Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 3 > Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: Stát proti lásce, rodina proti státu
Svatby jsou mezi mladými v kursu. V loňském roce u nás vstoupilo do manelského svazku přes sto tisíc lidí, nejvíc od roku 2007. Nejčastěji šlo o lidi narozené mezi lety 1988 a 1991, tedy do třiceti let věku. Ta samá generace měla ostatně na svědomí nárůst počtu sňatků u v předchozím roce, jak vyplývá z oficiálních statistik ČSÚ. Kdo by tíhl k domněnce, e se do manelství hrnou pragmatičtí mladí rodiče, zjistí při pohledu do statistických výkazů svůj omyl. Mezi svatbami a porodností toti nejde nalézt přímou racionální úměru. Dětí se rodí zhruba stejně, navíc asi polovina z nich mimo manelství. Číst rostoucí počet svateb jako signál, e bude víc dětí, by bylo trochu zavádějící. Brát se můe být pro mladé in z úplně jiných, nepragmatických a hodnotových důvodů.
Samozřejmě, e právní rámec dělá z manelství nepopiratelnou ekonomickou výhodu. Instituce manelství je v mnohém unikátní. Společné jmění manelů například způsobuje to, e sezdaní do jisté míry ztrácejí na – jinak nezadatelných – majetkových právech, jmění nenabývají jako on a ona, ale jako pár. S nikým jiným ne s právoplatným manelem a manelkou v podstatě nemůete ádat o půjčku nebo vzájemně nést odpovědnost za dluhy. Je vlastně s podivem, e manelskou deindividualizaci dnes nikdo nenapadá z liberálních nebo anarchokapitalistických pozic. Je to přitom krásný příklad, kdy státní moc doslova reguluje podmínky ivota lidí. To, jak se pohlíí na společný majetek manelů, kdy a jak vzniká, jak se vypořádává a co do něj spadá, toti není výsledkem ničeho jiného ne společenské a politické debaty o obsahu příslušných pasáí občanského zákoníku a souvisejících předpisů.
Člověk by mohl být zmaten: Jak to, e ta údajně svobodomyslná mladá generace takové státní regulace snese a dobrovolně se k nim upisuje? Pravda bude nejspíš někde jinde. Zákonné výhody manelství si dnes moná paradoxně lépe uvědomují ti, kteří ho z legislativních důvodů uzavřít nemohou. Nevěsty a enichové z řad mileniálů nejspíš na svatby nehledí tolik jako na ekonomickou výhodu, jako spíš na prostor, ve kterém mohou autenticky vyjádřit vlastní hodnoty. Je to svého druhu osobní, identitární politika.
Krátký exkurs k tradicím: Svatba jako politický manifest není v evropském kulturním prostoru nic výjimečného. V předprůmyslové ekonomice patřilo plánování sňatků k obvyklým formám zajištění rodového hospodářského rozvoje. Zdaleka přitom nešlo jen o výsadu nejbohatších vrstev (byť u ní byly ekonomické a majetkové dopady nejviditelnější). Pokud mladý mu či ještě hůře mladá ena odmítli připravený sňatek, mohlo samozřejmě jít o projev osobní vzpoury, ale často také o kritiku systému, který jim připisoval jasně danou roli bez monosti o ní rozhodnout. Systémová kritika sílila i díky osudům druhorozených či nemanelských dětí a dalších neprivilegovaných potomků, kterým byl v některých případech sňatek naopak zakázán – co někdy stvrzovala třeba kariérní dráha kněze či učitele –, aby nedošlo k ohroení úspěšnosti sňatkové strategie zpravidla prvorozeného syna. Odmítání svateb, ale i svatby navzdory byly součástí společenského pohybu, ze kterého čerpá moderní pojetí individuálních svobod a práv.
Nemá ale cenu podezírat dnešní mileniály, e by na tyto středověké debaty touili politicky navazovat. I proto, e tehdy byly sňatky především ekonomickým nástrojem, zatímco dnes je v jejich jádru představa svobodného závazku dvou dospělých lidí. Nerozhoduje pragmatismus, ale mnohem spíš síla volby, dobrovolného závazku, kterým se mladí snaí manifestovat svoji zralost, ale i víru v upřímnost a lásku. Sňatek můe být zkrátka výrazem občanského postoje – ve světě plném cynismu, lí a mocenských her předstupujeme před veřejnost a říkáme, e se prostě máme rádi. Vysíláme signál.
Správná by ovšem nebyla ani domněnka, e mladí svou sňatečnou politikou usilují o nějakou velkou kulturní revoltu. Na představě, e budu-li sám dobrým člověkem, bude i celý svět lepší, ostatně nic revolučního není. Takové ztotonění morálky a odpovědnosti vůči svému sociálnímu okolí má naopak dlouhodobou a silnou politickou reprezentaci, v evropském politickém prostoru tradičně nesenou lidovci. Častým výrazem tohoto politického programu je charita, mecenášství nebo právě zvýhodňování rodin, které si svoje vnitřní poměry, jak věří křesťanští demokraté, bezpečně upraví podle svých potřeb i bez občanských práv a jiných zásahů státu.
Ani pragmatismus, ani touha měnit svět, ale způsob, jak si v dnešním světě vydobýt kus vlastního území, kde (ještě) platí moje hodnoty – tak by se dal shrnout politický rozměr, který svatbám propůjčuje půvab pro mladé. Na generaci, o které kolují mýty pro její údajný neomarxismus, jde o překvapivě privátní a konzervativní východiska.
Pravdou ovšem je, e v dnešní české realitě není vůbec jednoduché přečíst, z jakého politického vesmíru tyto hodnoty pocházejí. Nejviditelnější evropská křesťanskodemokratická síla, německá CDU, svou politiku u dávno přepólovala od osobní morálky k zásluhovému, ale sociálnímu státu. U nás ovšem nevnímáme úlohu státu v zajišťování společenské soudrnosti zdaleka jako samozřejmou. K tomu je třeba připočítat nadšení některých sociálních demokratů pro návrat ke kořenům, tedy v podstatě oprašování národně konzervativních rysů socialistického programu z počátku minulého století. Za levicové platí kdeco, otázka emancipace, která by jinak progresivní směry odlišila od těch konzervativních, ale není na pořadu dne. Generaci, která dospívá v čase rychlých globálních změn, můe osobní hodnotový kompas ukazovat přesně opačný směr ne ten politický. I kdy se ale rozhodnou poslouchat ten první, neznamená to, e tím přepisují sever a jih.
Navzdory tomu, e si mladí lidé moná dnes vstup do manelství s lidovectvím nespojují, ve svém důsledku tím k rehabilitaci českého konzervativismu přispívají. Moná, e si osobní odpovědnost, lásku a závazek vůči partnerovi vědomě nespojují s ádnou politickou strategií, společnost se jich ale nebude ptát na individuální výklady. V samotném zákoně je napsáno, e manelství je trvalý svazek mue a eny a jeho hlavním účelem je zaloení rodiny, řádná výchova dětí a vzájemná podpora a pomoc, prostor pro jiný výklad je při současné legislativě hodně malý.
Naopak jako základ pro rozrůstání konzervativní politické základny to vůbec není špatné. A čím méně chceme, aby se stát i se svými zákony blíil realitě lidských ivotů, tím víc je kam růst. Co kdybychom se třeba nečekaně ocitli v situaci, kdy se lidovecká charita a dobročinnost ukáe jako efektivní forma pomoci? To se klidně můe stát při příštích povodních nebo lokálních výpadcích elektřiny. Nestoupne snad v očích veřejnosti síla, která dokáe k pomoci mobilizovat finanční prostředky i lidské síly? Dosud nenápadný půvab křesťanskodemokratického resentimentu by nás pak mohl nečekaně politicky překvapit.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog a analytik, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.