aneb O vzdělání bez vědomostí
Před časem jsem slíbil, e se s veřejností podělím o své pochybnosti týkající se současných nápadů a návrhů, jak v rámci naší posedlosti ustavičným předěláváním všeho s výjimkou všeho podstatného hodláme u zase od základu rebordelizovat naše základní a střední školství a s nejrůznějším zdůvodněním z něho vymýtit všechnu výuku vyhlíející jako výuka, protoe je zbytečná a omladina se při ní dost nebaví.
Můj profesor filosofie z dijonské střední školy a pozdější přítel Jean Svagelski říkal: studenti by se v hodinách neměli otravovat, ale zase by z toho neměla být fraška. Jeho hodiny byly zábavné a nesmírně náročné. Během jediného roku nám musel vyloit podstatu a hlavní volby filosofie (údiv a systém), členění filosofie a její základní témata, a navíc prostudovat alespoň výbory z několika důleitých děl (byly to tuším Platónova Ústava, Descartova Rozprava o metodě, Hege-lova Estetika, Kantova Kritika čistého rozumu a Marxova Německá ideologie), další, jako Spinozu, Nietzscheho, Bachelarda nebo kohokoli jiného, nám uloil studovat samostatně, spolu s literaturou krásnou (k Thomasu Mannovi, Dostojevskému nebo Leirisovi mi ukázal cestu on). Z toho, co vyloil, nezkoušel, protoe filosofie se k tomu na rozdíl třeba od zeměpisu nehodí, známku na vysvědčení určoval výsledek disertace, neboli samostatné (nutně kulhavé) úvahy na zadané téma; to nebyla věc profesora, takový byl školský systém.
Sotva jsem chápal všechno, co se v těch přednáškách řeklo, ale z řádu, který jsem tu dostal do hlavy, těím celý ivot; a zásady svého profesora o dávce zábavnosti ve výuce (a právě jen dávce!) jsem se jako učitel později sám drel. Francouzská škola – a některé předměty víc ne jiné – si kladla budování kritického vědomí za jeden z velkých cílů, v duchu onoho karteziánského pochybování, je Francouzi nahlíejí jako základ své národní identity. Výchova ke kritickému myšlení patří mezi poadavky vznášené také našimi dnešními reformátory. Pokud se tím nemíní bezhlavé šmahounství a nihilistický relativismus, nedá se proti tomu namítnout nic. Čekal bych, e něco takového se u skoro třicet let dělá. (Ale je pravda, e Václav Klaus otec pochybování výslovně zakazoval; zvlášť pochybování o nesmyslech, které hlásal. A lid ho následoval.)
Vedle toho se ovšem poaduje také výchova k myšlení tvůrčímu, a to na úkor memorování, přičem memorováním jsou myšleny vědomosti, neboli pozitivní znalosti v mozku lidském trvaleji utkvělé. Zde u je na místě ona skepse, kterou by nám mělo vnukávat svrchu řečené myšlení kritické. Sám pojem tvůrčí myšlení je sice krásný a mámivý, ale nijak samozřejmý, a mnohé nasvědčuje tomu, e se za ním skrývá především staré dobré umění okecávat a přečůrávat, o kterém si všichni Češi myslí, e je ovládají na výbornou: taková je alespoň moje zkušenost ze situací, kdy se mí u univerzitní studenti tvůrčího přístupu domáhali.
Zdaleka nejhorší je ovšem všeobecný útok na vědomosti, který je s takovými představami spojen. Proč prý zatěovat ubohou kapacitu mladých českých mozečků vstřebáváním poznatků, které si můe kadý lehko vygůglovat na internetu. Zpochybňována je dokonce potřeba zvládnout základní aritmetické úkony, kdy má kadý kalkulačku teď u i v mobilu, a za pokladní v Kauflandu všechno spočítá pokladna sama. Zvlášť přesvědčivě to zní z úst všelijakých podnikatelů, povahu jejich tvůrčího myšlení lze snadno odhadnout: kdy u musí být školní docházka povinná, jak získat na jejím konci snadno ovladatelnou masu co nejnegramotnějších nevědomců, kteří si nechají všechno líbit, protoe si bez internetu a kalkulačky s ničím sami neporadí.
Spoléhání na věčnou existenci internetu a kalkulaček je značně odváné, a lze k tomu jen podotknout, e kalkulačka pro jednoduché početní úkony existovala u za našich babiček. Sestávala z několika silnějších drátků zasazených vodorovně pod sebou do dřevěného rámku a vybavených kadý deseti barevnými dřevěnými kuličkami, které se po drátku daly posouvat. Třebae i tento nástroj byl dobře dostupný, potřebu zvládnout ve škole sčítání, odčítání a malou násobilku nikdo nezpochybňoval, samozřejmě s výjimkou osob těchto úkonů neschopných.
Největší úder proti vědomostem je však poslední dobou veden v disciplinách, které se bez vědomostí obejdou nejméně, protoe jejich převáně empirická povaha vyaduje znalost mnoha zcela konkrétních fakt a matematickou nebo logickou formalizaci příliš neumoňuje. Jde o zeměpis a hlavně o dějepis. V této látce, zdá se, jsou naše holátka přetěována nejvíc, musejí si zapamatovat tolik zbytečných faktů o sumerské říši, othonské renesanci, době pobělohorské a o protektorátu, a jim z toho jde hlava kolem. A místo systematického výkladu dějin v časové posloupnosti se ádá nárazová výuka o tom či onom na přeskáčku a formou klipu, kde by se nicméně studenti mohli aktivně projevit vlastní rešerší a vlastním názorem.
Ve skutečnosti bezbřehá neznalost dějin, jakou mladí studenti osvědčují, nasvědčuje spíš tomu, e se jim ádná fakta nevnucují u dávno, take není tak úplně jasné, proč to reformační povstání. Kdy si vzpomenu, s jakým historickým povědomím se čerství maturanti hlásili na filosofickou fakultu, přijdou mi debaty o zastaralé, nebo naopak nové, podnětné a kreativní výuce historie komické. Ké by měli studenti aspoň něco našprtáno, spíš ne to (kreativní?) NIC, se kterým přicházejí!
Pamatuji si na jednu adeptku univerzitního studia, která si nevybavila naprosto a vůbec nic o druhé světové válce. Původní otázka se týkala osudů Francie v tomto konfliktu (kandidáti věděli předem, e jedna z otázek bude na historii dané jazykové oblasti zaměřena). Kdy jsem pochopil, e kandidátka nemá ani potuchy o Maginotově linii, o divné válce, e nezná pojem blitzkrieg, neví nic o rozdělení poraené Francie, neví, proč se mluví o vichystickém reimu, kdo byl Pétain, dokonce ani de Gaulle, snail jsem se ji zachránit rozšířením tématu: ví aspoň, kdy druhá světová válka vypukla a na kterém místě? Zase nic. Říkám tedy, zkusíme se toho data dopracovat: kdy Německo okupovalo české země a zřídilo Protektorát Čechy a Morava, ještě to nikomu za válku nestálo, take válka vypukla zřejmě o něco později. Kdy u nás německá okupace začala? – Ta osůbka neznala ani datum 15. březen 1939, které by mělo patřit k nejzákladnější vědomostní výbavě českého občana. Samozřejmě nebyla přijata a moná to vnímala jako nespravedlnost.
Je to snad extrémní případ, ale historická orientace většiny uchazečů byla jen o málo lepší. Nedá se nic dělat, ádné širší vědomí historických dějů se nedá zbudovat bez nějaké pevnější faktografické osnovy. Jestli si naši reformátoři, kteří chtějí vycházet vstříc nevědomým studentům, představují, e stačí, kdy kandidát u maturity řekne, e Velká francouzská revoluce se odehrála někdy mezi 16. a 19. stoletím (e to odpovídá pojmu novověk, u ovšem vědět nebude) a bojovali v ní kteřísi proti jakýmsi, přičem na doplňující otázku, kdo byli jakobíni, odpoví, e francouzská dynastie, pak jsou oni ještě větší ničitelé ne profesoři historie na rakousko-uherský způsob.
Při těchto diskusích vzpomínám vdycky na profesora Václava Černého, který pokládal za nevalnou u naši vzdělanostní úroveň a během té krátké doby, kdy jsem pod ním studoval srovnávací literaturu, několikrát řekl zhruba toto: Svedete-li skutečně vymyslet podnětný, originální a podloený výklad nějakého literárního jevu, směru nebo období a dokázat ho na dobře zvoleném souboru literárních děl, přijďte a předveďte. Ale jestli (a protoe) to nesvedete, tak aspoň biflujte.
Bylo to nelichotivé a snad i zraňující, ale přesné a pravdivé; a pomáhalo to. Také jsme chtěli dokázat, e v nás něco je. Dnes jako by si pokrokoví pedagogové mysleli, e lepší postup je studentům lichotit a udělat z nich zákazníky a pány. Za svého působení na filosofické fakultě jsem si občas říkal: Snesl by Šalda nebo Černý, aby je studenti po kadém semestru hodnotili a případně si stěovali, e je pan profesor nedokázal nijak zabavit?
O tom, e škola by měla ve studentech budovat mj. také schopnost kritického a tvůrčího myšlení, naprosto nepochybuji: jak jinak by mladí adepti našli cestu k oněm podnětným a neotřelým pohledům na věci? Jene prázdné hlavy ze své prázdnoty ádný zázrak nevykřesají, je potřeba do nich nejprve dostat jakýsi přehled o předmětu poznání, neboli povědomí o faktech, vztazích mezi nimi a také o tom, co se u v dané problematice udělalo (abychom se u nás jako v kadé zaostalé společnosti pořád neprobourávali do dávno otevřených dveří). K tomu slouí mj. také struktura výuky. Někdo debatuje o dějepise a nějak při tom nemyslí na to, e student se učí např. také matematiku nebo chemii. Myšlení (čili inteligence) se má rozvíjet ve všech svých slokách, k nim patří také dnes tolik opovrhovaná (krátkodobá a dlouhodobá) paměť. Kadý vyučovací předmět přitom klade na inteligenci nároky trochu jinak. V dějepise nebo zeměpise se bez faktografie prostě obejít nelze a studenti by základní fakta měli vstřebat (tady je spíš hlavní otázka, jak látku podat bez přemíry zatím postradatelných detailů), matematika, ale i studium literárních a úvahových (filosofických) textů jsou pak různými způsoby daleko vhodnější právě k onomu rozvíjení samostatného myšlení, po kterém se tolik volá.
Naprosto však neplatí, e škola by měla být bůhvíjak snadná. Jejím účelem je lidský mozek rozhýbat, ale také vychovat lidského tvora k poznání, e mozek je potřeba namáhat; e je nutno pěstovat vůli a smysl pro odpovědnost.
Má-li být veškeré velké namáhání mozku odstraněno, nejjistější by bylo školy úplně zrušit.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.