Na rozdíl od Slováků a třeba také na rozdíl od Rusů jsme si komunismus zvolili sami v roce 1946, a to v parlamentních volbách, v nich přitom bylo moné zcela legálně a bez postihů volit i jiné politické strany.
Komunisté v roce 1946 neměli špatnej program, jak říká Zdeněk Svěrák ve filmu Obecná škola. Ten program tehdy sliboval všechno všem. A především sliboval, e odstraní prospěchářství a korupci, sliboval, e a od teď se začne se skutečným budováním státu.
Proč KSČ v roce 1946 volby a nečekaně výrazně vyhrála, resp. jak je moné, e se potom její reim u nás tak snadno uchytil? Jak je moné, e právě komunismus představuje politické uspořádání, které se v české novodobé historii udrelo ze všech nejdéle? Jak je moné, e u v roce 1925, kdy KSČ vůbec poprvé kandidovala v československých demokratických volbách, tyto volby v Čechách a na Moravě vyhrála? A nakonec jak je moné, e komunisté jsou od roku 1990 a dodnes jedinou českou politickou stranou, která má nepřetrité poslanecké zastoupení v parlamentu?
V jednom z dřívějších článků jsem uváděl, e ve většině jsme národ proticírkevní, zejména v důsledku odporu proti katolickým Rakušákům. K tomu přispívá také husitská tradice. Obecné vnímání katolíků jako monarchistické, nevlastenecké síly symbolicky ilustrují spory odehrávající se kolem zničení a moného obnovení Mariánského sloupu.
Od první půlky 19. století máme poměrně rozvinutý průmysl a tím pádem dlouhodobě početnou dělnickou vrstvu.
Na jakékoliv elity, ať ji je to česká šlechta, armádní velení nebo třeba disidenti, máme tendenci dívat se skrz prsty, zesměšňovat je anebo občas obviňovat z lenosti. Raději mluvíme o národním obrození jako údajně širokém hnutí pilného českého lidu. No, konečně se zapojil byl komentář jednoho z místních, kdy v karlínském divadle dělal kulisáka člen českého šlechtického rodu Zdeněk Sternberg.
Početným průmyslovým dělnictvem a zároveň přezíravostí vůči tradičním (tj. politickým) autoritám se lišíme od zbytku střední a východní Evropy, kde dříve komunistické reimy panovaly. Komunismus je nám proto velmi blízký. Je nejen ateistický, ale je pro něj typický odpor k vrchnosti. Naopak prosazuje rovnostářství a hájení zájmů širokých mas pracujících. Z daného důvodu se komunismu v jeho počátcích málokde věřilo tolik jako u nás. Krutosti soudních procesů padesátých let byly smutným dokladem toho, jak silně se komunisté cítili pevní v kramflecích.
Ostatně Stalinův největší pomník na světě byl vybudován v samotném centru Prahy.
Po celých čtyřicet let se proti zdejšímu reimu KSČ nezvedl ádný výraznější odpor. Protesty byly spíše výjimkami, byť v řadě případů tragickými a zasluhujícími úctu. Na rozdíl od odboje protihabsburského nebo protinacistického však opozice protikomunistická nebyla nijak organizována ani neměla ádné centrum.
Také reformní pohyb v roce 1968 byl z větší části taen samotnou komunistickou stranou, navíc v něm nešlo o odstranění reimu, ale spíše jen o uvolnění v kulturní sféře. Naopak v roce 1960 jsme jako úplně první zakotvili v ústavě klauzuli o vedoucí úloze komunistické strany ve společnosti. Ostatní socialistické země toto od nás u jen opisovaly.
Od půlky osmdesátých let komunisté začali hovořit o přestavbě, o tom, e je třeba dosavadní systém napravit, povolat nové kádry, začít konečně pracovat s odborníky, aby se kýené štěstí dostavilo. Změnu měl tenkrát zařídit mu jménem Michail Gorbačov. Co si pod slovy perestrojka a glasnost vlastně představit ale zřejmě ani sám Gorbačov nevěděl. Je nejvyšší čas, aby vedoucí místa zaujali perspektivní odborníci nezatíení starými metodami s prunou orientací a schopností optimálního rozhodování, recituje vedoucí úředník socialistického podniku Milan Lasica naučené a tehdy prosazované poučky ve filmu Váení přátelé, ano natočeném v těsně předrevoluční době, kdy název tohoto snímku je s ohledem na pojmenování současného vládnoucího hnutí jakýmsi kouzlem nechtěného.
S odklízením komunismu jsme v roce 1989 začali a jako pátí v pořadí. Tedy dávno po Polácích, ale i po Maďarech a východních Němcích. Dokonce i v Sovětském svazu zahájili reformu komunistického reimu dříve ne my.
Tolik tedy historie, byť stručně a moná poněkud zjednodušeně. A jak jsme na tom dnes, třicet let od Listopadu 89?
Máme premiéra, který prohlašuje, e jeho program je tu pro všechny. e se tady a do jeho nástupu do politiky vlastně nic neudělalo. Jako Gorbačov tvrdí, e je třeba dosavadní politiku přestavět a povolat odborníky.
Premiérův slovník je pouze o něco hovorovější a modernější, je přece třeba přilákat mladé voliče, řada mladých v roce 1946 volila i KSČ. Tak slovo budovat je nahrazeno zemitějším termínem makat. Namísto příliš fádního sousloví v zájmu lidu premiér své kroky obhajuje zdůvodněními lidi to chtěj nebo lidi to vidí, případně dělám to pro lidi. Vdy je přece milejší kilo vepřového ne rota spisovatelů.
Premiér tak sice bojuje proti tradiční politice, nicméně on sám je vlastně nejtradičnějším politikem, neboť pouze opakuje to, co v roce 1945 říkali komunisté a před nimi i po nich mnozí další. Sliby o tom, e konečně bude líp, jsou toti staré jako politika sama. Navíc předseda vlády vytýká opozici tzv. program Antibabiš, přestoe sám s programem antistranictví přišel.
Názoroví odpůrci se tedy nálepkují úplně stejným způsobem, který dříve pouívali komunisté. Soudruhové o svých oponentech mluvili jako o ztroskotancích a samozvancích. Prezident dnes občany protestující na náměstích označuje jako lidi, kteří nic nedokázali nebo o nich rovnou mluví jako o bláznech a hlupácích či dokonce deviantech.
Protestuje jenom Praha, říkali letos v době červnových protivládních demonstrací obhájci Andreje Babiše.
Nikde nic nebylo, jenom v Praze, uvedl v roce 2015 pro slovenský pořad ExtraTéma bývalý generální tajemník komunistické strany Milouš Jakeš, kdy zpochybňoval legitimitu a masovost demonstrací v listopadu 1989.
Další metodou, jak se v minulém reimu vypořádat s jiným názorem, bylo častování opozice jako přisluhovačů buroazie. Slyší-li dnes český premiér výtky na svoji adresu, rovně reaguje obecným a zcela nesouvisejícím označením kritika jako podporovatele migrantů nebo jako zloděje. Premiérovi k ostouzení konkurenta vlastně stačí ji pouhý fakt, e oponent má jiný názor. Nasekal miliardy a chodí demonstrovat, konstatoval třeba premiér, kdy komentoval účast bývalého premiéra Bohuslava Sobotky na protestních akcích v první polovině tohoto roku.
V jednoduchých a snadno srozumitelných odsudcích si liboval i mladý nadějný komunista Vitásek v seriálu Rodáci, kdy nekomunistické poslankyni za upřímného smíchu svých soudruhů řekl: Paní poslankyně, máte sice krásné kozy, ale pravdu nemáte. Všichni s chutí ocenili slovo kozy, v čem e to ona poslankyně pravdu neměla, však Vitásek u neřekl, ostatně to ani nikoho nezajímalo a nebylo to podstatné. Prioritu toti měl a i dnes má osobní útok, ten přece zaujme mnohem více ne věcná debata. Proto prezident Zeman vyřešil kauzu ruské skupiny Pussy Riot tím, e výraz pussy přeloil do češtiny.
Komunistickým ideálem bylo sjednocení politického a ekonomického, podobně český premiér říká, e stát se má řídit jako firma. Mít klid na práci, to je vlastně to hlavní, shodli by se Andrej Babiš a bývalí straničtí funkcionáři.
Jako komunisté ani stávající politikové se nehodlají přizpůsobovat platným pravidlům, ale chtějí, aby se pravidla přizpůsobila jim.
A také současní političtí hochštapleři nechápou politiku jako střet různých názorů, ale jako zápas za jednotu národa a jeho skvělých lidí proti cizím a podlým úkladům. Gustáv Husák mluvíval o nutnosti vychovat správného socialistického člověka oddaného internacionální myšlence, Andrej Babiš obdobně mluví o skvělých a silných Češích předurčených k výraznější roli ve střední Evropě.
Tato země je naše! přidával se k nacionálnímu nadšení prezident Zeman na svých předvolebních plakátech. Zrušil jsem kvóty! chlubí se premiér. Republiku si rozvracet nedáme! znívalo obdobně od soudruhů.
Pro KSČ byli nepřítelem západní Hitlerovi dědicové nebo západní imperialismus. Stejně tak dnes je vykonstruovaným nepřítelem lidu Evropská unie, kterou se nerozpakujeme občas přirovnat k nacistické Třetí říši a jejím metodám. Jako v únoru 1948 má být i dnes zárukou šťastného českého osudu spolupráce s mocnostmi východními, nikoliv s prohnaným a vetchým Západem údajně ohroeným tentokrát ne imperialismem, ale přílivem migrantů. Stejně jako dříve komunisté, tak i naši dnešní vůdcové nás zkrátka ochrání před nebezpečím. Tvrdě a nekompromisně.
Byl tedy Listopad 89 pouze hnutím povrchním a plakátovým? Chtěli jsme tehdy opravdu realizovat ideály, které byly napsány na tehdejších transparentech? Vzali jsme demokratické ústavní instituce za své a chceme je chránit, či je bereme jako zlo, která nás ještě navíc oebračuje?
Anebo jsme jenom touili vyměnit trabanty za mercedesy? Mít ve vládě Komárka, koruna bude jak marka. Moná toto byl nejupřímnější slogan listopadových dní, díváme-li se na dnešní náladu ve společnosti. Moná proto byla revoluce v roce 1989 tak krátká, moná proto byla tak sametová.
Jinak by si těko provozovatel taxi sluby dnes dovolil pustit do ulic vozy, jejich design odkazuje na vozidla Veřejné bezpečnosti. Daný podnikatel ví, e marketingově jde o výborný tah, který se vyplatí.
Máme tedy rádi, je-li minulý reim zobrazován jako jakási legrační doba jdoucí mimo nás. To je však pohled velmi milosrdný, velmi zjednodušující a velmi alibistický. Pohodlně a bez práce jím řešíme nepřehlednou změť viníků a obětí minulosti tak, abychom my sami vyšli bez škraloupů. Přesně takový růový a usnadňující výklad minulosti a současnosti nám dnes vypočítavě nabízejí náš premiér a prezident. Mimo jiné i z daného důvodu jsme je zvolili, stejně jako kdysi předáky KSČ.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.