Hudba je uměním probíhajícím v čase a vytvořeným ze zvuků. Rytmus, melodie, harmonie, dynamika, agogika, metrum a koloristika (barva) jsou části hudby nerozlučně propletené do proudu zvuků. Hudba a poezie mají společný pramen: meliku (Melika – 1. starořecká písňová lyrika, 2. melodická sloka skladby, pozn. překladatele). Poezie, stejně jako hudba, se skládá z rytmu, melodie, harmonie (souznění), intenzity (síly), metra a zabarvení. Poezie, podobně jako hudba, je proudem zvuků, proudem slov (slabik, hlásek).
Rytmus je posloupnost zvuků (slov, sylab) kratších a delších, slabých a silných, uchopených do schémat (konvencí). Melodie je posloupnost (v rytmu) zvuků (slabik) s různou výškou spojených do sekvencí. Harmonie je souznění nejméně třech zvuků (slov) a posloupnost těch souznění. Dynamika je intenzita (síla) zvuku (hlasu, slova). Agogika je čas potřebný na vykonání díla charakterizující tempo vykonání hudby (poezie) a změny tohoto tempa. Metrum je rozloení zvuků (slabik, samohlásek) akcentovaných a neakcentovaných (stopy!). Koloristika (barva) je imanentní vlastnost zvuku (slova), závisící na nástroji (hlasu) a způsobu vykonání díla. Jsou to vlastnosti společné poezii a hudbě jako imanentně melickým pozůstatkům.
Poetická hudba a hudební poezie. Zpoetizovat hudbu a zhudebnit poezii. Hudba jako poezie. Poezie jako hudba. Nová melika. Poesiohudba. Ut musica poíesis [Ať je hudba jako poezie]. Ut poíesis musica [Ať je poezie jako hudba]. Zvuk vzniká chvěním elastického pruného těla (struny, disku, blány, sloupu vzduchu v trubce). Zvuk je sloený z prostých tónů (alikvótů) zvaných harmonická konstanta. V poezii jsou protějškem alikvót písmena (abeceda). Vlastnostmi zvuku jsou: výška (v závislosti na frekvenci chvění), hlasitost (závislá na energii a velikosti chvějícího se povrchu těla), čas trvání a barva (závislá na mnoství, výběru a velikosti chvění harmonických prvků). Podobně je tomu v poezii. Slova mají výšku, hlasitost, čas trvání a barvu (závislé na sloení písmen a slabik např. ve slově).
Lidský hlas je přirozený hudební nástroj, kde zdrojem zvuků jsou hlasové struny a výška zvuku záleí na jejich délce a stupni jejich napětí. Poezie je vydobývána s pomocí přirozeného hudebního nástroje, jakým je lidský hlas. Tehdy zní poezie v úplnosti. Poezie je recitována. Poezie se čte nahlas.
Kadý nástroj má svůj odlišný zvuk, charakter. Kadý z nástrojů má odlišnou osobnost, vlastní duši. Hudebník, jen necítí duši nástroje, nikdy nedosáhne dokonalosti. Duše je v nástroji tím, co je nepojmenovatelné, nemateriální, co dává nepopsatelný půvab, co rozhoduje o vlastnostech jeho přirozenosti. Podobně kadý básník má svůj vnitřní nástroj, na který by se měl naučit hrát. Kadý umělec má jiný nástroj, protoe kadý je jinou, odlišnou osobou. Umělcův vnitřní nástroj se nazývá genré. Hudba, kromě poezie, je duchovním způsobem na to, abychom se povznesli nad hmotu. Způsobem povznesení v hudbě je symfonický orchestr, v poezii sbor. Bohaté aranmá a instrumentace mohou dát výraz plnosti jak v hudbě, tak v poezii. Instrumentace v poezii spočívá v pouití různých prostředků výrazu (jako v hudbě – různých nástrojů).
Poezie a hudba směřují k transcendenci. Jsou nejbliší Bohu svými emocemi (chvění) a mysteriózními dojmy. Povinností básníka je hudbu důkladně poznat. Hudba je schopna navrátit člověka k Bohu a obnovit ducha pomocí transcendence krásných zvuků. Hudba je transcendencí ze své podstaty, protoe překračuje hranice nástrojů.
Symfonický orchestr je explozí harmonie nástrojů a Bůh je explozí harmonie ivlů. Bůh je Čistá Harmonie a Čistá Hudba, o které ateisté nemají ponětí, dokud nenastoupí ten okamik – milost navrácená z disonance k Harmonii Světa. Bůh je Konečností, hudba je nástrojem v rukou Boha. Hudba je zvukem v milosti Harmonie a z ní vydobytých zákonů. Básnický sbor napodobuje andělský chór. Oratorium milosti je chorální poezií.
Nové formy poezie by měly čerpat z hudebních vzorů. Poezie by měla být jako tanec. Rovnoměrné tempo a zdůrazňování charakteristického rytmu by mělo vyznačovat dobrou poezii. Poezie by však neměla přijímat vlastnosti populárních tanců, ale jít ve směru uměleckých stylizovaných tanců skládaných s myšlenkou poslechu (nikoli tance), vytvářených na tanečních rytmech jednotlivých tanečních ánrů. Mohli bychom najít roztančené východisko z krize poezie 20. století (volného verše upadajícího do prózy). Tance (allemanda, beguin, bolero, bourrée, kanconeta, courante, frotolla, gagliarda, gavota, gigue, krakováček, kujavák, levrel, lipka, madrigal, mazurek, menuet, motet, oberek, pavana, polka, polonéz, rondo, sarabanda, serenáda, siciliána, tarantela, troják, virelai, valčík ) jsou inspirací, nikoli schématem rytmů poezie. Uzdraví její rozviklaný rytmus – vlivem volného verše a osvobozených slov – a ztracené metrum.
Dějiny hudby a poezie jsou propletené na tak četných místech, e bychom je neměli od sebe oddělovat. V prehistorii první zpěváci-tuláci předávali emoce (slova). Ve starověku je hudba uměním magickým. Prvními profesionálními hudebníky a básníky jsou kněí (šamani). Kultovnost a dvorskost se pojí s hymny – zpěvy na počest bostva nebo vládce. Hudba má magickou moc. Podobně jako slova – zaklínání zpívaná jenom na pozadí hry nástrojů. V prvotní hudbě nebyl rozdíl mezi tvůrcem a interpretem. Tvůrce byl interpretem, improvizátorem hudby, meliky. Improvizoval, protoe v té době nebyly známy noty. Rovně ve starověkém Řecku se nerozlišuje mezi tvůrcem a interpretem. Řekové však ji zapisovali hudbu na vázách a papyrech. Dithyramby, elegie, epicedia, epitafia, epithalamia, hymny, peány – to byla zpívaná poezie, básnické zpěvy. Sáhněme ještě dál, do idovské kultury. Hebrejské almy jsou čistou poezií! Můeme sice pochybovat, jestli jsou to Davidovy almy, ale Bible mluví o tom, kdo almy skládal a zároveň zpíval.
Skladateli děl byli zpočátku zpěváci. Sbor ve starořeckém dramatu je zvláštní kapitolou existence poezie a hudby. Stav nerozlišení interpreta a skladatele se udrel v pozdním středověku. Meistersingeři, minnesängři, ribaldové, skaldové, bardové, trubadúři, truvéři, vajdeloti Kromě toho jsou ze středověku známy příklady skvělého spojení poezie a hudby. Latinské (gregoriánský chorál, ambroziánský chorál) a pravoslavné (kánony, oktoich[té oktoechos; z řeč. osmihlasník – je liturgická kniha v církvích byzantského obřadu, která obsahuje proměnlivé časti bohoslueb na dny v týdnu.], hymny).
Co nám zůstalo ze starořecké hudby, kdy nebyly známy noty? Názvy, jenom názvy. Tón, melodie, rytmus, harmonie, diatonika, chromatika, enharmonie, chór, orchestr, pojmy intervalů, stupnic (aiolská, dórská) a názvy písní. A étos, morální vlastnost. Z krásných melodií zůstaly jenom názvy.
Co nám zůstalo po středověké hudbě? Neumy, melismata, tropy, sekvence, brevis, longa. Vše, co pak nastoupilo v hudbě, nebylo tak revoluční jako vynález Guida z Arezza v 10. století. Noty! Guido vymyslel linie pro neumy, solmizaci (ut-re-mi-fa-sol-la) a oktávy!
Z renesance jsme podědili tabulatury, tokáty, sonáty, polyfonickou fakturu, kánon, fugu, imitaci hlasů, vícehlasé invence. Z baroka basso continuo, cameratu, operu, ouverturu (úvod k opeře), suitu, concerto grosso.
To vše se můe zdát mrtvé těm, kteří hudbu neznají. Uvedené formy hudby by se měly přenést do poezie. Poezii je moné tvořit v různých škálách. Všechny vedou k nevidomému, neslyšitelnému, k Tvůrci věčné hudby a Tvůrci škál, které člověk jenom odhalil v přírodě. Podobně je tomu s poezií. Poezie, stejně jako hudba, čeká hotová od počátku existence, aby ji odhalil skladatel-básník. Umění je od počátku, stejně jako Slovo, protoe Slovo je počátkem umění.
Básník a osobní počítač
Básník zapisuje. Texty jsou jeho pamětí. Texty uspořádává v souladu s přijatým programem. Básník je nejlepším počítačem, tedy univerzálním přístrojem k ukládání virtuálního světa v prostoru a čase. Jeho program je umělecký. Básník jako elektronový mozek ukazuje svět přetvořený jinak, překombinovaný, zdánlivě analogově, analogicky, ale i digitálně, v přepočtu na znaky. Bity. Básník přetváří záznamy světa (vykonává záměrné řetězce operací na souboru slov s cílem jejich zformátování). Básník je nejlepším počítačem. Autor-básník je univerzálním přístrojem. Tvůrcem k shromaďování, zpracovávání a zpřístupňování jiným – jiného světa. ádný stroj umělce nezastoupí. Básník je organickou i neorganickou bází dat asonancí, konsonancí, rýmů, ivý tezaurus slov, obrazů, metafor, názvů, tvůrčí katalog versifikací, škál a všech prostředků výrazu. V básníkovi jsou především shromáděny hodnoty, nejvyšší myšlenky, kterými autor rozhoduje o tom, jak zformátovat dílo podle jednotných kritérií. Takové zformátování vyznačuje pouze jeho styl a ideový program. Básník je organickým počítačem uvědomujícím si sebe sama, obdařeným city a intuicí. Jako disk počítače se stále točí kolem vlastních obsesí a pak náhle vrhá diskem do posmrtného ivota, k idejím. Básníkova fantazie bije do virtuálních světů. Neboť jedinou metodou tvoření je metoda emocionální intuice, tedy heuréza. Umělec. Bit heurézou. Tak vznikají artefakty. Poezie je informací o nitru člověka. Umění je světlem informace. Co je moné říct více o tajemství umění? Je moné něco říct o tajemství?
Připravil a z polštiny přeloil Libor Martinek.
Marek Mariusz Tytko (1967) je krakovský básník z tzv. generace Jana Pavla II., tvůrce nového směru v polské náboensko-filozofické lyrice, propagátor programu poesiosofie (filozofické poezie) a metafyzické poezie. Zakladatel uměleckého směru zvaného eschatologismus. Vydal mj. sbírky poezie Spotkanie -Innego, Znak Šwiatła, Koncerty metafizyczne, z nich první vyšla v r. 2009 česky v překladu L. Martinka. Překlady publikovaných dvou statí pocházejí ze souboru Eschatologizm, Szkice z teorii i teologii sztuki (Eschatologismus, Statě z teorie a teologie umění), který vyšel v roce 1998 v nakladatelství Eschaton v Krakově.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.