S Magdou, prodavačkou v elezářství, se začal v kavárně Na Staré prachárně pravidelně scházet kadou neděli ve tři hodiny odpoledne. Dokonce si kvůli tomu pořídil i kalendář, vlastně u notně starý – listopad končil, zbýval prosinec. Kupodivu jako by se tím znovu vřadil do společnosti. Kdy dříve nevěděl, nejen kolikátého je, ale ani jestli je středa nebo neděle, cítil se příliš svobodně, moná i trochu provinile – není blázen? Kalendář na stole mu představoval jeho civilizační pokrok; dokonce se odhodlával, e si na vánoce koupí tranzistorové rádio.
Během listopadu si u své Boudy na periferii, kterou tak i nazval, stloukl přístřešek na palivové dřevo a kadé ráno místo rozcvičky ruční pilou řezal všelijaké odpadní dřevo a suché větve, které sháněl po okolí. Chodil pro ně, i kdy pršelo. V pátek měl velké prádlo; pral v plastové vaničce, ba i něco v hrnci na kamnech vyvařoval, máchal ve své přírodní vaně, napájené sice velice tenoučkým, ale vytrvalým a spolehlivým pramínkem.
V sobotu ehlil košili nahřívací ehličkou a čistil si boty, aby na schůzce s Magdou byl jako ze škatulky. Magda mu během dvou jejich předchozích schůzek odvyprávěla skoro celý dánský televizní seriál Vláda, jeho hlavní postavou je dánská premiérka. Ta politiku své strany, svého volebního uskupení, musí umně proplétat v převáně muském světě různých protivenství, obhajovat zájmy malého státu mezi mocnějšími a obhajovat se jako emancipovaná ena i mezi svými blízkými, dokonce před svým manelem, který vedle ní malomyslní, ba nesmyslně se s ní rozvede. Magda příběh vykládala tak zaujatě, jako by sama byla důvěrnou kamarádkou dánské premiérky a pravidelně se spolu kadého týdne scházely někde v ústraní, v kavárně Na Staré dánské prachárně.
Na minulé schůzce Magda rozvyprávěla americký televizní seriál Dům z karet. Jeho hlavní postavou je kongresman Francis Underwood, vnuk konstruktéra stejnojmenného psacího stroje, jen zneuije své pronikavé a podnikavé inteligence, ji patrně zdědil po dědečkovi, a pomocí intrik a různých politických rošád, šachů, patů a matů se probojuje a na pozici viceprezidenta Spojených států, aby se nakonec stal i prezidentem. Za pomoci takového plešatého fámula nechá odstranit, ba usmrtit ty, na ně neplatí ádný způsob korupce ani zastrašování. Jednu oběť, investigativní novinářku Francis, zlikviduje dokonce vlastníma rukama, strčí ji v metru pod vlak, jen tak mimochodem.
Mimochodem ovšem musí řešit velmocenskou politiku s Čínou, jedná s Putinem, který se ale jmenuje jinak a hraje ho, asi aby se vyloučila podobnost i čistě náhodná, herec dvojnásobné výšky. Toho Putina prý ale hraje znamenitě. Underwoodovi na cestě za mocí docela oddaně pomáhá jeho manelka, která vědouc o hanebnostech svého manela, vyuije jeho popularity a sama se chce stát prezidentkou. A aby jí v tom nepřekáel, odsune ho – v jeho zájmu! – z Bílého domu někam do ústraní, kde po něm dotěrní investigativní novináři u nebudou tak slídit.
Těšil se na Magdu velice! Zejména asi na to, jak to s tím Undewoodem bude dál. Osvědčil se jako pozorný posluchač, co mu vyhovovalo, protoe co on by mohl Magdě tak zajímavého říkat. Má ovšem stále připraveno vyprávění o různé rumištní květeně, její zvukomalebné názvy vyčetl z fejetonu básníka Václava Jamka a je by se rovně mohla hojně vyskytovat i kolem jeho boudy.
Do kavárny Na Staré prachárně vstoupili s Magdou téměř společně, co se jim děje u pravidelně, oba jsou přesní. Představte si, hlaholila Magda dříve, ne usedli ke svému mramorovému stolku, my se konec toho Domu z karet nedozvíme. Protoe Francise Underwooda hraje americký herec Kevin Spacey, na něho se provalilo, e někdy před lety sexuálně obtěoval nějakého dneska asi rovně herce, kdy mu ale bylo patnáct let. A teď, kdy Spacey je populární málem jak sám prezident, tak to na něj prasklo. On se tomu mui za své vysoce nevhodné opilecké chování sice omluvil, ale co je mu to platné, na obrazovku a před kamery u nesmí. Co tomu říkáte? No to je mi ale případ, hlesl jen.
Podle mého, pokračovala Magda, co kdy celý ten případ byl součástí rafinovaného scénáře. Spacey sice kvůli sexuálnímu obtěování nemůe hrát, ale co to je proti tomu, e Underwood tak unikne trestu mnohem většímu, a to mnohaletému aláři za to, e hodil tu novinářku pod vlak. Scenáristé se moná nechtěli k tomuto předpokládanému, a tudí banálnímu konci dobrat, kdy spravedlnost prostě musí zvítězit nad zlem. A proto vymysleli a dobře zaplatili oběma za jakési sexuální obtěování. Ostatně moná i pro samotného Kevina bylo přijatelnější jeho dávné harašení ne to, e by jako Francis Underwood seděl v roli obalovaného před soudem a miliony lidí by to sledovali na svých obrazovkách. Ten jeho sestup a pád u se Kevinovi nechtělo hrát. Magda se odmlčela a on toliko podotkl: To je velice zvláštní prolnutí fiktivní postavy se skutečnou osobou.
Číšník neslyšně před ně postavil druhé dvě skleničky červeného vína. Uasle na ni zíral – pouhá elezářka! Mám kamarádku, Magda navázala, s ní se pravidelně kadý týden scházím, abychom jen tak klábosily. – Vím, dánskou premiérku, doplnil ji. – A ta se mi teď svěřila, e před časem na jakémsi večírku se poněkud přiopila a vyjela po mladíkovi, který se jí v tu chvíli jevil naprosto neodolatelným, tuze líbezným. V nezadritelném puzení se ho zmocnila, ba zajalo ho, a musela ho i ochutnat, tak líbezným prý byl. To se jí za padesát let nikdy nestalo. Ona ho znásilnila, přiznala, a teď se obává, e v téhle době všemoných sexuálních skandálů on s tím někde vyrukuje. Co si o tom myslíte?
Pokud vaše kamarádka není známou osobností, není dánskou premiérkou nebo herečkou, která ji ztvárňuje, ale je třeba jako vy prodavačkou, bát se asi nemusí.
Proto já nyní nikdy nepiji více ne dvakrát dvě deci, zasmála se Magda, čím naznačila, e jejich setkání se chýlí ke konci.
A teď vy mně konečně něco povídejte, pořád mluvím jenom já, chudáčku. To je ale dobře! rád přiznal. Nicméně nezbylo mu nic jiného ne začít Magdě vyprávět o té květeně kolem jeho boudy, která sice u dávno uvadla, zhnědla, zmrzla, ba i shnila: To byste nevěřila, ale krásně mi tam rostly a kvetly například rozrazil břečťanolistý, sveřep měkký a řeřicha rumní a a, a nemohl si vzpomenout. Zčervenaly mu uši, pokračovat však musí: A pazdřivec mrákotný a vesnovka plazivá a trmice půchořovitá a květuše trnitá a A bětuše štíhlolistá, doplnila ho Magda a zasmála se. Tak zase příští neděli ve tři hodiny, vstala a podala mu ruku.
Vracel se domů jako omámený, jako opilý. Co si o tom všem má myslet? A ta její kamarádka, existuje? Proto já nyní nikdy nepiji více ne dvakrát dvě deci – tak to řekla? A nejhorší je, e za celý den si ani nevzpomněl na svého kocoura, na toho milého člověka jménem Rour. Dal mu dneska vůbec papání?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.