Tyto demonstrace, kterých se celkově zúčastnilo několik desítek tisíc lidí, ovšem časem zapadly v zapomenutí, neboť je ve vzácné shodě – byť z jiných ideologických a politických důvodů – nepřipomínala ani historiografie první republiky ani historiografie marxistická. Například dosti objemná publikace Československé dějiny v datech z roku 1986, je jinak podrobně vypočítávala případy střelby do demonstrantů v době Rakouska i po vzniku ČSR 1918, o těchto nepokojích neuvedla jedinou informaci, třebae dalším deseti událostem z roku 1899 poměrně rozsáhlou pozornost věnovala. Nepokoje ve Slaném jako předzvěst říjnových demonstrací 1899 Určitou předzvěstí říjnových událostí 1899 se staly neblahé události ve Slaném, kde byl 26. září 1899 zatčen id Jošua Erbmann, který byl nešťastným Hilsnerem, jen se v krajní tísni po vynesení kutnohorského rozsudku – ve snaze o odloení vykonání trestu smrti v důsledku obnoveného vyšetřování – doznal k vradě Hrůzové a jako spolupachatele zločinu jmenoval další dva idy – Salomona Wassermanna, který se poté četnictvu přihlásil v Litoměřicích, a Jošuu Erbmanna, jen byl zatčen právě ve Slaném. Toto křivé obvinění krátce poté ale Hilsner odvolal. O tehdejší společenské atmosféře v jinak poklidném středočeském městečku, kde tehdy ilo 9115 obyvatel, z nich bylo 187 idů a 62 Němců, Národní listy 27. 9. 1899 referovaly takto: Důvodně mono říci, e dnes dopoledne obyvatelstvo města Slaného bylo nesmírně vzrušeno faktem, e místní policii dostal se do rukou Jošua Erbmann, onen pajdavý id, známý z procesu proti Hilsnerovi a popsaný tak zevrubně v zatykači krajského soudu v Hoře Kutné. Kdo by se byl nadál, e hledaný domnělý spolupachatel vrady, na Anece Hrůzové provedené, dlíti bude ve Slaném... Zpravodaj Národních listů dále popisoval, jak byl Erbmann za nenávistných reakcí davu dopraven v doprovodu tří stráníků ze slánské radnice do budovy okresního soudu: Transport ubíral se postranními ulicemi za radnicí. Měl se vyvarovat veřejné pozornosti, ale neubránil se. Ohlušující volání provázelo delikventa na této cestě. Mezi spílání, hubování a nadávání mísily se posměšky, ironické volání slávy, výkřiky košerák, vrah apod. Erbmann zachovával zdánlivý klid. Chvílemi hodil hlavou v tu stranu, odkud hluk k jeho sluchu nejvíce doráel, zkřivil zlostně ústa a prohodil ke svým průvodcům: To jsem jaktěiv neviděl! A ryk byl čím dál tím mohutnější. Z dálky se zdálo, jako by se blíila bouřka. Hurá, vedou ida vraha! burácelo. Zaťaté pěsti vztyčovaly se ve zlosti, ale za chvíli opět vztek ustoupil zmatené radosti... Strá, která delikventa doprovázela, s největší námahou Erbmanna uchránila. Jen řídký respekt před ozbrojenou mocí zachránil jej před násilím. Jen s největším namáháním dostal se transport se zatčeným do budovy okresního soudu. V průjezdě převzal ho dozorce vězňů a odvedl Erbmanna do připravené ji separace. Zanedlouho potom za stejného křiku provázena byla k soudu i ena Erbmanna, která se na celém těle třásla... Erbmann i Wassermann byli ji 3. října 1899 propuštěni z vazby jako nevinní, ale této skutečnosti věnovaly Národní listy pochopitelně ji jen malou pozornost
Nepokoje v souvislosti se zatčením J. Erbmanna nebyly bohuel jedinými projevy antisemitismu, k nim ve Slaném na podzim 1899 došlo, neboť ji o necelý měsíc později slánští občané – podobně jako jejich spoluobčané jinde – vyrazili do ulic svého města opět demonstrovat proti idům. Průběh těchto demonstrací popsal v ročence Slánský obzor 21/2014 regionální historik Milan Hes ve studii Vlastenci z roku 1899: Demonstrace ve městě nejprve proběhla 21. října. Dokumentován je průvod městem, skandování protiidovských hesel a vybíjení oken v nemovitostech, které patřily místním idům. Následujícího dne 22. října 1899 se situace ve Slaném opakovala. Opět se hlučící dav vedral do ulic města, opět se vyhroovalo a ničilo. Po této v pořadí druhé demonstraci ji byly stráci veřejného pořádku dokonce spočítány poničené okenní tabulky. V úředním hlášení se objevilo celkové číslo 136 rozbitých skleněných výplní. Bylo to na nevelký Slaný hodně, nebo málo? Demonstrace v dalších městech Napětí v české společnosti na podzim roku 1899 bylo eskalováno nejen Hilsnerovou aférou, ale i demisí vlády hraběte Thuna na počátku října 1899. Předseda vlády Předlitavska Franz Thun měl porozumění pro české národní aspirace a členem jeho vlády v letech 1898–1899 byl i ministr financí Josef Kaizl. To byla nejvyšší vládní funkce, jakou kdy český politik získal v rámci rakousko-uherského mocnářství. Konec Thunova kabinetu vedl 14. 10. 1899 k odvolání některých jeho výnosů v česko-německé jazykové otázce, co čeští politici i česká veřejnost krajně nepříznivě přijali. Následné vlny demonstrací byly proto zaměřeny jak proti idům, tak Němcům. K velkým demonstracím, během nich se mísila nenávist vůči idům s nevraivostí proti Němcům, došlo 17. 10. 1899 v Praze, ale také v Českém Brodě, Mladé Boleslavi, Jaroměři a v Prostějově. Později se de-monstrace konaly v Čechách také v Kutné Hoře, Jičíně, Čáslavi a ve Strakonicích, na Moravě pak v Hodoníně a v Uherském Hradišti. K dalším demonstracím došlo 22. 10. 1899 například v Plzni, Rokycanech, Berouně, Pardubicích a v Klatovech. Demonstrovalo se také v Kladně a v Kralupech nad Vltavou. K nejzávanějším protiidovským nepokojům tehdy došlo v Holešově na střední Moravě, kdy z malicherných důvodů vzniklý konflikt přerostl v rozsáhlé napadání idovských obchodů a bytů. Při střetech s ozbrojenými silami byli 22. října 1899 usmrceni řezník Augustin Prusenovský, dělník v sodovkárně Alois Turna a manelka obchodníka s dobytkem Františka Halašková. Čtvrtá oběť, obuvnický pomocník Albín Kudlík, zemřela na následky bodnutí četnickým bajonetem 25. října při incidentu během pohřbu občanů zastřelených o tři dny dříve. Všichni čtyři mrtví z října 1899 byli katolíci, kteří se zúčastnili protiidovských výtrností. Tragédie v Holešově nebyla tehdy jediným případem, kdy při násilných nepokojích v říjnu 1899 umírali lidé. O tragických událostech ve Vsetíně historik Jiří Kovtun v knize Tajuplná vrada (1994) napsal: Dva dny po krvavé holešovské neděli se demonstrující Češi a nervózní stráci pořádku střetli ve Vsetíně a konfrontace opět dopadla tragicky. V úterý 24. října po šesté hodině večer se ve Vsetíně shluklo asi 600 lidí, kteří procházeli městem a provolávali protivládní hesla. V idovském templu vytloukli všechna okna a právě tak kameny a klacky vybili okna mnoha idovských bytů. Někteří demonstranti vnikli do idovských obchodů a začali v nich plenit. Kolem osmé hodiny večer zaútočila skupina demonstrantů na vinopalnu a hostinec Josefa Glesingera. Také ve Vsetíně se pokoušeli četníci demonstranty rozprášit a přišla chvíle, kdy dostali rozkaz zahájit palbu. Tři lidé byli zabiti, postřeleno bylo 14 lidí, z nich dva utrpěli ivotu nebezpečná zranění. Důsledky nepokojů Během říjnových demonstrací 1899 si mnozí demonstranti počínali velmi agresivně a rabovali či poškozovali cizí majetky, oběti na ivotech ale byly výlučně na jejich straně. Podle zprávy rakouského ministerstva vnitra zemřelo tehdy sedm osob, podle časopisu Čas bylo zabito 11 lidí a na 70 zraněno. Historičky Helena Krejčová a Alena Míšková ve studii Poznámky k antisemitismu v českých zemích na konci 19. století (1999) uvádějí dokonce více ne dvacet obětí tehdejších nepokojů. Výbušná politická situace v Čechách a na Moravě se na sklonku října 1899 na krátký čas uklidnila, ale jen do té doby, kdy byly uprostřed listopadu zveřejněny texty T. G. Masaryka o nutnosti revize polenského procesu. Tehdy se proti Masarykovi postavily nejen mladočeské a katolické listy, ale i jeho vlastní studenti, kteří jej na přednáškách opakovaně uráeli a znemoňovali mu tak pedagogickou činnost. Antisemitismus se tak stal záleitostí nejen ulice, ale i akademické sféry
Společenskou atmosféru v Čechách a na Moravě na podzim 1899 výstině zhodnotil ji citovaný historik Milan Hes takto: idé, kteří se po dlouhá staletí středověku nacházeli na samém okraji tehdejší společnosti, se v čase josefínských reforem a následně v roce 1848 dočkali skutečného zrovnoprávnění s většinovou populací. V roce 1899 se ovšem našlo v českých zemích dost lidí na to, aby svým neurvalým chováním dokázali, e česko-idovsko-německá asimilace je projektem, který má nemalé trhliny a do budoucna přinese ještě mnoho váných problémů. Smutné je na událostech kolem hilsneriády zejména to, e k narušení trpělivě budované sociální komunikace byly vyuity pověry nejhrubšího zrna. Kolik se toho vlastně změnilo od časů první kříové výpravy? Ji tehdy v samotném závěru 11. století, kdy křiáci procházeli evropskou krajinou, se začaly hromadně objevovat obaloby, které dávaly idům za vinu, e rituálně zabíjejí děti křesťanů... Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném, publikuje v odborných a popularizačních časopisech. Radek Holcepl (1983) je učitelem dějepisu a základů společenských věd na gymnáziu EDUCAnet České Budějovice.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.