– Kdyby chtěl někdo natočit něco jako Trainspotting pro dnešek a cítil se při tom situován na východ od bývalé elezné opony, můe vzít Hymnu demokratickej mládee Serhije adana jako výborný základ pro scénář. Úsporný soubor črt koncentruje na malé ploše esenciální záitky čerstvě nabyté dospělosti v čerstvě nabytém kapitalismu. Nepřeberně svobodných moností – jak vydělávat, s kým chodit, jaké brát drogy a po čem touit – zde v rozletu naráí do tradičních vzorců, které se od časů před svobodou nehnuly ani o píď. Básník, esejista a občanský aktivista Serhij adan tento náraz ukazuje v kompozici šesti příběhů ze současné Ukrajiny. Jejich aktéři zápasí o nemoné: systémové spojení romantické vůle k ivotu a naprosté lhostejnosti vůči člověku, obdivu ke kráse a lásce s brutálním cynismem a fyzickou krutostí. Humor, který místy odkazuje k vyspělé tradici politické satiry v postsovětských zemích, čtenáři jasně napovídá, e autor v něčem přehání; zároveň se ale nemůete zbavit dojmu, e to dělá vlastně z ohleduplnosti k nositelům dost podobných reálných osudů. Ostatně fakticita zde (téměř básnicky) neslouí k pochopení věci, kulisy podnikatelských záměrů, rodových mafií a zraněných vztahů skládají dohromady jeviště, na kterém skutečné vyprávění teprve začíná. Hymna demokratickej mládee není fundovanou reflexí současného ivota v postsovětských zemích, je to literárně převyprávěný ivotní pocit lidí, kteří ve zhruba podobnou chvíli chtěli od ivota zhruba podobné věci a dostalo se jim zhruba podobných facek. Kniha vyšla nejprve v Německu (Suhrkamp 2008), vloni pak na Slovensku, do češtiny zatím přeloená není.
Serhij adan, Hymna demokratickej mládee, z ukrajinštiny do slovenštiny
přeloil Patrik Oriešek, BRAK, Bratislava 2018, 146 s.
Heda Čepelová
– Nový román Miloše Urbana můete číst mnoha způsoby. Je to dobrý detektivní thriller. Je to místopis, který vám ivým obrazotvorným jazykem představí Karlovy Vary v jejich dnešní podobě, té goethovsky historické i té teprve nedávné, porevoluční. Jak je autorovým dobrým zvykem, je to i román o vztazích a o tom, jak se naše vztahy k druhým hluboko propíjejí do naší subjektivity a očekávání od vlastní budoucnosti. Ať u Kar čtete jakkoliv, jedno v něm najdete: boj s úpadkem, prochátráváním se ke konci, boj proti strachu z konečnosti, která číhá za rohem. Autor v knize označuje své rodné město městem mrtvých dětí, a jak vyplývá z děje, nejde jen o ty, které se stanou obětí brutálních kanibalských vrad, je se v Karlových Varech začaly šířit. Některé děti jsou mrtvé, ačkoliv fyzicky stále ijí, a jiné ijí, ani by se kdy fyzicky narodily. Metafyzika ivota se potkává s organismem lázní: také ty mají svůj cyklus, svoje zdroje ivota, ať u v podobě ruských turistů nebo místních lidí, a svoje zdroje odumírání. Jak v těch zamotaných vztazích odhalit vraha a chytit ho při činu za ruku? A ruku na srdce, má cenu zachránit jeden ivot, ať u svůj vlastní, nebo něčí milovaný, kdy jsou ve hře potenciální stovky ivotů, existence celého města? Detektivkovému čtení pomáhá, e je román psaný v er-formě, a tak je moné se při hledání viníka příjemně probát ke konci s odstupem od etických dilemat a rodácké nostalgie. Dramatičnost děje navíc krásně umocňují syrové brutální scény a fakt, e hrozící katastrofa má civilizační rozměr teroristického útoku či výbuchu jaderné elektrárny. Pokud se ale rozhodnete přijmout od knihy víc ne variaci na sezónní téma Černobyl, zkuste ji uchopit jako pozvání. Kar můe být skvělou důvěrnou společností při návštěvě Karlových Varů mimo festivalovou sezónu.
Miloš Urban, Kar.
Pohřební hostina za jedno město,
Argo, Praha 2019, 348 s.
-hč-
– Izraelský historik navazuje na svou knihu Sapiens. Stručné dějiny lidstva (vyšla i u nás), v ní líčí průběh a důsledky kognitivní revoluce. Posilování lidského rozumu, které započalo před asi 50 000 lety, dalo člověku do rukou moc, která mu dnes umoňuje vyhnout se hladomorům, epidemiím, ale také velkým válkám. První část knihy tak začíná optimistickým akordem, který je ale v druhé části narušen otázkou: Moderní úmluva slíbíla lidstvu nebývalou moc a slib splnila. Čím ale za ni máme zaplatit? Máme se vzdát smyslu. Věda, na ní je naše moc zaloena, toti nedokáe ve světě ádný smysl najít. Zdá se však, e ve druhé části knihy autor nachází východisko. Je jím zrod nové, revoluční víry – náboenství humanismu. Ukázalo se, e tento humanismus, podle něho nejvyšším zdrojem smyslu ivota a nejvyšší autoritou je naše svobodná vůle, dokáe vytvořit společnost, která se obejde bez pomocné ruky nějakého boha, krále nebo církve. V druhé půli minulého století poněkud překvapivě dokázal zvítězit i nad agresivním komunismem. Tím bohuel příběh nekončí. Největší úspěchy lidského poznání nás toti naklánějí k závěru, e základní opora liberálního humanismus – naše svobodná vůle – neexistuje. Umělé inteligence, kterým lehkomyslně předáváme stále větší díl své agendy, nic nevolí, prostě se řídí algoritmy – dokonce bychom je přímo mohli algoritmy nazývat. Inteligence není podle autora totoná s vědomím, co je -vědomí, jsme se přes všechny vědecké úspěchy nedověděli a ve srovnání s triumfy algoritmů se vědomí zdá být pouhou chimérou. Stručné dějiny zítřka, k nim nakonec přechází autor, tak naznačují dvě alternativy: jednou je podřízení humanismu technologii, co by podle Harariho znamenalo konec člověka, jak jsme ho doposud znali, druhou pak dataismus, v něm se smyslem všeho stane sbírání a vyuívání dat a sám člověk se posléze ukáe jako zbytečný a nahraditelný umělou inteligencí. V čem vlastně spočívá důstojnost člověka, která by ho činila nenahraditelným? Autor dokáe jasně a jednoduše vyloit základní filozofické problémy, do nich se naše budoucnost zaplétá. Odmítá iluze, jim podle jeho názorů propadají i obhájci humanistického racionalismu jako Dennett, Harris či Dawkins. Jeho kniha je natolik znepokojivá, e skoro váhám, mám-li ji čtenáři touícímu po dobré zprávě doporučit. Budu se jí asi časem muset zabývat podrobněji.
Yuval Noah Harari: Homo deus. Stručné dějiny
zítřka, z angličtiny přeloili Alexander Tomský a Anna Pilátová, LEDA, Voznice 2017, 431 s.
Jan Novotný
– Nazíráno ze Země projde Slunce kadý rok kolem dokola tuctem souhvězdí, který nazýváme zvěrokruhem, ačkoliv obrazce s nimi spojené, a tedy ani jejich názvy zvířatům vdy nepříslušejí. Zvěrokruh hrál zprvu významnou roli v astronomii, pak se zájem o něj přesunul k astrologům a dnes je hlavně zdrojem inspirace pro umělce. Okouzlil i antropologa, archeologa, spisovatele a básníka Jaroslava Malinu, který mu s pomocí osmi poradců a třiceti výtvarných umělců věnoval dílo vynikající učeností i krásou. Najdeme v něm především pojednání o úloze nebeských jevů a zvěrokruhu v pozemském ivotě od pravěku a po současný světověk. Text je provázen ukázkami architektury a umění příslušných dob, nechybí ani orloje včetně olomouckého. Další část se věnuje jednotlivým souhvězdím, bájím a tradicím s nimi spojeným, a uvádí i výběr osobností ve znameních narozených. Následují díla našich současných malířů a sochařů inspirovaná zvěrokruhem a doprovázená medailonky tvůrců. V závěru knihy se dovíme, proč narození v jistém znamení ji neznamená, e v jeho okamiku se Slunce nacházelo v příslušném souhvězdí, a jak se ve zvěrokruhu ocitlo ještě třinácté souhvězdí – Hadonoš. Knihu moná nezaloíte do hlubin knihovny, ale ponecháte ji na očích, kde bude stále lákat k otevření a vizuálnímu i čtenářskému potěšení.
Jaroslav Malina: Hvězdopravné nebe
zvěrokruhu nad námi provázené
originálními texty, malbami a sochami,
Akademické nakladatelství CERM,Brno 2019, 528 s.
-jn-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.