Jak se stane, e člověk propadne fotografování v pozdějším věku?
Kdy si moje dcera někdy v roce 2003 koupila digitální fotoaparát a ukázali mi se zetěm své fotky z Thajska, úplně jsem ztratila hlavu. Naučila jsem se ty obrázky upravovat v počítači. A kdy u jsem neměla co upravovat, nezbylo, ne si koupit první kompaktní přístroj. Napřed jsem samozřejmě asi jako kadý zkoušela snímky různě filtrovat a deformovat, potom jsem ale soustředila víc na fotografování samotné.
Take jste nakonec začala i vystavovat, stala jste se členkou fotografického klubu.
První výstavu jsem dokonce měla u asi po roce, dokonce u Škody, bylo to ode mne dost velké chucpe. Potom jsem se zúčastnila soutěí do časopisů a seznámila jsem se s dalšími lidmi kteří se věnovali amatérsky fotografování, přes kamarádku jsem poznala pardubický fotoklub Alfa, který mne, ač Praačku, přijal. Na rozdíl od většiny kamarádů jsem neprošla ádnou fotografickou školou. Řekla jsem si, e na stará kolena u nechci poslouchat, co musím a nemusím, honit nějaké deadliny. Take si dělám, co chci a kdy chci, a znalosti získávám intuitivně nebo od jiných.
Měnily se nějak časem objekty, které jste fotografovala? Fotografujete hodně na cestách?
Jezdím nanejvýš po Evropě. Snímky z cizích zemí jsou samozřejmě výraznější, ale já pobývám nejraději v Praze. Nejméně jednou týdně procházím stále stejná místa. Nebaví mně krajiny, ale lidé. Kamarádi říkají – pojeď s námi do Beskyd. No ale kdy se dobře fotografuje krajina? Kdy je mlha a zima, třeba ve čtyři ráno. Já vstávám v devět, namítnu jim. Krajiny nejsou moje parketa, nezkoušela jsem nikdy fotit ani ateliérově, ani v tom nejsem silná.
Take street art? Kterého cyklu si nejvíc ceníte?
Nevím, jestli art, street určitě... Mými asi nejucelenějšími soubory byly fotografie z metra – z praského i jiných velkoměst. Taky jsem měla výstavu nazvanou lutá, podle barevného ladění snímků. Cyklus Paralely představoval dvojice fotografií nad sebou, které spolu nějakým způsobem komunikovaly.
Demonstrace jsou téma, které vás baví?
Ano, protoe se na nich neostýchám, klidně fotografuji lidi i zblízka. Na demonstraci jsou kamery, stovky jiných fotografů. Nikdy se nestalo, e by se někdo byť jen ošklivě zatvářil. Měla jsem workshop z Janem Šibíkem, který také fotí ulici. On je ale natolik komunikativní, e je ochotný prostě jít s fotoaparátem proti člověku. Mně se u dvakrát stalo, e mi někdo hrubě vynadal. A já konflikty nemám ráda.
Máte nějakou ambici, nebo sen?
Jedinou ambicí je mít radost z toho, co dělám. A kdy z toho má radost ještě někdo jiný, anebo mi za to dokonce dají cenu... Anebo mít výstavu, na ní se sejdou přátelé. Říkávám, e výstava je taková generálka na můj pohřeb – kde jinde se sejdou všichni blízcí a přátelé? Na svatbě a na funusu.
-tt-
Kateřina Göttlichová (1951) vystudovala potravinářskou fakultu VŠCHT. Samostatně vystavovala v Praze (Smart Gallery, Viniční altán,Centrum Fotoškoda), pravidelně se účastní kolektivních akcí a výstav (Praha fotografická, Blatenský fotofestival, Impuls Hradec Králové, Národní soutě amatérské fotografie, Salon Východočeské fotografie ad.). Více na http://katerina.gottlich.cz
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.