Vyprávěl mi nedávno jeden pamětník starých časů, jak mu známý stranický funkcionář, který měl na ministerstvu školství na starosti katedry marxismu-leninismu, jednou v rozhovoru řekl: Víš, ty největší svině, s kterejma jsem se v ivotě setkal, byli komunisti. A ti nejlepší lidi, takové čisté duše, to byli taky komunisti. První polovina jeho výroku by u nás při hlasování získala jistě většinu, druhá podporu spíš minimální, protoe paušálně zatracovat komunisty jako svině se v rámci zvykového českého antikomunismu sluší a patří. Skutečnost dobrého a zlého je ale daleko sloitější. Od počátku svých dějin se člověk ve svém chování a jednání pohybuje v prostoru mezi dobrem a zlem, jednou blí k jednomu, po druhé k druhému pólu. A právě v onom středu mezi nimi se odehrává ivot kadé, ano, kadé společnosti. Těch, kteří celý ivot setrvávají na jednom z daných dvou pólů, není mnoho. Z jednoho se rekrutují zločinci, z toho druhého mučedníci. To ovšem neznamená, e by společnosti chyběly jakékoliv ideály, ideál práva a spravedlnosti, svobody, dobra pro všechny a vůle je uskutečnit. Ale proč dosud všechny tyto pokusy dřív či později selhaly, obvykle na poloviční cestě, kdy vůle k dobru se zdála vítězit?
Odpověď na tuto otázku nám neočekávaně přináší Friedrich A. Hayek v článku Intelektuálové a socialismus, z něho jsem u čerpala ve fejetonu v prvním čísle letošních Listů. Připomíná v něm starou myšlenku historika Johna Edwarda Dalberg-Actona, e upřímní idealisté jsou v kadém společenském hnutí v menšině. Jakmile si ale aktivnější část intelektuálů, Hayek tu má na mysli ty levicové, osvojí nějaký soubor přesvědčení, pak proces, díky němu začínají být tato přesvědčení všeobecně přijímána, je téměř automatický a neodvolatelný. V procesu realizace jejich ideálů v rovině ité skutečnosti se k nim ale z různých důvodů přidávají lidé, jejich cíle se od jejich ideálů liší a v připojení se k danému společenskému nebo politickému hnutí hledají především výhody pro sebe nebo moc. A zaštiťují se přitom původními ideály.
Vzpomeneme-li si na fronty lidí, kteří krátce po osvobození za všeobecného nadšení pro lepší příští čekali před sekretariáty komunistické strany, aby se stali jejími členy, dovedeme si představit, i jací lidé mezi nimi tehdy byli a do strany vstoupili. A ti, kteří poválečnou situaci zaili, si pamatují, jak se pak mnozí z nich u před, ale především po Únoru chovali a vyuívali převratové situace třeba jen k tomu, aby si uili moci, mohli se vyřádit, vyřídit staré účty a měli k tomu opravňující legitimaci. Zvlášť dobře tento mechanismus vyřizování starých účtů fungoval například při kolektivizaci zemědělství. Tuto zkušenost zneuití svých původních idejí mají za sebou ovšem nejen komunistické strany, ale i křesťanství a všechna další velká společenská a duchovní hnutí. Ono revolucionáře i reformátory lze vůbec rozdělovat na dvě skupiny, jedni milují hlavně svou ideologii, druzí člověka. K těm prvním patřil například Stalin, k těm druhým Rosa Luxemburková. Ale právě ze středu těch, pro ně v centru pozornosti stojí člověk a jeho dobro, to u ale Hayek neříká, pak v procesu institucionalizace výchozích idejí vycházejí i jejich kritikové, ať u se jim říká kacíři, úchylkáři, trockisté nebo reformní komunisté, kteří proti deformacím původní ideje i vlastní frustraci bojují, jak o tom můeme číst u Milana Kundery: A tehdy ti mladí, chytří a radikální lidé měli najednou divný pocit, e poslali do světa čin a ten začal ít svým vlastním ivotem, přestal se podobat jejich představám a nedbal na ty, co ho zrodili. Ti mladí a chytří lidé začali tedy křičet na svůj čin, začali ho volat, napomínat, honit a pronásledovat. Kdybych psal román o generaci těch nadaných a radikálních lidi, nazval bych ho Pronásledováním ztraceného činu. Výsledek je známý. Přejely jej tanky.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.