Brexit měl být nejprve 29. března 2019. Pak byl posunut na 12. dubna, tedy téměř na stejný den, kdy se Titanik odrazil od irských břehů na širý Atlantský oceán. Ostatně celý brexit vypadá jako katastrofa, která byla dobrovolně odhlasována, aby se následně všichni snaili ji odvrátit či alespoň zmírnit její následky.
Argumenty obhájců brexitu, v době psaní tohoto textu odloeného na konec října 2019, resp. v obecnějším duchu argumenty obhájců referenda, přitom stojí na několika velmi problematických tezích. Tyto teze zároveň vypovídají o tom, jak dnes chápeme politické rozhodování, a dokládají rozpolcenost a baumanovskou tekutost současného světa.
Projev opravdové demokracie, nebo důsledek twitterové politiky?
Zastánci brexitu tvrdí, e odchod Británie z Evropské unie je projevem většinového rozhodnutí, které bylo učiněno skutečně demokraticky. Nerespektování brexitu je tak podle nich zároveň nerespektováním demokratických principů.
Demokracie však neznamená hlasování lidu o jednotlivých politických otázkách. Neplatí rovnice o tom, e čím více uspořádáme lidových hlasování, tím více máme demokracie. Zastupitelská demokracie, která je uplatňována ve většině zemí, a v Británii zřejmě nejdéle, naopak spočívá v tom, e lidé pravidelně a za účelem obnovování politické legitimity volí své zástupce do parlamentu, aby tito pokud mono racionálně rozhodovali o správě věcí veřejných.
Naproti tomu lidové hlasování jako forma politického rozhodování můe vést nikoliv k rozumným řešením, ale k tomu, e společnost se stane obětí vlastních vrtkavých zájmů zaloených převáně na iracionálních emocích. Na základě takových pocitových podnětů je toti politika prostřednictvím referenda vykonávána a prezentována. Sloité politické problémy přitom nelze rozřešit jednoduchým ano/ne.
Z politiky, která má na základě určité politické ideologie navrhovat řešení pro sloité politické problémy, se v takové situaci stává nejasný a nepředvídatelný systém, který produkuje zmatená rozhodnutí. A právě zmatenost je nejvýraznějším průvodním znakem brexitu. Rozhodovalo se v něm na podkladě nedoloeného argumentu o tom, e je Británie ohroena cizí mocností, tedy rozhodovalo se na bázi strachu či zloby. Podobné negativní nálady jistě nejsou tou nejlepší motivací, proč činit jakákoliv rozhodnutí, a to jak v ivotě soukromém, tak i veřejném. Navíc těko lze v referendu hodnotit sloitou problematiku bezcelních vztahů, volného pohybu osob, práv duševního vlastnictví nebo zaměstnávání občanů z jiných zemí. Z daných faktorů, kdy politika není dělána ve sněmovnách, ale na Twitteru, současný chaos pramení.
Brexit tedy není projevem skutečné demokracie, ale důsledkem toho, e politikové se dnes neřídí dlouhodobými ideovými vizemi, nýbr momentální náladou voličů. Proto premiér Cameron referendum slíbil, tedy jako dárek, úlitbu veřejnosti, aby ukojil její aktuální pocity vyjadřované prostřednictvím sociálních sítí, a to bez ohledu na skutečné problémy a potřeby země.
Na základě podobné logiky byla třeba u nás odsouhlasena přímá volba prezidenta. Dalším ukázkovým příkladem, kdy je z pocitů vyhotoveno politické téma, je střídání letního a zimního času – ideové vyprázdnění tak samozřejmě zasáhlo i politiku evropskou, kdy pravidelnou změnu času nedávno polovičatě zrušil Evropský parlament. Nyní se proto připravme na dvouleté, zcela zbytečné diskuse, v nich kadý bude fandit buď zimnímu anebo letnímu času, a to výhradně dle svých aktuálních tělesných a duševních stavů. Ostatně redaktor jednoho z českých deníků ji uveřejnil své přiznání, e se na podzim v této otázce spletl, kdy preferoval čas zimní. Nyní je u prý pro čas letní, neboť si po jarní změně uvědomil, e je večer déle světlo, co je příjemnější.
Kdy referendum o vstupu do EU, proč ne také o vystoupení?
Obhájci referenda uspořádaného v kontextu ukončení členství v Evropské unii poukazují na to, e také o vstupu do Unie se zpravidla v členských hlasovalo v lidové volbě. Tento argument je velmi silný, lze však v jeho souvislosti pouít určitý příměr: svatba neznamená stejné rozhodnutí jako rozvod. Pokud se snoubenci nakonec nevezmou, znamená to v některých případech citovou ránu (v případech jiných třeba i úlevu), je však zpravidla čas na nápravu či nalezení jiných řešení. Neuzavřením sňatku se ivot a tak podstatně nezmění, jinak řečeno cesta, na kterou se pár měl vydat, prostě jen zůstane neprozkoumána.
Protoe dopady v tomto případě a tak trýznivé nebudou, je moné povolat lid k rozhodnutí v případě, e má stát vstoupit do mezinárodní či nadnárodní organizace.
Naopak rozvádí-li se třeba desetileté manelství, jsou v něm většinou malé děti, na které rozvod negativně dopadne, ať ji psychologicky či ekonomicky. Stejně tak je nepříznivé situaci vystavena původní rodina kadého z partnerů. A velmi významné jsou majetkové a právní provázanosti, kdy ostatně ekonomický faktor je prapůvodním sociálním účelem uzavírání manelského svazku. Rozhodnutí o rozvodu je tedy velmi riskantní, zásadní, a musí být proto činěno se zvýšenou opatrností a především odpovědností. Není jistě náhodou, e David Cameron, který referendum vyvolal, raději z politické scény následně zmizel; a řešení teď musí hledat někdo jiný.
Právě neopatrnost a neodpovědnost, neohl ení se na rizika se tedy projevily v případě brexitu, kdy důsledky nebyly domyšleny, nebylo předjímáno, e brexit má dopad na Skoty nebo ostrovní Iry a na ostatní členské státy EU, především ty Británii nejbliší, tedy Francii a Belgii. Také z těchto důvodů proto nebylo správné rozvodové referendum pouít.
O tom, jak je otázka referenda coby politické metody komplikovaná, nakonec svědčí i fakt, e jeden z předních zastánců brexitu právě jako projevu skutečné demokracie, tedy bývalý český prezident a premiér Václav Klaus, se naopak rezervovaně k referendu stavěl v roce 1992, a to v souvislosti s lidovým posouzením otázky rozdělení československé federace.
Spásonosný verdikt, nebo freudovská projekce?
Británie vstoupila do ES na počátku sedmdesátých let minulého století, tedy v do-bě, kdy ji platila rozhodnutí Soudního dvora ES o tom, e právo tvořené v Bruselu má přednost před právem národním. Argument, dle něho a nyní jde v brexitu o to, e si členský stát chce vládnout sám a nechce podléhat bruselským byrokratům, proto nijak nevysvětluje, z jakého důvodu se odpor k Unii a poadavky na různé národní exity objevují právě v současné době.
Naopak je spíše zřejmé, e stávající odpor k EU je primárně dán údajně liknavým přístupem EU k migraci a poukazy na to, e její otevřené hranice zvyšují riziko teroristických útoků či obecně kriminality v jednotlivých členských zemích, tedy pojímají EU jako prvek ohroující bezpečnost obyvatelstva a evropských kulturních hodnot. Skutečnost, e příčinou brexitu byl právě strach z migrace, ostatně potvrdil ve svém projevu před Dolní sněmovnou i britský ministr vnitra (syn imigranta z Pákistánu...). Dalším důkazem antimigrační povahy brexitu je to, e jeho baštou je Wales, tedy část Británie, kde je riziko teroristických útoků menší ne třeba v kosmopolitním Londýně, a je pravidlem, e xenofobní bývají spíše oblasti, v nich ije cizinců méně. V této souvislosti je také zjevné, e vystoupení z EU Británii před teroristy nijak neochrání. Například útok na Westminsterském mostu spáchal britský občan, v Británii také narozený, jeho otec je neznámý, a matkou je Angličanka. Nejasnost původu tohoto teroristy je tak projevem sloitosti současného světa, ale moná i produktem britské koloniální minulosti.
Brexit je v tomto smyslu pouze obří, celonárodní freudovskou projekcí, kdy se Britové, dříve ovládající půlku světa, nyní sami bojí cizinců na své půdě, nevidí tak chyby v sobě, ale v jiných, myslí si, e své vlastní koloniální minulosti uniknou vystoupením (exitem) z EU. Je toti mnohem snazší vidět nedostatky v okolí, protoe takové nedostatky jsou změnitelné, okolí lze nevidět, odstranit je, uniknout mu. Avšak naše minulé činy a nás samotné změnit nelze, resp. jen velmi obtíně, proto se raději věnujeme chybám těch ostatních. Lépe je tedy se vadného partnera zbavit, on je vším vinen, důleité jsou přece výhody, nikoliv závazky. Také Britům ostatně při vyjednávání odchodu z Unie šlo o jakési cherries picking, tedy vybírat ze vztahu k Unii jen ony třešničky na dortu.
Odmítnutí evropských regulací, nebo dopad špatně pochopené svobody?
Velká část evropského práva je technického charakteru. Evropská unie neupravuje právo občanské ani trestní ani správní, ve většině ani pracovní. V oblastech soukromoprávních mnohem závanější zákony negativně dopadající na celé hodnotové systémy vymýšlejí spíše národní zákonodárci, včetně toho českého, viz například dnes diskutovaná změna definice manelství.
Současná legislativa toti není projevem snahy evropských úředníků po regulaci, ale odrazem zájmů různých menšinových uskupení zajistit domnělou a jakousi vnitřní, mentální svobodu. S takovými postmoderními snahami ovšem Evropská unie ani tzv. levicový progresivismus nemají nic společného. Zatímco levicové myšlení je zaloeno na rovnostářství a preferenci společnosti před jednotlivcem, tak naopak vyhlášky o alergenech, garance práv gayů nebo třeba bojovné prosazování práva matek kojit na veřejnosti stojí na bezbřehém individualismu, nikoliv levicovém prosazování zájmů kolektivu.
Právní předpisy tak mnohdy mají upravovat právě rozšiřování svobod, a to včetně předpisů evropských. Zde jako příklad můeme pouít známou evropskou normu o údajném správném zakřivení banánů, na ni často poukazují unijní kritici. Nejenome tento předpis o ádném zakřivení nehovoří, ale byl vydán v důsledku snahy pěstitelů ovoce prodat co nejvíce komodit tím způsobem, e budou sjednoceny rozměry ovoce, aby se jich pokud mono co nejvíce vměstnalo do přepravních beden. Tedy nikoliv snaha o veřejnoprávní regulaci, ale posílení liberální (soukromé!) touhy po co největším zisku z podnikání. To bylo důvodem vydání daného nařízení.
Vzpoura proti intelektuálům, nebo projev autoritářských ideologií?
Občasný argument, dle něho evropská integrace fascinuje především intelektuály, o EU sám o sobě nic nevypovídá. Brexit je v tomto smyslu spíše výrazem napětí mezi obyčejnými lidmi a od reality údajně odtrenými politickými elitami nebo snoby planě teoretizujícími v praských, paříských a jiných kavárnách. Jako by v britském referendu hlasovali pro odchod z EU ti, co se ve Francii oblékají do lutých vest, vlastně všichni ti, co chtějí nějakou změnu jenom proto, e realita neodpovídá právě jejich individuálním potřebám.
Přesto je s antiintelektuálskou argumentací potřeba zacházet velmi opatrně. Uplatňovaly ji toti největší diktatury dvacátého století, které intelektualismus povaovaly za odcizený zájmům prostého lidu. Komunisté hovořili o intelektuálštině jako chorobě doby. Proti intelektuálům vystupovali i nacisté, kdy Heydrich příslušníky vlastenecké české šlechty povaoval za intelektuálské štváče. Ve fašizujícím období druhé republiky byl intelektuál a vyznavač demokratických hodnot Karel Čapek posměšně označován za hradního vrtichvosta.
Pokud bychom se měli sníit na úroveň radikálních euroskeptiků, kteří EU občas přirovnávají ke Třetí říši, pak prostřednictvím této logiky můeme uzavřít, e současné nevinné výpady proti intelektuálům (viz tzv. praská kavárna) mohou skončit po polpotovsku, kdy v Kambodi v době tamního komunismu byl v rámci taení proti buroaznímu intelektualismu stanoven trest smrti i za nošení brýlí.
Všechno je jinak: nikoliv prohloubení, ale naopak ohroení demokracie
Výše naznačené problematické stránky brexitu jsou jen špičkou ledovce, na kterou nyní obrazně narazil novodobý britský Titanic. Na první pohled konzervativní a racionální antiunijní argumentace, resp. obhajování referenda jsou toti ve skutečnosti zaloeny na úplně jiných, velmi aktivistických politických myšlenkách, které jsou ze své podstaty zaměřeny proti zastupitelské demokracii.
Tyto myšlenky říkají, e instituce zastupitelské demokracie jsou slabé a neúčinné, obyvatelstvo fakticky ohroují, a je nutné je proto nahradit institucemi lepšími a dokonalejšími, které budou vládnout v zájmu lidu. Oním zájmem lidu však nakonec není nic jiného ne mocenský zájem politického vůdce. Jak pravil Mussolini zaříkávající se vůlí italského lidu: Fašismus je mussolinismus, nedělejme si iluze.
Takový, ve skutečnosti protidemokratický, diskurs umoňuje ambivalence slova demokracie, tedy lidovláda, kdy třeba komunisté své protidemokratické smyšlení vdy obhajovali zájmem lidu, mluvili o demokracii na druhou (tzv. lidové demokracii), byť to ve skutečnosti byla diktatura. V podobném duchu lidové demokracie se dnes vzývá referendum, resp. mluví se o demokracii přímé, která je údajně schopna společenské problémy vyřešit lépe a efektivněji. A také ve prospěch brexitu se argumentuje tím, e je to přece přání obyvatelstva...
Opětovně se tedy přestává věřit tradičním institucím, jako jsou politické strany, parlamenty, vlády, pravidelně konané volby, vláda zákona. Naopak (i v souvislosti s brexitem) se mluví o neomylné vůli mas, která je schopna spasit svět, změnit špatné směřování politiky, zachránit nás před domnělými nepřáteli. Také v tomto smyslu jeho zastánci o brexitu mluví, tedy jako o rozhodnutí, které nás má nasměrovat k lepším časům.
V podobě brexitu se také vrací idea o určité soběstačnosti. Nemůeme se spoléhat na druhé, mezinárodní závazky nás omezují, naše přání a touhy nejlépe splní náš národní vůdce, to vše plyne z úst obhájců opuštění EU. Taková snaha o národní autarkii však nutně musí směřovat buď ke sniování ivotní úrovně, anebo naopak snaze o ekonomické podmanění států jiných. Národ touící po soběstačnosti však můe připomínat člověka, který se obehnal klecí, aby v ní pak zjistil, e si nemá jak opatřit potravu.
Hledáním alternativ namísto EU se nikdo příliš nezabývá, co je normální, neboť negativními následky našeho pokrokového myšlení se zpravidla příliš nezabýváme. Jistě si přitom umíme představit Evropu bez EU. Evropa jako světadíl zde však bezesporu zůstane a zůstanou zde i její národní státy se svými historicky, geograficky i jinak danými vazbami. Na jakou cestu se evropské země vydají? Monosti jsou jen dvě – buď cestu soupeření, a to jednotlivě, nebo v rámci bloků (např. dnes často vzývaná V4), které však v kadém případě zcela jistě nikomu nic nepřinese. Anebo na cestu nové spolupráce, která se bude postupně zase více a více prohlubovat. Tedy opět se s velkou pravděpodobností začne budovat něco, co dnes rozbíjíme, aby za dalších sedmdesát let přišel nový kopáč politických bodů, ať ji lehkomyslný, nebo vypočítavý, který bude prohlašovat, e sjednocování Evropy je špatná věc.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.