Třicet let poté, co jsme se, jako národ, osvobodili od systému, který byl v rozporu se všemi hodnotami Západní Evropy, a 15 let poté, co jsme vstoupili do Evropské unie, take evropské hodnoty by se nám měly stát prvořadým zájmem, ztrácíme se mnohdy v bludných názorech, co to vlastně ty evropské hodnoty jsou. A kdy se těmi hodnotami začneme přece jenom zabývat, scvrknou se nám obvykle na to, co přinesla měšťanská revoluce svým racionalistickým osvícenstvím. Dokázala jistě mnoho. V průběhu 19. století sesadila mocnáře všech evropských monarchií, kteří panovali z Boí milosti, a nahradila je prezidenty republik, kteří začali vládnout ze souhlasu ovládaných, čili, jak se začalo říkat, z vůle lidu. Nelze se proto divit, e některým našincům Evropa, a potamo evropské hodnoty, jako by začínaly teprve touto revolucí.
Je to pochopitelné, neboť její výdobytky jsou kapitální. Stačí pomyslet na Prohlášení práv člověka a občana, které bylo stanoveno v revoluční Paříi 26. srpna 1789, a v souvislosti s ním i na další soubor práv a svobod, jako svoboda náboenská a svoboda svědomí. Nicméně Evropa ani její hodnoty nevznikly jenom s měšťanskou revolucí. Před ní toti došlo ještě ke dvěma dalším revolucím, k té protestantské a k té papeské, a po ní pak ještě k té socialistické a – jakoby k dovršení všeho – k té sametové. A je to právě těchto pět revolucí, je jsou kostrou evropských dějin druhého tisíciletí, protoe spoluvytvářely to, co my dnes nazýváme evropské hodnoty. Tyto hodnoty ovšem nelze myslet bez čtyř přínosů z prvního tisíciletí, toti 1) křesťanství, 2) biblického idovství, 3) kulturního Řecka a 4) právnicko-státnického Říma.
Byla to však teprve revoluce papeská Řehoře VII., která počátkem druhého tisíciletí dokázala z těchto čtyř přínosů utvořit takovou syntézu, je organicky spájela idovsko-křesťanský Jeruzalém, řecké Athény a latinský Řím. Touto syntézou se papeská revoluce stala mocným impulsem, který vzedmul revo-luční vlnobití následných čtyř revolučních vln, z nich kadá svým způsobem ustavovala svůj přínos k tomu, co dnes můeme plným právem nazvat civilizací Západní Evropy. (Viz: Philippe Nemo: Co je Západ, CDK, 2011, s. 54).
Lze proto směle tvrdit, e to, co dnes nazýváme zjednodušeně Západ, je výsledkem čtyř revolucí: papeské, protestantské, měšťanské a socialistické. Tyto revoluce se rodily jedna z druhé jakoby logickou návazností, neboť kadá svou vnitřní dynamikou vytvořila situaci, která pak podpálila revoluci následující. Revoluce papeská je však pro morfogenezi západní civilizace mimořádně důleitá; a to nejen proto, e byla časově první, ale především proto, e dokázala organicky propojit křesťanství s řeckou kulturou platonsko- aristotelskou a s římskou kulturou právní a státní, take Philippe Nemo ji neváhá nazvat čtvrtým zázrakem. To zaprvé. A za druhé svým bojem za svobodu církve jako instituce z područí sakrálně feudálního impéria prosadila nadřazenost hodnot duchovních nad hodnotami časně hmotnými, čím podpořila rozvoj rodící se městské kultury. Šlo tedy o autentickou revoluci, a tedy o constitutio libertatis, neboť ustavila svobodu církve jako instituce od svrchované moci feudálního impéria.
Tato papeská revoluce se však svou vnitřní logikou vyhrotila do utkání mezi papeem a císařem, co znamenalo utkání ne mezi dvěma kohouty, ale mezi dvěma nosnými sloupy tehdejšího společenského řádu. Instituce papeství z něho vyšla vítězně především díky soustavné vytrvalosti, s ní papeové nepřestali prosazovat názor, e duchovní hodnoty, včetně vladařské moci, převyšují hodnoty materiální, a tedy e pape jako představitel moci duchovní musí stát nad císařem, jen je představitelem moci světské.
Jenome právě v tomto svatém principu bylo zašito nesvaté čertovo kopýtko. Revoluce toti mívá v sobě zabudován zákon, podle něho vítězná revoluční třída, jakmile uchopí moc a v ní se usadí, stává se chtě nechtě konzervátorkou vlastní revoluce a jejích ideálů. Vítězná revoluční třída se tak proměňuje ze síly revoluční v sílu kontrarevoluční. A to se stalo, kdy se klérus vítěznou papeskou revolucí stal vládnoucí třídou, čili prvním stavem, jak se mu začalo říkat. Tím byla nastolena klerokracie, která neustávající obhajobou svých pozic připravovala, opět chtě nechtě, zápalné látky k následující revoluci. Nebudu popisovat, jak se tato druhá revoluce, dnes zvaná protestantská, začala pozvolna vzdouvat, a vybuchla naplno v reformaci.
Zeptáte-li se mě však, zda reformace zvítězila, odpovídám: ano i ne. Ne říkám proto, e svou teologii v univerzální církvi neprosadila naplno. Říkám však ano, reformace zvítězila, protoe proti všemocné instituci církve prosadila svobodu jednotlivého křesťana v církvi a ve státě. Bylo by dlouhé líčit, jak se prosazovala a v jakých dokumentech stvrzovala tuto vydobytou svobodu. Omezím se jen na prohlášení, které je jakoby souhrnem a závěrem všech předešlých, toti Jeffersonovo Prohlášení nezávislosti z roku 1776. V něm byl poprvé vyhlášen princip, e vládnout můe jen ten, kdo vládne ze souhlasu ovládaných, co se pak stalo základním zákonem veškeré autentické demokracie. A měšťanská revoluce, která vypukla ve Francii za pouhé tři roky po americkém prohlášení nezávislosti, rozšířila tento výdobytek protestantské revoluce, jen platil jen pro křesťany, na kadého občana jakéhokoli vyznání či světonázorového přesvědčení.
Nemusím u zde vysvětlovat, jakými ekonomicko-společenskými procesy se stalo, e měšťanská revoluce vyvolala tu socialistickou, a jak se potom stalo, e ze socialismu sociálně demokratického, jen se zaslouil o tolik dobrého, se mohly odštěpit dva socialismy zločinecké: ten fašisticko-nacistický a ten bolševicko-komunistický. Oba sice vzaly za své, ale jejich pohrobci u nás i jinde znovu vystupují a ve svých lidumilně nastrojených řečech se roztahují, jak to jen jde. Oba socialismy jsou sice k sobě svými dějinami vyloenými protinoci, ten pravičácký má svého boha v národě a jeho rasové čistotě, kdeto ten druhý, levičácký, v údajné dělnické třídě. I kdy jsou tedy k sobě jako pes a kočka, nebrání jim to, aby, kdy se to hodí, netáhli za jeden provaz. Jejich přetrvávající existence však klade otázku, co by se stalo, kdyby se ta či ona strana dostala k moci? My staří, kteří jsme zaili hrůzovlády obou ideologií na vlastní kůi, si to dovedeme ivě představit.
Dovolím si proto uzavřít svůj přehled čtyř celoevropských revolucí poukazem na jednu nanejvýš pozoruhodnou skutečnost. Svoboda, za kterou bojovala papeská revoluce, nebyla zneplatněna svobodou, za kterou bojovala revoluce protestantská, a ta nebyla zneplatněna svobodou, za kterou bojovala revoluce měšťanská, a ta nebyla zneplatněna svobodou, za kterou bojovala ta autentická revoluce socialistická. Tyto čtyři svobody nepřestávají být stále aktuální. To se vdycky velmi jasně ukáe, jakmile začnou být ohroeny. Nejlepším důkazem pro to byla a je Charta 77. V ní se toti spojili ke společnému úsilí o dodrování lidských práv jak římskokatoličtí kněí, kteří usilovali o svobodu církve jako instituce od státního poručníkování, tak protestantští pastoři, kteří usilovali o svobodu křesťana od ideologického útlaku totalitním systémem, tak intelektuálové typu Václava Havla, kteří usilovali o svobodu občana od svévole státního molocha, tak nakonec i ti komunisté, kteří konečně pochopili, e diktatura proletariátu neosvobodila proletariát od vykořisťování, ale zvrhla se na diktaturu stranické nomenklatury nad celou občanskou společností.
Teď u však dost. Musím končit. Ale jak? To je ta otázka. Co dělat, kdy dnes v systému naší demokracie, zaloené západoevropsky na právním státu a jeho demokratických svobodách, volně působí ivly, které tento systém ideově nesdílejí, ba dokonce jej podemílají, přičem ale legitimně vyuívají svobod, které jim zaručuje, take se vdycky můe stát, e v určité vhodné konjunktuře si ho podrobí a přebudují k vlastnímu obrazu a podobenství? Co se to v minulém století nestalo? V Německu nacionálsocialismem a u nás komunismem? Hle, zde vězí Achillova pata kadé pravé demokracie! Čím tomu čelit?
Nevidím jinou odpověď, ne všemoně přispívat k mravnímu zrání občanské společnosti, co znamená upevňovat v ní přesvědčení, e i kdy člověk má dnes moc zákony nejen poznávat, ale i měnit, přesto zůstává jeden zákon, který přetrvává beze změny, i kdyby se všechno měnilo. V Bibli je vyjádřen velmi jednoduše: Co nechceš, aby jiní činili tobě, ty nečiň jim. Tento princip se ostatně nachází v posvátných knihách všech světových náboenství, jak to dokázal Hans Küng. A toté pověděl zcela mimo náboenský kontext známý římský rétor, filozof a státník Marcus Tullius Cicero (106–43 př. n. l.) ve své knize De re publica (3, 22), kde napsal, e existuje pravdivý zákon, toti zdravý rozum, shodující se s přírodou, sdílený všemi bytostmi, vdy ve shodě se sebou samým. Tento zákon není jiný v Athénách, jiný v Římě, jiný dnes, jiný zítra, je to jediný a tý věčný a nezměnitelný zákon, jen vládne všem národům a ve všech časech. Předepisuje ho jeden jediný bůh. Kdo tento zákon neposlouchá, nezná sám sebe, a protoe nepoznal lidskou přirozenost, bude jí samotnou nejvíce potrestán, i kdyby unikl jiným mukám. A já se ptám, zda Cicero tím zákonem nemyslel Mojíšovo Desatero.
Ať tak či onak, má-li být demokracie právním státem, aby se nestalo, e lid (démos) se zvrhne ve zločinný dav (pléthos), musí nad lidem stát Zákon, jen by bránil uzákonění zločinných zákonů. Nacističtí pohlaváři proto neměli právo hájit se tenkrát v Norimberském procesu tvrzením, e poslouchali zákony Hitlerovy říše.
Abych však nekončil touto nehezkou vzpomínkou z dávné minulosti, uzavírám svůj projev vzpomínkou nedávnou, z 30. září. Šel jsem se podívat na setkání mládee zajímající se o hnutí Milion chvilek pro demokracii. Moderátorem setkání byl mu o generaci starší ne oni Jiří Šesták, kterému se podařilo zvýraznit rozdíly v hodnotových důrazech té jeho někdejší mladé generace s tou mladou generací současnou. A tu jsem s překvapením a potěšením viděl, e ta mláde, která se na tomto setkání sešla, nemá nic z revoluční zbrklosti netrpělivců. Ti hoši a dívky měli zralé vědomí o pravých hodnotách a ctnostech důleitých pro demokracii. V diskusi tak zaznívala slova jako právní stát, participace veřejnosti, transparentnost, odpovědnost, vzdělání, slušnost, abych zmínil ta, která kolovala nejčastěji. Sám Mikuláš Minář, hlavní představitel hnutí, vyslovil dokonce potřebu, rozuměl-li jsem mu správně, velkého příběhu. Kdo se trochu vyzná v postmoderním myšlení, tomu nemusím jistě vysvětlovat, co tím myslel. Šel jsem z toho setkání domů povzbuzen a říkal si, e všechny strachy, které člověk slyší a které otravují vzduch, jsou zbytečné, kdy máme takové mladé lidi, kteří dobře vědí, v čem jsou pravé hodnoty nejen evropského, ale vpravdě lidského souití. Ké bychom se všichni stali vnímavými pro tento jejich elán a nechali se jím inspirovat k neutuchajícímu činnému úsilí o pravou demokracii. To staň se a budi!
Karel Skalický (1934) je katolický kněz, teolog, redaktor, publicista; v exilu od roku 1967 redigoval časopis Studie, působil také jako tajemník Josefa Berana. Od r. 1994 přednáší na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicich.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.