrazem obav z nějaké formy socialistické revoluce byl i systém sociálního trního hospodářství, který měl rozvinutou sociální politikou uspokojit dělnickou třídu a vytvořit široký politický konsensus. Přelomový rok 1989 se tak stal rokem vítězného nástupu neoliberálního trního kapitalismu v globálním měřítku – a bez zábran. Sociálního trního hospodářství u nebylo třeba.
Pro Francise Fukuyamu ale tímto vítězstvím nastal konec a naplnění dějin. A protoe také všechny velké historické otázky tím byly zodpovězeny, také konec jakékoliv alternativy k danému systému. Ono pokračujme v tom, co je se na příští léta stalo programem mnoha politiků na celém světě. Jestlie ovšem k současnému systému neexistuje alternativa, pak neexistuje ani budoucnost jako politický koncept a pohyb společnosti. A pro skutečně ivou aktivní společnost je nastolení otázky po její budoucnosti důleitější ne odpověď.
Pouhé ité skutečnosti chybí výhled do prostoru moností, a tím i hybná síla naděje. Co zbývá, je Prozorovova husa se zelím.
A co člověk? Na něj zapomněly oba systémy, a tím jsou si vlastně podobné. Jestlie státní socialismus člověka podrobil vládě ideologie, pak neoliberální kapitalismus vládě ekonomie zisku. Z člověka redukovaného na pracovní sílu se stal humánní kapitál. Veršinin – a za jeho touhou slyšíme také naše hlasy – ztratil i šanci strádat pro lepší svět. V podstatě tu přitom šlo o něco velice prostého a přirozeného: Vytvořit všechny podmínky pro to, po čem touí a co k ivotu nezbytně potřebuje lidské srdce, jak se to ozvalo na liblické konferenci o Franzi Kafkovi v roce 1963, cestou k Praskému jaru. e to tehdy řekl pozdější normalizátor kultury Jiří Hájek, je jiná otázka.
O lidském srdci dnes ale nemluví ani levice, ani pravice.
Alena Wagnerová (1936) je spisovatelka a publicistka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.