Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 5 > Rozhovor Jana Urbana s Václavem Havlem: Nezůstaneme breněvovským ostrovem
Rozhovor otiskl před 30 lety, 12. 10. 1989, italský list LUnitá. Česky vychází poprvé.
I v československé společnosti to vře. Je nepředstavitelné, e by se tento středoevropský stát mohl stát klínem, vraeným mezi ostatní země východní Evropy, které zvolily demokracii.
V minulosti jsi v jednom ze svých esejů označil Československo za zemi hřbitovního klidu. Tato definice se netýkala pouze naší země. Nicméně v posledních měsících v řadě zemí východní Evropy máme monost sledovat překvapivě bouřlivý vývoj. Jak to jde dohromady?
Musím upřesnit, e pokud jsem se ve svých projevech zmínil o hřbitovním klidu, týkalo se to moci. Totalitní moc, která chce všechno ovládat, mít všechno pod kontrolou a na všechno dohlíet, která chce plánovat historii i ivot, takováhle moc má v sobě cosi nekrofilního. Protoe největší klid je právě v hrobě. Oni (myslím tím dritele moci) se neustále odvolávají na klid. To je odjakiva jejich program, pořád vyzývají ke klidu, a největší klid je právě na hřbitově, kde je všechno bez ivota. Je to zkrátka entropická tendence moci: všechny vdycky postavit do jedné latě, organizovat všechno podle jednotného plánu, podle určitého programu. A kdykoli jsem mluvil o této systémové tendenci, snail jsem se upozornit na to, aby nebyla chápána jako charakteristický rys společnosti jako takové. Ona toti kadá společnost má svůj způsob existence a díky jejímu duchovnímu ivotu její existence je nepřerušená. Jene duchovní ivot nemůe být umrtven jednou provdy. Můe se stát, e po určité časové období není tento ivot viditelný a zdá se, e o něm moc nevíme. Ale on je skryt pod povrchem, třeba i pod několika vrstvami, a v tichosti pokračuje zcela nenápadným způsobem. Ale potom, v určité chvíli, ty desítky a stovky nahodilých okolností způsobí, e najednou vybuchne na povrch. Takhle k tomu opakovaně docházelo v různých zemích východního bloku: u nás v roce 1968, v Maďarsku v roce 1956, v Polsku, dalo by se říci, kadých deset let. Teď jsme se ocitli tváří v tvář novému jevu, protoe v některých zemích se tyto události synchronizovaly a dochází k nim současně. Teď u se nejedná o nějakou krizi jednotlivých států a o jejich pokus o obrodu. Teď stojíme tváří v tvář krizi a snaze o hledání sama sebe, které probíhá v celém bloku současně. Tohle je něco úplně nového, a proto povauji dobu, kterou teď proíváme, za mimořádně zajímavou.
V souvislosti s tím, co jsi právě řekl, jak bys charakterizoval současnou situaci v Československu?
Z československého úhlu pohledu se i v naší zemi něco začíná měnit. Kdy někdo cestuje po východní Evropě a přijede k nám z Polska, mohl by říci, e se tady ještě nic neděje, e tady ještě vládne mrtvolný klid breněvovské stagnace. A kdy se po několika dnech strávených u nás vydá do Maďarska, opět můe mít dojem, e situace v Československu se nikam nepohnula. Jene tento hypotetický cestovatel pouívá nesprávný metr. V zákulisí naší historické situace se podle mého názoru i u nás v posledním roce nepochybně leccos začíná měnit. To všechno má mnoho příčin. Není to jen stimulující vliv proměn, které probíhají v sousedních zemích, ale také skutečnost, e se na scéně objevily nové generace, nepoznamenané traumatem roku 1968. Jeden příklad za všechny: lidé zaměstnaní v oficiálních strukturách – kulturní pracovníci, vědci, umělci – teď podepisují různé protestní petice a vlastně se při různých veřejných akcích připojují k disidentům. To je něco, co ještě před rokem bylo těko představitelné, nato před pěti nebo deseti lety. Take summa summarum, něco se mění i v naší zemi. Něco, o čem víme především my, kdo tu ijeme.
Pouil jsi termín disidenti. Přitom narůstá počet těch, kteří pouívají termín opozice. Spatřuješ nějaký rozdíl mezi těmi dvěma termíny?
V našich kruzích jsou oba termíny pouívány u dlouho různým způsobem a s většími či menšími rozpaky. Ale nejedná se pouze o tato dvě slova, ale spíš o tuté realitu, kterou označují. Obě tato slova mají poněkud zavádějící smysl. Nám se nikdy moc nelíbil termín disident, protoe působí dojmem, jako by šlo o nějaké speciální povolání. Jako kdyby společnost byla rozdělena na -normální občany – spisovatele, dělníky, vědce, lékaře, kameníky – a disidenty, kteří by mohli být specialisty na boj proti reimu. To jsme vdycky odmítali, protoe si nepřipadáme jako členové nějaké speciální korporace. Kadý z nás má své povolání, normální povolání: já jsem například spisovatel. Ve skutečnosti jsme jen v určité chvíli sebrali dost odvahy vyslovit některé názory otevřeně, dříve ne ostatní, k čemu nás vedla řada okolností nebo, kdy to tak nazveme, byl to náš osud. Tak jsme se nakonec ocitli ve speciálním postavení, jsme označováni za kritiky reimu, disidenty, opozici. Proto máme trochu odstup od těchto označení, protoe nás jaksi stavějí mimo společnost, oddělují nás od ní, jako kdybychom byli nějaký specifický biologický druh. Samozřejmě e i my tyto termíny pouíváme. Spíš v neoficielním vyjadřování. I já se dnes uchyluji k termínu disidenti, ale jen abych je odlišil od ostatních lidí, pracovníků vědeckých ústavů, oficiálních struktur, členů uměleckých svazů, divadel atd., kteří teď začali v jistém smyslu manifestovat svou snahu svobodně myslet. Tím slovem se tedy snaím označit ty, kdo se takto začali vyjadřovat u minimálně před deseti lety a třeba kvůli tomu skončili ve vězení. Zkrátka tihle by byli disidenti na rozdíl od těch ostatních. Pro nás ale, jak říkám, jsou termíny pouze konvenční záleitost, abychom odlišili jedny od těch druhých, ani bychom chtěli dělat nějaké ebříčky podle zásluh. A co se týče slova opozice: dlouho jsme je odmítali, protoe jsme měli pocit, e se omezujeme jen na pozitivní program. Součástí termínu opozice je odpor k jakýmkoli tradičním, demokratickým postojům.
Podle tvého názoru dá se dnes v Československu vůbec mluvit o politické opozici?
Řekl bych, e se nacházíme přesně v půli cesty. Klasický disent, to je ta stará parta donů quijotů, kteří jako by byli ohnutí s ostatní společností, a pak se projevili, nebo jinak řečeno, kteří se teď pro svou odlišnost ocitli mimo ghetto. Ale skutečná politická opozice, která vystupuje jako společnost lidí ochotných věnovat se profesionálně politice, lidí s nějakým politickým programem, ochotných podílet se na vládnutí a ucházet se o hlasy voličů, nabídnout jim politickou alternativu a pak ji prosazovat a realizovat, tak taková tu ještě není. U nás dosud neexistuje ta skutečná politická opozice, jaká nesmí chybět v otevřené pluralitní demokracii. Jsme někde uprostřed, mezi disentem a opozicí, a tohle je čas hledání identity, diskusí, zmatků a protikladů. Je to čas jisté nerozhodnosti, provizornosti a překvapení. Mně se ale zdá, e tohle všechno je nevyhnutelné, e to ani jinak nemůe být. e to je stadium, kterým prošly i ony země východní Evropy, které jsou dnes před námi a v nich u se opravdu začíná ustavovat demokratická občanská společnost. I ony absolvovaly podobnou cestu, moná e měly trochu víc štěstí vzhledem k tomu, e u nich všechno proběhlo o pár let dřív.
Jaké má Československo vyhlídky, kdy se teď ve východní Evropě začíná všecko měnit?
Věřím, e pokud nedojde k nějakým strašným událostem, pokud nezasáhne armáda, nepřijde další mezinárodní pomoc, jakou vyhrouje Polsku Ceausescu, jestlie bude pokračovat demokratický vývoj v Sovětském svazu, v Maďarsku a v Polsku a jestlie se rodící demokracie v těch zemích upevní a ustálí, dřív nebo později dojde k tomuto procesu nevyhnutelně i v Československu. Vzhledem k situaci v jednotlivých státech, jejich ivotní podmínky jsou navzájem vysloveně propojeny a navzájem provázány, je dost nepředstavitelné, e by tato středoevropská země mohla zůstat navěky zaostalým klínem, vraeným mezi země, které chtějí dosáhnout demokratičtější situace. e bychom tu zůstali jako nějaký pomník minulosti, neřkuli jako nějaký ostrov z breněvovských časů. Ten proces musí nakonec přijít, i tady musí dojít ke změnám. Kdy a jak se to změní, to samozřejmě nikdo z nás neví a těko můeme vyslovit nějaké předpovědi. Ty změny mohou nastat zítra, stejně jako a za pár let. Nicméně se mi zdá, e není moné pokračovat v politice, kterou sleduje současné vedení státu. To ona se dennodenně ocitá tváří v tvář novým neřešitelným situacím a dostává se do slepých uliček.
A co můeme nebo musíme dělat, aby k těm změnám v Československu došlo?
V současné chvíli podle mého názoru je nejdůleitější pochopit a sít se s myšlenkou, e být občanem neznamená pouze připojit občas svůj podpis k nějaké petici nebo se zúčastnit manifestace. Je sice pravda, e kdy toto děláme, riskujeme, e budeme pokropeni vodou z hasičské hadice nebo skončíme ve vězení, ale důleité je začít usilovat o nějakou skutečnou politickou kulturu, budovanou méně nápadně, ale zato kadodenně a nepřetritě. Říkám tomu sestoupit do arény skutečného občanství, stát se opravdovými občany a začít se chovat občansky zodpovědně. To můe být samozřejmě občas role dost nevděčná a jen málo lidí se o tom dozví. Dokonce to člověk často ani nedokáe jednoduše proto, e na takové schůzi mnozí účastníci klimbají, jsou apatičtí a nikdo se k vám nepřidá, kdy se budete snait něco prosadit. Takovéhle odpovědné chování není snadné, ale jedině kdy nastoupíme cestu kadodenního zodpovědného občanství, spontánní sebereflexe, začne ve společnosti vznikat přirozená politická kultura, která tu kdysi v této zemi existovala a která byla na dlouhý čas poslána do vyhnanství. Tato kultura začíná vznikat především mezi mladými lidmi, právě tam, kde to mnozí nejméně čekali, protoe jejich výchova byla přes dvacet let poznamenána demoralizující totalitní ideologií. Jsou to oni, kdo v sobě probudil vlastní občanství, kdo klade ty správné otázky a dává na ně ty správné odpovědi, mnohdy cennější a jednodušší, ne bychom to dokázali my, staří, opelichaní disidenti. Tohle je pro mě to nejdůleitější. Protoe takto se de facto rodí ve společnosti pluralismus. Pouze na těchto základech, případně v tomto pořadí se můe zrodit skutečná, ctiádostivá profesionální politická opozice. Bez ní půjde jen o skupinku amatérů, kteří toho nemají moc v hlavě.
Připravila a přeloila Olga Hostovská.
Jan Urban (1952) je novinář, pedagog, signatář Charty 77. Byl spoluzakladatelem a v letech 1989–1990 lídrem a mluvčím Občanského fóra.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.