Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 2 > Kateřina Smejkalová: Bauhaus. Sto let nejslavnější školy uitého umění
Ornament je zločin – název slavného traktátu architekta a designéra Adolfa Loose z roku 1910 vytyčil program architektury své doby a tím právě i letošního stoletého oslavence – Bauhausu. Zaznít přitom musí, e význam Loosova hesla nebyl jen estetický, nýbr i vysoce politický – v době vzedmutí dělnického hnutí na přelomu 19. a 20. století šlo při zrodu funkcionalistické architektury a designu hlavně o to, e na ornamenty zbytečné z hlediska funkce nemělo být plýtváno prací dělníků.
Důleité bylo, e jednoduché, vysoce funkční stavby a předměty mohly být snadno a levně rozmnoovány, a tak naplňovat potřeby právě dělníků, jim tak měl být masově zaručen určitý ivotní standard. Funkcionalismus v uitém umění a architektuře, jeho jedním z center se Bauhaus stal, tak byl výrazně politickým fenoménem, jeho význam se vyplatí připomínat i o sto let později. Bauhaus století po svém zaloení ale nepřestává fascinovat i z dalších důvodů.
Školu zaloil ve Výmaru v roce 1919 architekt Walter Gropius a stál přitom v komplikovaných časech před nelehkým úkolem: jednak šlo o éru plného rozkvětu průmyslové výroby, ve které bylo třeba nově definovat roli umění a řemesel ve vztahu k novým monostem masové tvorby. Jednak se jednalo o dobu výjimečně politicky rozjitřenou – řada studentů a vyučujících byla traumatizována záitky z fronty první světové války, nově vzniklá Výmarská republika neměla peníze ani organizační struktury, aby novou školu podporovala. Země byla rozpolcená mezi avantgardní ambice na jedné straně a konzervativně-národovecké hnutí na straně druhé.
Právě růst národně orientované politiky, postupně formulované do podoby nacismu, Bauhaus později donutil k přesunu z Výmaru do Desavy, do Berlína a nakonec k úplnému uzavření krátce po uchopení moci nacisty v roce 1933.
Postupně se rýsující charakteristikou školy se stalo úzké propojení umění a řemesel v co nejcelostnější, interdisciplinární přístup, kterému bylo přizpůsobeno vzdělávací kurikulum i personální obsazení Bauhausu. Při vší své alternativnosti a zhusta přítomné hravosti měl ale Bauhaus za cíl vytvořit návrhy pro masovou výrobu předmětů uitého umění.
Velký důraz byl kladen na kolektiv školy, který měl být nehierarchický a přesahovat obvyklé vztahy mezi studenty a učiteli či spoluáky navzájem. Ve své desavské fázi proslul Bauhaus bohatým společenským ivotem na legendární koleji i opulentními večírky, které ale byly díky přítomnosti vlastnoručně ve výuce vyrobených fantaskních kostýmů a uváděním představení tzv. triadického baletu součástí školního programu. Hranice mezi výukou a zbylým společným ivotem v kampusu vytvořeném té podle bauhausovských principů a v jeho nezaměnitelné estetice se tak ztrácely.
Nepsaným cílem školy bylo podílet se, ať ji vzděláváním studentů dovnitř či funkcionalistickou produkcí splňující kritéria estetiky i dostupnosti navenek, na vytvoření člověka nového typu. Šlo o záměr, který zaíval ve 20. století konjunkturu: věřilo se, e technologický a intelektuální pokrok můe lidské bytosti a jejich souití přetvořit takovým způsobem, e bude na místě hovořit o dalším lidském vývojovém stadiu. V různých fázích Bauhausu, zejména v souvislosti s postoji jednotlivých jeho ředitelů, byla škola také více či méně otevřeně ostrůvkem komunismu – nejvýrazněji za prostředního z celkově tří, Hannese Meyera. Minimálně v deklaratorní úrovni si Bauhaus té zakládal na rovném přístupu k enám a muům, co bylo na svou dobu pořád spíše ojedinělé.
Odkaz Bauhausu je nesporný, a to na mnoha různých úrovních. Čas potvrdil výjimečnou talentovanost mnoha jeho áků i učitelů, ať ji jde o samotného Gropia, posledního ředitele Miese van der Roheho (autora brněnské vily Tugendhat), mistry Vasila Kandinského, Paula Kleeho, Lászla Moholy-Nagy, Marcela Breuera či Marianne Kandtovou. I vlivem politických převratů následujících po zavření Bauhausu se jeho čelní představitelé rozptýlili všude po světě, kde jeho tradici šířili, ať ji výslovně, jako při zaloení New Bauhaus v Chicagu, či implicitně svou činností dále nesoucí jeho původní východiska. Mnoho z jejich výtvorů se ve v podstatě nezměněné formě vyrábí dosud a na jejich úvahy a pokusy typizovaného vyrábění navázali stavitelé paneláků i Ikea.
Odkaz Bauhausu má ale i své kontroverzní stránky. Někteří pozorovatelé správně podotýkají, e přes veškerou avantgardní rétoriku i veskrze avantgardní výsledky jejich práce byla myšlenka návratu ke konceptu středověkých řemeslných dílen, jak se praktikovala na Bauhausu, do jisté míry opakem pokroku. Také diktát toho, e veškeré výstupy měly být nakonec především masově produkovatelné a zejména zpeněitelné, není přes neoddiskutovatelná politická pozitiva ve smyslu záměru zlepšení ivota rozsáhlých vrstev obyvatelstva neproblematický: zřejmě jednak do určité míry potlačoval kreativní přístup áků, na kterém si ale škola deklaratorně velmi zakládala, a jednak stál v protikladu s myšlenkami komunismu, které byly na škole jinak velmi ivé a existovala ambice je zde i prakticky ít.
I v přístupu k enám se v praxi Bauhaus ukázal jako poměrně cynický (byť je zřejmé, e při posuzování podobných konstelací je vdy třeba zohlednit dobový kontext) – na úrovni prohlášení byly eny vítány (a místy jich dokonce bylo zapsáno více ne muů), v praxi ale byly a na absolutní výjimky při volbě zaměření v podstatě automaticky posílány do tkalcovské či keramické dílny, tedy do odvětví domněle přirozeně enských. Doloen je vysloveně sexistický výrok Gropia, e všude, kde jsou enské, tam se prostě tká, i kdyby to bylo jen z plezíru.
Legitimní jsou pak také otázky po tom, co měl či neměl bauhausovský typ nového člověka společného s představou reimu bezprostředně následujícího, tedy nacistického, který také o nového člověka usiloval, a zda takové ambice nepatřily k obecným dobovým intelektuálním pomýlením, které jinak ne v nacismu skončit dost dobře nemohly. I elitní, a sektářské vlastní vnímání členů a členek bauhausovského kolektivu a pěstovaná představa určité vyvolenosti vzbuzuje v tomto ohledu nepříjemné konotace.
Kritické pohledy na Bauhaus by ale spíš měly zájem o něj a jeho odkaz posilovat ne vést k jeho zatracení, jsou koneckonců zdrojem zajímavých podnětů i pro naši dobu, která je v mnohém dvacátým letům minulého století podobná. I my budeme muset reagovat na převratné změny ve způsobu výroby vlivem digitalizace, robotizace a umělé inteligence; i my řešíme řadu urgentních sociálních otázek, na které bude potřeba hledat odpovědi v široké společenské koalici, do které budou muset patřit i architekti, umělci a designéři (ambice v tomto směru jsou ale, zdá se, mnohonásobně niší ne za dob Bauhausu); i naše společnosti se nezadritelně štěpí na liberální avantgardu a čím dál militantnější konzervativce; i v našich společnostech probleskuje touha po novém velkém vyprávění; i my potenciálně stojíme před technologickými změnami, které by mohly přinést nový typ lidství, tentokrát v podobě splynutí člověka a stroje. Odkaz Bauhausu je tak paradoxně moná aktuálnější, ne kdy slavil padesátku.
Kateřina Smejkalová (1986) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.