Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 4 > Josef Kuthan: Riskantní výlet přírodovědce na okraje humanitních oborů
Před více ne sedmi desítkami let, okouzlen rozmanitostmi přírodních jevů, jsem se rozhodl věnovat některým z nich nezanedbatelnou část svého ivota. Nakonec jsem učil vysokoškolské studenty chemii a věnoval se experimentálnímu i teoretickému výzkumu. Pokud jde o humanitní vědy, zůstal jsem vdy pouze laikem, ale současně jejich vděčným sledovatelem. Individualismus nebyl nikdy mým šálkem čaje a vdy mne zajímaly společenské aktivity slibující spravedlivější uspořádání poválečného ivota našich občanů. Patřím tak k té části právě odcházející generace označované jako staří chaoti (Jan Keller), která prošla očistcem svých omylů v marné snaze rychle a zjednodušeně napravovat historicky vzniklé neduhy naší společnosti.
Odkojen spíše exaktním způsobem myšlení, hledám často obtíně vzájemné porozumění s některými společenskovědními kolegy. Vysvětluji si to tím, e zřejmě nestačím rychlé dynamice změn terminologie i fenomenologie v jejich oborech. V přírodních a zejména technických vědách se obvykle nevedou příliš dlouhé terminologické spory. Po jejich odeznění se dohodnuté termíny alespoň dočasně přijímají a pouívají bez ohledu na předchozí spory. Nepanují zde proto trvalé názorové bariéry, aby například lékař nerozuměl názorům biologa, optik nesouhlasil s pozorováním astronoma a chemik neakceptoval vysvětlení od jaderného fyzika. Naproti tomu mně například činí potíe pochopit, proč tuté konkrétní změnu politického reimu různí humanitní badatelé označují přinejmenším šesti odlišnými termíny (kontrarevoluce, majdan, povstání, převrat, puč, revoluce).
Někteří filozofové, politologové i sociologové proklamují termín svoboda jako morálně nejvyšší hodnotu naší soudobé společnosti, ani vysvětlí jeho skutečný obsah a všeobecně akceptovaný základ. O svobodu myšlení nikdo nemusí usilovat a ani ji obhajovat. Tu nám dala sama matka příroda v procesu vzniku druhu Homo sapiens, a bylo proto vdy absurdní ji dokonce zakazovat (některá náboenství). Jinak je tomu například u svobody slova a svobody činu. Nejsnadnější je definovat svobodu slova. Nikdo by mi neměl bránit veřejně vyslovit jakýkoliv názor, ale prostý rozum mi velí, e i zde musí existovat jistá omezení, i kdy se na nich třeba všichni asi nikdy neshodnou. Zde by neměly být zřejmě mezi přírodovědci a humanitními specialisty zásadní kontroverze.
Způsob vyuívání svobody slova povauji za jednu z nezanedbatelných osobních charakteristik. Pokud někdo právem a s přiměřenou znalostí věci veřejně kritizuje nějakého člena vlády nebo funkcionáře politické strany za chyby, opomenutí či za zjevnou odbornou nekompetentnost, spatřuji v tom progresivní občanský postoj. K tomu připojuji i právo klást těmto činitelům veřejně otázky a ádat na ně odpovědi. Naproti tomu veřejné a anonymní zesměšňování těchto politiků pouze proto, e se neztotoňují s určitým a často jen zdánlivě převládajícím pohledem na současné společenské problémy, povauji za typické nepochopení uitečnosti svobody projevu. Takového počínání jsme velmi často svědky a povauji je za negativní občanský postoj, jeho nositelé se nevědomky vlastně vzdávají monosti přispívat k zlepšení našich společenských poměrů, ale de facto je torpédují. Mezi skupinami občanů s protichůdnými stanovisky k určitým osobám pak trvá nesmiřitelný názorový boj bez naděje na oboustranný dialog.
Svět přírodních věd bývá v tomto ohledu mnohem tolerantnější, i kdy zde se setkáváme s dočasnými negativními postoji vyplývajícími z příliš úzkého pohledu vlastního speciálního zaměření. Při několika příleitostech jsem to dokládal na příkladu významného vědce v oboru katalýzy a nositele Nobelovy ceny za chemii Wilhelma Ostwalda, který neustále tvrdil, e atomy neexistují. Nikdo z do věci více zasvěcených ho v jeho názoru neomezoval a on teprve před svým úmrtím prý rezignoval. Ochrana svobody projevu a jeho uplatnění na veřejnosti včetně jeho publikování je trvalou hodnotou v této oblasti lidské aktivity, které vděčíme za neustálý rozvoj lidského poznání a jeho důsledky na náš bezprostřední ivot.
Kontrastuje to občas s menší tolerancí u právních nauk, kdy například podpora nacistické či komunistické ideologie je v některých státech povaována za trestný čin a určité etapy vývoje státu jsou zákonem stanoveny za nelegitimní, co vše je paradoxně zdůvodňováno ochranou svobody. Za politických reimů více či méně ovlivňovaných oběma zmíněnými, i kdy navzájem nesmiřitelnými ideologiemi působili vedle občanů běných povolání také vědci a intelektuálové s nimi z různých důvodů spříznění. Přesto zanechali trvalý vklad lidskému poznání a kultuře. Mohu uvést opět příklad německého teoretika a nositele Nobelovy ceny za fyziku Wernera Heisenberga, který poznamenal nechvalně svoji ivotní cestu podporou projektu atomového reaktoru a A-bomby v nacistickém Německu. Zcela protichůdný humanitní postoj i osobní odstup od politiky našeho nositele Nobelovy ceny za chemii Jaroslava Heyrovského je dokladem zcela odlišného občanského chování. Princip neurčitosti nezmizí proto z historie přírodních věd stejně tak jako přínos polarografie, protoe objektivní věda není zaloena na dobových společenských postojích jejích nositelů.
Mimo vědeckou a uměleckou komunitu tomu tak ale téměř nikdy není. Studená válka zasahovala do ivotních osudů mnoha přírodovědců i umělců často ne podle toho, na které straně barikády právě působili, ale podle jejich skutečných nebo jen předpokládaných ideových názorů. V prvé vlně vzedmutí studenoválečných konfrontací byli nuceni opouštět Spojené státy, pokud americkou svobodu ochraňoval vlivný senátor Joseph McCarthy a jeho spřízněnci. Uplatňování vedoucí úlohy strany u nás zasáhlo do postavení významnějších pracovních postů (politické prověrky) a vedlo k prvé vlně poúnorové emigrace. Příčiny a logiku tragických politických procesů nejen u nás se mi dosud nepodařilo na základě dosavadní publicistiky zcela pochopit. Má mysl směřuje nezadritelně k přesvědčení, e jejich přijatelná analýza stále zůstává na bedrech příštích generací nezaujatých historiků.
V druhé následující vlně po osmašedesátém roce pak některé naše vědce i umělce opět vyhnal z republiky rázný výklad socialistické svobody v podání tehdejších sovětských i našich politických představitelů. Vypjatá atmosféra po okupaci vojsk Varšavské smlouvy a z obavy ze ztráty úplné svobody vedla dokonce upřímně smýšlející mladé mue k zoufalému rozhodnutí sáhnout si dobrovolně na vlastní ivot (Janové Palach a Zajíc). Cítím jako bývalý kantor stále i vnitřní spoluodpovědnost, e naše intelektuální a zvláště pedagogická komunita tehdy nedokázala nenahraditelný ivot těchto našich studentů ochránit.
Ani devětaosmdesátý rok nepřinesl všem intelektuálům rovné příleitosti. Někteří opět odcházeli z vysokých škol a akademie věd, tentokrát jako zastánci minulého reimu, třeba do penze nebo do zahraničí, jiní se ze stejných pozic vraceli na jejich místa. Vypjatá společenská atmosféra vyvolaná ortodoxním antikomunismem v některých politických stranách varovala badatele, aby své nekonformní ideologické názory raději veřejně neprojevovali. Přes jisté uklidňování společenských vztahů pochybuji, e tato přechodná etapa vývoje je ji úplně za námi a realističtěji bych se připojil k jejímu označení jako postpravdivá (Jiří Pribáň).
Dělit státy zjednodušeně na svobodné a nesvobodné povauji proto za přeívající politologický archaismus pouívaný jen jako příleitostný nástroj politického soupeření. Ve snaze o objektivní a ideologicky nezaujatý pohled na dějiny docházím zpravidla k závěru, e kadá společnost si rozsah své svobody mocensky zajišťovala různými zákony. Některá tvrději, jiná liberálněji, ale ádná se této mocenské výsady ve vlastním existenčním zájmu nevzdávala. A platí to dodnes.
Při posuzování společenských poměrů mne vdy zajímal vtah reality a ideje, například při úsilí zkoumat a pochopit vesmír či pozemský ivot, včetně existence lidské společnosti. Na rozdíl od zastánců duchovna (jako zcela nezávislé kategorie) nejsem schopen tyto dva pojmy od sebe oddělit. Při pohledu na jednu entitu se nemohu vyhnout jejímu protipólu, tedy následujícímu pohledu na tu druhou a vice versa. Zastávám názor, e právě spekulace či ideje, jako výlučné produkty činnosti mozku (lidského), bývají často podnětem k poznání a cílenému ovlivňování objektivně existujícího prostředí, ve kterém se pozemský biologický ivot a tím i lidská společnost nachází. Za realitu mohu povaovat jen historickou pravdu, přesněji vědeckými metodami ověřený stav a chování společnosti v daném místě a čase. Filozofující diskuse operující s výrazy postpravda, posthistorie a postpolitika (Dita Malečková, Ondřej Slačálek) zůstávají mimo obzor mých úvah, protoe jejich významy jsou podle mého názoru srozumitelné jen úzkému okruhu zasvěcených.
Za jednu ze skutečně pravdivých realit povauji například právě existující formu státu.
Jako přírodovědec mohu jen na základě respektu k sociologicky, ekonomicky a politologicky prokazatelným faktům akceptovat, do jaké míry soudobá státní forma České republiky vytváří ivotní podmínky pro jednotlivé vrstvy svých obyvatel. Teprve při vlastním posuzování opodstatněnosti tohoto stavu a moností jeho změn se nevyhnu subjektivně zjednodušeným pohledům. Záleí především na mé individuální schopnosti poznávat a akceptovat i dílčí rysy dané politické reality. Souhlasím se známým stanoviskem Václava Bělohradského, e i mizerná realita je lepší ne krásný únik před ní. Prostě vše, co vzniká jen jako světový názor člověka (ateismus, teismus, deismus, agnosticismus, materialismus, idealismus) a nemá prokazatelně na člověku nezávislý původ v přírodě (vesmíru), bych měl posuzovat kriticky a ostraitě. Mohu tak docházet jen k časově a účelově omezeným konstrukcím (despocie, feudalismus, monarchismus, kapitalismus, liberalismus, konzervatismus, fašismus, socialismus, komunismus, kolektivismus, individualismus, marxismus, neomarxismus apod.) zobrazujícím právě jen neúplné pohledy limitované právě dosaeným stupněm lidského poznání.
Mám často nejistotu, zda je obecně akceptována logická souvislost systému (společenského) a demokracie jako jedné z forem jeho řízení (vládnutí). V přírodních vědách bývají různé systémy jednoznačně definovány a mohu je téměř kadému zájemci obvykle bez velkých obtíí vysvětlit jako soubory určitých typických prvků (entit) a vztahů mezi nimi, někdy dokonce vhodnými matematickými prostředky. Ve svém dopise sjezdu České strany sociálně demokratické v roce 2013 uvádí například Václav Bělohradský, e někdy je třeba volit mezi demokracií a systémem. Toto stanovisko mohu chápat jen tak, e oba tyto pojmy vyjadřují dvě nezávislé alternativy. To by ale odporovalo výchozímu předpokladu, e demokracie je jen jedním z moných způsobů řízení (proměnných veličin) společenského systému (základní funkce), a nelze proto oba tyto pojmy oddělovat. Přečetl jsem si ale také názor politologa Jiřího Pehe, e bývalý americký prezident Obama usiloval o změnu systému, ale nikoliv o konec kapitalismu. Vše by tedy mělo nastat jen uvnitř tohoto společenského systému obměnou jedné nebo více jeho proměnných. Postrádá to úplně logiku a jako humanitnímu laikovi mi zbývá jen údiv nad mnohovýznamovou terminologií v těchto politologických úvahách.
Společenský systém jako realitu jsem tedy schopen chápat jen jako základ historicky doloený (někdy i prognosticky předpokládaný) soubor určitých typických historických, sociologických, ekonomických a politologických znaků dané společnosti, například právě samotný kapitalismus. Za jeden z moných vztahů mezi jeho politologickými znaky mohu pak povaovat také demokracii a posuzovat, v jakém rozsahu se v konkrétní zemi a v dané době uplatňuje. Stěí mohu ale najít stát, ve kterém by nebyly také uplatňovány nezbytné nedemokratické vztahy, například uvnitř ozbrojených a bezpečnostních sloek nebo při vnitřním řízení státních institucí. Příčí se to proto běnému schematismu dělit státy na demokratické a nedemokratické, take mohu v nich jen posuzovat rozsah demokracie a kterých společenských vrstev, sloek státní struktury, politických stran a dalších občanských iniciativ se týká.
Jako jiný příklad vztahu realita – idea bych mohl uvést souvislost práce a kapitálu, který od pionýrského období politické ekonomie skotského profesora Adama Smitha podle mně dostupných informací asi nejlépe analyzoval a v devatenáctém století německý filozof a ekonom Karl Marx. Kapitál pak chápu jako lidskou prací vytvořené prostředky, je nejsou spotřebovány, ale pouity jako vstup do další výroby s cílem dosaení zisku či vyšších výnosů v budoucnu. Dlouhá a rozporuplná etapa analýzy kapitalistické ekonomiky byla patrně dovršena osobnostmi typu amerického badatele Herberta Alexandera Simona, nositele Nobelovy ceny za ekonomii v roce 1978. Důsledky produktivního pracovního procesu jsou ale dle mého soudu vdy hodnoty v podstatě hmotnostního charakteru. Vnímají je tak soudobé fyzikální, chemické, biologické i aplikované technické vědy, neboť i pohybové a energetické jevy jsou nemyslitelné bez souvisejících hmotností. Také výlučně teoretické vědy mají obvykle konečný cíl v nacházení a výkladu odpovídajících exaktních resp. hmatatelných charakteristik. Naproti tomu pojem kapitál mohu z přírodovědného hlediska chápat jen jako pomocnou ideu bez hmotnostního obsahu, jako snahu člověka vyjádřit nějakou obecnou ekonomickou vlastnost zobrazující a zobecňující důsledky pracovního procesu ve prospěch rozvoje a prosperity určitého typu společnosti, v tomto případě kapitalismu. Respektuji výsostné právo ekonomů, aby spekulativní formulací i analýzou relativně fiktivního pojmu kapitál nacházeli způsoby k jeho vyuití v organizaci výrobních sil uvnitř tohoto společenského systému.
Nedivím se, e někteří ideologové, vzdáleni dle mého názoru realistickému pohledu na svět a slabě respektující jeho skutečný stav, vkládali do našeho polistopadového vývoje naději, e od systému minulého reimu bude moné směřovat přímo k společenskému systému s lepšími mezilidskými vztahy zaloenými na pravdě a lásce. Osvědčený pojem kapitál byl pro ně patrně příliš drsným k tomu, aby vyjadřoval nastolování čistých soukromovlastnických majetkových vztahů. Všiml jsem si, e také Václav Havel nepouíval pojem kapitalismus pro vznikající polistopadový systém.
K jinému případu nadřazenosti reality nad idejemi mohu dojít při porovnávání minulého a současného společenského systému v České republice. Pokud se oprostím od subjektivního, jen emocionálně motivovaného pohledu a pouiji převládající terminologii našich humanitních kolegů, mohu snadno dojít k zjištění, e jde jen o dvě společenské krajnosti reprezentující svojí podstatou obě protichůdné polohy lidské emancipace dvacátého prvního století, tentokrát v českomoravském prostoru. Proto se je pokusím porovnat z několika srovnatelných hledisek.
Z hlediska řízení společenského systému vycházel minulý reim z principu omezeného počtu politických stran s jednou vedoucí, která se snaila hromadně zapojovat občany do své politiky na jedné straně jen prostřednictvím malého počtu svých satelitů v Národní frontě a ostatních odborových i zájmových organizací, na druhé straně ale hlavně zpočátku také masovým přijímáním nových členů (tzv. Gottwaldova výzva). Spatřuji v tom kontroverzní politický kolektivismus, který sice usiloval o vysokou účast občanů při volbách, ale méně u na státní politice, kde ignoroval a potlačoval své ideové oponenty. Bohatství společnosti bylo spatřováno v bohatství celého státu s dosti rovnostářským pohledem na podíl jednotlivých občanů na jeho vytváření. Chyběly dnes ji neodmyslitelné stimuly pro individuální zbohatnutí, co mělo být kompenzováno zabezpečováním pouze základních ivotních potřeb ve školství, zdravotnictví, slubách, bydlení a veřejné dopravě.
Z ekonomického hlediska se minulý reim opíral o krajní kolektivní vlastnictví veřejných statků (hlavně výrobních prostředků), které ale hromadným, neselektivním, a proto příliš paušálním zestátňováním a zdrustevňováním násilně zbavil velké části historicky vytvořených růstových stimulů trní ekonomiky. Proto dle mého soudu došlo k stagnaci hospodářského růstu a zaostávání za světovým vývojem ekonomiky. Náš direktivní socialistický systém nebyl schopen pro pohodlné a bezmyšlenkovité vazalské kopírování sovětského modelu socialismu prosazované vedoucími politickými činiteli zabezpečit zvyšování ivotní úrovně obyvatelstva srovnatelné s nejvyspělejšími státy. Velká část občanů se proto od něj převáně z tohoto důvodu odvrátila.
Domnívám se, e tyto příčiny kolapsu bývalého reimu spočívající v selhání celého direktivního systému řízení především jako důsledku prohlubujícího se mocenského zápasu uvnitř KSČ bývají zejména ve vztahu k mladším generacím často zatlačovány do pozadí ve prospěch soudobých krajních ideologických pohledů. Ty odsuzují jakýkoliv kolektivismus a mohou slouit opět jako příklad nevyváeného vztahu realita – ideje. Před jistou dobou jsem se setkal s názorem, e nová nastupující, převáně studentská generace nepovauje u za hlavního nepřítele dříve odsuzovaný kapitalismus, nýbr právě jakýkoliv direktivně zaměřený společenský systém (Jan Keller), nicméně často odsuzuje typické znaky soudobé kapitalistické ekonomiky (nezaměstnanost, chudobu, bezdomovectví a sociální nerovnost).
Velmi často je označován jako totalitní reim a touto terminologií se honosí i název jednoho z polistopadových humanitních ústavů (ÚSTR), který tímto vyznačuje předmět a tím i časová vymezení svého bádání. Problém ale spočívá v okolnosti, e na obsahu pojmu politické totality se neshodnou ani specialisté (Jiří Fuchs, Petr Lepeška, Luděk Rychetník). Podle vymezování různých druhů totalitních reimů těmito autory mohu dojít snadno k pozoruhodnému závěru, e celá naše národní historie se vlastně odehrála, s výjimkou prvé republiky a současnosti, výlučně v totalitním prostředí.
Náš současný politický reim hlásící se k liberální demokracii je zaloen na teoreticky neomezeném počtu soupeřících politických stran a dalších politicky angaovaných subjektů (hnutí). Kloním se k tvrzení humanitních specialistů zastávajících názor, e volební boj početně slabých politických stran a případné vytváření jejich povolebních koalic vede, v rozporu s původním cílem stimulovat většinu občanů svobodně se vyjadřovat k politickému dění ve společnosti, většinou k jejich rezignaci na ovlivňování politiky. Orientují se pak převáně jen na uspokojování individuálních materiálních potřeb.
Termín apolitický individualismus (Václav Bělohradský) pak chápu jako typický jev oslabující soudrnost celé společnosti. Snaha o osobní zbohatnutí se stává objektivně stimulujícím prvkem ekonomického rozvoje celého systému a vede k široké sociální diferenciaci. Bohatství naší společnosti se vlastně redukuje na vlastnictví fyzických a právnických osob sídlících a podnikajících na území České republiky.
Abych mohl objektivně posuzovat odlišné politické reimy jako dva modely různých společenských systémů (vícerozměrných funkcí), zbývá mi je porovnávat v celém rozsahu a nejen v jejich krajních extrémních stavech, tj. maximech (rozkvěty) a minimech (úpadky). Pokud zahrnuji také rozměr času, nemohu se omezit jen na jejich nekritické velebení poblí jejich maxim a na zatracování poblí jejich minim. Také v přírodních a technických vědách máme co činit s různými stavy uvaovaných systémů, které se mohou lišit například energií, v humanitní analogii nejspíš vitalitou. Analogicky bych mohl hledat třeba i v obou posuzovaných společenských systémech nějakou jejich vnitřní veličinu (proměnnou), která jejich okamitý stav nejlépe charakterizuje a její změnou (dovolenou) lze daný stav systému ovlivnit. Mám-li ale náš soudobý politický reim jako jeden z moných stavů kapitalistického systému upřednostnit, musím být také schopen odpovědět na otázku, zda právě míra demokracie je jeho dominantní přednost a zda neexistují ještě jiné veličiny (proměnné), které mají pro jeho změny přinejmenším srovnatelnou, ne-li větší váhu. Měl bych tak symbolicky řešit problém, zda daný systém mohu uspokojivě popsat v závislosti na jediné, dvou nebo více proměnných. Ale to u by byl problém pro humanitní kolegy.
Odlišnost různých politických reimů se nyní pokusím poměřit alespoň mírou demokracie, jedné z forem vládnutí. Ty ji od starověku vymezují účast jednotlivců na rozhodovacích procesech ve společenském útvaru, jeho jsou právě členy. Není sporu, e v systému kapitalismu představují demokratické prvky jeden z důleitých faktorů v některých etapách jeho rozvoje. Nacházím je ale i v jiných státních formách, od absolutní monarchie a po různé parlamentní republiky a federace. Existence těchto společenství ale vdy charakteristickým způsobem omezovaly prvky demokracie v hranicích (například jen pro určitou část šlechty), aby neohroovaly řízení společenského systému, či dokonce jeho existenci (například feudalismus).
Pro zvětšení počtu a zvýšení kvality prvků demokracie prognostici uvádějí, e jsme na prahu zcela nového způsobu řízení společenského systému spočívajícího v napodobování neuronové sítě našeho mozku prostředky soudobé výpočetní techniky (Petr Fischer). Demokracie jako forma vládnutí zůstává nicméně uitečnou, i kdy jen jednou z dalších, přestoe méně popularizovaných proměnných společenského modelu kapitalismu.
Dostupné poznatky nasvědčují, e ivočišný druh homo sapiens v průběhu svého vývoje uvnitř pozemského okolí podivuhodně směřuje k organizaci společenství, v něm demokratické prvky postupně narůstají. Můe tomu tak být proto, e kolektivní způsob organizace zabezpečuje (na rozdíl od tendencí k samotářství) také tomuto druhu lépe rozvoj i dominanci v okolním biologickém světě. Dávat jen přednost jednoznačně systémům zaloeným na individuálních zájmech jednotlivců bych povaoval nejen za prognosticky uspěchané, ale ve svých důsledcích patrně i sebe ohroující.
Výzkum společenského chování jiných ivočišných druhů ukazuje, e případná domněnka o obecném demokratickém směřování nemusí mít vdy v přírodě uitečnou funkci. Poznatky soudobých přírodních věd nasvědčují, e můe záleet na stupni druhového zakotvení a fyziologického vývoje, které daný ivočišný druh v průběhu evoluce zatím dosáhl. V říši hmyzu evolučně velmi vzdálené člověku moudrému spatřuji vysoce funkční společenství připomínající pohádkové či historicky doloené absolutní monarchie, matriarcháty a násilnické nájezdnické militaristy, ale také číhající dravé samotáře potravinově závislé na počtu a dostupnosti lovených druhů.
U evolučně nám nejbliších lidoopů se musím u ale vyrovnávat s patrnou tendencí k vytváření společenstev s některými rysy organizací lidí a zajišťujících jedincům trvalejší přeití. Vedle výrazné vnitřní hierarchie mohu sledovat, jak se prosazují často patriarchálně nejsilnější jedinci udrující vnitřní soudrnost skupin a ochraňující je před vnějším i vnitřním nebezpečím. Vnitřní i vnější komunikaci mezi ivočichy ale zatím ještě natolik nerozumíme, abychom s nimi mohli vést ještě výraznější dorozumívací styk a dokonce dialog.
Pokládám za nezpochybnitelné, e teprve v civilizační etapě evolučního vývoje našeho poddruhu homo sapiens sapiens se uplatňuje výraznější vnitřní uvědomění jeho jedinců podílet se diferencovaně na ochraně a rozvoji svého druhu bez výraznější diferenciace individuálního původu. Dle mého soudu bude důsledkem dalšího rozvoje lidského poznání kontinuálně mizet ze společenského vědomí teleologicky nepřekročitelná hranice mezi člověkem a ostatními ivými tvory.
Mají-li si rozumět přírodovědci a technici se svými humanitními kolegy, je ádoucí především shodně chápat jednotlivé pojmy, kterým se v mediální sféře neobyčejně často přisuzuje zcela odlišný obsah. Shodné výrazy s různým významem jsou právě pro prvé dvě skupiny odborníků zcela nepřijatelné, zatímco třetí skupina jejich variabilitu obvykle toleruje. Vznikají tak neproduktivní odborné přehrady a zbytečná nedorozumění. Také unáhlené pouívání expresivních výrazů totalitní, devastující, prohnilé, zločinné pro společenské systémy v průběhu jejich analýzy nevytváří prostor pro smysluplnou diskusi, v ní emoce by nikdy neměly převládat nad racionalitou.
Mé úvahy jsou jen odváným a subjektivním exkursem přírodovědce na okraj intelektuálních sfér, které bývají vyhrazeny humanitním profesím, a proto mohou být diskutabilní i mylné. Zobrazují jen dobře míněnou snahu překročit bariéru oddělující výlučně odborné a neodborné pohledy na naši společnost s cílem iniciovat oboustranně srozumitelnou mezioborovou komunikaci k hledání a nacházení celospolečenského konsensu.
Za kritické připomínky k rukopisu děkuji svému dlouholetému příteli Ing. Antonínu Branovskému, spoluákovi z Nerudova gymnázia v Praze, bez nich by unikly mé pozornosti některé důleité aspekty této problematiky.
Josef Kuthan (1934) je chemik a vysokoškolský profesor, působil na VŠCHT v Praze a na univerzitách v Jeně a Freiburgu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.