Theatrum mundi
Ostravské Divadlo loutek poslední dobou nabírá do svých pomyslných divadelních plachet velmi svěí vítr. Jedním z důkazů je také ekologicky laděná pohádka Plasťáci útočí. Tu v únoru uvedl hostující reisér Pavel Gejguš, kterému se skvěle podařilo vyuít potenciál celého tvůrčího týmu a vytvořit mimořádně hravou inscenaci.
Scénář pohádky podle Gejgušova námětu napsal zkušený dramaturg a scenárista Marek Pivovar. Její děj je v podstatě velmi jednoduchý: zemi ovládl – společně se svou početnou plastovou armádou – Plastik Všemocný, kvůli kterému se začaly ztrácet zásoby čisté vody a půda zcela vyprahla. Zlý vládce se navíc chce zmocnit krásné princezny Rebarbory a jejího vodního krystalu, který je jedinou nadějí lidstva, protoe umí vodu nejen čistit, ale i vracet tam, odkud zmizela... Do záchrany se zapojí vynalézavý a ve vztahu k přírodě ohleduplný mládenec Vavřinec, který se do princezny zamiloval. Cesta plná překáek ale naštěstí vede ke šťastnému konci
Pivovar povedeně rozvíjí ánr moderní pohádky, kdy klasické schéma o překonávání překáek, boji se zlem a jeho potrestáním vtipně mísí s aktuálními ekologickými problémy. Zúročil rovně svůj osobitý humor, se kterým se diváci setkali u v případě starších inscenací Divadla loutek, na nich se podílel (Nastupovat! Děják z rychlíku, Šaryk vzpomíná či Z deníku Ostravaka). Zručně si pohrává se slovy a jejich mnohoznačnými významy, nechybějí parafráze fantasy literatury i filmových motivů. V druhém plánu dokonce nabízí značně aktuální podobenství o autoritáři touícím ovládnout svět bez ohledu na to, e jej ničí.
Neméně šťastnou ruku měl Gejguš při volbě výtvarnice Ivy Bartošové, její scénografické řešení se na úspěchu inscenace také výrazně podílí. Ta jako dominantu jeviště umístila do popředí vyvýšenou úzkou hrací plochu s realisticky zachycenou vyprahlou kopcovitou krajinou, kde se z otvorů vynořují postavy novodobých beduínů, kteří se musí skrývat před nedostatkem vláhy. Tato (s)poušť, na ní se odehrává i řada filmových honiček, ale v závěru opět šťastně oije, kdy ji herci pokryjí různě zelenými látkami a pomocí jednoduchého triku promění v louku plnou barevných květin. Hra s iluzí diváka mile překvapuje, i kdy není záměrně zcela trikově zastírána. V zadním plánu se pak nachází několik objektů odlidštěné temné Plastikovy říše, inspirovaných obrazy průmyslových gigantů dominujících ostravským panoramatům. Ať ji je to chladně šedá konstrukce Centrálního mozku plastů – tovární laboratoře na výrobu umělých hmot, dále plastostroj oivující armádu umělohmotných vojáků – velkých barevných PET lahví, či tajemné bludiště slouící úniku sympatických hrdinů z vládcových spárů. Do hry je zapojena i surově betonová architektura prostoru alternativní scény divadla, konkrétně v pozadí odhalené dominantní vstupní schodiště a okolní zdi, na které – s jasným odkazem k expresionismu – tvůrci vrhají obrovský varovný stín Plastika, který nešetří nikoho a dokáe z opotřebovaných vojáků surově recyklovat nové drsňáky.
Bartošová také vhodně pracuje s kontrastem přírodních materiálů, které zastupují svět dobra, a plastů, varujících před umělou zkázou a zánikem. Zejména PET lahve umoňují konstruovat různě deformované robotické postavy a vytvářet děsivou atmosféru apokalyptického strachu. Jediným sympatickým plastovým tvorem je Tlampač (Petr Sedláček), vzdáleně připomínajícího robota Sphero z Hvězdných válek. Ten se přidává na stranu Rebarbory a Vavřína a několikrát za ně dokonce nasadí vlastní umělý ivot. Působivost jednotlivých výjevů pak umocňuje také velkolepě komponovaná hudba Tomáše Rossiho, která dotváří různé atmosféry a výrazně filmově ovlivňuje celkové napětí inscenace.
Řada náročných změn a nutnost ovládat mnoství rekvizit sice mezi herci vyvolalo počáteční premiérovou nervozitu, logicky danou nevyhraností titulu, který je konstruovaný jako přesný hodinový stroj. Pohotové improvizované reakce při nečekaném výpadku napětí zcela uvolnily a diváci si mohli vychutnat jejich plné nasazení. Herci navíc vedení loutek vhodně kombinovali se záměrně neskrývaným a velmi přirozeným činoherním projevem a díky této vyváenosti se jim dařilo vytvářet přiměřenou iluzi pohádkového světa, ani by na sebe zbytečně strhávali pozornost.
Ač jsou Plasťáci věkově zacíleny především na mladší školáky, díky svému humoru, poselství i nadhledu mají potenciál oslovit diváky napříč generacemi. Je zkrátka radost je sledovat!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.