Theatrum mundi
V sobotu 5. října Herecká asociace ji po šestadvacáté slavnostně udělila Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony v oblasti divadelního umění. V době uzávěrky tohoto čísla Listů výsledky ještě známy nebyly. S výjimkou jediného! Cena pro činoherce do 33 let byla – oproti předchozím ročníkům nově a poněkud překvapivě – předána ji na zářijové tiskové konferenci Herecké asociace společně s oznámením hlavních nominací v ostatních kategoriích. Obdrela ji osmadvacetiletá herečka Zuzana Truplová, která momentálně působí v angamá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem.
Ceny Thálie se udělují od roku 1993 a jsou – i přes občasně se objevující kritiku určité zkostnatělosti – všeobecně povaovány za prestiní ocenění, kterým se leckdy více ne samotní nositelé chlubí divadla, v nich daní umělci působí či působili. Poslední ročník pak pod vedením prezidenta Herecké asociace Tomáše Kepky doznal i řadu změn. K těm sympatickým patří zejména zavedení nové kategorie pro alternativní a loutkové divadlo, které bylo doposud výrazně opomíjeno. A naopak za ty méně vydařené lze povaovat právě rozhodnutí neudílet Cenu pro činoherce do 33 let v rámci slavnostního ceremoniálu, jen se pravidelně koná v historické budově Národního divadla a je také v přímém přenosu vysílaný Českou televizí. Ač pořadatelé argumentují omezeným časem a nemoností scénář večera ji více rozšiřovat, je tato změna diskutabilní, k oceněnému umělci svým způsobem neuctivá a jistě by se dala dentlmensky vyřešit. Co by si Zuzana Truplová určitě zaslouila. Nejen pro svůj nepřehlédnutelný talent i píli, skrze které tato drobná herečka dokáe jeviště i přes svůj zdánlivě křehký zevnějšek zaplavit značnou energií. O tom diváky přesvědčovala celých osm let během svého angamá v ostravské Komorní scéně Aréna, kde suverénně ztvárnila řadu rozdílných rolí. Za všechny připomeňme Ofélii v Hamletovi, Pavlínu v Bílém manelství, nezapomenutelnou Morse v Bleše, drsňáckou Lízu v Ruské zavařenině, dětsky prostou Hedviku v Divoké kachně, vulgární Nonnu ve Slepici či skeptickou Irinu ve Třech sestrách. Potvrdila, e disponuje širokým hereckým rejstříkem, který pojme jak výrazně komediální polohy, tak i citlivé psychologické ponory do enských duší. Zásadní je ovšem její ryzí umělecký postoj, kdy divadlo vnímá především jako kolektivní umění a herce jako nezbytnou součást celého dobře vyladěného mechanismu tvůrčího týmu. Konečně, právě bez této souhry – jak při různých příleitostech často neopomíjí zdůrazňovat – by se jí velkých ocenění nikdy nedostalo! A tento postoj její individuální herecké kvality ještě povyšuje!
U bez Zuzany Truplové pak Komorní scéna Aréna jako svůj zatím poslední počin uvedla na konci loňské sezóny v české premiéře hru německého autora Rolanda Schimmelpfenniga Zimní slunovrat, a to v nastudování tvůrčího tandemu Adam Svozil a Kristýna Kosová – dvou velmi talentovaných zástupců naší nejmladší reisérské generace.
Schimmelpfennigova dramata mám ráda, a to zejména pro jejich mnohovrstevnatost, kdy se autor na půdorysu leckdy banálních zápletek dokáe ne-nápadně, ale v konečném vyznění vlastně vdy naléhavě vyslovovat k problematickým tématům současnosti. Daří se mu skvěle propojit realistickou rovinu se svébytným poetičnem, symboly a metaforami, nechybí ani specifický tajemný nádech s evokací magického realismu, který vnáší do dramat jisté snesitelné nadpřirozeno. A jako vystudovaný i praktikující reisér umí napsat skutečně ivotné herecké role. I kdy rozhodně nijak jednoduché pro samotné ztvárnění, co je i případ Zimního slunovratu, kdy herci ve svých replikách střídají přímé promluvy se zcizujícími scénickými poznámkami a jsou nuceni se značnou kadencí obměňovat obě polohy, vystupovat z role a dívat se na své postavy z vnějšku, co se skvěle daří zejména Petře Kocmanové v roli Bettiny. Zimní slunovrat pak pojednává o jedné zdánlivě běné vánoční návštěvě matky v rodině její dcery, kterou naruší příjezd nečekaného hosta – tajemného mue, původem Němce navracejícího se do vlasti z Paraguaye, jeho matka potkala cestou ve vlaku. Počáteční groteskně laděné komorní drama věrně vykreslující rodinné vztahy a generační rozpory dokonale odpozorované z reality se postupně mění v metaforické pojednání o ohroení současné společnosti totalitou které se k nám – vzhledem k naší lhostejnosti – nepozorovaně vkrádá z minulosti a naše myšlení deformuje ve svůj prospěch. Specificky německé téma návratu (či nevymizení) nacistických ideologií (předobrazem postavy tajemného Rudolpha jsou váleční zločinci uprchlí do Jiní Ameriky) v ostravském podání sice ztrácí – a to záměrně – konkrétnější konotace, nicméně slouí tu jako obecnější varování před pokřivenými totalitárními praktikami, které bohuel ovládají a oslabují i naši společnost. Ale nebyl by to typický Schimmelpfennig, aby skepsi nevyváil patřičnou dávkou naděje. K čemu nejpatrněji odkazuje sám název jeho hry. Zimní slunovrat, během kterého se děj odehrává, přináší nejen nejdelší noc v roce, ale i symbolické očekávání pozitivní změny. Tvůrci sice ve snové scéně naznačí, e by s námi vše nemuselo dobře dopadnout, ale při jejím opakování divákovi navrhnou i tu pozitivnější cestu – tedy odmítnutí zla. Je jen na nás, kterou z nich se vydáme. Naděje tu ale pořád ještě je
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.