Theatrum mundi
Současná hra, světová i česká, ale řekla bych, e česká ještě o něco více, si vydobyla místo v repertoáru všech divadel, která mají ambici nejen bavit, ale také něco sdělovat o aktuální situaci světa, v něm ijeme. Vystiení určitého dějinného okamiku je v dramatické formě úkolem a funkcí divadla od jeho vzniku. A jako v době vzniku divadla, i dnes pořádáme všelijaké dramatické závody, tedy festivaly a ceny, kterými společnost prostřednictvím k tomu zvlášť kompetentních osob divadlo oceňuje (a tím snad také trochu veřejnosti vykládá v jeho nejrozmanitějších funkcích). Divadlo Letí u poosmé uděluje Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry. Tou se rozumí text ne starší deseti let, který není jen scénářem psaným pro výlučné uvedení v jednom divadle, ale můe být interpretován různými soubory a reiséry. Cena se také nevztahuje na dramatizace literárních předloh. Vizuálním výrazem ceny je koich Marka Ravenhilla, který pro vítězné divadlo vytvoří některý z předních výtvarníků, a předává se obvykle mimo Prahu na některém z jarních divadelních festivalů.
Porota Ceny Marka Ravenhilla pracuje po celý rok a jejím úkolem je zhlédnout kolem 50 inscenací. Nebýt této statistiky, asi by si ádný divák nepomyslel, kolik současných her se na českých jevištích inscenuje. Po posouzení kadé inscenace alespoň dvěma porotci (kteří působí v Čechách i na Moravě), se ke konci roku, respektive k počátku dalšího, dospěje k výběru finálových inscenací: ty pak musí vidět všichni. Důleité je připomenout, e do výběru se pravidelně dostávají i inscenace amatérské, pokud je hra přenosná a provedení odpovídá vyspělému divadelnímu tvaru.
Dvě z mnoství současných her se hrají na praském Smíchově. Klasickou strukturu má Lámání chleba moravského autora Josefa Holcmana a reiséra Dodo Gombára ve Švandově divadle. Autor, od něho divadlo hru objednalo, je povoláním soudce a jeho Lámání chleba je dramatickou kronikou, ve které vypráví rodinný příběh hospodářů na moravském statku, kde se odrazí zásadní historické události 20. století. Hrdina Vojtěch, zřejmě autorův otec, osvědčí svoji spravedlivou povahu za nacistické okupace tím, e skryje a do Rakouska převede německého dezertéra z fronty, který zůstane jeho celoivotním přítelem. Při kolektivizaci, jí se brání, je konfrontován se spoluákem z gymnázia, který snadno podléhá panujícím autoritám, take z obdivu k taení německé Říše přejde ke slubě StB a v roli agenta tlačí hospodáře Vojtu do pozic, kde reim tohoto mue s přirozenou autoritou potřebuje mít. Vojta se tak stane předsedou JZD (kam je donucen vstoupit), reisérem ochotnického divadla a nakonec za normalizace i rozpačitým apologetou Sovětského svazu. Inscenace se chová jako velký historický kus, ale text k monumentálnímu řešení neposkytuje dost nosných prvků. Málokterá situace je vyprávěna i jevištně řešena jinak ne v bezpočtu filmů a televizních inscenací, které jsme na to téma viděli. Postavám chybí vnitřní dramatický svár, jejich jednání je jen esencí oficiálních postojů a verzí historických událostí, jak se usadily po roce 1989. Je to divadlo, které bychom spíš ne politickým mohli nazvat čítankovým.
V drsném alternativním prostředí Meet Factory na Smíchově buduje dramaturg Matěj Samec systematicky linii repertoáru, zaloeného na moderní světové literatuře. Buď jsou to texty dramatické – pak ovšem nikoli klasicky strukturované, ale spíše napsané v experimentální formě, balancující mezi prózou, poezií a dramatem –, anebo divadelní adaptace mnohdy dost experimentálních próz (Ingeborg Bachmannová, Judith Hermannová, Juli Zeh, Sara Baume). Stráci občanského dobra Dvě Petry Hůlové jsou napsáni na objednávku Meet Factory. Spisovatelka, která v roce 2010 vydala román Stráci občanského dobra, přivedla nyní na scénu aktéry jeho děje starší o 15 let. Z dítěte se stal teenager, zaujatý sociálními sítěmi a monostmi, jak v nich můe člověk svobodně (?) existovat. Manelé Standa a Milada jsou umělečtí pravdoláskaři, kteří z polistopadového vývoje, k němu se tolik upínají, nevytěili pro sebe ádný podstatný výsledek (a ádným podstatným způsobem k němu nepřispěli) a ijí vlastně na hraně osobnostního krachu. Sestra Marie, která ke konci hry vystupuje u jako politička, argumentuje vůči jejich liberálnímu přesvědčení městských elit zdola a zleva, připomíná všechny podrazy a negativa, které se děly po listopadu 89, zištné skutky těch, kteří se měli starat o blaho celku, ale naslouchali především korumpujícím hlasům, i slušné a zásluné činy těch, kteří byli liberální elitou pohrdáni (Paroubek odškodnil německé antifašisty, za jeho vlády byl odhlasován zákon o registrovaném partnerství homosexuálních párů). Hra Petry Hůlové je spíše ne drama jevištní traktát, v něm zejména starší divák zaslechne všechna moná stanoviska (i svá vlastní) a jejich zpochybnění. Postava babičky dokonce reprezentuje bytost, která, ač ve stáří vykonává nad svoje síly tři zaměstnání, aby utáhla svůj ivotní provoz, stále má náboně v rámečku fotografii Václava Klause.
Poslední část inscenace směřuje k tomu, jak odpovědí jednotliví členové rodiny na nutnost vzít si babičku k sobě poté, co exekucí (vlivem nešťastně uzavřených smluv se šmejdy) přišla o byt. Nechce to udělat nikdo, ani havlovští manelé, ani zemanovská sestra Marie. Ozve se mrazivý argument z úst syna, který řekne rodičům, e čím přesvědčivěji teď vysvětlují, proč se nemohou postarat o babičku, tím zřetelněji formulují, co jim bude řečeno, a budou sami potřebovat péči. A syn na závěr hry prohlásí, e tedy bude babička bydlet u něj, ve squatu.
Shodou okolností jsem inscenaci viděla dva dny poté, kdy byli obyvatelé praské Kliniky exekučně vystěhováni a účet za to jim byl předloen v závratné výši, kdy v českých sdělovacích prostředcích vyšlo několik odporných manipulativních reportáí, zaměřených proti squatterům, a na sociálních sítích mnoství hnusných insinuací. Toho dne tedy bylo jasné, e ani ve squatu babička bydlet nebude.
Inscenace reiséra Adama Svozila v Meet Factory je rozhodně naléhavějším případem politického divadla ne historizující Lámání chleba Dodo Gombára v divadle Švandově. Stejně je ale trochu za vývojem: ti, kteří dnes jsou na řadě při proměně ustrnulého maloměšťáckého blahobytu jen pro některé, nejsou intelektuálové z pracoven, přednáškových sálů a ateliérů, ani zemití zaměstnanci průmyslu a obchodu, spotřebitelé a platiči nájemného, dokonce, řekla bych, ani ti ze sociálních sítí. Jsou to ti z Kliniky. A s tím jsem šla zimní nocí domů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.