Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 6 > Vít Havránek o básni Jakuba Řeháka: Básníci a vykladači XVIII
Jakub Řehák
V nepřístupném filmu
Kolonie při okrajích měst rozzáří zlatá pěna
Ve výherních automatech prší vajíčka zbavena skořápek
a lásky
Stolní hry počmárané nezvyklými touhami
Svlečená těla uloená do vyzývavých praček
Dřevěné bedny rozházené na písku
Vítr nás hladí jako neviditelná ruka
Ještě nám zbývá čas ne odjedeme
Ne otevřeme baterii lahví od vína
Kde leí svobodná země na okraji rosy a ranní trávy?
Rychlík kotví a čeká
Brzy nás odveze
Do zemí pozvolného šera
Přátelé co znamená vápno v uvadajících pohledech?
Co znamená peklo v prstech plných bílé zeleniny?
Ještě jsme ani neuměli mluvit a u jsme se smáli
Na herečku v ní rostla sláma
Budoucnost leí ukrytá v nepřístupném filmu
Hrdinka nás polaská rukou i ústy
Skloněná pod námi jako obyvatelka
Ze které máme strach
***
Práce, kterou dělám, se odehrává na teritoriu, kde se v dočasných synapsích propojují umělecké obrazy, myšlenky humanitních věd a lidské emoce. Je uspokojující, protoe kadý výkon nabízí předpoklad totální mobilizace nástrojů.
Postřeh první: k četbě této básně nelze pouít vizuální představivost. Jak si představit zlatou pěnu na kolonii při okrajích měst, stolní hru počmáranou nezvyklými touhami, svlečené tělo a vyzývavou pračku? Lze vidět dřevěné bedny rozházené na písku. Ale velké bedny, nebo malé bedny, všechny stejné, staré či nové? Tmavé či světlé od obrazů? Nebo zboí? Na písku pláe, pískovny, pískoviště, dolu, v prohlubni nebo pyramidální hromadě? Nejasné vodítko; pro představivost člověka zvyklého na to, e na počátku stojí obraz, je to celé matoucí situace.
Postřeh následující: musí to být báseň, v ní slova za sebou nemají ádné obrazy. Slova mají zvuk, mají významy ustanovené zvykem, opakováním, které tu jsou předmětem odchylování, subjektivního pohrávání si, je není zlomyslné, systematické, spíš svobodné, a tedy svévolné. Kolem nás se rozprostírá poušť sémantiky.
Vápno přítomné v uvadajícím pohledu. To je ten důvod. Hustá vápenná kaše nahoře, ze které dole odkapává mléčná kapalina. Pohled neexistuje, jen oko a tvář. Nato uvadající pohled. To je ten důvod, proč se nedá z poezie dělat fotografie ani film. Je tu uzavřena ve světě slov, která obrací naruby, stvořena k tomuto účelu. Médium, které vystřeluje posly bez zpráv.
Vít Havránek
Jakub Řehák (1978) je autor tří básnických sbírek, nositel ceny Magnesia Litera. Jako recenzent spolupracuje s časopisy Tvar, A2 nebo Souvislosti. Publikoval také v Listech, v čísle 5/2009 se představil v tehdejší rubrice Básníci a jejich místa. Píše esejisticky laděné texty, zabývající se obecnými problémy poezie, i studie, které věnuje konkrétním dílům pro něj důleitých básníků. Pracuje jako redaktor webových stránek Městské knihovny v Praze, kde rovně ije.
Vít Havránek (1971) je kurátor, teoretik, organizátor, editor. ije v Praze. Pracoval ve Sbírce moderního a současného umění Národní Galerie v Praze (1996–1998), v Galerii hlavního města Prahy (1998–2002). Od roku 2002 ředitel iniciativy pro současné umění tranzit.cz. Přednáší současné umění na VŠUP.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.