Tragické události v Lidicích z června roku 1942 představují i po uplynutí téměř osmdesáti let dosud nezhojené bolestné trauma, které stále zasahuje ivé i mrtvé, co v nedávné době ukázal v dosti nečekaných souvislostech dramatických spor o interpretaci úředních listin, které vznikly krátce po druhé světové válce a je vrhají stín podezření z udavačství na jednu z lidických en.
Texty těchto písemností, respektive citace z nich, zveřejnil roku 2015 v obsáhlé knize Lidice. Zrození symbolu historik Vojtěch Kyncl. Jedná se o písemné hlášení odboru pro politické zpravodajství ministerstva vnitra, které sepsal 11. 12. 1945 velitel buštěhradské stanice SNB štábní strámistr Even Ressl, jen v roce 1942 vykonával v Buštěhradě u Kladna funkci zástupce velitele zdejšího protektorátního četnictva. Obdobný text byl rovně zapsán v Pamětní knize (Památníku) četnické stanice v Buštěhradě.
Tyto veřejnosti (i širší historické obci) dosud neznámé dokumenty jsou svým obsahem společensky a především lidsky velmi citlivé – ba zraňující, neboť označují lidickou enu a nespornou mučednici nacistického teroru Albětu Dolealovou (1904–1946) za pachatelku závaného trestného činu, kterého se měla dopustit 2. 6. 1942 udáním – motivovaným zištnými důvody – jiné obyvatelky Lidic Štěpánky Mikešové (1906–1942), a to pro její skrývaný idovský původ. Toto udání mělo být učiněno právě buštěhradskému četnictvu, a to týden před lidickou tragédií. Sama Alběta Dolealová byla – stejně jako ostatní obyvatelé Lidic – po atentátu na Heydricha vystavena zločinným represím okupačního reimu.
Osud obou en byl bohuel tragický. Štěpánka Mikešová zahynula v srpnu 1942 ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi-Březince. Alběta Dolealová tříleté věznění v nacistickém Německu sice přeila s podlomeným zdravím, ale v prosinci 1946 podlehla tuberkulóze ve věku dvaačtyřiceti let. Před smrtí se několikrát setkala se svou dcerou Marií. Ze setkání umírající matky a čtrnáctileté dcery se dochovala ona známá fotografie, která se často objevuje v publikacích věnovaných osudu Lidic.
O okolnostech, které předcházely zatčení Štěpánky Mikešové, historik Vojtěch Kyncl na základě Resslových písemností uvedl v knize Lidice. Zrození symbolu na stranách 438–439 toto:
V úterý 2. června 1942 odpoledne se dostavila Dolealová na četnickou stanici do Buštěhradu, kde oznámila, e Mikešová je idovského původu, ani by o sobě tuto skutečnost nahlásila úřadům, jak měla učinit na základě norimberských zákonů. Manelé Mikešovic se do Lidic přistěhovali 15. března 1939. A do nenadálé smrti Františka Mikeše 22. března 1942 byla jeho ena finančně zabezpečena a jako švadlena šila pro A. Dolealovou oblečení nebo domácí textil bez nároku na odměnu. Smrtí chotě ale přišla o jediný zdroj příjmů a za zakázky poadovala finanční odměnu. Spor vyvrcholil osudovým rozhodnutím Alběty Dolealové, e podnájemnici udá, a tím ji vypudí ze svého domu.
V další pasái textu je pak citováno Resslovo stanovisko z prosince 1945:
Poněvad z policejních přihlášek nám bylo známo, e Mikešová jest římsko-katolického vyznání, odmítal jsem udání Dolealové jako pravdivé. Kdy Dolealová na svém udání trvala a zákroku proti Mikešové se doadovala, byl případ tehdejším velitelem stanice, vrch. strám. Vojtěchem Babůrkem, telefonicky hlášen kladenskému gestapu, které nařídilo vyšetření případu, a je-li Mikešová skutečně idovkou, ji zatknouti, dopraviti na gestapo a celý její majetek podrobně sepsati.
( )Poněvad bylo zjištěno, e Mikešová jest skutečně idovka, a také proto, e Dolealová hrozila udáním na gestapu v Kladně, byla Mikešová 2. 6. 1942 zatčena a pod čísl. zatč. 6/42 ze dne 2. 6. 1942 dodána kladenskému gestapu. ( ) Při sepisování jejího majetku Mikešová nejdříve plakala ehrajíc na lidskou mstivost, pak se smála a nakonec zaujala výhruné postavení proti lidickým občanům. ( ) Varoval jsem ji, aby se nemstila těm, kteří za nic nemohou, a nejvýše se pomstila té, která ji udala. Při eskortování z Lidic obrátila se Mikešová k Lidicím a hrozíc pěstí prohlašovala, e lidičáci na ni nezapomenou. Opět jsem ji varoval, e lidičtí obyvatelé za nic nemohou a bylo by špatné se jim nějak mstít.( ) I kdy nemusí míti Mikešová přímého účastenství na vyhlazení Lidic, přece jest moné, e svými výpověďmi mohla značně lidickým ublíiti. Občanstvo lidické ilo skutečně bez rozdílu stavu a povolání pospolitě, vzájemně si důvěřovalo a Mikešová měla tu vlastnost, e se dovedla všude vetřít, uplatnit, na sebe pozornost upoutat, a tak se vemluviti v přízeň, e nikde, kam vešla, nebyly tajnosti uchovávány.
Zápis zkrácené verze Resslova tvrzení byl zapsán té v Pamětní knize četnické stanice v Buštěhradu a je v Kynclově odborné publikaci na stránkách 437–438 rovně zveřejněn. Pozoruhodný je ale především závěr tohoto dokumentu, kde Ressl dokonce obviňuje nešťastnou Štěpánku Mikešovou z podílu na vyhlazení Lidic:
Mikešová ( ) nadaná výmluvností, dovedla se vetřít do mnoha lidických domácností, věděla mnohé, co mělo zůstat utajeno, znala osoby naslouchající zahraničnímu rozhlasu a i jiné tajnosti obce, a mohla proto snadno obci škoditi. Její pohrůky počaly se ji dne 4. 6. 1942 uskutečňovati a vyvrcholily dne 10. 6. 1942.
Tato Resslova domněnka je samozřejmě zcela nesmyslná, neboť jako záminka k vypálení Lidic nacistům poslouily falešné konstrukce zcela jiné. Zvláštní ale na celém Resslově tvrzení je především skutečnost, e negativně vykreslil nejen Albětu Dolealovou, ale i její údajnou oběť Štěpánku Mikešovou, co logicky můe problematizovat věrohodnost i dalších částí jeho poválečné výpovědi.
Zveřejnění roku 2015 podnítilo archiváře a historika Vojtěcha Šustka, aby se Resslovým obviněním blíe zabýval. Své závěry, podloené rozsáhlým archivním výzkumem, pak publikoval v regionální historické ročence Slánský obzor 25/2017 v rozsáhlé studii Nepravdivé obvinění lidické eny Alběty Dolealové z udavačství (s. 48–75), kde vyvracel Resslovo obvinění Alběty Dolealové a za viníka zatčení Štěpánky Mikešové označil samotného Ressla, který se v čase heydrichiády začal obávat nacistického postihu, neboť měl mít vědomost o idovském původu Mikešové a tuto skutečnost dříve neoznámil. Vojtěch Šustek mj. píše:
Nejvýhodnější je přece svádět všechno na mrtvé. Alběta Dolealová ila ještě téměř celý rok potom, co ji Ressl obvinil z udavačství. Jeho svědectví zřejmě povaoval zpravodajský odbor ministerstva vnitra za tak nevěrohodné a neprůkazné, e nebyly zahájeny jakékoliv úkony k trestnímu stíhání Alběty Dolealové pro udavačství. Nepodařilo se sice najít tzv. přímý důkaz, e Alběta Dolealová udání zcela jistě učinit nemohla, jako by byl např. nevyvratitelný doklad o její nepřítomnosti v Lidicích a Buštěhradu 2. června 1942, nebo hodnověrná svědectví dalších osob, která by Resslovu výpověď zcela přesvědčivě vyvracela. Ovšem snášet důkazy má ten, kdo obviňuje, tj. v prosinci 1945 to měl učinit Even Ressl. On nepředloil ani ádný dobový záznam z úřední registratury protektorátního četnictva, jakým by byl např. protokol, který by musel být s osobou podávající udání na četnické stanici v Buštěhradě sepsán, a ani opis hlášení o udání obyvatelky Lidic Alběty Dolealové na její idovskou podnájemnici Štěpánku Mikešovou, který by v takovém případě četnická stanice určitě zaslala svým nadřízeným. Neudělal to proto, e takové dokumenty nikdy neexistovaly a udavačství Alběty Dolealové bylo Resslovým poválečným výmyslem.
O svém archivním výzkumu v tomto tak mimořádně citlivém odborném i společenském sporu pak Vojtěch Šustek v červenci 2018 uvedl na portálu www.info.cz/magazin následující informace:
Pochopitelně mne zajímalo, na základě jakých pramenů historik Kyncl zločin udavačství údajně spáchaný Dolealovou dokládá. Zjistil jsem, e jediným domnělým důkazem je výpověď četníka Evena Ressla, kterého ale nemůeme brát jako věrohodného svědka, protoe on sám Mikešovou gestapu předal, a měl tudí mnoho důvodů, aby to na někoho sváděl. Napsal jsem proto letos do revue Slánský obzor rozsáhlou studii, při které jsem prošel mnoho pramenů.
( ) Štěpánka Mikešová v Osvětimi zahynula. Ressl si pravděpodobně myslel, e v Ravensbrücku zahynula i Alběta Dolealová, a proto ji označil za udavačku Mikešové. Chtěl vzbudit dojem, e Mikešovou předal gestapu pod nátlakem udavačky, tedy e konal jen v krajní tísni zaviněné Dolealovou. Ve skutečnosti Ressl zatkl Mikešovou ze strachu, e gestapo její idovský původ během druhého stanného práva odhalí, a on sám bude popraven za to, e Mikešovou kryl.
( ) Vycházel jsem z toho, e pokud by Alběta Dolealová udání skutečně učinila, tak by se o tom měl dát dohledat nějaký další dobový, anebo poválečný úřední záznam, či výpověď svědka. Našel jsem také hlášení velitele buštěhradské četnické stanice Babůrka pro kladenské gestapo o zatčení Mikešové, kde se také o udání Dolealové nezmiňuje. Pokud za okupace někdo učinil udání, četníci jméno udavače vdy zapsali. Navíc kdy byl po válce Babůrek obviněn z kolaborace, vůbec se nezmínil o tom, e by lidická ena někoho udala. A kdy jsem si pročítal také poválečné výpovědi zaměstnanců kladenského gestapa, kteří obšírně jmenovali desítky spolupracovníků i náhodných udavačů, nikdo z nich Dolealovou neuvedl. Přitom kdyby to byla pravda, tak úředníci gestapa by to po válce líčili s velkou chutí, protoe by tím mohli shodit památku obětí z Lidic.
Šustkovým názorům v následujícím ročníku Slánského obzoru (26/2018) ale oponoval Vojtěch Kyncl, který se plně ztotonil s poválečným tvrzením Evena Ressla a na podporu svých názorů v stati Nepravdivé obvinění lidické eny Alběty Dolealové a rafinovaná le strámistra Ressla. A kam se poděla oběť? argumentoval následujícím způsobem:
Na rozdíl od recenzenta hodnotím jednání Evena Ressla, který zanechal oba klíčové dokumenty o chování Alběty Dolealové a Štěpánky Mikešové, jako odváné a není opodstatněné o něm pochybovat. Je pravdou, e pachatelé se začasté snaili přenést odpovědnost na mrtvé, ale v dané době ili všichni svědci zločinu – a na oběť. Do pamětní knihy četnické stanice uvedl Ressl pravdivé údaje – všechna kontrolovaná fakta, včetně uvedené události, odpovídají v mém tehdejším ověřování zapsaným informacím. Například ověření původu idovských rodičů Löwingerové ve dánicích u Kyjova a jejich další osud byl zapsán do pamětní knihy dánic a v roce 1946, ale četníci jej měli ověřený u v roce 1942. Oba rodiče byli s dalšími idovskými obyvateli deportováni do Osvětimi v lednu 1943, odkud se nevrátili.
( ) Even Ressl uvedl své svědectví do pamětní knihy četnické stanice Buštěhrad, tedy úřední knihy, která obsahovala nejen svědectví jeho k případu Dolealová–Mikešová, ale také popisy a svědectví dalších osob k ostatním důleitým případům z oblasti působnosti četnické stanice. Úřední kniha byla nástrojem pro uchování úředních protokolárních záznamů a souborů informací ve formě umoňující ochranu jejich autenticity, právní validity a celistvosti (stejně jako citovaný protokol). Nejde tedy o nějaký památníček vzpomínek. Jsou v něm uloena důleitá svědectví o poměrech i zločinech z doby války.
O moných důvodech, proč po skončení 2. světové války nebylo údajné udavačství Alběty Dolealové prošetřováno, Vojtěch Kyncl uvedl:
Nebyly zatím nalezeny ádné dokumenty, které by objasnily, proč nebylo vyšetřování udání Štěpánky Löwingerové-Mikešové zahájeno. Moje vysvětlení je následující: Skandál, který by nabyl značného rozsahu, nebyl v dobové situaci ádoucí. Nehodil se komunistickému ministru Václavu Noskovi, který si vzal Lidice pod ochranná křídla a kterého pojilo s lidickými enami (Helenou Leflerovou) osobní přátelství. Nepomohl by ani československé vládě, která se ucházela o finanční dar milionu britských liber od horníků ze Stoke on Trent určených pro výstavbu nových domů přeivším enám a dětem z Lidic. Případný soudní proces by se týkal jedné z pouhých dvanácti lidických matek, kterým se vrátilo dítě z německé převýchovy, a navíc by jí hrozil trest smrti podle retribučního dekretu. Na druhou stranu se dala existence udané idovky v Lidicích poměrně dobře zamlčet. Po osudu bezdětné vdovy Štěpánky Löwingerové-Mikešové se po válce nikdo nesháněl, neboť její rodiče byli deportováni 24. ledna 1943 ze dánic do Osvětimi, odkud se nevrátili, a lidičtí o ní podle všeho mlčeli.
Reportá České televize v červnu 2019
Své názory prezentoval V. Kyncl i v reportái V předvečer tragédie, kterou Česká televize odvysílala v pořadu Reportéři ČT 10. 6. 2019. Tato poněkud jednostranná reportá, kde obránci Alběty Dolealové nedostali pro své vyjádření prostor, vzbudila nesouhlas osmi lidických občanů, kteří jako děti přeili válku. Tito obyvatelé Lidic podali kvůli pořadu stínost Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, neboť podle nich byl nevyváený, neobjektivní a neověřený. Rovně 14. 10. 2019 zaslali dopis nejvyšším ústavním činitelům, které informovali o přerušení spolupráce s vedením Památníku Lidice, jeho ředitelka Martina Lehmannová v reportái rovně vystupovala.
Historik Kyncl ovšem svůj názor nijak nezměnil a stále trvá na stanovisku, e prameny, které byly v reportái pouity, jsou autentické. Internetová podoba Lidových novin 1. 11. 2019 o Kynclových názorech referovala takto:
Historik Kyncl prohlásil, e prameny, které byly v reportái pouity, má za autentické. Kdy ten zápis četník napsal, tak ho napsal jednou do četnické stanice do památníku, co u samo o sobě má právní validitu, uvedl Kyncl. Dodal, e k tomu četník napsal ještě vlastní protokol, který vloil do vyšetřovacích spisů, kdy se ještě nevědělo, proč přesně Lidice nacisté vypálili. Protokol má z druhé strany signatury jeho nadřízených. Navíc sám četník nemohl zjistit idovský původ zatýkané eny, podle Kyncla se dal vyčíst z přihlášky k pobytu, k ní ale neměl přístup.
Neobvyklé podle Kyncla také bylo, e se po válce nikdo o osud jedné z obyvatelky Lidic nezajímal. Nebyla uvedena nikde v ádném seznamu, řekl.
Kritické stanovisko vůči Kynclovým slovům zaujal naopak v roce 2019 publicista a badatel Jaroslav Čvančara, bývalý zaměstnanec Ústavu pro studium totalitních reimů a autor četných studií a knih z doby nacistické okupace. Svou argumentaci postavil především na zpochybňování Resslovy důvěryhodnosti:
V prosinci 1945 pak Ressl sepsal toto účelové hlášení, protoe mu, podle mého názoru, tehdy hrozilo obvinění z kolaborace a nadměrné sluební horlivosti v době Protektorátu Böhmen und Mähren. Z tohoto důvodu povauji výpověď Evena Ressla za nevěrohodný zdroj informací. Ostatně, Resslem vymyšlené obvinění nebylo ojedinělým případem. Po válce si další bývalí příslušníci protektorátní policie či četnictva zajišťovali alibi o vlastní národní spolehlivosti podobným způsobem. Zkreslenými hlášeními si myli ruce např. četníci v Rokycanech, kteří se za heydrichiády namočili do případu Němci vyvraděné rodiny Stehlíkových. Po válce v protokolech a hlášeních manipulativně lhali. Věrohodnost Resslova svědectví je o to více problematická proto, e jako zástupce velitele četnické stanice v Buštěhradu právě on paní Mikešovou 2. 6. 1942 osobně zatkl a předal příslušníku venkovní sluebny Gestapa v Kladně Hansi Gutwenigerovi. Ten, přesto, e se zúčastnil vradění v Lidicích, a navíc pořídil snímky postřílených lidických muů a byl po válce odsouzen pouze na 13 roků, byl ji v roce 1955 propuštěn a vysídlen do SRN.
( ) O nedůvěryhodném svědectví četníka Ressla jsem poprvé, a to více méně okrajově, slyšel někdy ve druhé polovině osmdesátých let. Od Václava Krůty – tehdejšího ředitele archivu Rakovník se sídlem v Petrovicích. Později se stal vedoucím kladenského Státního okresního archivu. Resslova výpověď byla okruhu zainteresovaných tedy celkem známa. S Kynclovou aureolou objevitele se tedy ztotonit nemohu, ani v tom případě, e je prvním, kdo kauzu zveřejnil. Nemohu se ztotonit ani s jeho populistickým a urálivým vyjádřením, e být lidickou enou se postupem doby stalo povoláním, které svou uhrančivou silou kruté minulosti zasahovalo do soudobého politického dění. Osobně jsem se dobře znal například s lidickou enou paní Annou Kohlíčkovou-Horákovou (Nešporovou). Díky ní jsem mohl blíe nahlédnout do celého případu Lidic, zvláště rodin Horákových a Stříbrných. Za značně nehorázné povauji také Kynclovo vyjádření na adresu lidických en uveřejněné v jeho knize: Jedině narcismus pomohl přeivším k dalšímu ivotu. Pochybuji, e dr. Vojtěch Kyncl má o zločinu udavačství spáchaném údajně Albětou Dolealovou jiné důkazy. A pokud ano, pak je zaráející, proč je ji dávno nezveřejnil.
K této nesmírně citlivé záleitosti se nedávno vyslovila i sama Marie Šupíková, dnes téměř devadesátiletá dcera Alběty Dolealové, která Resslovo poválečné tvrzení i Kynclovy interpretace odmítla jako nepodloené, a to v závěru rozhovoru pro internetový portál Kladenského deníku 3. 11. 2019.
KD: Některé kroky mají fatální následky. K vypálení Lidic došlo po atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha, byť stopa do vaší obce byla falešná. Vzkaz Václava Říhy Anně Maruščákové nebyl ádnou šifrou, ale osobním dopisem. Ačkoli to Němci věděli, vybrali si Lidice pro demonstraci síly a vyhladili je. Jeden tragický příběh je podle historika Vojtěcha Kyncla spojen i s vaší rodinou. Podle něj vaše matka udala svoji nájemnici idovského původu Štěpánku Mikešovou, kterou poté deportovali do koncentráku, kde zahynula. Víte o tom?
M. Šupíková: Paní Mikešová bydlela u nás v domě, ale moc se tam nezdrovala. Nevěděla jsem, kdy ji od nás odvedli.
KD: Na základě udání u 2. června 1942.
M. Šupíková: Pan Kyncl mi řekl, e Štěpánku Mikešovou od nás vyváděli četník Ressl a pan Cába, který chodil s Miluškou Říhovou, je bydlela vedle nás. O této události se ale za celou dobu nikdy nezmínila. O teorii pana Kyncla věděl tehdejší ředitel Památníku Lidice pan Červencl, ale jinak se o tom nemluvilo. A pak to vyšlo v Kynclově knize. O tom mi řekla paní starostka Kellerová. Začali tedy po tom pátrat a ujal se toho historik a archivář Vojtěch Šustek. Vzal to opravdu do hloubky. Byl v kladenském archivu i v archivu gestapa v Praze. Přišel na to, e Even Ressl půl roku po válce sepsal tohle udání. Zřejmě si tím chtěl vylepšit posudek, moná se zachránit, protoe po těchto lidech se šlo. Paní redaktorko, já jsem bydlela s rodinou tady v Lidicích. Kdyby moje maminka udělala to, co říká pan Kyncl, myslíte, e by se nenašel nikdo, kdo by mi to dal najevo? Naše eny v roce 1947, kdy byl souzen velitel kladenského gestapa Wiesmann, svědčily u soudu a všechno sledovaly. Kdyby moje maminka udala idovku, myslíte, e by se tím souzení nacisti nepochlubili, e by to nevytáhli jako důkaz kolaborace místních lidí? To se nikdy nestalo. Pan Šustek přinesl důkazy, e maminka je nevinná a nikoho neudala. Pan Kyncl se spokojil s prohlášením četníka Ressla, které nebylo ani podepsané.
KD: Ve veřejném prostoru se objevuje i názor, e lidické eny a děti, které se vrátily domů, si ze svého osudu udělaly
M. Šupíková: Povolání? Ano, to je výrok pana doktora Kyncla. Já jsem to tak nikdy nebrala. Vrátila jsem se a byla jsem šťastná, e jsem přeila. Vzpomínala jsem na ostatní, kteří zahynuli. Povaovala jsem za svou povinnost děti seznamovat s jejich i svým osudem. Aby nezapomněly. Ony teď mají šťastné dětství, domov, ze srdce jim to přeji. Lidické děti o to byly ochuzené. Kdy jdu na pietní území k pomníku, dívám se na ty obličeje, myslím na své bývalé kamarády a říkám si: Co by asi dnes z vás bylo, kdybyste měli monost vrátit se do Lidic?
*
V tomto sporu o interpretaci 75 let starých dokumentů není pochopitelně moné vyslovit nějaký absolutní soud, kde se nachází historická pravda – zda původcem zatčení Štěpánky Mikešové byl Even Ressl, nebo Alběta Dolealová. V. Šustek ve své obraně občanské cti této eny z Lidic nepochybně pouívá racionálních argumentů, podpořených archivními výzkumy a odbornými znalostmi dějin českého protinacistického odboje. O archivní výzkumy a hluboké vědomosti historie zničení Lidic se ovšem opírají také postoje V. Kyncla. Otázkou ale je, zda jeho některá hodnocení nevyznívají někdy příliš přepjatě a nevhodně, moná i urálivě.
Pokud by se ony buštěhradské poválečné písemnosti netýkaly tak mimořádně závaných událostí, bylo by moné spor historiků o jejich hodnocení povaovat za příklad vyčerpávající práce s historickými prameny, co však vzhledem ke kontextu sporu by bylo hodnocení krajně nevhodné, nevkusné, či dokonce cynické.
Ať ji se však v Lidicích krátce před jejich vypálením událo cokoli, je třeba při rozplétání dávno zapomenutých osudů i moných dávných vin mít na vědomí, e viníkem tragického osudu Štěpánky Mikešové a Alběty Dolealové (a pochopitelně Lidic jako obce) byl cizí zločinný okupační reim, nikoliv smyšlené, údajné, nebo snad dokonce i moné (ne však průkazně doloitelné) selhání jednoho českého četníka nebo jedné české eny.
Nebýt nacistické okupace 15. 3. 1939, mohli by své běné ivoty ít další desítky let nejen Štěpánka Mikešová a Alběta Dolealová, ale i všichni ostatní obyvatelé Lidic, z nich se však 340 konce války nedoilo, neboť byli zavraděni buď přímo v Lidicích, nebo zahynuli v koncentračních táborech v Německu či v nacisty okupovaném Polsku.
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném, publikuje v odborných a popularizačních časopisech.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.