Theatrum mundi
Nedávné uvedení seriálu České televize Most zaznamenalo velkou vlnu ohlasů. Titul diváky rozdělil na nadšené příjemce i rozhořčené odpůrce. Část veřejnosti pobouřilo ztvárněním transsexuální postavy Dáši, která se – ve zcela specifickém prostředí severočeského města – stala svébytnou rozbuškou pro odhalování limitů lidské tolerance. Poslance ČSSD Jaroslava Foldynu krásná transsexuálka dokonce rozdrádila natolik, e začal hovořil o excesu a nevhodné návodnosti pro mláde. Kdyby ale byl Foldyna poučenější, tušil by, e téma transexuality není zas tak úplnou novinkou.
V tomto ohledu můeme zmínit zajímavý ivotní příběh české prvorepublikové sportovní hvězdy – atletky Zdeny Koubkové, která v roce 1934 vytvořila světový rekord v běhu na osm set metrů a stala naší mezinárodně nejuznávanější sportovkyní. Její kariéra by se určitě i nadále vyvíjela nadějně, kdyby jí lékaři oficiálně nepotvrdili, e je intersexuál – tedy člověk s nejednoznačným pohlavím. Koubková se ze světa sportu stáhla, neboť se kvůli svému neenskému vzhledu stala terčem posměchu, a sváděla nelehký boj o svou pohlavní identitu. Nakonec se nechala přeoperovat na mue a následně ila spokojený partnerský ivot.
Právě její fascinující osud se stal námětem pro inscenaci Transky, body, vteřiny reiséra Tomáše Dianišky, který ji uvedl v ostravském Divadle Petra Bezruče na konci ledna. Vše citlivě zasadil do kontextu meziválečné éry s důrazem na vyhrocená třicátá léta se sílícím nacismem, kdy se začínaly extrémně vyhrocovat postoje vůči lidem, kteří se výrazněji odlišovali. Díky tomu se do popředí dostalo téma vyobcování člověka silnou většinou kvůli jinakosti, s ní se sám těko vyrovnává, ale ještě hůře se k ní staví právě jeho okolí.
Dianiška se k příběhům konkrétních osobností neobrací poprvé. Historická fakta jsou pro něj ale většinou jen jakýmsi odrazovým můstkem pro vlastní reijní invenci. I zde funguje propojení humoru s vánou rovinou, nicméně Dianiškova jindy tak silná ironie se neprojevuje a tak extrémně. Výraznější prostor dostane humor hlavně v úvodu inscenace, kdy je divák baven téměř cimrmanovskými fóry (kdy se malá Zdena honí s dětmi, zaplete se mezi ně chlapec, kterého nikdo nemůe doběhnout a jen mimochodem prohlásí, e se jmenuje Emil Zátopek a e je tu zrovna na prázdninách), které slouí jako zcizující prvky s cílem odpatetizovat příběh. Obecně zde ale převauje mnohem pesimističtější duch, který koresponduje s hrdinčiným rozhodnutím vzdát se kariéry a hledat svou sexuální identitu.
Děj mapuje jak řadu událostí ze ivota hrdinky, tak klima meziválečné doby, s čím si skvěle poradila výtvarnice Lenka Odvárková. Velmi funkčně vyuila celé jeviště i část pod ním, která zasahuje do diváků. Sem umístila symbolickou běeckou dráhu i mikropódium – místo pro interview hrdinky s novinářkou. Jeviště pak slouí jako prostor dětských her i tréninkových zápolení.
Ústřední rozpolcenou postavu ztvárňuje mladičký a skvěle typově zvolený Jakub -Burýšek – herec menšího vzrůstu s jemným chlapeckým obličejem, který ale v kontrastu s tím disponuje vypracovanou atletickou postavou jako stvořenou pro ztvárnění jeho hrdinky. V kadém případě si s její komplikovaností – neustálým oscilováním mezi muským a enským světem – poradil skvěle především herecky. V úvodních momentech, kdy se začíná zpovídat novinářce, je oblečený do enských šatů, zdůrazňuje jemná gesta rukou a do křesla usedá jako skutečná dáma. Ovšem nic z toho ani v náznaku nepůsobí jako parodie. Následně ve své niterné zpovědi prochází od dětství ke sportovní kariéře, kdy se pro jeho hrdinku běh stává osobním štěstím i osvobozením. Scény tréninků jsou pak naplněny náročnou fyzickou akcí sportovních úkonů, které herec opět zvládá bravurně, stejně jako sloitý dramatický přerod, kdy si uvědomí, e se jeho postava v enském těle necítí dobře. Silně v tomto ohledu vyznívá scéna intimní výpovědi, kdy herec vyuívá mikroport s efektem jemného echa a modulace jeho hlasu působí tak neuvěřitelně ensky, e divák musí a zapochybovat, zda je na jevišti vůbec přítomen mu.
Ukazuje se, e oba zmíněné příběhy – jak ten současný, tak ten předválečný – mnohé spojuje. Dianiškovy divadelní Transky, body, vteřiny i televizní Most jsou především siným varování před naší osobní totalitou, která pramení především z netolerance, předsudků i neznalosti. Před totalitou, která v některých z nás zůstává stále hluboce zakořeněna.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.