změna ročních období jako amnézie, rozevírající listy kalendáře. u se nedokáu rozpomenout na léto, na vypálené skvrny na mém svetru, černé díry. vzdálené švitoření plynových kuchyní. krásný 27. září. běhání po medově lutých pokojích se sníeným počtem míst k sezení. lyrika zas nenajde místo. stála u v koutě školního dvora, zatímco já jsem plnil prak oblázky. špatné zprávy z maratónu. cesta do jeruzaléma. propojil jsem vůbec někdy to, o čem by se mělo psát a o čem jsem psal?
přece víte, e pouštíme estrogen do pitné vody. s abou kovnerem brousit zbraně. pracovat na konci reprodukční schopnosti mue, vybělený jak papír, rozpraskaný jak polární čepičky. jewish pride. moje nohy, bolestivě roztrené mezi haganou a freddiem mercurym. jeden básník píše, e teprve ten, kdo se odváí pohlédnout oběma směry, o sobě smí tvrdit, e je svědkem. tím pádem musím častějc nasazovat špičatý bílý klobouk a máchat pochodněmi. od tý doby, co jsem se dověděl, e poezie učí létání, nosím ironii jak olovo na bocích.
vidím otce jak před léty stál v kuchyni a říkal: zmenším svou slovní zásobu a vymau ještě počkej. pocit, jako kdy je na zipu pokaený jezdec. jedna polovina mozku plánovala útěk, zatímco druhá tvrdila, e zemi opustí jen přes svou mrtvolu. vidím se dnes sedět v letadle do Portugalska a říkat: rozšířím svatební návštěvu o status azylanta. zatančím s klobouky neviditelnosti a obsadím knajpy falešnými licousy. celej ivot jsem poslouchal písňový texty a teď jsem chytrej jak biblickej badatel.
světlo utopie se vrhá podobno reflektorům, dva se ení. vloí rúmího řádky do plastovejch flašek, hodí je přímo do vln. snad je někdo najde, kdo se jich dokáe pevně dret. adekvátní by bylo: báseň si stěuje světu, e nenaplňuje jeho očekávání. pohled přes skály jako vzducholodě, záchranné komando pro lidské konfety, rozhozené kolem nafukovacích člunů. nebe nad tím jak oční důlek, moře jako vnitřní krvácení. adekvátní by bylo: svět ztratí kormidlo a báseň s ním.
zweig si v petropoli zoufal a nemrznul. feuchtwanger se protahoval na pláovým lehátku v zlátnoucích tichomořských odpolednech, sledoval nějakej cloud. v portugalsku se vyvrací nálada jak lampiony v nějaký mešitě. dovolená jako vysoký svátky, jako zákaz mluvit a do večera o politice nebo o práci. voda z bazénu jako další vrstva kachliček, přes který migruje tukan z umělý hmoty s trikolórou a visutou hlavou. květy pnoucí se po okrajích obrazů jako fezy. rád bych je blíej popsal, ale kadý slovo odbrousí další mikrovrstvy barvy. take všichni skončíme jak černobílý fotky.
aby se mohl koukat stranou, musí trpasličí maki otáčet hlavu, jeho oči jsou těší ne jeho mozek. upřímný by bylo: máme toho spoustu společnýho, ztuhlej pohled a pohyblivej krk. take zapálíme oheň na majáku, spustíme padací mosty a vpustíme maury do al-gharbu. historické protahovací cvičení, lyrická jóga, pozdrav slunce. během modrý hodiny mraky svítí jako hory obrácený naruby. ta myšlenka, e by bylo moný odejít z tohoto světa přes jeden z těch rozhavenejch průsmyků. a nemít ádnej ánunk o tom, co se pak stane.
jestli to zůstane u slov, jestli posedíme u fjordů bez pláče, jestli vystojíme frontu na špaldu, ito, chiu, jestli pojedem k mořím bez toho, e plánujem vlastní útěk, jestli projdeme zpívajíce přes bukový lesy, buchenwaldy, jestli vyhodíme prázdný flašky do kontejnerů, a ne na benzinkách, jestli nás nakonec uvězní bezpečnostní ploty evropy, jestli nás jednou zradí přítelkyně, jestli se znovu z beznaděje naučíme modlit, jestli dějiny zůstanou naším největším zraněním, se ještě uvidí, vše se uvidí.
Přeloili David Voda a Sabine Eschgfällerová.
Fotografie: Max Collek, který zaujal porotu nejvíc, na scéně olomouckého Divadla hudby.
Foto Petr Palarčík
Max Czollek (* 1987), vítěz letošní básnické Ceny Václava Buriana, je členem berlínského básnického kolektivu G13 a německým kurátorem básnického projektu Babelsprech. Jeho první kniha non-fiction Desintegriert Euch! vyšla v roce 2018. Básnické sbírky Druckkammern (2012), Jubeljahre (2015) a Grenzwerte (2019) publikovalo nakladatelství Verlagshaus Berlin.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.