Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 4 > Veronika Opletalová: Budoucnost gest

Album

Veronika Opletalová

Budoucnost gest

Gestické fáze (gesto doprovázející rozhovor o hrnčířském řemesle). Exponát na výstavě Gesten – gestern, heute, übermorgen. Museum für Kommunikation, Berlín, 11. 4.–1. 9. 2019. (Převzato z katalogu Gesten – gestern, heute, übermorgen. Vyd. E. Fricke a J. Bressem. Chemnitz 2019, s. 59, foto T. Naumann.)

V berlínském Muzeu komunikace najdeme ledacos – od méně překvapivých exponátů, jako jsou poštovní schránky, známky, televizory, rádia a telefony, až po objekty, které by zde návštěvník sotva čekal: kolovrátek, bezdotykově ovládaný hrnčířský kruh bez hlíny, model kostry ruky neandrtálce nebo kolaborativní robotické rameno. Tyto předměty spojuje interaktivní výstava Gesta včera, dnes a pozítří (Gesten – gestern, heute, übermorgen). Na kostrách je demonstrován vývoj ruky až do fáze umožňující jemnou motoriku a samostatné ovládání všech prstů ruky (s menšími omezeními u prsteníku). Vedle této sondy do hluboké minulosti nalezneme i sondy „mělčí“, představující vývoj některých gest. Gesto symbolizující telefonování patří k těm novějším, ale i tak se pomalu vyvíjí v reakci na podobu telefonů. Opravdu pomalu: nejužívanější gesto stále připomíná držení sluchátka u ucha. Na příkladu různých tradičních nástrojů ukazují tvůrci výstavy, že některá současná konvencionalizovaná gesta konzervují pohybové vzorce při ovládání nástrojů, s nimiž už sotva přijdeme do kontaktu (např. kolovratu). Hrnčířský kruh bez hlíny pak zároveň odkazuje do budoucnosti: kamera snímá pohyb ruky nad kruhem, a člověk tak může modelovat „hlínu“ virtuálně a na monitoru před sebou sledovat výsledek svého tvoření. V době kamer a bezdotykových displejů představují gesta čím dál relevantnější komunikační prostředek člověka se strojem, což si uvědomují například společnosti vyvíjející samořídící vozidla. Výstavu uzavírá soubor otázek, na které mohou odpovědět návštěvníci, přičemž validitu odpovědí prověří až budoucnost: Jaké gesto se nejlépe hodí k zastavení autonomního vozidla? Jakým gestům by měl rozumět televizor? Lze gesta užívaná při interakci mezi člověkem a strojem patentovat?

Veronika Opletalová

Obsah Listů 4/2019
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.