Uvelebil jsem se na oblíbené rozviklané idli v zahradě před domem. Stejně jako ta idle viklal se mi i zub. Obojí mi nevadilo, nezviklalo, abych kvůli tomu smutnil. Na obloze jsem zahlédl balón. Snášel se pomalu dolů. Vtom mi zazvonil mobil. Vidím tě, kamaráde, jsem v balónu, nechtěl by ses s námi proletět? Uděláme na tvé zahradě mezipřistání a naloíme tě. Co ty na to? Volal mi přítel Pepa. A myslel to váně. – Kdepak, Pepo, já mám z výšek strach, pobyt na štaflích povauji za hrdinský čin. Letět v balónu by byl můj konec. – Posero! pravil a zavěsil. Balón pak nabral výšku.
Na trávník místo balónu mezipřistáli dva kosáci, prali se zobáky o íalu. Chvíli na ně zpovzdálí vejrala dvoubarevná sousedovic kočka, pak je rozehnala. Patrně to udělala v jejich zájmu, aby si v té pranici neublíili. Po tomto zásluném činu se odcourala směrem na sever, odkud vpadli v třicetileté válce do Čech Švédové. Ale o tom ona nic nevěděla. Působila poněkud mrzutě.
*
Nic zajímavého u nebylo na zahradě k vidění. V hlavě se mi ale usalašil bezvadný pocit, neboť se mi podařilo konečně vypátrat, e také v mém rodném Českém Krumlově se scházela v letech 1892 a 1938 v zámeckém kasinu na druhém nádvoří pánská stolní společnost s názvem Schlaraffia.
Jednalo se o zábavný spolek, který byl zaloen ji v roce 1859 v Praze a postupně se rozšířil do dalších měst země české i do celé Evropy. Klobouk dolů, jak se to v době bez chytrých mobilů, internetu a počítačů parádně logisticky zmáklo, podivil jsem se, nebyl z toho ádný trapas a zafungovalo to na jedničku. Kolik námahy dalo v porovnání s tím poskládat Evropskou unii. Ale leckdo naopak uvauje, e by evropskému spolku dal vale.
Bylo to období prosperity, rozvoje průmyslu a nárůstu vzdělanosti, kdy feudalismu začínala zvonit hrana. Na výsluní společnosti měli namířeno továrníci, průmyslníci, bankéři a velkostatkáři, aby od radovánkami, přílišným hodováním a selskými povstáními znavené a znuděné šlechty převzali taktovku vývoje a dirigovali hospodářský a technický pokrok. Poskytli tak obivu pracujícím, dříve poddaným a nevolníkům.
Je pochopitelné, e po této náročné makačce si novodobí boháči potřebovali oddychnout, přijít na jiné myšlenky, zasmát se a pobavit; a ne si jenom lámat hlavu a spekulovat, jak co nejvíce a fofrem zbohatnout, či se obávat konkurence, bankrotu a stávek. Měli v hlavě ustláno, dařilo se jim to. Asi bych byl raději taky takový raně kapitalistický kutil, ne se nudil s kněnou na zámku a povinně poslouchal, jak neumí hrát na harfu a neladí, kdy zpívá.
Členem Schlaraffie se mohl stát kadý bez ohledu na národnost a náboenství. Byla to však hlavně místní honorace, kterou začalo bavit se bavit. Ke zvyklostem patřilo parodování rytířských časů, satirické napodobování nafoukanosti šlechty a monarchistického úřednictva, pouívání kuriózních řádů a titulů, například Vaše Velkoleposti nebo Veleváený pane maharado... Byli ověnčeni mnoha vyznamenáními a řády.
Od pamětníků jsem se dozvěděl tři stupně šlaráfského členství: nováček se nazýval zbrojnoš, pak se z něj stal časem zeman, vrcholem bylo pasování na rytíře.
Ve stanovách měli psáno, e jsou spolkem pro podporu umění a humoru. To povauji za rozumné a příkladné. Kadý, kdo má smysl pro humor a legraci, je sympatický. Nemusí mít kvůli tomu stanovy, ale budi. Napadá mne, e některá ze současných politických stran a hnutí by se mohla radši přeměnit na takový spolek. Moná by se stala populárnější a oblbla více voličů.
Základem činnosti Schlaraffie bylo pořádání spolkových slavností, shromádění, které se konaly pravidelně kadý týden během zimních měsíců se zcela zvláštním ceremoniálem. Byl smontován podle středověkých rytířských hostin, mělo to ráz parodický, neboť místo rytířů se na shromádění dostavovali třeba šašci (dvorní blázni) s honosnými rytířskými jmény. Toto recesistické pojetí mělo vyjádřit odpor k směšnosti a hloupostem světa, vysmát se ivotu na královských a kníecích dvorech, baení po šlechtických titulech a řádech v myslích staré aristokracie a měšťáků. Bylo to v jejich pojetí zábavné a libovali si v tom.
Dneska se také baí po titulech, ale jiných. Ty šlechtické u dávno nefrčí.
Spolková místnost šlaráfů se nazývala Hradem, měli vytvořený spolkový znak a spolkové barvy. Na shromádění byl předepsaný tmavý oblek nebo frak. Přes pravé rameno nosili šerpu. Na hrudi měl kadý řády a vyznamenání. Byli na ně pyšní a nechávali se s nimi na památku fotografovat. V Krumlově lze nalézt snímky místních šlaráfů v bývalém fotoateliéru pana Seidela.
Spolku šéfoval maršál, zřizovaly se funkce kancléře, tajné rady a dalších hodnostářů. O přijetí nového člena hlasovali šlaráfové cvrnkáním kuliček. Přivítacím pozdravem se stal pokřik lu-lu, co vyjadřovalo souhlas či pochvalu. Jednacím jazykem byla němčina. Nebylo dovoleno diskutovat o politice, obchodu a náboenství. Důleitá byla zábava a dobrá nálada. A pak ty řády, které si vzájemně udělovali a zdobili se jimi.
Je psáno, e název Schlaraffia byl odvozen z pojmu vysněná země, svět nicnedělání, bez starostí, pohody a radosti, země nesmyslů. Výraz Schlaraffer byl překládán jako bezstarostný poitkář. Bavili se podle svého a leccos si dovolili.
Ti krumlovští unesli prý z recese prachatického starostu, který byl také členem tohoto spolku. Patrně pak poadovali výkupné, napadlo mne. Na kolik si Prachatičtí svého starostu cenili, jsem se nikde nedočetl. Ale věřím, e jim Krumlováci výkupné ze slušnosti vrátili, konec konců co s ním, jednoho starostu u ve městě měli. Dva by se mohli pohádat.
Krumlovský spolek se jmenoval Krumavia, v Budějovicích byl té – s názvem Budovicia.
Jedním z maršálů krumlovského spolku býval Ignác Spiro, velkoprůmyslník idovského původu, majitel papírny ve Větřní. Financoval výstavbu synagogy ve městě – i dalších staveb, zejména sociálního poslání, například sirotčince. Členy nebyli však jen továrníci a obchodníci, ale i ředitel městské hudební školy, učitelé, profesoři, školní inspektor a další vzdělanci. Někteří z nich psali básně, byli i jinak literárně činní a na veřejnosti známí.
Krumovia zanikla koncem třicátých let dvacátého století stejně jako jiné šlaráfské spolky; všude tam, kde území obsadili nacisté. Hitler takové spolky neměl v oblibě, protoe se v nich nehajlovalo. To šlaráfové nedělali. Přesto se některé zachovaly nebo byly v Evropě po válce obnoveny, například v Praze. V Krumlově nikoliv. Není známo, kdo byl tím posledním šlaráfem, který v krumlovském zámeckém kasinu zhasl.
Nejvíce mě zaujalo, e Bubo bubo, výra velkého – naši největší sovu, symbol moudrosti – si Schlaraffia zvolila za svůj hlavní znak a erbovní zvíře.
*
Dotrmácel jsem se ve svém rozjímání k další krumlovské zábavní společnosti pojmenované Vejři, která měla Bubo bubo také ve znaku. Vejral na ně ze zdi jejich klubové místnosti.
Uhnízdili se jako pánský stolní klub ve Vejrovně hostince U Dušků na jaře roku 1968. Postaral se o to místní notář Josef Moravec. Zrovna toho dne pršelo. Ale brzy přestalo.
Prvním jejich Vejrovským činem bylo, e si Vejrovnu vyzdobili mucholapkami a dbali, aby nebyla otevřená okna a dveře, kudy by se dovnitř hrnuly mouchy a upíjeli jim z půllitru pivo.
Přicházeli mezi ně postupně i osoby muského pohlaví z okolních farností a polesí, které se chtěly stát také Vejry. Šířily pak jejich ideály i za humny.
Vejři měli rádi nadsázku. Platí, e historky vyznějí pravdivě, jsou-li uvěřitelné a pobaví. Sympatické bylo jejich Vejrovství, důleité velké V v názvu. Existují vejři s malým v. Koukají na nás z volebních plakátů, vysedávají na úřadech, mluví v televizi. Někdo zůstane vejrem navěky, jiný se zastydí a vyhledá pomoc.
Rádi do Vejrovny zavítali také známí praští herci Jaroslav Vojta a Josef Bek, kdy v Krumlově divadelničili.
Vejři nekonali sice taková vznešená alotria jako šlaráfové, ale jejich snahou bylo, aby z hospod ani v období budování socialismu nevymizela dobrá nálada a sranda, vývoj neustrnul, ubíral se správným směrem, dělníci, rolníci a pracující inteligence si mohli dopřát po práci legraci. Prohlašovali, e nejspokojenější jsou ti, kterým nebyla násilím vnucována vzdělanost, politická či náboenská příslušnost. A hlásali, aby kadý odcházel z hospody chytřejší, ne kdy do ní vstoupil, neboť i tam je moné doplnit si vzdělání. Proto pořádali ve Vejrovně disputace na různá témata, například o moderních metodách šlapání zelí. Zajímavá byla debata o sexu, kde se, teprve a kukačka zakukala půlnoc, nakonec shodli, e sex je práce jako kadá jiná, a nemá se odkládat na jindy. Na předvánočním kolokviu, kdy si smočili jazyk prvním pivem, se při rozpravě o umění jednomyslně usnesli, e umělci nesnášejí čistý vzduch, denní světlo a mléčnou stravu. U druhého dbánku dospěli k poznání, e pořekadlo Já o voze a ty o koze je kýč.
O politice Vejři rozmlouvali a po třetím pivu, neboť jim to teprve začalo politicky správně myslet a zbavilo je to trémy. Vejr Melichar z horní hájovny přestal koktat a zapil to lidskou tváří (myslivcem).
Kdy Vejři dopili závěrečné vítězné pivo toho večera, tak se ještě, ne se odebrali domů do svých postelí, shodli, e člověk s alkoholem v krvi má lepší schopnost domluvit se v cizím jazyku. Zajímavý průběh měl masopustní seminář. Byl na téma Co si člověk neudělá sám, to mu jiný udělá blbě. Následná dvouhodinová rozprava zabývající se dějinami této moudrosti jim zachutnala jako Vejří zob, který k pivu přitom zobali. Věděli, e dějiny se vdy lépe vstřebávají a chápou s plným aludkem.
Dávali také najevo, e i pouhé písmeno můe vyjádřit zajímavou myšlenku. O Ypsilonu tvrdili, e vytváří rozcestí. Jedna z cest můe vést do pekla. ádný nápis či plakát ve Vejrovně nesměl obsahovat Y. Zbavili se ho i za cenu gramatické chyby. Místo Výři se proto pojmenovali Vejři. Tak byli důslední a svědomití ve své mluvnické praxi. A nepodléhali ani módním vlivům, co se týče pokrývky hlavy. Pánbůh nás stvořil vlasaté, toho se dreli. Pokud někdo vstoupil do Vejrovny v klobouku nebo v čepici na hlavě, odehnali ho. Jednou se však nečekaně stalo, e vešla dovnitř babča s nůší. Poručila si limonádu, e má ízeň. Na hlavě měla šátek. Té ho prominuli a zapsali ten svůj dobrý skutek do kroniky. Stalo se pak zvykem, e babči s nůší mohly do Vejrovny vstupovat v šátku a nikomu to nevadilo.
A ještě jeden zvyk se ve Vejrovně ujal. Ti Vejři, kteří se během roku něčím proslavili, mohli v zimě sedávat blí ke kamnům. Někdy tam bývala tlačenice, ale nikdy prázdno.
Konali také osvětovou činnost. Pro áky z místní školy, kteří měli na vysvědčení dvojku z chování, uspořádali výlet do polepšovny s odborným výkladem a ukázkou moderních způsobů trestů. Trojkaři z mravů mohli okouknout, jak to chodí v lapáku. Několika lumpům se tam zalíbilo a nechtěli se vrátit zpět do školních lavic. Ředitel školy pak u neměl zájem tuto osvětovou akci opakovat, ubývalo mu áků a přibývalo trojkařů z mravů. Vejrům však za jejich snahu poděkoval a předal na památku obraz s názvem Dva Vejři píšou čtyřručně na psacím stroji, který ve volné chvíli osobně v ředitelně namaloval a nechal ve školních dílnách zarámovat.
Zajímavou a poučnou akcí ve Vejrovně byl Den otevřených oken a dveří. Nejvíc se tam hrnuli důchodci v domnění, e dostanou zdarma napít piva dle libosti. Za stejným účelem tam oknem lezli i zvědaví psi. Napít dostali všichni, ale vodu, z ní se to pivo vaří. Hostinský po skončení této dobročinné akce prohlásil, e se tu dneska vypilo víc vody ne včera piva. Bylo to tím, e včera měl zavřeno.
*
Ti dva kosáci se do třetice objevili na trávníku. íalu v trávě nehledali, přiletěli mi znovu zazpívat. Tentokrát neswingovali. Zlidověli v repertoáru. Kdyby je slyšel Leoš Janáček, zapsal by si jejich zpěv do not a pouil v některém ze svých hudebních děl.
Vedle u sousedů zakokrhal dobře ivený kohout natrénovanou odpolední znělku a dal mi tak najevo, abych nemeškal, neboť nastal čas zajít do blízké hospody a načerpat tam nových intelektuálních sil. A domů jsem pak z ní odcházel chytřejší, ne kdy jsem vešel.
Jan Vaněček (1946) publikuje časopisecky i knině povídky a fejetony. ije v Českém Krumlově.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.