Poučení z brexitu
Slovo je odvozeno z řeckého politiké techné – správa obce, tedy v tehdejším (antickém) slova smyslu správa státu. Protoe demokracie znamená řecky vládu lidu, musí logicky platit premisa, e tento lid jako celek je schopen politický problém pochopit. Pokud tedy demokracie nechce negovat sama sebe, nemůe vycházet z opačného předpokladu, tj. presumpce hlouposti a nesvéprávnosti voliče. Na podobném ideovém základě toti stojí diktatury – tam platí, e obyčejný člověk je příliš hloupý, aby mohl rozhodovat, a proto zde musí být buď jedna geniální hlava, která všechno ví, anebo vědecký světový názor, který bez ohledu na mínění obyvatelstva dává správný návod jak postupovat. Presumpce rozumného voliče, který ví, o čem hlasuje a o čem rozhoduje, je ovšem v mnoha případech právě jen právní domněnkou a předpokladem. Není ádným tajemstvím, e v praxi se velmi často voliči rozhodují čistě emocionálně a ve skutečnosti ani pořádně nevědí, pro co vlastně hlasují. Referendum bývá často označováno za jakýsi vrchol demokracie: vdyť co u můe být demokratičtější ne hlasování všech oprávněných občanů o nějaké otázce. Referendum se mnoha lidem asi nejvíce blíí námi obdivované athénské demokracii, kde všichni občané měli právo zúčastnit se zasedání sněmu a hlasovat tam o zákonech státu. Argumentuje se často příkladem Švýcarska, kde jsou referenda všeho druhu na denním pořádku. Jene kdy dělají dva toté, nemusí to být ještě toté. Ve Švýcarsku má hlasování všech občanů mnohasetletou tradici a u děti ve věku školním jsou vedeny k osvojení si základního předpokladu kadého referenda: uvědomit si, jaké můe mít moje hlasování důsledky. U ákům ve škole je vštěpováno, e hlasováním o závaných věcech nemohou nikdy řešit své dílčí problémy, nýbr e je třeba mít vdy na paměti dopad na ostatní spoluobčany a na zájem celku. Právě tento přístup bohuel u mnoha občanů ostatních evropských států absentuje. Kromě toho voliči někdy odpovídají ano – ne, ani by vůbec pochopili, na co se jich zákonodárce ptá. V roce 2016 např. nizozemští voliči odmítli v referendu schválit asociační smlouvu EU s Ukrajinou, protoe se obávali emigrační vlny a islámského terorismu. Co má asociační dohoda, která se týká vzájemného obchodu a celních úlev, společné s migrací a co má Ukrajina společného s islámem? Vdyť na Ukrajině po ruské anexi Krymu prakticky ádní muslimové nejsou! Naštěstí se referenda zúčastnilo jen 30 procent oprávněných voličů, co umonilo nizozemské vládě prohlásit referendum pouze za konzultativní. Při běných volbách strana, která prohraje volby, výsledek zpravidla respektuje. Ponechá si svůj program, případně jej podle potřeby modifikuje a vyčká na volby příští, kdy budou karty znovu rozdány. Řečeno jinak: menšina se při volbách podřizuje většině, protoe ví, e příště můe být zase většinou ona. Poněkud jinak vypadá situace při referendu, protoe tam jde zpravidla o rozhodnutí jednorázové a konečné. Je-li rozhodnutí v referendu prakticky nezvratné (např. při rozhodování o příslušnosti nějakého území k tomu či onomu státu nebo o rozdělení nějakého státu), a především je-li vítězství jednoho názoru nad druhým těsné, pak je vysoce pravděpodobné, e menšina rozhodnutí referenda nepřijme a postaví se proti němu. Příkladem můe být např. odmítnutí výsledků referenda o samostatnosti Bosny srbským obyvatelstvem, které nakonec vedlo v letech 1992–1995 ke krvavé válce. Potíe s otázkou Hlavním problémem kadého referenda nicméně je, e je moné odpovědět jen ano nebo ne. Jene většina politických problémů je příliš komplikovaná na to, aby na ně bylo moné odpovědět pouze jedním slovem a i v případě, e tak odpovědět lze, politický problém jako celek to ještě nemusí vůbec řešit. Pro příklad nemusíme chodit daleko, máme jej v naší vlastní nedávné historii. Referendum o rozdělení Československa se v letech 1991 a 1992 neuskutečnilo, protoe se nepodařilo zformulovat otázku tak, aby odpověď ano či ne dávala jasný návod jak po referendu postupovat dál. Na otázku jste pro společný stát? by sice nepochybně většina voličů v obou republikách odpověděla kladně, ale podobný výsledek by k ničemu nebyl: nedával toti ádný návod na řešení situace, kdy vítězná politická síla na Slovensku (Mečiarovo HZDS) trvala na úplné svrchovanosti a samostatné mezinárodně-právní subjektivitě pro Slovensko (resp. pro obě republiky), co objektivně další existenci Československa jako státu vylučovalo. Ve Velké Británii při hlasování 23. června 2016 se 17 410 742 voličů (51,89 %) vyslovilo pro odchod z EU, zatímco 16 141 241 (48,11 %) bylo proti vystoupení. Ponechme teď stranou otázku volební účasti a také fakt, e vůbec nebyl brán v potaz sloený charakter Spojeného království, take Angličané svým leave (odejít) převálcovali méně početné Skoty hlasující pro stay (zůstat); na rozdíl od někdejšího Československa toti ve Velké Británii neplatí princip nutnosti konsensu jednotlivých členských zemí (není tam obdoba někdejšího československého zákazu majorizace). Mnohem důleitější je, e při referendu nebyla poloena otázka, co má v případě odchodu Velké Británie následovat: zda má Velká Británie zůstat v celní unii s EU, zda s ní má mít nějaké zvláštní vztahy, podobně jako je má Norsko, Švýcarsko či Island, anebo zda má stát zcela mimo EU jako jakýkoliv mimoevropský stát. Upřímně řečeno, poloit takovouto otázku ani nebylo moné, protoe na ni ji nelze odpovědět ano či ne. Kromě toho ti, kteří hlasovali pro odejít, většinou vůbec nevěděli (a neví), jak Evropská unie vlastně funguje. Mimochodem – ruku na srdce: kolik lidí to ví např. u nás? Stalo se dnes velkou módou nadávat na bruselskou byrokracii a kopat do Evropské unie, ale kolik lidí např. ví, jaký je rozdíl mezi Evropskou komisí, Evropskou radou a Radou Evropské unie a jak tyto orgány fungují? Před volbami do Evropského parlamentu se často kandidáti zaklínají tím, e budou v Bruselu hájit zájmy České republiky. To se lidem, samozřejmě, hezky poslouchá. Ví vůbec volič, jaké jsou pravomoci a úkoly Evropského parlamentu? A ví, e úkolem poslanců Evropského parlamentu není hájit zájmy svého státu, nýbr zastupovat politický program příslušné celoevropské politické frakce? Kvadratury kruhu Hlasování leave při britském referendu je typickým příkladem nadřazení krátkodobých parciálních zájmů nad zájmy celku a zájmy dlouhodobými. Podívejme se, proč voliči hlasující pro odchod z EU hlasovali tak, jak hlasovali. Na prvním místě se zde jistě podepsala absence evropské identity, která je především u Angličanů větší ne u národů kontinentální Evropy. Avšak hlavní důvody byly konkrétní: britský občan, hlasující pro leave, nechce ve Velké Británii zahraniční dělníky z východních zemí EU, protoe se (mylně) domnívá, e mu berou práci nebo sniují mzdy; málokoho ve velkých městech Anglie asi napadne, kolik by stála na trhu libra jahod, pokud by je sklízeli domácí pracovníci, a nikoliv brigádníci z Polska. Frustrovaný volič si zřejmě neuvědomuje, e bez těchto lidí se země neobejde a především e těch několik milionů zahraničních pracovníků, kteří u v zemi jsou, tam tak jako tak zůstanou. Volič nechce, aby Velká Británie platila do fondů Evropské unie, protoe se domnívá (zcela mylně), e za to nic zpětně nedostává; neuvědomuje si, e např. dotace pro zemědělce, které jdou z rozpočtu EU, budou buď škrtnuty vůbec, anebo je britská vláda bude muset platit z vlastního rozpočtu. Obchodník, hlasující pro leave, nechce být vázán jednotnou celní politikou EU, protoe se domnívá, e samostatné obchodní smlouvy s USA, Kanadou a jinými zámořskými státy budou pro Velkou Británii výhodnější. Jene takovýto volič, hlasující pro leave u nevidí – anebo moná ani vidět nechce –, e nebude-li Velká Británie v EU, nemůe se podílet na výhodách společného trhu. Mohla by, pravda (jak o to nyní usilují labouristé), uzavřít s EU dohodu o celní unii, jakou u několik desítek let má třeba Turecko, jenome pak u by nemohla zase uzavírat samostatné obchodní smlouvy. A pak je tady citlivá otázka hranice mezi Severním Irskem a Irskou republikou. Zde je mimochodem evropská veřejnost často nepřesně informována. Nejde toti primárně o zavedení pasových kontrol, protoe Velká Británie a Irsko sice nejsou v schengenském prostoru, ale mají u odedávna mezi sebou dohodu o volném styku bez kontrol občanů na společných hranicích. Jde o zavedení celních kontrol, tedy kontrol zboí. Jene zde je právě kámen úrazu: pomineme-li ekonomické dopady celní hranice na samotný pohyb zboí, zůstává ještě další problém: zboí se přece samo přes hranici přepravovat nemůe, pokud je nepřepravuje pošta nebo zásilková sluba, veze je vdy nějaký člověk. A tak jestlie máme kontrolovat takovéto zboí, musíme současně zastavit a kontrolovat i příslušného člověka a je přitom jedno, zda jde jen o cyklistu, který si veze salám a láhev kořalky, anebo o řidiče kamionu přepravujícího náklad v hodnotě několika tisíc eur. V případě hranice Severního Irska a Irské republiky připomíná hledání jiného řešení pokusy o řešení kvadratury kruhu. Monosti trvalého řešení jsou ve skutečnosti jen dvě: buď Velká Británie zůstane s Evropskou unií trvale v celní unii, a pak kontroly nebudou, anebo v ní nebude, a pak kontroly budou. ádná třetí monost není. Poté, co se po referendu otevřela všechna úskalí spojená s vystoupením Velké Británie z EU, ukázalo se, e nikdo neví jak dál. Dolní sněmovna přijala usnesení zakazující odchod Velké Británie z EU bez dohody, avšak ji parafovanou dohodu, která byla maximem moného, u třikrát odmítla. Britská premiérka Theresa Mayová byla opakovaně v Bruselu kritizována za to, e nedokáe říci, co vlastně tedy Londýn chce. Nejen britská veřejnost, ale i mnoho poslanců parlamentu by si přály najít takové řešení, aby Velká Británie mohla odejít z EU, ale zachovala si výhody vyplývající ze společného trhu, ani by se ovšem musela svazovat předpisy evropského jednotného celního prostoru, a aby se nějak vyřešila otázka hranice Severního Irska. Jene vyjednat takovouto dohodu nedokáe nejen Theresa Mayová, ale vůbec nikdo, protoe podobná dohoda není moná. Opakovaně jsem v posledních třech letech slyšel od Britů námitku, e před hlasováním o brexitu neměli občané dostatek informací. Hluboce s takovým tvrzením nesouhlasím: kadý průměrně inteligentní člověk ví, e vstoupí-li do nějaké organizace (např. do spolku dobrovolných hasičů), získá tím určitá práva a současně určité povinnosti. Jestlie se mu v organizaci nelíbí, protoe se mu zdají povinnosti příliš svazující, pak má samozřejmě svaté právo z této organizace vystoupit. Nebude mít u ádné povinnosti – ale logicky přijde i o svá práva a výhody, která z členství vyplývala. Neznám na světě organizaci, která by někdejším členům ponechávala bývalá práva a výhody, ani by za to pobírala jakoukoliv kompenzaci. Kdo takovouto jednoduchou věc nechápe, nemá mít podle mého názoru volební právo. * Vraťme se na závěr znovu k otázce referend. Referendum ano, či ne? Referendum není nutno hned zavrhovat: je důleitým doplňkem zastupitelské demokracie. Ovšem, můe být právě jen jejím doplňkem, nikoliv náhradou za ni. Referendum by tedy mělo mít především buď konzultativní, anebo ratifikační charakter. Především při něm ale musí být zcela jasno, zda si voliči vůbec uvědomují, o čem hlasují a jaké to můe mít dopady. Dále jsou nutné záruky, aby menšina, tedy ta část elektorátu, její názor se v referendu ukázal jako menšinový, rozhodnutí většiny přijala. U proto je nutné, aby zásadní rozhodnutí nebyla přijímána jen prostou většinou, která je často nahodilá a záleí na účasti voličů. Mezititulky redakce. Jan Rychlík (1954) je historik, profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Andrzej Brzeziecki (1978) je novinář, autor reportáních i biografických knih.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.