Svoboda politická není jedinou lidskou svobodou a je hluboce ovlivněna svobodami jinými, a dokonce podstatnějšími. To platí nejen v Česku a ve střední Evropě. České sny roku 1989 jsou z povahy věci názorovou různicí. Dokonce i v té poměrně úzké vrstvě disentu a těch, kdo se přidali k moci leící na ulici, se sny o svobodě velmi lišily.
Základem všech svobod je svoboda náboenská, a církve po desetiletích pronásledování snily o oivení víry v naší zemi, a nějakou dobu se zdálo, e jim bude dopřáno sluchu. Vědci byli plni nových nadějí na svobodu bádání, dokonce snů o společnosti vědění. To však byly menšinové sny.
Větší část společnosti tíhla ke snům o společnosti hojnosti, o svobodě, ba suverenitě spotřebitele, o svobodě pohybu a cestování. Snář roku 1989 zahrnoval i sny o překování mečů v pluhy. Ty jistou dobu snil i Václav Havel. Doba se zdála být nakloněna míru a smíření a po desetiletích hrozby jaderné války to vypadalo jako zázrak. Jaký to úasný dějinný okamik, kdy říše zla – ve slovníku ještě Ronalda Reagana – všechno vzdala bez jediného výstřelu.
Paprskem světla do temnot minulosti byla ruka podaná ke smíru v dopise polských biskupů německým kolegům. Byl jsem přítomen, kdy rakouský biskup Egon Kapellari vedl v Lidicích kříovou cestu pro univerzitní kolokvium Jen Pravda nás osvobodí. Tam u léta před ním konal velké dílo smíření pastor Dr. Ernest Uhl, zakladatel Brémské lidické iniciativy.
V nadaci Memento Lidice jsem byl svědkem, e dosáhnout smíru mezi Čechy a Němci, jako i mezi křesťanskými církvemi a idy, je někdy snazší ne domluvit se mezi domácími politickými protivníky. Býval jsem pravidelným účastníkem seminářů k výročí Borských tezí (Heider Thesen), jejich obdivuhodným iniciátorem byl P. Vladimír Born, kněz obojího lidu a stráce odkazu počátků sociálního učení církve našich dávných německy mluvících spoluobčanů.
Na Velehradu, místě mise sv. Cyrila a Metoděje a od počátku stýkání a potýkání dvou kultur, církve západu a východu, běí ji více ne 20 let semináře hnutí Křesťan a práce, zpočátku za pomoci německých a rakouských spřízněných organizací, v nich zejména Bedřich Vymětalík a Cyril Martinek měli mnoho dobrých přátel, bratrů v Kristu.
Semináře postupně přilákaly účastníky nejen z bratrského Slovenska, ale z celé střední Evropy. A v tomto jistě jen torzovitém výčtu nemůe chybět vpravdě křesťanské dílo odpuštění, duchovního smíření a nakonec i materiální pomoci, je v českém prostředí vykonalo Ackermann Gemeinde, společenství německy mluvících katolíků vyhnaných ze země svých předků. Respekt k tomuto dílu je tím prvním, co bych rád vyjádřil.
Všechny tyto sny však byly v českém prostředí zastíněny snem o rychlé ekonomické proměně přeilého socialismu na kapitalismus bez přívlastků. Tato ideologie byla namířena proti přívlastku sociální, proti konceptu, na kterém byla budována evropská spolupráce. A tato ideologie ovládla českou politiku prvního desetiletí. Po desetiletích totality byla touha po svobodě podnikání silná, pochopitelná a nanejvýš ádoucí. Ovšem liberalismus české provenience dovolávající se často té středoevropana Fridricha von Hayeka byl svobodou nepochopenou a zneuitou.
Stát je menším zlem vůči alternativě společnosti bez pravidel, svobodě ať si kadý dělá, co chce. Hayek varoval před cestou do otroctví všemocného státu, avšak anarchokapitalismus bez pravidel je tou nejrychlejší cestou k nové totalitě. To si dodnes neuvědomují mnozí, kdo kadoročně slaví den daňové svobody. K té patří i svoboda úniků do daňových rájů. Tento nešvar celého Západu si šíbři české privatizace osvojili velice rychle. Přišli jsme dokonce s obohacením světového finančního slovníku o pojem tunelování – jako nejrychlejší cesty privatizace.
To je jedno z traumat Petra Pitharta, který se nemůe smířit s tím, kde by naše země mohla být, kdyby se zdařilo více privatizačních projektů v reii ještě jeho vlády, jakým je úspěch Volkswagenu a české Škodovky.
Stoleté výročí sociálního učení církve dalo Janu Pavlu II. příleitost vyslovit své varování před demokracií bez hodnot, která, jak učí historie, se dříve či později promění na skrytou, či dokonce otevřenou diktaturu. Pape varoval před trní ekonomikou, pokud není součástí pevného právního a morálního řádu s jeho náboenským těištěm (Centesimus annus, 1991).
O kritickou reflexi prvního desetiletí české transformace z této perspektivy se pokusil tým České biskupské konference v listu k sociálním otázkám (Pokoj a Dobro, 2000). Ač byl dobře míněn, i on zůstal svým způsobem v zajetí ekonomismu. V tom přiznání je i můj díl odpovědnosti, jako vedoucí týmu a ekonom jsem se nemoci z povolání nevyhnul.
Z analýzy týmu Pokoj a Dobro byly vyňaty otázky transformace církví samotných. A ekonomické stránce ivota církví se vyhnul i Plenární sněm katolické církve. Tento pokus o synodalitu v církvi v nových časech je vnímán prakticky všeobecně jako neúspěšný. Jednou z příčin neúspěchu bylo opět různočtení, v tomto případě neshody v porozumění českým duchovním dějinám. S následky tohoto selhání duchovních elit se potýkáme dodnes.
Neutuchající spory o majetkové a finanční vypořádání mezi církvemi a státem jsou zátěí pro novou evangelizaci. Navíc je stále zřejmější, e ze závislosti na státu přinejmenším v udrování kulturních památek se není šance vymanit. Ekonomická základna sama pak budoucnost církvím nezaručí. Naší zátěí je neodpuštěná minulost desetiletí komunistického reimu, a prorocký hlas řeholnice-františkánky, e i tuto bolestnou minulost máme přijmout jako čas navštívení a milosti, zůstává nevyslyšen.
Snaha vracet se do minulých forem církve před komunismem a stálý pohled do zpětného zrcátka dějin nám brání vidět se vší váností dnešní hrozby pro poslání církve.
A dosud si chválíme náboenské svobody, a v poměru k minulým omezením ateistického reimu jistě i právem. Méně zřejmé je, e rozhodující je nakonec náboenská svoboda vniřní. A zde je působení falešných ideologií a neprodyšná izolace od pravd křesťanské víry jen metodami odlišná od minulosti. Stejně jde ale o obelhávání. Ještě nikdy nebylo tolik lidí tak promyšleně mateno, znásilňováno a zotročováno zevnitř (volně dle Jana Pavla II.) – platí snad víc ne v minulosti.
Stále nám dělá potíe připustit skutečnost, e ijeme v kultuře, která je nepřátelská nejen vůči křesťanství, ale i vůči náboenskému pohledu na svět vůbec. Tak jasně to argumentuje nástupce dnes u sv. Jana Pavla II. na papeském stolci a opět Středoevropan – ještě jako Joseph Ratzinger (Evropa Benedikta z Nursie v krizi kultury, 2006).
Na Montecassinu sv. Benedikta pouil předseda Justitia et Pax Renato Raffaele Martino prezentace Kompendia katolické církve k varování před novou, tentokráte technologickou totalitou, která se rodí v lůně dnešní západní vědy odcizené Bohu. Jde o explicitně formulovaný odpor vůči jakýmkoliv etickým zásadám – tedy i křesťanským –, které by si činily nárok na omezování vědeckého bádání. Tedy sen o vědecké svobodě ničím neomezované, svobodě vyhrazující si zákaz zákazů.
Kardinál Martino tohoto ducha vzpoury spatřuje především v bioetice a etice medicíny. Od té doby se však technologická totalita rozšířila do globálních komunikačních a informačních sítí a ohrouje lidské svobody ve světovém měřítku.
Křesťanství Západu ztrácí formující vliv na kulturu, a to v makro-měřítku. Dnešní tristní kauzy sexuálního zneuívání v církvi jsou jen špičkou ledovce, který ukazuje, e i církev sama je ovlivňována hypersexualitou naší doby spíš, ne aby se jí dařilo této chorobné závislosti čelit.
Problém je však vánější. Krize rodiny je matečně spojena s krizí církve. Kde nejsou děti, nejsou ani kněská a řeholní povolání. Kde bují rozvody, šíří se i dezerce kněí, řeholníků a řeholnic. Na konferenci PASS Mizející mládí? (2006) jsem v regionální zprávě za země bývalého komunistického bloku doloil, e demografická situace je zde horší ne ve starších členských zemích EU, a i ta je špatná.
A Hana Suchocká v koreferátu k mé zprávě poukázala na paradox: V Polsku je pořád ještě sňatečnost a rozvodovost v zásadě ovlivňována tradičními hodnotami, ale pokud jde o porodnost, je na tom katolické Polsko stejně špatně jako ateistické Česko.
Můj příspěvek měl titul Rodina jako oběť pomýleného hledání ráje na zemi – a země jako naše obětují své rodiny a děti snu o blahobytu ve snaze dohnat ty bohatší, a mylně i šťastnější.
ijeme ve společnosti a kultuře všudypřítomného svádění. Jsme sváděni, a jsme svedeni. Církev s odkazy na Písmo varuje před svody, ale ne příliš úspěšně. Známý britský sociolog Antony Giddens ve své knize o proměnách intimity – jen jakoby na okraj – poznamenává, e kromě závislosti na sexu je dnešní člověk Západu stále závislejší na stále širší paletě závislostí, které nám Svůdce nabízí: tradiční alkohol, nikotin, karban, klasické drogy jsou doplněny o celou škálu chemických drog, bují patologické hráčství, závislost u i dětí na televizi, internetu, mobilech, počítačových hrách.
Naštěstí mikro-pohled nabízí optimističtější perspektivu. Z šetření Českého statistického úřadu před několika lety plyne, e onemocnění společnosti není všude stejně váné. Sociální patologie je příznačná pro pohraničí, někdejší Sudety; z dnešních diecézí bylo před lety vyhnáno a 80 procent věřících. Pro jejich potomky to můe být smutná satisfakce, pokud ne dokonce pokušení ke škodolibosti. Ale druhou stranou tée mince, tou pozitivní, je statisticky doloitelný fakt, e u jen religiozita několika málo procent je korelována s daleko menšími ukazateli sociální patologie.
Reinhard kardinál Marx polemizuje se svým proslulejším jmenovcem Karlem v díle provokativně stejně nazvaném Kapitál, ale neváhá říci, e po pádu komunismu v Evropě jsme na toho proroka zániku kapitalismu přece jen příliš rychle a snadno zapomněli. Papeský kazatel Raniero Cantalmessa jako františkán-kapucín dokonce s obdivem hodnotí Marxovu analýzu toho, co peníze dokáou udělat s člověkem, jako jednu z vůbec nejpronikavějších.
A skutečně, děsivá vize mladého Marxe o společnosti, v ní u není vůbec nic, co by nešlo koupit a prodat, se v naší době blíí svému naplnění: ke koupi u jsou nejen dostihoví koně, ale i fotbalisté a hokejisté, nejen lehké děvy, ale prý i politici, a přiznejme si, tu a tam i vědci, a nedej Boe i falešní proroci.
Etické limity byly nejdále překročeny v asistované reprodukci, kde je na prodej u sperma, vajíčko, děloha k pronajmutí. Hitem jsou zásahy do lidského genomu, na obzoru je produkce dítěte na zakázku. Ale pro náš kontext lidské svobody je zatím vánější chmurné proroctví, které se u naplnilo: dítě nemůe konkurovat stále pestřejší a stále atraktivnější nabídce produktů a ivotních příleitostí, je nám společnost svádění přináší. Jeho autorem je slavný ekonom, Středoevropan, rodák z moravské Třešti a také krátce rakouský ministr financí. Josef Alois Schumpeter ještě dávno před vznikem společnosti blahobytu předpověděl, e důvodem nejhlubší krize je právě výše naznačený problém měšťanské rodiny, který přivodí její úpadek.
Kapitalismus podle Schumpetera vytváří kritický rámec mysli, který má destruktivní vliv na ostatní, starší instituce – rodinu, církev – a postupně spotřebovává materiál, který nevytvořil. Za tento materiál si můeme dnes dosadit nejen prohospodařený kapitál neviditelné důvěry, ale i kapitál přírody, naším hospodařením zaneřáděný a svou neudritelností směřující k ekologické apokalypse.
Profesor Kolumbijské univerzity James Twitchell však varuje: Pokud se nenecháme svádět, kola kapitalismu se zastaví, a proto se ve své knize u jejím názvem uchyluje k blasfémii, rouhání a zneuití modlitby Jeíšovy: Uváděj nás do pokušení! Musíme si vybrat: nemůeme slouit Bohu-Hospodinu i bůku mamonu.
Co však nabídnout dnešnímu člověku jako politický projekt? Schumpeterovu dilematu se nedokázal vyhnout ani německý hospodářský zázrak: Ekonomický blahobyt pro všechny přislíbený Ludwigem Erhardem (1957) se skutečně dostavil, jen s jedinou výjimkou, těch, jim nebylo dopřáno se narodit. Daleko silnějším motivem je irenický vzorec, idea smíření jako základ evropského projektu. Na míru Evropská unie stojí, a s koncem míru i padá.
Spojíme-li v jeden výrok učení tří papeů, dostáváme tuto moudrost: Rozvoj zaloený na spravedlnosti a solidaritě je jiným jménem pro mír. Jestlie se znovu chystáme na válku, či podle papee Františka u dokonce ve válce jsme, pak to má jen dva důvody: hrubé nespravedlnosti ve světovém hospodářském řádu, na nich se i my Evropané podílíme, a poválivé deficity v naší ochotě k solidaritě s blízkými i vzdálenými. Zvýšené výdaje na zbrojení jsou snahou ubránit si náš blahobyt placený i nespravedlnostmi, a současně překákou pro naši štědřejší solidaritu. Tedy pokračování cesty do pekel.
Mahátma Gándhí u po 1. světové válce s jejími miliony mrtvých a průmyslovým zabíjením nám vmetl do tváře, e naše evropská civilizace není vůbec křesťanská, ale démonická. Pape František říká: My lidé jsme zřejmě nepoučitelní. Není svaté války, jen mír je svatý.
Mým snem, trvajícím u těch skoro třicet let, je vize postupné nápravy hospodářských, politických a sociálních nespravedlností v globálním měřítku a velkorysá dobro-přejná solidarita se sociálně vyloučenými u nás doma i na všech ostatních kontinentech. Civilizace lásky je jediný sen hodný toho jména, jeho snění bychom se mohli a měli oddat. Jen k takovéto odpovědné svobodě nás Bůh stvořil.
Redakčně kráceno.
Lubomír Mlčoch (1944) je profesorem ekonomie na FSV UK v Praze. Kromě institucionální ekonomie se věnuje i katolické sociální nauce.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.