Na přelomu letošního března a dubna uplynulo ji 120 let od vypuknutí tzv. hilsneriády, kdy třiadvacetiletý idovský mladík Leopold Hilsner byl obviněn z vrady křesťanské dívky, je se měla stát obětí rituálního zločinu. Hilsneriáda se stala nejvýraznějším projevem antisemitismu v české společnosti v době před první světovou válkou. Tato neblahá historická událost je trvale spjata s městečkem Polná, které se nachází na české straně někdejší česko-moravské zemské hranice, nedaleko Havlíčkova (dříve Německého) Brodu.
Trvalými připomínkami oněch tragických událostí, kdy v lese Březina nedaleko Polné byla 1. 4. 1899 nalezena usmrcená devatenáctiletá švadlena Aneka Hrůzová, je byla zavraděna o dva dny dříve, jsou především symbolický hrob v místě nálezu těla oběti a Anečin skutečný hrob na polenském hřbitově.
Tato místa, byť spojená s událostmi, které se odehrály vlastně ji v předminulém století, jsou ovšem stále svědky nejrůznějších antisemitských provokací, z nich k té nejznámější v poslední době došlo roku 2015, kdy představitelé krajně pravicové Národní demokracie Adam B. Bartoš a Ladislav Zemánek během své cesty do Polné navštívili hrob Aneky Hrůzové i místo, kde byla zavraděna. Zde pak zanechali ceduli s její údajnou fotografií, k ní mimo jiné napsali: Její smrt český národ semkla a s naléhavostí mu ukázala nutnost řešení idovské otázky. idovská otázka nebyla dosud uspokojivě vyřešena.
K podobným antisemitským provokacím v Polné došlo ale ji dříve, například roku 2007 nebo i v roce 1999, kdy dávné i soudobé projevy antisemitismu v souvislosti se 100. výročím hilsneriády odsoudila polenská městská rada.
Navzdory těmto extremistickým projevům je současná Polná městem, které v demokratických poměrech po listopadu 1989 nachází cestu ke své minulosti, její významnou součástí byla a do druhé světové války i idovská komunita.
Kulturní, společenské a ekonomické aktivity polenských idů jsou v tomto městě zřetelné i dnes, třebae ádní izraelité u zde neijí.
idé přicházeli do Polné ji od středověku a koncem 17. století začal jejich počet narůstat. V roce 1680 vydal Ferdinand z Dittrichsteina nařízení o výstavbě idovského města na tzv. Horním městě. Unikátní urbanistický projekt je dodnes zachován včetně rabínského domu a synagogy.
Původně barokní synagoga byla vystavěna roku 1684. V sousedství synagogy vznikl přístavbou patra roku 1717 idovský obecní dům, zvaný Rabínský. Dnes v něm jsou expozice muzea – v přízemí se nacházejí byt šámese a tzv. černá kuchyně, v suterénu je pak vstup do mikve a v patře je umístěna expozice bytu rabína a tzv. zimní modlitebna pro 30 osob.
Polenská synagoga podlehla několika poárům, vdy však byla obnovena a rozšířena. Uzavřeli ji a nacisté v době okupace.
Na počátku padesátých let budovu zakoupila Církev československá, avšak bohosluby se zde ji nikdy nekonaly, neboť po rozhodnutí komunistických úřadů se z tohoto svatostánku stalo skladiště barev a chemických hnojiv, a proto stavba chátrala. Její tehdejší alostný stav je dokumentován několika fotografiemi ze sedmdesátých a osmdesátých let.
A Klub za historickou Polnou zachránil synagogu před zamýšlenou demolicí. Dne 19. července 1994 byla synagoga společně s Rabínským domem navrácena idovské obci v Praze a v září roku 2000 byla po celkové rekonstrukci otevřena. Dnes slouí jako Regionální idovské muzeum. Vstup je umoněn jak do muské části, tak do horní enské galerie. V muské části je umístěna expozice o historii idů v Polné. Synagoga je majetkem Federace idovských obcí v České republice. Je chráněna jako kulturní památka České republiky.
Trojúhelníkový půdorys ghetta se rozšiřoval směrem od úzkého hlavního vchodu od městské brány. Ve spodní části stojí Rabínský dům s průchodem na dolní náměstí ghetta a synagoga, okolo ní prochází Lázeňská ulička, ve které se nacházela škola. Dolní rabínský plácek vznikl při rozšíření ghetta v roce 1740.
Ghetto postihlo několik poárů a většina domů je dnes novodobě přestavěna, ale i tak si toto místo zachovalo své osobité kouzlo. Počet idů v Polné byl nejvyšší v první polovině 19. století, kdy jich zde ilo kolem sedmi set. Uvolnění společenských poměrů a lepší pracovní příleitosti ve velkých městech ale způsobily i v Polné odliv izraelitů z města.
Na počátku dvacátých let 20. století zde podle sčítání lidu ilo 67 idů. Při sčítání obyvatel z roku 1930 jich bylo evidováno ji jen 51.
V roce 1938 udělila Polná domovské právo několika rodinám vídeňských idů, kteří uprchli do ČSR po nacistickém záboru Rakouska. V roce 1942 museli místní občané idovského vyznání odejít do transportů. Nacistickou genocidu přeili 3 z celkového počtu 63 polenských idů, avšak ádný z nich se do Polné nevrátil.
idovský hřbitov v Polné – další významná připomínka zdejší idovské tradice – byl zaloen koncem 16. století na svahu nad potokem Šlapanka na okraji polenského Dolního města nedaleko míst, kde původně ila idovská komunita. Byl několikrát rozšiřován a dnes je na něm zachováno v 32 nepravidelných řadách okolo 1000–1300 (údaje se liší) náhrobků, z nich mnohé jsou cennými památkami barokními či klasicistními. Márnice byla postavena v roce 1887, dnes je z ní jen torzo, jím se vchází na hřbitov. Z roku 1995 pochází nový vstup s mříí kovanou jihlavským umělcem Erwinem Habermannem.
Větší část rozlehlého hřbitova je v dobrém stavu, nejhorší stav je paradoxně v místech, kde se nacházejí nejnovější náhrobky. Velká část jich je bohuel povalena či rozbita. Nejstarší náhrobní kámen pochází z roku 1683, nejmladší z roku 1991. Areál udruje skupina místních nadšenců, jim v činnosti pomáhá od roku 1996 Spolek na záchranu idovských památek.
Tzv. Hilsnerův případ se proměnil, a to vinou značné části českého tisku, především pak Národních listů, v nechutnou antisemitskou štvanici a Leopold Hilsner byl nakonec ve dvou proti němu vedených procesech (v Kutné Hoře v září 1899 a v Písku v listopadu 1900) odsouzen k trestu smrti, který mu byl změněn a milostí císaře roku 1901 na doivotní alář. Stalo se tak nepochybně i díky odvánému vystoupení T. G. Masaryka, který o procesu na podzim roku 1899 vydal známou brouru Nutnost revidovat process Polenský, čím zpochybnil pověru o rituální vradě, třebae i T. G. Masaryk měl k Hilsnerovi kritický vztah, a to především vzhledem k jeho předchozímu ivotu společenského ztroskotance.
Zatímco Masarykova úloha v hilsneriádě je dosud často připomínána, do zapomenutí se vytratila statečná činnost Hilsnerova obhájce dr. Zdenko Auředníčka, který tehdy byl – podobně jako Masaryk – vyobcován ze slušné české společnosti.
Události z let 1899/1900 měly neblahý dopad i na nejbliší Hilsnerovy příbuzné – jeho matka Marie a bratr Moritz si změnili příjmení a museli z Polné odejít do Velkého Meziříčí, kde měli domovské právo. Hilsnerova matka, která se nedoila propuštění svého syna z vězení, zde zemřela 13. 8. 1908 a pod jménem Himmelreichová byla pohřbena na místním idovském hřbitově.
Leopold Hilsner byl propuštěn na jaře roku 1918, krátce před rozpadem Rakouska-Uherska, změnil si jméno na Heller a o deset let později ve Vídni zemřel. Text na jeho náhrobku připomíná, e Leopold Hilsner se stal obětí pověry o rituální vradě. Právně však Hilsner nikdy rehabilitován nebyl, a proto jej nejrůznější antisemitské weby stále označují za idovského vraha křesťanské panny. Skutečného pachatele tohoto nedokonaného sexuálního zločinu spáchaného v lese Březina 29. 3. 1899 se nikdy nepodařilo vypátrat.
Nezodpověditelnou otázkou zůstává, jaký by byl další Hilsnerův osud, kdyby se doil příchodu nacistů do Vídně v březnu 1938 – pravděpodobně velmi krutý. Jeho bratr Mořic se stal za druhé světové války obětí nacistického rasového vyhlazování.
I kdy se – jak ji bylo připomenuto – městská samospráva v Polné ji před dvaceti lety distancovala od projevů dávného antisemitismu někdejších polenských občanů z roku 1899, Polná dosud postrádá Masarykův pomník či alespoň Masarykovu ulici a samotného Leopolda Hilsnera ve veřejném prostoru připomíná – (kromě expozice muzea) pouze název jedné místní restaurace (U Hilsnera), a to v těsné blízkosti bývalého ghetta.
Dům, kde Hilsner v Polné il, není nijak označen, kdeto na domě ve Vídni, kde ve dvacátých letech bydlel, mu byla 25. dubna 2002 odhalena pamětní deska.
Události z roku 1899 jsou v Polné stále ivé (a moná i velmi citlivé) dosud, a proto se s velkým zájmem místních lidí setkal dvojdílný televizní film reiséra Viktora Polesného Zločin v Polné, který byl uveden Českou televizí na přelomu ledna a února 2016. Jeho premiéra se uskutečnila ji 22. ledna 2016 v polenském kině za přítomnosti tvůrců filmu.
Viktor Číek (1972) pracuje jako dispečer automobilové dopravy. Celoivotně se zajímá o historii, jazykovědu a literaturu.
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném, publikuje v odborných a popularizačních časopisech.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.