Theatrum mundi
Od 29. září do 4. října 2019 se v Ostravě ji potřinácté konala jedna z nejinspirativnějších divadelních událostí středoevropského prostoru – mezinárodní soutění bienále inscenací loutkových divadel Spectaculo Interesse. Dramaturgii 13. ročníku dominovala především pestrost – a to jak v souvislosti s uitím mnoství loutkářských technik, tak s přihlédnutím k volbě námětů. Během šesti dnů se na pěti scénách představila značně různorodá tvorba souborů z celkem 14 zemí: vedle domácích zástupců se zúčastnili účinkující z Velké Británie, Slovinska, Nizozemska, Belgie, Finska, Španělska, Itálie, Dánska, Ruska, Polska a Německa, ale i Kanady či Izraele. A kromě 23 soutěních titulů nechyběl ani bohatý doprovodný program čítající další desítku inscenací: lákala zejména odpolední rodinná představení a také Deadtown – úspěšný titul Divadla bratří Formanů, který po pět večerů zaplnil speciálně postavenou jarmareční boudu na výstavišti Černá louka. Vybrat si mohl opravdu kadý: vedle náročných titulů a experimentů nechyběl ani divácky vstřícnější, ale hodnotný program pro nejširší veřejnost.
O vítězích tradičně rozhodovala tříčlenná porota, letos ve sloení Kateřina Lešková Dolenská – šéfredaktorka časopisu Loutkář, Marek Waszkiel – polský divadelní historik a slovinská reisérka a herečka Martina Maurič Lazarová. Vzhledem ke kv litativně vyrovnanému programu to ale vůbec nebylo jednoduché, a tak k jedné hlavní a třem individuálním cenám přibyla ještě tři čestná uznání.
Absolutním vítězem se stal projekt Mechanismus duše (Eh Man He) španělského souboru Zero en Conducta. Netradiční propojení vedení loutky-manekýna s moderním výrazovým tancem i pantomimou ideálně slouilo k hledání odpovědí na otázky, jak stvořit dokonalou imitaci pohybu, ale především neuchopitelnou duši loutky. Finský Livsmedlet Theatre v inscenaci Neviditelné země (Invisible Lands) zase velmi intimně zpracoval téma uprchlictví. Dva herci ze svých postupně obnaovaných těl vytvářeli nehostinné pouštní krajiny i rozbouřené mořské hladiny, kterými beznadějně putovaly anonymní postavy v podobě drobných miniaturních figurek, je aktéři snímali kamerami a promítali na plátno. V inscenaci se ale symbolicky odrazil i jistý severský chlad, který přesně evokoval netečnost k dané problematice. Titul Goon: Krvavá pomsta českého IDDQD – současná variace na klasickou rakvičkárnu – zase plnokrevně ironicky kombinoval černý humor s odkazy na komiksovou poetiku. Poslední individuální ocenění si pak odnesla inscenace Nahoru dolů (Una Storia Sottosopra) boloňského souboru La Baracca, která s vyuitím jednoduchých dětských kreseb vyprávěla působivý příběh o lidském míjení a potřebě otevřít srdce fantazii i druhým.
Čestná uznání pak putovala do Naivního divadla Liberec za půvabnou hříčku Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! – napínavé vlakové dobrodruství s psími hrdiny a poučným příběhem o přátelství, a dále do Divadla ALFA Plzeň za titul ALFA farma a slovinského Loutkového divadla Lublaň za inscenaci Někde jinde (Nekje Drugje). Oba projekty velmi působivě zprostředkovávaly komplikované etapy minulosti – v prvním případě totalitu 50. let v socialistickém Československu, v druhém konflikt na Balkáně v 90. letech – a poslouily jako nadčasové varování před nebezpečnými nedemokratickými mechanismy, které se poslední dobou často vkrádají i do naší přítomnosti.
V programu se objevila také celá řada dalších velmi inspirativních inscenací, které cíleně překračovaly ánry. Nejpatrněji se to projevilo v případě Vesmírné Červené Karkulky (La Caputxeta Galactica) barcelonského souboru Insectotropics. Pohádkové motivy byly sice interpretovány velmi volně, samotná inscenace ale nabídla zajímavou divadelně-výtvarně-filmově-hudební show, v ní tvůrci přes systém několika kamer snímali a v různých kombinacích na dvě plátna nad jevištěm promítali videomix akce jediné herečky a dvěma výtvarníky přímo na scéně ivě vytvářených maleb a kreseb. Efektní podívaná na hranici výtvarné performance otevřela celou řadu otázek – zda např. v budoucnosti bude divadlu ještě vůbec dominovat herec, nebo jej nahradí jen sloité technologie.
Ačkoli vzorek festivalových inscenací byl poměrně různorodý, bylo moné zaznamenat několik výrazných tendencí. Viditelná byla snaha překračovat různé ánry, nejčastěji tvůrci kombinovali divadelní prostředky s filmovými. To byl nejen případ zmíněných experimentů Vesmírná Červená Karkulka či Neviditelné země, ale i inscenace Bílý tesák hradeckého Divadla Drak, která vyuila techniku záznamu live cinema, aby subjektivizovala hrdinovy pocity. S divadelně-filmovým principem laterny magiky pak pracovala nejen soutění inscenace Blecha a já (Me and the Flea) nizozemského souboru Lichtbende, ale zejména show Deadtown – hold éře němého filmu. Další podstatnou snahou byla potřeba vyslovit se citlivě k závanějším společenským problémům současnosti – a ji to byla tematika uprchlictví či připomínka totality. I v těchto případech se ukázalo, e loutkové divadlo disponuje neomezenými monostmi, jak publikum oslovit a zaujmout – ať ji s humorem, či ve vánějších polohách. V řadě inscenací převáilo varování, e se světem kolem nás není všechno tak zcela v pořádku a e závisí jen na nás, jak si s tím poradíme. A to nejen na divadle
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.