Knize Návrat do Remeše (Retour a Reims) francouzského sociologa a filozofa Didiera Eribona se podařilo něco výjimečného: s dobou, která uplynula od jejího vydání v roce 2009, nabývá na čím dál větší aktuálnosti. Spolu s takté autobiografickou Americkou elegií (Hillbilly Elegy) od J. D. Vance (Listy 4/2017) toti platí za vodítko k pochopení aktuálních politických posunů v západních společnostech, jejich projevem je zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem či brexit. Ve francouzském prostředí si před dekádou primárně vzala za úkol osvětlit stoupající oblibu národovecké pravice Front National, podněty by z ní jistě ale šly čerpat i pro vysvětlení aktuálního protestního hnutí lutých vest. Není náhoda, e kupříkladu v Německu slaví největší úspěchy a poslední dva roky: svého německého překladu se dočkala v roce 2016, v divadelním zpracování ji aktuálně uvádí hned několik významných německých scén.
Od Americké elegie se ale v jednom liší: Zatímco Vance sice věrohodně popisuje prostředí bílé chudiny na americkém Středovýchodě, odkud pochází, navzdory svému elitnímu vzdělání na Yaleské univerzitě příliš nevyniká v tom ho analyticky soudrně interpretovat: tu v knize americké křupany povauje za strůjce svého osudu, kterým by ke zlepšení jejich situace stačilo se začít trochu snait, tu z jejich situace viní systémové faktory jako selhávání státu a veřejných slueb, chudobu a špatné vzdělání. e nakonec převládá spíše první pohled, dokládá jeho obliba především u amerického konzervativního establishmentu. Jinak se to má s Eribonovou analýzou. Na rozdíl od Vance, jeho vzdělání je sice elitní, ovšem pouze právnické, a který kariéru udělal v americkém finančním sektoru, je Eribon prominentní francouzský veřejný intelektuál, profesor marxistické filozofie a sociologie, expert na Foucaultovo dílo a také na sociální kontext homosexuality. Interpretace, kterými prokládá svůj poutavý autobiografický příběh, jsou tak o mnoho fundovanější a teoreticky a hodnotově ukotvenější – toti právě v paradigmatu marxismu.
Zároveň je však příznačné, jak dlouho Eribonovi, byť sociálnímu vědci, trvalo se se svým původem začít kriticky vyrovnávat – impulsem k tomu mu byla a smrt jeho otce, která ho donutila vrátit se do své rodné Remeše a začít se prostředím, ze kterého pochází, systematičtěji zabývat. Eribon konstatuje, e dlouhou dobu povaoval za důvod svého úniku odtud do Paříe stud, e je homosexuál, co mělo ovlivnit i jeho profesní zájem. Poznání, e šlo stejnou měrou – nebylo-li to dokonce hlavní pohnutkou – o pokus uniknout svému třídnímu původu, se dostavilo přes veškerou jeho sociálně vědní erudici a mnohem později. Mechanismus studu zde byl zřejmě ještě silnější.
Znaky, které prostředí, z něho Eribon pochází a které v knize popisuje, vykazuje, na jednu stranu nejsou překvapivé – jde o přes generace děděnou chudobu, vzdělanostní a kulturní deprivaci a absenci jakékoli společenské motivace a ambicí jejich důsledkem, přehlídku patologických jevů, jako jsou násilí a jinak poškozené mezilidské vztahy, nechtěná či příliš brzká těhotenství nebo závislost na alkoholu, které ivotu v nejprve průmyslové a později postupně deindustrializované, tedy strukturálně zaostalé oblasti severofrancouzské Remeše vytvářejí samozřejmou kulisu. Na druhou stranu i opoděné vlastní uvědomění autora ukazuje, e na existenci podobných prostředí v jinak zdánlivě vyspělých a blahobytných západních společnostech je očividně nejen potřeba neustále poukazovat, ale především je třeba je důsledně pojmenovávat ideologicky potlačenými, avšak stále platnými analytickými kategoriemi: tedy jako specifickou společenskou třídu. A to třídu dělnickou, její vzezření se sice moná od dob jednolitého dělnictva z velkých továren poněkud změnilo, která ale v podobě lidí, kteří ijí z výdělečné práce, disponují spíše nízkým příjmem, v podstatě ádným majetkem a nízkým sociálním a kulturním kapitálem, z čeho plynou jejich specifické kolektivní aspirace, zájmy a postoje, bez pochyb existuje i nadále.
Kniha však není jen Eribonův prostředek vyrovnat se se svým sociálním původem či názorná učebnice sociologie. Je především pokusem o vysvětlení, proč se Eribonovi rodiče a jejich souputníci v Remeši i jinde po celé Francii odvrátili od komunistů, jejich volba byla ještě za jeho dětství naprostou samozřejmostí, k národovecké Front National. Při svém návratu do Remeše toti ke svému zděšení musel právě to odhalit. Tento obrat se pro něj nicméně nakonec jeví velmi logicky: byla iluze si myslet, e dělnická třída levici volí s jakousi neměnnou zákonitostí. Pravda je podle něj ta, e dělnická třída sice sdílí specifické sociální postavení a z něj plynoucí ivotní zkušenosti a trajektorie, ty lze ale politicky uchopit velmi různě. Dlouhou dobu je úspěšně oslovovali právě komunisté, jim se podařilo akcentovat jejich sociální nároky a nutnost solidarity, take oni byli dlouhou dobu ochotni a schopni do velké míry potlačit xenofobii, homofobii a šovinismus, který je jinak podle Eribona tomuto prostředí vlastní. Levice je však zklamala, kdy od sedmdesátých let přestala artikulovat jejich zájmy a politicky formovat jejich přetrvávající kolektivní identitu svým směrem. Místo toho naskočila na rétoriku neoliberálního individualismu, podle kterého je mluvit o společenských třídách potamo konfliktu mezi prací a kapitálem překonané, protoe údajně neexistují ádné věcné překáky, proč by se kadý nemohl stát strůjcem svého štěstí.
To zástupci Eribonovy dělnické třídy právem vnímali jako zradu: zaívali toti nadále na vlastí kůi, e jejich specifická vrstva společnosti reálně zdaleka nezmizela, jak se tvrdilo, e dál ijí v nepříznivých a nerovných podmínkách, ze kterých je v podstatě nemoné se vymanit. Jen se o ně vyhlášením jejich zmizení politika včetně levice přestala zajímat – tedy dokud je pro sebe neobjevila právě národovecká pravice, která jim vrátila pocit být slyšen a zastoupen. Ačkoli se nám to nemusí líbit, Eribon přesvědčivě dokládá, e podpora pro takový politický program v dělnické třídě není nic nepřirozeného. Odpovídající resentimenty zde přeívaly odjakiva, jsou plodem vzdělanostní a kulturní zanedbalosti a bez jiného politického usměrnění také logickou sociální dynamikou v reakci na vlastní bezvýchodnost a marginalizaci. Co se sociálního programu, který by rezonoval s potřebami dělnické třídy, týče, mají nezřídka pravicoví populisté víc co nabídnout ne jakákoli levicová strana. No a pak jde také o to, e národovci vystřídali levici jako politická síla, která se staví do role obhájců jejich, byť do jisté míry formovatelných, kolektivních zájmů. To Eribonova rodina a jim podobní s úlevou a zápalem přivítali. Jde v tom toti také o jejich uznání a napravení křivd vzniklých popíráním jejich sociální existence.
Neutuchající zájem o Eribonovu knihu je tedy oprávněný, je potřeba ale doufat v to, aby v blízké budoucnosti vlivem poučení se z ní a jí podobných začal opět klesat, protoe politická zemětřesení pochopíme a vyvodíme z jejich pravých příčin ty správné politické důsledky, aby dál nepokračovala. Symptomatické bohuel je, e v českém kontextu je kniha více méně neznámá, nato aby byla do češtiny přeloena. To zavdává důvod k obavám, e budeme nadále tápat při adekvátním popisu současné společnosti i pochopení aktuálních politických dynamik, a povedeme místo toho marné kulturní a morální války mezi těmi pravými zastánci svobody demokracie a zaostalou lůzou. Jako by být jedním či druhým bylo svobodným rozhodnutím, a ne důsledkem silných systémových dynamik.
Didier Eribon: Rückkehr nach Reims, z francouzštiny do němčiny přeloil Tobias Haberkorn, Suhrkamp, Berlin 2016, 240 s.
Kateřina Smejkalová (1986) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.