Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 3 > Aleš Drápal: Politické kmeny Amy Chua – alternativní pohled
Political tribes je v mnoha směrech statečná kniha. Nešetří lidi ze světa liberální vyšší střední třídy, do kterého profesorka Chua nepochybně patří. Chua otevřeně píše o rozporu, kdy ti, kteří protestují proti sociální nerovnosti – a e social injustice je dnes v USA jeden z leitmotivů společenských věd –, mají často velmi málo společného s těmi, kteří jsou skutečně sociální nerovností postieni. A nejenom, e jí jsou postieni, oni navíc odmítají koncepty těch, kteří v jejich zájmu protestují.
Mnozí američtí liberálové si kladou otázku, zda je vůbec dialog s nízkopříjmovými bělošskými voliči Trumpa moný. Někteří říkají, e by se jim mělo naslouchat, e by se jejich důvody měly brát váně, jiní oproti tomu tvrdí – a těch vůbec není málo –, e tihle běloši tvoří dysfunkční společenství, pro které není jiné řešení, ne je nechat vymřít. Amy Chua taková stanoviska cituje. Například: The truth about these dysfunctional, downscale communities is that they deserve to die. Economically, they are negative assets. Morally, they are indefensible. Přijde mi velmi důleité, aby si neamerický čtenář uvědomil, e citované stanovisko není v americkém diskursu marginální. Jistě, e si zasluhují vymřít, to se říká málokdy. Ale je velmi rozšířený pocit, e dialog nemá smysl, protoe ti lidé nedělají nic, co je dobrého, a dělají to, co je špatné (například volí Trumpa). Naděje do budoucna se u mnoha amerických liberálů váe na demografický vývoj. Jako by se u těšili na dobu, kdy bílých Američanů bude menšina. A přitom o skutečných problémech, postojích, aspiracích těch nebělošských komunit vědí stejně málo, jako vědí málo o postojích chudých bělochů. U těch ovšem mají negativní znaménko, e jsou rasisté. Co se snaí dokládat různými výzkumy. Některé z nich profesorka Chua cituje. Například ten, podle kterého si republikánští voliči výrazně více ne demokratičtí myslí, e bílí jsou v mnoha směrech diskriminováni. Kritického pozorovatele okamitě napadne, e za takovými odpověďmi se můe skrývat mnoství důvodů, je s rasismem nemusí mít nic společného. Třeba nesouhlas s ideovým laděním establishmentu, s důsledky pozitivní diskriminace, se ztrátou důvěrně známého bezpečného prostředí.
Ke cti profesorky Chua budi řečeno, e se snaí postojům bělošské pracující třídy (working class) porozumět. Například uvádí statistiky, ze kterých vyplývá, e na té stínosti o diskriminaci bílých něco být můe. Také popisuje tři subkultury – v její terminologii kmeny (přeloit by se to dalo také jako klany) –, které mají přiblíit svět bílé příjmově niší Ameriky. První je ta část evangelikálů, která vyznává evangelium prosperity, druhá je svět příznivců NASCAR, co jsou závody obřích náklaďáků, a třetí WWE wrestling – zápasy v ringu, které se vyznačují brutalitou, je je ovšem hraná; je to show svého druhu. O evangeliu prosperity něco málo vím. Popis profesorky Chua není úplně mimo, ale také nesvědčí o skutečném porozumění tomu, o co v tomto hnutí jde. Ona asi ádná z těch tří subkultur ve státě Connecticut, kde paní profesorka ije, příliš silně zastoupena nebude.
Americe je obtíné rozumět. Od časů Bell Curve jsou sociologické výzkumy, které by porovnávaly různá etnika, povaovány za neetické. Nevypadá to, e by se profesorka Chua mohla opřít o nějaké hlubší případové studie či výzkumy, které by bylo mono vnímat jako dostatečně spolehlivé pro pochopení hodnotového světa té či oné skupiny amerického obyvatelstva.
Proto mi přijde lehce úsměvné, e první polovina její knihy je věnována kritice neschopnosti americké zahraniční politiky vzít v úvahu důsledky rasového, národnostního a etnického sloení v zemích, kde USA bojovaly nebo bojují nebo mají mocenské zájmy (Vietnam, Afghánistán, Irák, ISIS, Venezuela). Nepochybně má přitom ve své kritice pravdu. Vše, co píše, je velmi zajímavé. Chybí mi ale podrobnější rozbor, kde se ta neschopnost vzala. Něco se dá přičíst tomu, e z pohledu amerických prezidentů je viditelná zahraniční politika vdy jakýmsi divadlem pro domácí publikum. Kdy však od tohoto odhlédneme, zůstává otázka, zda američtí prezidenti jednali pouze z naivity a neznalosti, nebo s vědomým ignorováním varování, jeho se jim dostalo. Mám za to, e pravda bude někde uprostřed a e společným jmenovatelem bude jistá kulturní nadřazenost, která je spojena s fenoménem autokoncepce Američanů jakoto národa (nation), jeho členem se člověk můe stát, ani by se do něj narodil. Ti, kteří tak daleko nedospěli, kteří zůstali na úrovni kmenové společnosti, jsou vlastně zajatci něčeho, z čeho by měli být osvobozeni. Proto tomu není potřeba věnovat pozornost, proto se to nestuduje, proto chybějí – snad mimo armádu – odborníci na tato témata.
Dostáváme se tak k centrálnímu konceptu knihy. V první kapitole autorka cituje prezidenta Woodrowa Wilsona, který pravil (volný český překlad je můj, kurzíva dle autorky): Nestanete se opravdovými Američany, pokud budete okolo sebe vidět skupiny. Amerika se neskládá ze skupin. Člověk, který sám sebe chápe jako příslušníka nějaké národnostní skupiny, je v Americe ije, se ještě nestal Američanem. Profesorka Chua na tento citát navazuje prohlášením, e se jedná o klasický případ americké skupinové slepoty, protoe tehdy menšiny trpěly. Navíc poukazuje na Wilsonovy rasistické postoje. (Poznamenávám, e v roce 2015 proběhly na Princetonu studentské demonstrace poadující totální odstranění jakýchkoliv pojmenování spojených s jeho jménem. Výsledkem byl kompromis. Například stále existuje Wilson College, ale z její jídelny byl odstraněn prezidentův portrét.) První hlavní teze profesorky je, e zatímco u Wilsona šlo o kázání něčeho, co v realitě naplněno nebylo, dalším vývojem se tento ideál realitě přiblíil. V kontextu zvolení prvního černošského prezidenta píše:
Amerika byla schopna zvolit prezidentem Baracka Obamu, protoe tato země je nad-skupinou (super-group), tedy skupinou, ve které je členství otevřeno jednotlivcům jakéhokoliv původu (background), ale která současně svazuje svoje členy silnou zastřešující kolektivní identitou, je je silnější ne příslušnost k jednotlivým skupinám.
Druhá teze, nebo spíše obava, profesorky Chua je, e identitární politika, zleva i zprava, tuto cennou charakteristiku americké společnosti rozvrací. Přisuzuje to skupinovým snahám bránit privilegia, kterým ji odzvonilo, pochopitelné úzkosti amerických bělochů niších příjmových skupin, skryté rasové nespravedlnosti (procento černochů ve vězení je v USA vyšší, ne bylo v Jiní Africe v době vrcholícího apartheidu), strachu muslimů, hispánců i mnohých en, e multikulturní vývoj akcentující diverzitu a genderovou rovnost bude Trumpovou vládou zvrácen. A také jde o strach Trumpových příznivců z nenávisti a pohrdání, kterými je častuje liberální elita. Při hledání důvodů a kořenů této nepříjemné situace profesorka Chua sleduje genezi identitární politiky jakoto hnutí, které vyaduje uznání ne na základě obecných argumentů rovnosti, ale argumentů příslušnosti k určité skupině (na něco mám právo, protoe jsem ena, černoch, Indián, lesbička atd.). Oblíbenou figurou amerických liberálů je vyloit, jak za vše mohou američtí konzervativci (co platí i naopak). Profesorka Chua toho není úplně prosta, kdy uvádí názory, e Reaganem vyhlášená republikánská ideologie rasové slepoty (color-blindness) byla neupřímná a umoňovala zachování nejrůznějších nespravedlností, a tím identitární reakci vyprovokovala. Mnoho lidí bylo zaskočeno silou této reakce. Osobně si myslím, e nejde o ádnou reakci, ale e je to přirozený důsledek letité tendence levice kadý společenský spor redukovat na schéma utlačovaný – utlačovatel. Co profesorka Chua také naznačuje jako jistou monost, byť jinými slovy. Píše: Because the Left is always trying to outleft the last Left Jak uvádí, současná novota spočívá v tom, e politika redistribuce zaloená na univerzálních kritériích je nahrazena politikou uznání (recognition). Jinakost je třeba uznat a chránit.
Málokdo čekal, jak identitární postoje zamíchají kartami, jak donutí Demokratickou stranu přehodnotit svá ideová východiska takovým způsobem, e jim zcela přestane stavět hráz. Je zřejmé, e míra obviňování z rasismu, bílého supremachismu, kulturní necitlivosti, kulturní apropriace a sexuální agresivity dosáhla stupně, kdy buď člověk naskočí do vlaku a sám se stane takovým kritikem, nebo začne klást nepříjemné otázky svým ideovým souputníkům. Profesorka Chua tak činí a já si váím její statečnosti. Maje jistou představu o atmosféře na amerických univerzitách, mě maně napadá, zda celá ta první část o zahraniční politice není takovou zástěrkou, aby mohla vůbec ty nepříjemné otázky poloit. Kritikou americké zahraniční politiky dala najevo, e má správné názory, a tak si můe něco dovolit.
Poslední kapitola končí dost beznadějně. Jsme v začarovaném kruhu. Nebyla by to ale Američanka, kdyby nepřidala něco optimistického. Epilog začíná zprávou o lidech, kteří se snaí přehrady přemostit. Cením si, e v tom přehledu figuruje vedle různých aktivistických skupin pozitivně i armáda. Je mi líto, e v něm téměř nefiguruje církev – podle mých zkušeností právě tam lidé projevují největší schopnost přijímat ty, kteří mají opačné názory – to se lze doslechnout i v takovém liberálním médiu, jako je National Public Radio. Důleité ale je, a autorka to podtrhuje, e spolehnout se pouze na práci budovatelů mostů je málo. Je potřeba nějaké ideové zakotvení. To, co nabízí, je docela jednoduché, z určitého pohledu samozřejmé. Cituji:
To, co drí Spojené státy pohromadě, je americký sen. Musí to ale být taková verze, která minulá selhání přizná místo toho, aby je popírala. Selhání jsou součástí příběhu této země, země zaloené na naději, země, ve které je ještě potřeba toho tolik udělat.
Krásné. A dovedete si jistě jako já představit kritiky, kteří se do ní opřou, e místo toho, aby bojovala za opravdové osvobození různých skupin ijících v reálném (ekonomickém, genderovém, rasovém) područí, tak uzavírá svou knihu sladkobolnou pohádkou, která objektivně nahrává utlačovatelům.
Člověk si musí vybrat, kam poloí svou naději. Naděje profesorky Chua mi přijde kompatibilní s nadějí Otců poutníků, dorazivších kdysi na Mayflower. Jenom nevím, zda tato cesta je ještě schůdná. Patřím k těm, kteří berou Böckenfördovo diktum (říká se také dilema) velmi váně. Jde o postulát, e liberální demokracie potřebuje ke své reprodukci, aby značná část populace byla zakotvena v dostatečně nosných hodnotových systémech, je se vztahují právě k té osobní, soukromé dimenzi člověka, od které se v liberální demokracii očekává, e nebude součástí politického diskursu.
Vracím se k začátku knihy. Záleí na kadém, co si z dědictví Woodrowa Wilsona vezme. Poměřování idejí ivotní praxí člověka, který je hlásá, je jistě legitimní. Ale kdo obstojí?
Amy Chua: Political tribes, Penguin Press, New York, 2018, 304 s.
Aleš Drápal (1955) je matematik, působí na MFF UK v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.