Kam tenkrát šel bratr Jan? ptá se Aleš Zapletal v Listech 1/19. Podobně se ptají mladí lidé, se kterými se setkávám, popřípadě se zabývám jejich úvahami, disertacemi, uměleckými pracemi. Zmocňuje se mě pocit jakési povinnosti očitého svědka, který by jim k tomu měl něco povědět. Zárodek tohoto textu jsem několikrát v počítači smazal a znovu rozepsal, momentálně mi zbývá jen název, ale napadá mě nosná myšlenka: vdyť přece Jan Palach v pečlivě formulovaném a třikrát opsaném dopise napsal, kam nás má jeho pochodeň vést. Četli jsme dost pozorně?
Vzhledem k tomu, e se naše národy ocitly na pokraji beznaděje, rozhodli jsme se vyjádřit svůj protest a probudit lid této země následujícím způsobem. Naše skupina se skládá z dobrovolníků, kteří jsou odhodláni se dát pro naši věc upálit. Já jsem měl tu čest vylosovat si jednotku a tak jsem získal právo napsat první dopisy a nastoupit coby první pochodeň. (Jan Palach v den svého sebeupálení 16. dubna 1969)
Neměl jsem v lednu 1969 pocit, e jsme se (já a moji kolegové) ocitli na pokraji beznaděje. V srpnu 1968 jsem nastoupil zaměstnání na Přírodovědecké fakultě brněnské univerzity. Vstoupil jsem do jejího Spolku posluchačů a zvolili mě za člena kolegia, v něm jsem vedl sekci pro spolupráci s absolventy. Kolegium se scházelo kadý týden a kromě běné agendy se zabývalo hlavně tím, co jsem vnímal a vnímám dodnes jako vytváření záchranné sítě demokracie. Politický ivot na fakultě plně ovládala čtyřpartita: děkan a jeho administrativa, fakultní organizace KSČ, fakultní organizace ROH (odbory) a náš Spolek. Nebylo mezi námi podstatných názorových rozdílů, v uchování a posilování demokracie jsme viděli absolutní prioritu. Na zasedání kolegia se často objevovali i lidé ze závodů, ústavů a kulturních institucí, s nimi se uzavíraly dohody o spolupráci. Snaili jsme se podporovat nejrůznější demokratické poadavky a ledacos se dařilo: během podzimu se obnovilo vycházení téměř všech svobodomyslných novin a časopisů (s výjimkou radikálního Studenta, za něho a v únoru 1969 vznikla náhrada v poněkud opatrnějších Studentských listech) a objevily se další. V mém okolí – ale nejen mezi studenty – neubývalo lidí, kteří se zapojovali do veřejného dění nikoli jako diváci, nýbr jako aktéři. Jako reakce na protidemokratické tendence zaznívající z usnesení listopadového pléna ÚV KSČ proběhla v listopadu na vysokých školách studentská stávka, během ní přicházeli na fakulty debatovat se studenty hlavně politici demokratického zaměření (Šabata, Slavík), ale i středoví a váhaví. Naše poadavky na urychlení zrušení všech po srpnu přijatých omezení politického a kulturního ivota – tak jsme tenkrát chápali termín normalizace – se sice nesplnily, ale byly alespoň zveřejněny a apriorně neodmítány. Do příštího roku jsme sice Smrkovského v čele parlamentu neudreli, ale začínala se rýsovat (zejména zásluhou svazu kováků) zásadnější emancipace odborů, která posilovala naděje a snad mířila k něčemu připomínajícímu pozdější polskou Solidaritu.
Tento stav věcí bych nenazval letargií a myslím, e jej tak nevnímala ani naprostá většina společensky aktivních občanů. Zdaleka to ovšem nebyly celé naše národy – i na naší univerzitě byla politika bytostně důleitou věcí tak asi pro třetinu studentů. A ti, opakuji, se na prahu beznaděje většinou necítili. Co je ovšem zneklidňovalo, byla situace ve vyšších sférách politiky. Ovzduší, které jako by tam stále více převládalo, nezapomenutelně vyjádřil Jiří Hochman ve své Kronice místodrení v Čechách, kdy takto travestoval neslavný návrat naší deputace z moskevských jednání. Tak se páni vzájemně ujišťovali, e jináče věru moná ani nebylo, vdyť nebýt toho ústupku, císařští celou zemi by porubali, a od toho zem uchráněna, byť bez osvícení. A Vídni nemono odporovati, proti její moci není v Čechách pomoci. Není to věru nakonec tak špatné, pravil pan Černín ještě cestou. Sami jsme přece potřebovali se těch rebelantů nějak zbaviti, i těch písařů daremných, a teď národ pochopí, e to ne my, ale vlastně císařští nařizují a e my jaksi neradi to děláme, co děláme.
Jak vděčni bychom byli, kdyby nám tehdejší vedoucí představitelé dokázali aspoň naznačit, e takto nesmýšlejí. Většinou marně jsme hledali takové náznaky v jejich slovech a činech a po této stránce jsme se opravdu chvílemi ocitali na pokraji beznaděje. Jak píše Hochman o panu Dubíku z Dubova: O tom, co si vlastně dobrý ten pán teď myslívá, nikdo nevěděl mnoho.
Řekl bych, e Palachův čin nebyl primárně protestem, ale pokusem nějak prolomit stále méně snesitelné čekání v zákopech.
Naše poadavky jsou:
Okamité zrušení cenzury
Zákaz rozšiřování Zpráv
Dnes se mne mladí ptávají, jak je moné jedním dechem ádat zrušení cenzury a zákaz šíření časopisu. Jaký to však byl časopis? Zprávy vycházely při sovětských vojskách, nepodléhaly ádné domácí kontrole, nato soudu, a mohly tak beztrestně špinit naše občany.
V zimě 1969 bylo ve všeobecné a ivé paměti Poselství občanů předsednictvu ÚV KSČ, podepsané miliony a zaslané do Čierné nad Tisou před jeho jednáním se sovětským politbyrem koncem července 1968. Poselství vyjádřilo poadavky demokratického hnutí v nejsevřenější formě pomocí čtyř S: Socialismus! Spojenectví! Suverenita! Svoboda! Co můe být lepším vyjádřením svobody ne zrušení cenzury? Co můe být lepším vyjádřením suverenity ne zákaz šíření vetřeleckého časopisu?
Palachovy poadavky jsou vskutku promyšleny do detailu. Proč musí být zrušení cenzury okamité? Nebýt toho slova, mohlo by se namítat, e cenzura u nás neexistuje – zanikla u na jaře 1968, kdy se cenzoři rozutekli, a její zánik potvrdilo Národní shromádění v červnu. Po srpnu byl pouze – samozřejmě e jen dočasně – obnoven dohled nad tiskem. Okamitým zrušením cenzury se v dopise míní zrušení tohoto dohledu. Co se týče Zpráv, nebylo pochyby, e zákaz je tisknout by v dané chvíli zůstal na papíře, proto mělo být zakázáno jejich rozšiřování.
Splnění Palachových poadavků by tedy znamenalo razantní krok k odčiňování následků srpnové okupace. Byly to ale poadavky reálné?
Jestlie naše poadavky nebudou splněny do pěti dnů, tj. do 21. ledna 1969, a nevystoupí-li lid s dostatečnou podporou (tj. časově neomezenou stávkou), vzplanou další pochodně.
Říkám to s bázní a chvěním, ale proto píši celý tento článek. Do závěrečných slov citované věty se mi soustřeďuje tragika Palachova činu. Nevím a nebudu řešit, zda další pochodně existovaly či ne. Avšak pokus posílit naději na přijetí poadavků hrozbou naději oslaboval. Poselství občanů předsednictvu obsahuje větu: Z nastoupené cesty ivi nesejdeme. Kdy to lidé v létě 1968 podepisovali, mohla jim připadat jako rétorická ozdoba. Palach ji však chápal naprosto váně. Navrhl vrátit se na cestu, která se mezitím stala ivotu nebezpečnou, a nabídl vlastní ivot. Smrti se netřeba bát, vidíte, e já se nebojím.
Nebude-li však oběť přijata, pokus o opakování se stává nátlakem – lidi u nemá hnát k činu touha po svobodě, ale obava, aby nebyly oběti. A skutečně: pozornost společnosti se soustředila nikoliv na Palachovy poadavky, ale na snahu zabránit dalším obětem. Mimořádně emotivně o tom promluvil prezident Svoboda, ale i řada dalších osob, jako Jaroslav Seifert.
Nebylo by tu spravedlivé pominout výjimky. Václav Havel v televizním vystoupení pravil (o mládei): Nestačí, abychom je přemlouvali, aby se nezabíjeli. To je málo. Vyzval pak státní instituce ke splnění poadavků a přidal k nim výzvu k odstoupení, adresovanou několika neoblíbeným politikům. Hrozil jim, e i jejich děti studují a mohou být mezi budoucími pochodněmi.
K poadavkům se postavil čelem také Josef Smrkovský, kdy studentům řekl (viz Politická informace č. 9/69 OV ČSS v Karlových Varech), e je marné chtít po vládě, aby v dané situaci zrušila dohled nad tiskem. Jsou tu okolnosti silnější ne přání a vůle. Co se týče Zpráv, dával Smrkovský určitou naději, e za nějaký čas budou zrušeny – co se ostatně po Husákově nástupu k moci nenápadně stalo. Otevřeně se vyslovil k monosti vyhlásit stávku. Podle něho by studenti pro stávku nikdy nezískali podporu u dělníků a zničili by tak jednotu, která zatím mezi nimi a dělníky panuje. Trvání na stávce a jiné radikální akce by podle Smrkovského mohly dovést jenom k jedinému – k pádu Dubčekova vedení. Prosím vás, nedělejte to, bojové akce. Můete ztratit, co máte. To jsou síly, hodnoty, nesmíte je ztratit, Musíte je udret, abyste mohli v dalších dobách bojovat.
P. S. Vzpomeňte na srpen. V mezinárodní politice se uvolnil prostor pro ČSSR, vyuijme jej.
Zdá se, e tato slova rezonovala z Palachova apelu nejvíc. Mnozí uvěřili, e nevyzní do prázdna, kdy se Palachův pohřeb stane mohutnou manifestací a světu bude dána příleitost, aby si nás povšiml a podpořil nás. Vskutku se na záběry davů v tiché bolesti nelze ani dnes dívat bez pohnutí. Byly prolity upřímné slzy, proneseny důstojné projevy a sepsány moudré úvahy.
V dané chvíli se snad mnohým zdálo, e u tím se národy probudily, Palachova výzva k překonání letargie byla naplněna a svět to nemůe přehlédnout. Další oběti jsou proto u zbytečné. Ale citlivější lidé sotva mohli nevidět, e Palachovy poadavky ustoupily zcela do pozadí. Moností celonárodní stávky se nikdo nezabýval (co by se také dalo vystávkovat na okupantech?) a nikdo nenabídl ani nějaký náhradní program. Jako by se po Palachově pohřbu rozhostilo mrtvé ticho, které je v mých vzpomínkách – ale moná i ve vzpomínkách jiných? – předzvěstí konce československého jara a začátku normalizace.
Protoe se navzdory činu JANA PALACHA vrací náš ivot do starých kolejí, rozhodl jsem se, e vyburcuji vaše svědomí jako POCHODEŇ č. 2. Nedělám to proto, aby mne někdo oplakával, nebo proto, abych byl slavný, anebo snad, e jsem se zbláznil. K tomuto činu jsem se odhodlal proto, abyste se u váně vzchopili a nedali s sebou vláčet několika diktátory! Pamatujte: Kdy někomu vystoupí voda nad hlavu, je u jedno, o kolik. Nemáme se čeho bát – jedině smrti. Ale: Smrt není zlá, strašné je jenom umírání. A toto je pomalé umírání národní svobody. Nenech si, krásný a hrdý český a slovenský lide, diktovat, s kým navěky půjdeš! Vy všichni, na které můj čin zapůsobí a kteří nechcete, aby byly další oběti, uposlechněte následující výzvy: STÁVKUJTE, BOJUJTE! KDO NEBOJUJE, NEZVÍTĚZÍ!
Tak začíná přesně měsíc po Palachově pohřbu napsaná předsmrtná výzva Jana Zajíce, středoškoláka z Šumperku, který byl o dva roky mladší ne Palach. I kdy oba vyjadřují obdobnou netrpělivost srdce, přece z jejich posledních dopisů můeme postřehnout odlišnost lidských typů. Palach je věcný, nechává svou osobu ustoupit do pozadí. Zajíc, talentovaný básník, je, co se týče osobních motivů, mnohem zřetelnější. Kromě dopisu určeného všem napsal i dopis rodičům a své rozhodnutí vyjádřil ve své poslední básni:
Ve jménu ivota vašeho: Hořím.
Zajíc jasnozřivě a neúprosně upozornil na zamlčení Palachových poadavků. U méně jasnozřivě věřil, e svým zapálením obnovuje šanci na radikální odpor.
Jak jsem napsal, nepovauji dobu předcházející Palachovu činu za čas letargie a ústupu od ideálů. Jako tragická tečka za československým jarem se mi ve vzpomínkách jeví období mezi Palachem a Husákem. Ani to ale není doba všeobecné letargie. Ve skutečnosti je bohatá na nekoordinované pokusy o činy – hladovky, porady, protestní rezoluce. Vzplanuly i nové pochodně. Podle pozdějších studií byly od ledna do dubna 1969 desítky pokusů o sebeupálení a dalších politicky motivovaných sebevrad. V té době ještě nebývaly zcela zamlčeny. Neposilovaly však vůli k odporu, ale spíše obavu, e mohou vládě vystavené sovětskému nátlaku dodat záminku k utaení šroubů. Tou se nakonec staly projevy nadšení z dvojího vítězství Československa nad Sovětským svazem na mistrovství světa v hokeji koncem března. Stačilo dovézt před kanceláře Aeroflotu hromadu dlaebních kostek a zajistit vrhače.
Krátce poté, 4. dubna 1969, se na jihlavském náměstí zapálil Even Plocek, dospělý mu, manel a otec, reformně naladěný člen KSČ. Bývá povaován za pochodeň číslo 3, protoe jeho politická motivace je nepochybná a podpořená lístečky, které zanechal na místě činu.
Pravda je revoluční – Antonio Gramsci
Jsem pro lidskou tvář, nesnáším necit – Even
První věta je citátem ze záhlaví čerstvě zastaveného časopisu Politika.
Ještě jedna pochodeň by však neměla být zapomenuta. Spadá u do období pokročilé normalizace. Muzejní pracovník a badatel Bohumil Peroutka, mu středního věku, napsal pro noviny Nové Valašsko článek k 51. výročí vzniku naší republiky, v něm připomněl její demokratické tradice a nezamlčel, jak se od nich komunisté v době své vlády odchylovali. Článek nebyl vyloeně buřičský a odvolával se i na výrok Gustáva Husáka, e svoboda člověka i svoboda národa spolu úzce souvisí. Ještě před několika měsíci by nevzbudil zvláštní pozornost a ještě v říjnu 1969 zaspala i normalizovaná cenzura. Udavači však nespali a Peroutka se stal terčem nátlaku. Patrně těce proíval obavy ze ztráty zaměstnání, je hrozila nejen jemu, ale i novinářům, kteří jeho článek přijali. Dopis, který zanechal ve své kanceláři, ne se 28. října 1969 zapálil na nádvoří vsetínského zámku, končí slovy:
Umírám s myšlenkou, e všechno to krásné a dobré, co bylo v našem státě započato v minulém roce, bude dovedeno ke zdárnému konci. I kdy má smrt je motivována jinak ne smrt Jana Palacha, snad postačí pomoci věci, které jsem nemohl pomoci svým ivotem.
Nakolik mohou být Plocek a Peroutka stavěni do jedné řady s Palachem a Zajícem? Nejsou u vyzývateli k radikálnímu jednání, pořád však si podrují víru, e dobrovolnou smrtí lze pomoci dobré věci.
Podle Aleše Zapletala můeme Palachův čin přijmout jako výzvu k osobní angaovanosti za dobrou věc, pro ni on přinesl tu nejvyšší oběť, ale také odmítnout pro jeho tragické vyústění, které ádné bezprostřední zlepšení nepřineslo. Snaím se přijmout pro své úvahy toto vodítko, ale věci se mi začaly jevit sloitěji.
Smí být nesporně dobrá věc podporována jakýmikoliv prostředky, třeba i úspěšně? Nemyslím si to. Jak u jsem napsal, na snaze vynutit odpor krutým sebeobětováním mě zaráí nátlak v tom obsaený. Jsou však i další důvody k pochybám. Je to utrpení, které oběti způsobují svým nejbliším a případně i streným následovníkům, se zřejmou jistotou, e ideje jsou důleitější ne jakékoliv lidské utrpení. A snad ze mě mluví i jakási kvazináboenská víra, e ivot je dar, který se nemá odmítat, zůstal-li darem. Myslím, e tu jde o hlubinné zaloení lidí, které ádná argumentace nepřekoná. Proto zde končím a přecházím k další pochybě.
Je čin ve prospěch dobré věci diskvalifikován tím, e nevedl k výsledku, pro něj byl proveden? Mohli bychom říci, e ne, kdy aspoň nic nepokazí. Ale to se stát můe. Vietnamští mniši, kteří inspirovali Palacha, sice přispěli k pádu zkorumpované vlády, ale uvolnili tím cestu k moci komunistům, co jistě nechtěli. I ušlechtile motivovaný čin by mohl být odmítnut, kdyby se dalo předem tušit, e povede k neblahým následkům.
Tady však nestojíme na pevné půdě. Lze vůbec v lidských dějinách něco předvídat? Připusťme – jinak ani nemůeme –, e z ničeho předchozího neodvoditelné lidské činy stojí na počátku příčinných řetězů. Do těchto řetězů se však vkládají nepředvídatelné okolnosti a další lidské činy. Přesto si myslím, e v některých případech můe být výsledek předvídán s pravděpodobností blízkou jistotě. A pak se odvauji soudit, e po podepsání Moskevského protokolu, zrušení 14. sjezdu KSČ a schválení Smlouvy o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci mezi ČSSR a SSSR Národním shromáděním byla monost úspěšného obnovování svobody a suverenity na dobu neurčitou uzavřena. Zdaleka však nebyly uzavřeny monosti pro to, čemu Havlíček říkal zákonný odpor. Stálost, vytrvalost a neohroenost v kadodenním počínání měla pro budoucnost větší hodnotu ne hrdinné činy usilující probudit národ. V osmdesátých letech jsem několikrát navštívil vratislavskou univerzitu. Pokadé jsem cítil, e se ocitám v zemi, která i za vojenského stavu zůstala vnitřně svobodná a dovede vyuívat příleitostí, které v průběhu času vyvstávají. Proč se to nepodařilo u nás?
Nechci poloením této otázky hrdinné činy a oběti ivota z roku 1969 sniovat. Vidím v nich naléhavou výzvu, na ni společnost nebyla připravena, její doslovné znění nemohla přijmout za své, a nemohla ji tedy vyslyšet a nedokázala na ni najít účinnou odpověď. Dědictví činů ije ovšem svým vlastním ivotem. Tak vzpomínka na Palacha nepochybně posílila mnohé, kteří by jinak kapitulovali. Zásahy v Palachově týdnu se vládnoucí moc připravila o zbytky autority.
Přesto se mi při vzpomínce na Palacha, Zajíce, Plocka i Peroutku vybavují poněkud obměněná slova Starého letopisce o obětech bitvy u Lipan: Škoda těch dobrých a statečných lidí.
Jan Novotný (1944) je teoretický fyzik, profesor Masarykovy univerzity v Brně. Publicista, spisovatel, stálý fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.