Nemám v úmyslu, i kdy bych byl tak činil raději, přemítat o existenci paralelních vesmírů. K tomu jen, e není důvod, aby neexistovaly, jsou-li prokazatelně jiné sluneční soustavy a galaxie. Ba moná je jich nekonečně mnoho. Je jistě těké představit si něco nekonečného, ale není snad ještě těší si představit konečnost, jedinečnost obklopenou – vlastně neobklopenou – ničím? Nebudu psát ani o filmu názvu shodného s titulkem, v něm se do sebe dva zamilují, aby zjistili, e kadý ije v jiných realitách, je se nemohou vinou fyzikálních zákonů propojit. A na to, e se jedná o film romantický...
Vlastně chci toti psát o televizním seriálu, ale a za chvíli. Začnu o rozdělené společnosti. Stále častěji se v komentářích a debatách hořekuje, e populaci ostře dělí zeď, která brání jedněm pochopit druhé. První u ty druhé ani pochopit nechtějí (protoe to oni přece nechtějí pochopit). Take obě strany přesvědčují o své pravdě jen vlastní u přesvědčené stoupence. Zdá se, e tomu tak je nejen u nás, ale skoro v celé Evropě, zejména v té někdejší východní. A taky v tak starobylých demokraciích, jakými jsou britská a americká, co u je zapeklitější.
Napadlo mě, e poměrně snadným způsobem jak trochu sjednotit aspoň českou společnost by bylo vrátit se k direktivnímu reimu, badateli zabývajícími se studiem totality nazývanému totalitou. Během listopadových výročí mě několikrát vyzvali novináři, a také studenti píšící různé práce na revoluční téma, abych vzpomínal. Ačkoli jsem předesílal, e jsem před třiceti lety nic heroického nevykonal a ani předtím jsem nebyl ádným disidentem, nakonec jsem souhlasil. Uvědomil jsem si, e u sám jsem vlastně pamětihodnost, kdy jsem rok 1989 zail, dokonce v dospělém věku. Snail jsem se jim tedy vysvětlit, jak byla společnost rozdělena před Listopadem: naprostá většina ila v podstatě šťastně a spokojeně. Reimem sice pohrdali, leč ádný útlak nepociťovali, protoe svobodu slova doma měli a veřejně se projevovat pokládali za marné. I jakési hmotné statky byly dostupné, k Černému moři se mohlo, tak co by se trápili. Pak zde byla úzká třída privilegovaných mocných, která byla s nepsanou společenskou dohodou spokojená. Idylu kazila jen hrstka nespokojenců, kteří se cítili nesvobodně a všem ostatním tu průzračnou atmosféru kalili. e se pak tento systém zhroutil a velkou většinu obyvatel to potěšilo, u je jiná historie.
Před pár dny jsem si ovšem uvědomil, e zde byl ještě svět jiný. Šestidílný český televizní film Bez vědomí líčí československou předlistopadovou historii optikou estébáků a agentů tajných slueb. Profesionálně napsaný, působivě zinscenovaný a herecky skvěle zvládnutý příběh by se skoro mohl rovnat s americkými akčními trháky typu Mission Impossible. S podstatnou výhradou: zatímco ony otevřeně operují s nadsázkou, český seriál se snaí přesvědčit, e svět v pozadí je ten skutečný. Pošmourné ulice, oprýskané domy a všudypřítomná šeď. A postavy děje neustále odhalující své další skryté vrstvy, skoro nikdo není upřímný, naopak. Váháme pouze, je-li dotyčný britským špiónem, či pohůnkem moskevských hrdlořezů, mučících a v kyselině rozpouštějících své oběti ve vojenském prostoru u Ralska. A je-li přece jen někdo čestný, rozuměj naivní, musí být buď zavraděn, anebo aspoň donucen zanechat vší naděje. Seriál netvrdí, e by snad Sametovou revoluci reírovali konspirátoři; ti se do ní chtěli jen vetřít a zapojit ji do svých her. A naznačuje, e se jim to mohlo podařit.
Kdo tu dobu zail, pocítí deja vu: přesně takový byl svět, v jakém působila a jaký objektům svého zájmu sugerovala tajná bezpečnost. Pocit ušmudlanosti, pachuť všudypřítomného podezření, morální kocovina... A pak jste vyšli na ulici a ohromeně zírali na ten štěbetavý ruch, jiný ivot, který všechny chmury a starosti hodil za hlavu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.