Nástup silných poválečných ročníků do důchodového věku klade zvýšené nároky na penzijní systémy financované odvody stagnujícího nebo dokonce ubývajícího obyvatelstva v aktivním věku. Současný demografický vývoj se tak můe stát pramenem napětí ve společnosti a ohrozit nepsanou smlouvu mezi generacemi, podle ní senioři počítají s podporu mladších, kteří ji předpokládají od generací následujících.
Součástí mezigenerační smlouvy bylo také odjakiva dědictví předávané rodiči dětem, jeho význam v individuální rovině stejně jako celospolečensky v posledních letech stoupá. Téma jeho (většího) zdanění však zůstává velice kontroverzní: převáná část veřejnosti povauje dědickou daň za neoprávněnou konfiskaci rodinné solidarity státem, zatímco někteří ekonomové a politici vidí v dědictví jednu z nejvánějších příčin stoupající sociální nerovnosti. Konečně chápeme-li dědictví v širším slova smyslu jakoto veškeré hmotné a nemateriální statky předávané starší generací té následující, pak obnovená společenská smlouva by také měla v nějaké formě integrovat mezigenerační ekologickou odpovědnost a solidaritu.
Dnes stárnoucí početná generace baby-boomerů, narozených v letech 1946 a 1960, představuje ve většině vyspělých zemí velkou zátě na penzijní systémy, financované dotacemi státu a odvody podniků a zaměstnaných. Propast mezi rostoucím počtem seniorů a zmenšující se kohortou aktivního obyvatelstva, dnes vyhrocená v některých vyspělých zemích jako např. Japonsko, se postupně nevyhne ani rozvíjejícím se zemím, u nich u také dochází ke zvyšování průměrného věku a poklesu porodnosti. V Číně dnes senioři nad 60 let představují přes 17 procent celkového obyvatelstva, v roce 2050 to u bude podle současných odhadů 35 procent, tedy percentuálně víc ne např. ve Francii. Očekává se, e v celosvětovém měřítku proporce lidí nad 65 let stoupne na téměř 12 procent v roce 2030 a na 16 procent v roce 2050.
Kromě demografického vývoje uvnitř zemí samých je třeba také vzít v úvahu světový migrační pohyb. Příliv převáně mladých migrantů má za následek růst aktivního obyvatelstva ve vyspělých zemích, současně jejich odchod s sebou nese stárnutí domovské populace. Tato situace silně postihla některé bývalé komunistické státy jako Rumunsko, Polsko či Ukrajinu, které za posledních 10 let ztratily a 20 procent obyvatelstva. Za posledních 30 let obyvatelstvo v nových členských zemích EU kleslo o 7 procent, zatímco v západoevropských zemích vzrostlo o 12 procent. Podle některých odhadů ije nyní 15–18 milionů Východoevropanů v západní Evropě. Skupina nových členských zemí dnes představuje 20 procent EU oproti 23 procentům v roce 1989. Odchod většinou kvalifikovaných jedinců, posléze zakládajících rodinu jinde, dále prohlubuje negativní vývoj ve výchozích zemích. Masivní přesun obyvatelstva uvnitř Evropy můe ovlivnit i politickou situaci: silná imigrace vyvolává nevoli v cílových zemích, zatímco u stárnoucího obyvatelstva ve východních zemích se snadněji prosazují konzervativní a populistické tendence.
Penzijní systém financovaný státními příspěvky a povinnými odvody zaměstnanců a zaměstnavatelů, který je dnes pravidlem ve většině vyspělých zemí, znamenal zásadní rozchod s dávnou praxí, kde děti byly jakýmsi pojištěním rodičů ve stáří. Současná mezigenerační společenská smlouva umonila poválečným generacím přenést aspoň po hmotné stránce odpovědnost za stárnoucí rodiče na stát. Tato situace se mohla udret za předpokladu silných ročníků aktivní populace a nízkého úmrtního věku. Ve Francii je ještě dnes průměrná ivotní úroveň důchodců o něco vyšší ne celkový průměrný příjem, ale stále stoupající výdaje na důchodový systěm (momentálně téměř 14 procent hrubého vnitřního produktu ve Francii) neumoní tuto mimořádnou situaci udret v budoucnosti. Většina vyspělých zemí tak u dnes musí přistoupit na reformu penzijního systému, zatím především cestou prodlouení věku odchodu do penze.
Za posledních třicet let bylo zvyšování očekávané délky ivota pravidlem. Výrazný pokles se objevil nejprve ve Spojených státech, kde se přičítá mimo jiné velkému počtu úmrtí způsobených masivním předávkováním léky, nárůstem sebevrad a chronických nemocí. Podobný problém se začíná týkat evropských zemí: např. ve Francii u několik let očekávaná délka ivota u muů roste jen nepatrně (nyní 79,4 let), a dokonce zatím mírně klesá u en (85,3 let), jejich ivotní podmínky, včetně zlozvyků jako kouření, se dnes liší méně od muských vrstevníků, ne tomu bylo u předcházejících generací. Příčinou mohou být různé patologie vyplývající ze zhoršujícího se ivotního prostředí a z moderního způsobu ivota, např. obezita. Potvrzuje se také vliv sociálních podmínek na délku předpokládaného ivota: ve Francii 5 procent nejchudších lidí umírá o 13 let dříve, ne je tu průměr.
Nepřerušovaný nárůst věkového limitu tedy nelze očekávat. Spolu s neodkladným definitivním odchodem silných poválečných ročníků to můe částečně přinést zmenšený tlak na penzijní výdaje. Faktem zůstává, e souití ne tří, ale čtyř generací bude stále častější. I méně pokročilé stáří však s sebou nese narůstání váných fyzických a psychických problémů často vyúsťujících do ztráty autonomie, která klade zvýšené hmotné a odpovědnostní nároky jak na rodiny, tak na společnost. U dnes vysoké výdaje na zdravotní péči především ve vyspělých zemích jsou tak odsouzené dále narůstat kvůli stárnoucí populaci.
Důleitým článkem společenské smlouvy mezi generacemi bylo od nepaměti dědictví předávané rodiči dětem. Jeho role ve společnosti a v osudu jedinců neprošla přímočarým vývojem. V 19. století hrálo dědictví důleitou úlohu, jak o tom svědčí generace rentiérů zvěčněná v mnoha románech. Ve 20. století význam zděděného majetku ustoupil pod vlivem dvou světových válek, hospodářské krize dvacátých let a konečně zrušením soukromého vlastnictví v komunistických zemích. V současné době se dědictví znovu dostává do popředí vzhledem k dlouhodobé politické stabilitě, nepřerušovanému hospodářskému vzestupu v západních zemích a konečně změně reimu a zavedení restitucí na Východě. Poválečné generace mohly nahromadit větší majetek také díky pracovní kariéře nepřerušované častou nezaměstnaností.
Vývoj ve Francii stoupající váhu dědictví jasně ilustruje: v roce 1970 majetek Francouzů vycházel ze dvou třetin z vlastní práce a úspor a zbývající třetina pocházela z dědictví. V roce 2015 u dědictví představovalo polovinu jejich majetku. Jde samozřejmě o průměr, neboť 40 procent Francouzů nedědí nic. V absolutních číslech se síla tohoto fenoménu také potvrzuje: v roce 1980 roční objem zděděného majetku byl 52 miliard eur, zatímco v roce 2015 u dosáhl 237 miliard eur.
Právě kvůli sumám, které jsou dnes ve hře, a hlavně vzhledem k nespravedlnosti dědictví a jeho nevyhnutelným následkům pro sociální nerovnost ve společnosti přitahuje dnes otázka zdaňování dědictví pozornost řady ekonomů. Většina veřejnosti se ovšem staví proti zvyšování dědické daně, v ní se spatřuje cosi jako daň ze smrti, která se dotýká samotné instituce rodiny a je amorální, protoe sahá na ivotní úspory většinou u jednou zdaněné. Politicky je tedy dědická daň těko obhajitelná a mnohé země skutečně přistoupily na její sníení (Spojené státy, Velké Británie) a některé ji dokonce zcela zrušily (Kanada, Itálie, Porugalsko, Švédsko). Francie sice stále aplikuje progresivní dědickou daň v závislosti na objemu zděděného majetku, ale různé úlevy a výjimky nakonec umoňují 85 procentům dědiců neplatit adnou daň. Hnutí francouzských lutých vest, kde sociální nerovnost byla hlavním zdrojem nespokojenosti a zvýšení kupní síly centrálním poadavkem, soustředilo svůj protest proti zrušení daně z bohatství, zatímco zdanění dědictví zůstalo okrajovým tématem.
Potvrzuje se tak častý paradox, kdy skutečnost a praxe, je se zdají oprávněné na úrovni jednotlivců, v tomto případě rodiny jako dílčí jednotky, se mohou pro společnost ukázat jako problematické. Majetek pocházející z dědictví je přiřčen na základě kritérií nezávislých na objektivních zásluhách či osobní práci dědiců. Tím, e svým způsobem podkopává individuální úsilí a snaení, se dostává také do sporu s principem meritokracie, spravedlivého oceňování osobních zásluh. Někteří ekonomové dodávají, e dědictví, které je většinou ve formě nemovitostí, je navíc i ekonomicky neefektivní, protoe nepředstavuje nové investice a noví majitelé jsou často horší manaeři ne ti, kteří bohatství vytvořili.
Mezigenerační smlouva není klasický typ smlouvy. Zúčastněné strany ji neuzavírají s okamitou platností, nýbr se realizuje v delším časovém horizontu. To platí pro důchodové pojištění, neboť dospělí, přispívající na penze dnešním seniorům, očekávají, e další generace bude jednat podobně i v jejich případě. Také dědictví přichází na pořad dne s časovým odstupem a v situaci typické pro dnešek, kdy se lidský věk prodlouil, dokonce čím dál později. Stačí si připomenout dlouhé čekání následníka britské královské koruny.
Jak důchodový systém, tak dědictví jsou zaloeny na vzájemné důvěře mezi generacemi a na výhledu do spolehlivé budoucnosti s postupným generačním střídáním dávajících a přijímajících. Hlavní rozdíl je především v tom, e důchodový systém je smlouva uzavřená na úrovni celé společnosti, zatímco dědictví se realizuje většinou na rodinné rovině.
Přes stoupající finanční a společenské břemeno, které představuje stárnoucí obyvatelstvo všude ve světě, se nezdá, alespoň prozatím, e by to zanechalo stopy na mezigenerační solidaritě či empatii. Naopak, podle nedávných anket sledujících vývoj hodnot a postojů obyvatelstva se ukazuje, e zájem a starost o ivotní podmínky starší generace stoupají a jsou na předním místě, dokonce před soucitem se zdravotně postienými a daleko před empatií s nezaměstnanými. Snad na oplátku starší generace dnes výrazně pomáhají mladším i finančně ještě před oficiálním přebráním dědictví.
Současný demografický vývoj, který rozkmitává společenskou rovnováhu zatím hlavně v oblasti důchodového zabezpečení ve vyspělých zemích, bude postupně přerůstat v celosvětový problém. Stárnoucí populace nebude jen výsadou dnes bohatých zemí a dynamika mladé populace v dnešních rozvíjejících se zemích nutně pozmění světovou geostrategickou rovnováhu sil. Přiznat globální následky světového demografického vývoje by však nemělo vyústit ve sterilní strach z imigrace, ale v pochopení komplexnosti příčin a následků a snahu se s nimi vyrovnat. Nelze se spokojit s řešením na úrovni jednotlivých zemí, jsou nutné globální přístup a multilaterální spolupráce.
Podobně i otázka dědictví je dnes čím dál častěji chápaná nejenom jako předávání majetku uvnitř rodiny, ale jako celospolečenská, ne-li celosvětová povinnost a odpovědnost starších generací vůči těm následujícím. Nová mezigenerační smlouva tedy přesahuje rámec rodiny, a dokonce se ani nemůe omezit na řešení výhradně jen v rámci jednotlivých národních společenství.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde také ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.