Theatrum mundi
Dejvické divadlo je dnes zřejmě nejpopulárnějším divadlem v českých zemích. Jeho herci jsou soustavně obsazováni v českých filmech, televize je vyuívá pro postavy detektivů nejrůznějších typů, dokonce se v televizi stala tématem sama jejich poetika a balanc mezi skutečnými povahami dejvických herců a charaktery postav, které představují.
Miroslav Krobot, zakladatel i tvůrčí duch souboru, v rozhovoru pro časopis Echo speciál roku 2016 v zajímavé sebereflexivní úvaze řekl, e je nám moná lépe v menších poměrech. Pokud jde o činoherní divadlo, něco na tom bude, a pokud jde o M. Krobota, platí to stoprocentně. Soubor Dejvického divadla ustavil z absolventů svého ročníku na DAMU ve chvíli, kdy skupina, která v tu dobu v Dejvickém divadle působila, odcházela s Janem Bornou do společného projektu s Hanou Burešovou v tehdejším Divadle Labyrint, dnes Švandově, a odtud pak táhli společně do Dlouhé, kde vytvořili další pozoruhodně kompaktní těleso s vlastním uměleckým programem a poetikou. O tom ale jindy. Miroslav Krobot tehdy opustil angamá v Národním divadle.
Dejvické divadlo získalo na svůj projekt činoherních inscenací pevných textů, v nich se uplatňuje podíl autorského herectví, osobnosti z velkých divadel (jim dominuje Ivan Trojan)i absolventy divadelních škol (jako Václav Neuil nebo Jaroslav Plesl). Ale nejen to. Objevili také dramatického autora v Petru Zelenkovi, jeho Příběhy obyčejného šílenství byly jeho prvním textem pro divadlo a také první divadelní reií. Zelenka pak pro Dejvické napsal Dabing Street, hru, jejím tématem je situace herce mezi komerčním výdělkem a uměleckou ctí (vtipný televizní seriál, který pak Zelenka pro herce z Dejvického divadla napsal, s původním divadelním dramatem zase tolik společného nemá). Umírněná divadelní postmoderna dokonale sedla praskému publiku a zrodil se velký úspěch. S Dejvickým divadlem si povaují za čest spolupracovat herci všech generací a souběných angamá, namátkou Nina Divíšková, Táňa Medvecká, Jiří Bartoška, Martin Pechlát... Zkáza Dejvického divadla, která běí v televizi aktuálně, mi připadá u natolik obrácená do sebe (jakkoli sebeironicky), e u to je manýra, alespoň pro ty diváky, kteří nemají monost znát Dejvické divadlo v jeho ivé podobě (co je opravdu obtíné, protoe v malém domácím působišti je stále vyprodáno).
Poslední kus, který Petr Zelenka napsal pro Dejvické divadlo, se jmenuje Elegance molekuly. Impuls je lokální, divadlo toti sousedí s areálem Vysoké školy chemicko technologické, konkrétně s Ústavem organické chemie a biochemie, kde byl ředitelem profesor Antonín Holý, objevitel antivirotik, léků proti AIDS (zjednodušeně řečeno). Ve hře hlavní roli hraje věda, ale také její aplikace, výzkum a jeho financování a na důleitém místě respekt k práci vědeckého kolegy z jiné země a férová spolupráce při jejím prosazení.
Dramatické situace nastávají v okamicích, kdy se začne hrát o financování testů, které musí předcházet uvedení léku na trh, o překonání konkurenčního boje mezi farmaceutickými firmami, o rozhodnutí vloit do vývoje léku i vlastní prostředky (v případě amerických představitelů firmy Gilead Sciences) a nezpronevěřit se výzkumné spolupráci s kolegou z nepatrné socialistické země, kde nedovedou uvést do praxe objevy vlastních vědeckých kapacit. Zelenkova hra, kromě toho, e představí osobnost vynikajícího vědce (i s jeho podivínskými zálibami a sociálně necitelnými šéfovskými způsoby) naplňuje schéma jak jeden všechno vsadil na ideál, strašně riskoval, ale nakonec vyhrál, protoe kromě vědecké kvalifikace měl také charakter. Takovou postavou je John C. Martin, Američan, který přilne zvláštním poutem k českému kolegovi, je proto schopen získat i představitele politiky a vysokého byznysu USA (Donalda Rumsfelda) a docílí toho, e lék se začne vyrábět a uitek z patentu má i český výzkumný ústav.
Hra je to výborná, nejen kvůli popularizaci velkého českého vědce (kterého nikdo nezná, jak se mnohokrát opakuje), ale i kvůli tematizaci farmaceutického byznysu, jeho fantastických zisků, ovšem také praktik, při kterých je třeba si poloit otázku, zda lidský ivot a zdraví jsou prioritou.
Inscenace u tak skvělá jako hra není. Exceluje v ní Ivan Trojan v roli Johna C. Martina. Hraje umírněně, ukázněně, s velkým soustředěním, které jeho postavě dodává přesvědčivosti. Martin Myšička jako profesor Holý je trochu potrhlý sociopat, který vědeckou práci bere jako samozřejmost a své emoce věnuje drobným soukromým umanutostem (jako je fotografování úplně všeho a promítání diapozitivů rodině bez ohledu na čas a zájem jejích příslušnic). Bezohledná přímočarost postavy je v podání Martina Myšičky odzbrojující, matení mysli v konci ivota vlivem Parkinsonovy nemoci je dojemné, divák pocítí memento před pýchou intelektu, který se můe z neovlivnitelných příčin úplně rozpadnout.
Ostatní postavy u tak zajímavé nejsou, anebo jsou-li, chybí jim něco v hereckém ztvárnění (u postav belgického vědce i českého asistenta). A přiznejme, e enské postavy jsou ve hře kvůli referenční funkci, o jejich osud se nehraje. S výjimkou mladé urnalistky, která se snaí z vdovy po profesorovi Ludmily Holé vypáčit story. Inscenace je herecky nevyrovnaná, výkony dvou hlavních protagonistů z ní trčí.
Dejvické divadlo v bodě své největší slávy změnilo šéfa, po Miroslavu Krobotovi se jím stal Martin Myšička. Herci se stali největšími hvězdami televize a filmu (bohuel i reklamy). Divadlu nastala nová éra. Elegance molekuly byla vyhlášena v anketě časopisu Svět a divadlo Hrou roku 2018.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.