Digitalizace se k nám blíí mílovými kroky. A jako vdy je za nekritického nadšení technokratů spojena s představou pokroku, který nám ovšem přinesl i atomovou bombu. Člověk obyčejný ale do digitálního světa vstupuje zcela nepřipraven. Donedávna například patřilo k jeho ivotním samozřejmostem, e cestuje-li někam s kufrem a má z různých důvodů potřebu jej na chvíli odloit, na kadém trochu větším nádraí najde úlonu zavazadel, přepáku, u ní člověk v elezničářské čepici jeho kufr převezme, uloí na některou z polic a strčí mu do ruky lístek, s ním si kufr zase vyzvedne.
Ti nejstarší z nás ještě pamatují doby, kdy bylo moné zvlášť těký kufr poslat jako spoluzavazadlo, tzv. mitgepäck, který jste si na cílovém nádraí zase vyzvedli, nebo vám jej dokonce přivezli a do hotelu. Jistě, tehdy se kufry tahaly ještě v ruce, zatímco dnes jsou opatřeny kolečky.
Je to u řádka let, kdy mu v elezničářské čepici začal být postupně nahrazován plechovými skříněmi, v jejich boxech různé velikosti jste si mohli uloit svůj kufr a přihrádku zavřít klíčem. Vhození patřičného poplatku vám pak umonilo vytáhnout klíč ze zámku. Ještě tu ale někde vzadu existovalo okénko, u něho seděl elezničář v čepici a v případě nutnosti vám přišel na pomoc.
Zatočit klíčem umí kadý z nás. To ovšem uměli i zloději, a proto byl vynalezen nový systém, kdy ne u kadého boxu je klíč, ale jsou spravovány centrálně s návodem k pouití. Takové zařízení existuje například na hlavním nádraí ve Vídni a po několika pokusech se vám podaří kufr zde uskladnit. Často tu ovšem uvidíte skupinky bezradných, kteří se snaí problematiku ukládání kufrů společně zvládnout.
Jista si svými znalostmi jsem toté zařízení očekávala na lipském nádraí. Jedno jsem uviděla hned, kdy jsem vstoupila do nádraní haly. Kdy jsem ale přišla blí, nestačila jsem se divit. V rámci pokračující digitalizace zde toti instalovali zařízení zcela nové, kde můete platit jen kreditní kartou, proces ukládání kufru je zobrazen na malém monitoru. Uprostřed uskladňovacího procesu se na něm náhle objeví otázka, na kolik hodin chcete zavazadlo uloit, a podle vašich údajů cena uloení stoupá. To všechno, co teď píšu, jsem ovšem při kontaktu s prvním digitálním boxem ještě nevěděla. Kolem skříní pobíhalo několik zmatených lidí, proto jsem se vydala hledat na nádraí nějakou úlonou alternativu. Skončila jsem ale u stejného zařízení, poznala je podle toho, e před ním stála bezradná starší paní. Ona u ale mezitím zvládla začátek celého procesu a pomohla mně, já mezitím pochopila, jak pokračovat dál. Kdy se pak dvířka vybraných boxů otevřela, málem jsme si padly do náručí a skoro přehlédly, e počítač mezitím začal vyplivovat potvrzenky, s nimi jsme si mohly kufry vyzvednout.
Protoe uloení kufru trvalo skoro půl hodiny, počítala jsem s tím, e i jeho vyzvednutí bude potřebovat svůj čas, a byla na lipském nádraí o hodinu dřív. Před řadou boxů, kde byl můj kufr uloen, ale u stál starší pán, který věděl, e pro vyzvednutí kufru je třeba vyklepat na tabulku řadu sotva viditelných malých čísel z vašeho kupónu. Ta mi nadiktoval a box s mým kufrem se jako zázrakem otevřel. Já jsem ovšem očekávala spíš další těkosti ne svůj kufr.
Co po této zkušenosti povauji za pokrok, není digitalizace, ale to, e před těmito nesmyslnými zařízeními vzniká ve vzájemné pomoci něco jako solidarita otřesených vládou algoritmů.
Ale co kdy jednoho dne anonymity algoritmů vyuije i terorista, místo kufru uloí do boxu časovanou bombu a celá skříň i kus nádraí vyletí do povětří? Pak bude rychle jako na nádraí v Berlíně obnovena úlona kufrů s muem v elezničářské čepici. A svět bude zase v pořádku, protoe on ve vás pouhé číslo vidět nebude. A teď pozor! Následující větu nečíst!! e by i teroristé byli k něčemu dobří?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.