Jak se na neoliberálního ekonoma sluší a patří, neváil si Friedrich August von Hayek levicových intelektuálů, ba pohrdal jimi, a v článku Intelektuálové a socialismus z roku 1949 se touto tematikou obsáhle zabýval. Levicové intelektuály tu nazývá profesionálními obchodníky s pouitými myšlenkami a tvrdí, e socialismus nikdy a nikde nebyl nejdříve dělnickým hnutím a v ádném případě lékem očividného zla, který by si byly zájmy dělnické třídy vyadovaly.
Šlo tu pouze o teoretickou konstrukci, která byla dlouho známá jen intelektuálům a vyadovala od intelektuálů dlouhého úsilí, ne mohly být pracující třídy přesvědčeny, aby ji přijaly za svůj program.
Ponechme stranou, e těmito tvrzeními Hayek jen dokazuje, e o historii dělnického hnutí spíš nic ne málo ví, nebo si prostě konstruuje alternativní fakta, aby s nimi pak mohl polemizovat, jak to známe z řady textů takté neoliberálního ekonoma Václava Klause. Všimněme si ale spíš historického kontextu studené války, v něm tento článek vznikal.
Ve Spojených státech začal právě tehdy Sněmovní výbor pro neamerickou činnost antikomunistickou honbu na všechny, kteří mohli být jen trochu podezřelí z levicové orientace. Friedrich Hayek pak u dva roky předtím zaloil společenství liberálně a konzervativně orientovaných ekonomů, novinářů a filozofů Mont Pelerin Society s cílem budoucí generace přesvědčit o hospodářském liberalismu. Jeho účastníci se shodli na odmítnutí plánovaného hospodářství a státních zásahů do ekonomiky omezujících svobodu trhu a podnikání a označili znovuobnovení volného trhu za nutnou podmínku poválečné obnovy a jisté budoucnosti. Shodli se také na koncepci slabého nebo v kadém případě alespoň s trhem konformního státu omezujícího vydávání finančních prostředků především v sociální oblasti a moc odborů. Pro tento svůj politicko-ekonomický program pak zvolili název neoliberalismus.
Někteří z nich, i Hayek sám, také odmítali jakoukoliv koncepci sociálního trního hospodářství, zatímco němečtí ekonomové freiburské školy (jako Alexander Rüstow) ji obhajovali a s montpelerinským společenstvím se po několika letech rozešli. Brzy je opustil i Karl Popper, poté, kdy se marně zasazoval o to, aby do tvořícího se společenství byli v zájmu větší komplexity názorů a postojů přijati i někteří socialisté. Během dalších let se Hayekova montpelerinská společnost stala jednou z nejaktivnějších a nejvlivnějších sociálních sítí, jí se po rozpadu socialistického systému podařilo neoliberalismus prosadit jako celosvětově vůdčí ideologii pozdního kapitalismu.
Na konci Hayekova článku nás ale čeká překvapení. Poté, co na jeho začátku levicové intelektuály pěkně strhal, klade si najednou znepokojující otázku, proč jsou myšlenky levice pro mladé intelektuály daleko přitalivější ne myšlenky pravice. A ve třetím oddíle jeho textu můeme číst, e je třeba připustit, e co určuje názory intelektuálů, nejsou sobecké zájmy, ale většinou počestná přesvědčení a dobré úmysly a e vcelku typický intelektuál dneška je tím více socialistou, čím více je veden dobrou vůlí a inteligencí. A o něco dál pak můeme číst, e jsou to vcelku ti aktivnější, inteligentnější a originálnější mezi intelektuály, kteří nejčastěji inklinují k socialismu, zatímco jeho odpůrci jsou často podřadnějšího kalibru... a také většina brilantních a úspěšných učitelů je dnes spíše socialisty, zatímco ti, co zastávají konzervativní politické názory, jsou často průměrní. A nakonec dospívá k dodnes aktuálnímu závěru, e přitalivost socialistických myšlenek především pro mladé intelektuály a mláde je dána jejich vizionářským charakterem a opravdová odvaha dopřát si utopické myšlení je v tomto ohledu socialistům zdrojem síly, která tradičním liberálům chybí. Tento zdroj utopické síly chybí ovšem dnes nejen neoliberální pravici, ale i evropské levici.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.