Soubor , z něho vybíráme, jste začal vystavovat s odstupem více ne třiceti let. Proč a nyní?
V době normalizace bylo jasné, e takové fotografie nelze v oficiálních galeriích, časopisech a knihách publikovat bez toho, aby mohly být zneuity a interpretovány zcela jinak, ne jsem zamýšlel. To se stalo třeba Daně Kyndrové v knize Sílu nám dává strana nebo v časopise Svět sovětů. Několik ironicky laděných fotografií, ukazujících vyprázdněné rituály komunistických slavností, se mi podařilo vystavit v liberálně vedené olomoucké Galerii pod podloubím, ale mnoho jsem jich ukazoval jenom přátelům a většinu jsem vůbec nezvětšoval a nechal je jenom v negativech. Po roce 1989 se objevilo několik výstav a knih s fotografiemi ze ivota v totalitě. Měl jsem tehdy pocit, e bych jen nosil dříví do lesa. Řadu snímků ze 70. a 80. let jsem publikoval a na výstavě, kterou mi v roce 2014 připravila Štěpánka Bieleszová v Muzeu umění Olomouc a k ní vyšla i obsáhlá publikace. Další jsem přidal o tři roky později do výstavy ve Slezském muzeu v Katovicích. Potom jsem z nich sestavil samostatnou výstavu na Měsíci fotografie v Bratislavě, která byla také představena na festivalu Transphotographiques v Lille a v uším výběru v galerii KUPE v Opavě. Tam také vyšel menší katalog s textem Ondřeje Durczaka. Mezitím stále pokračuji v probírání mnoha tisíc starých negativů, z nich vybírám další fotografie z té doby. Souhrnně bude tento soubor s názvem Tak mnoho, tak málo – fotografie z doby, kdy se tak mnoho muselo a tak málo smělo, představen letos od října a do února 2020 v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Vyjde k němu také větší kniha.
Zdá se vám, e se působení těchto fotografií na publikum s časovým odstupem proměnilo?
Pro lidi, kteří zaili Husákovu éru na vlastní kůi, jsou připomínkou doby, na kterou postupně zapomínají nebo se snaí zapomenout. Jak chodili do prvomájových průvodů a na další komunistické oslavy v obavách, aby nepřišli o práci, nebo aby se děti dostaly na střední školu. Mnozí si u nepamatují, jak devastovaná či zanedbaná byla tehdejší města, jak groteskně působily portréty komunistických vůdců a nadšená ideologická hesla ve výkladech řeznictví nebo v rukou otrávených lidí, kteří se těšili na večer v hospodě nebo na víkend na chatě. S časovým odstupem je zřejmé, e vzrůstá grotesknost mnohých výjevů, protoe mladí lidé u je nevnímají prizmatem vlastní zkušenosti a mnohé věci jim připadají absurdnější a přízračnější, ne jsme je vnímali my.
Fotografovat v těch dobách bylo jistě i trochu nebezpečné.
Na komunistických oslavách jsme s Danou Kyndrovou, Jaroslavem Kučerou, Karlem Cudlínem a několika dalšími kolegy většinou fotografovali zcela jiné situace ne fotoreportéři z oficiálních médií. Samozřejmě jsme proto někdy poutali pozornost příslušníků Státní bezpečnosti či komunismu oddaných členů Lidových milicí. Občas to znamenalo odebrání filmu, někdy i výslech, pro koho vlastně fotografujeme. Ale většinou mne zachránilo, e jsem se odvolával na různé úkoly z katedry fotografie FAMU, kde jsem tehdy působil. A kdy přišlo hlášení do školy, tak je liberální vedoucí katedry profesor Ján Šmok někam zaloil. Horší to bylo třeba v NDR, Bulharsku a především v Sovětském svazu, tam i obyčejní lidé často hlásili milicionářům a tajným, e fotografuji něco nepatřičného. Zatímco v Praze vítali, kdy na prvomájové oslavy na Letnou přišlo co nejvíce lidí, v Moskvě bylo nesmírně těké se dostat přes mnoho kontrol poblí Rudému náměstí. Za fotografování mě však zavřeli jenom v Bulharsku, a to na jediný den a noc, ne si kdesi ověřili, e nejsem špión. Byl jsem tehdy mladý, a tak jsem trochu dobrodruství vítal a moc jsem si nepřipouštěl, e bych mohl skončit mnohem hůře, jako se to třeba stalo Jindřichu Štreitovi. (J. Štreit byl v roce 1982 odsouzen podmíněně k dvouletému vězení za údajné hanobení republiky a strávil několik měsíců ve vazbě. – pozn. red.)
Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, v jeho čele od roku 1990 stojíte, se stal bez přehánění Mekkou mladých českých, slovenských a polských fotografů. Lze mezi nimi vystopovat nějaký trend, kam se fotografie, a zejména fotografický dokument ubírá?
My si zakládáme na tom, e jsme velmi univerzální škola, e nepreferujeme jenom jeden druh fotografie, ale e si naši studenti vyzkoušejí všechno, s čím se v praxi mohou setkat, od tradičního sociálního dokumentu přes inscenovanou a reklamní fotografii a třeba po konceptuální tvorbu, ale také psaní o fotografii. Samozřejmě klademe důraz hlavně na kvalitu volné tvorby, ovšem na rozdíl od škol, kde jsou studenti v ateliéru po celou dobu vedeni jedním pedagogem, si u nás kadý můe vybrat vedoucího klauzurní či diplomové práce z devatenácti pedagogů, mezi nimi jsou tak různorodé osobností, jako jsou Jindřich Štreit, Dita Pepe, Tomáš Pospěch nebo Václav Podestát. Dokumentární fotografie vdy měla na ITF významné místo, ale i v ní se měnily styly a převládající témata. V současnosti se mnoho studentů věnuje výrazně subjektivnímu zobrazení vlastního ivota či ivota svých blízkých, co dříve v naší fotografii nebylo příliš rozšířené. V pracích mnoha studentů můeme také často vidět prolínání dokumentární a inscenované fotografie, skutečnosti a fikce. Ovšem i klasický dokument s humanistickým akcentem má u nás na škole mnoho talentovaných zastánců.
-tt-
Vladimír Birgus (1954) je fotograf, kurátor, historik fotografie, profesor a -vedoucí Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Jeho fotografie byly představeny na 90 autorských výstavách a jsou zastoupeny v řadě veřejných sbírek v ČR, na Slovensku, v Polsku, Francii, Německu, Velké Británii, USA nebo Japonsku. Je autorem a spoluautorem 65 knih včetně publikací Česká -fotografická avantgarda 1918–1948 (Praha a Stuttgart 1999, Cambridge a Londýn 2002), František Drtikol (Praha 2000), Česká fotografie 20. století (Bonn, 2009, Praha 2010) a Intimní svět Josefa Sudka (Paří a Ottawa 2016). Byl kurátorem a spolukurátorem mnoha výstav v řadě muzeí a galerií.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.