Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 1 > Karel Kaplan, Michal Reiman: Naše revoluce a myšlenky socialismu
aneb Ošemetnost specifické cesty
Jako doplnění k nové rubrice Za demokratickou levici (na str. ) otiskujeme zkrácený článek z časopisu Plamen v roce 1965. Dvojnásobný dokument doby úvodním textem ilustruje, do jaké míry bylo moné ji v roce 1965 publikovat politicko kritické texty, v citátech, z nich jsme vybrali ty závěrečné z přelomu 40. a 50. let, pak dokládá, jak rychle tehdy myšlenka demokratického socialismu brala za své.
-red-
Nedávné oslavy 20. výročí osvobození a vítězství národní a demokratické revoluce nastolily opět otázku o svérázných představách o cestě k socialismu, které se u nás vyvíjely v letech 1945 a 1949. Tyto představy se zrodily na základě nového poměru sil a nových rysů ve světové situaci v těchto letech, zrodily se na základě existence široké Národní protifašistické fronty v naší zemi. Je nezvratným faktem, e světová válka a nacistická okupace svými důsledky nejenom hluboce změnila postavení společenských třída a vrstev, ale značně ovlivnila i myšlení neproletářských a dokonce i části buroazních vrstev. Jestlie část buroazních politiků pod dojmem těchto skutečností si uvědomuje, e předpokladem národní nezávislosti země a politických i ekonomických pozic buroazních vrstev je doplnění zahraniční orientace republiky o spojenectví se Sovětským svazem a uskutečnění výrazných opatření, pak v širokých lidových vrstvách výrazně sílí vliv socialistických myšlenek. Rodí se široká paleta názorů o monostech zvláštní cesty k socialismu, které se přizpůsobují reálnému poměru třídních sil doma i ve světě i zájmům těch společenských vrstev, které s nimi vystupují. Tyto otázky však nejsou ani zdaleka probádány a nelze o nich vyslovit definitivní úsudek.
V tomto případě nechceme zkoumat názory o cestě Československa k socialismu v letech 1945 a 1948 v plné šíři, chceme se omezit na to, e dokumentujeme některé z těchto názorů, které se rodily v KSČ, nebo přesněji v jejím vedení. Takováto dokumentace se nám jeví potřebnou ji proto, e po roce 1948 v souvislosti s rezolucemi informačního byra o situaci v KSJ a v souvislosti s působením celé ideové a politické atmosféry tehdejší doby tyto názory o svérázné cestě k socialismu byly zavreny jako projev oportunismu a nacionalismu. Přestaly se zkoumat a historicky objasňovat a byly nejenom veřejností, ale i badateli značně pozapomenuty.
Názory o cestě Československa k socialismu v letech 1945–48 netvořily nějakou propracovanou uzavřenou soustavu. Byly ve stavu zrodu a vyvíjely a měnily se tak, jak se měnila sama situace a seskupení třídních sil. Přesto však lze hovořit o určité byť nedotvořené koncepci, která se rodila ve vedení KSČ. Přitom názory KSČ v tomto případě je třeba zásadně odlišovat od názorů jiných sloek Národní fronty potud, e KSČ nejenom reprezentovala vůdčí sloku nového zřízení, ale seskupovala v našich podmínkách právě ty síly, které byly historicky a sociálně nositeli socialistického vývoje.
Názory KSČ na povahu revoluce u nás prošly v letech 1945–48 několika fázemi, které se pokoušíme zachytit i v publikovaných dokumentech. V prvním období převaoval pohled na naši revoluci jako na revoluci národní a demokratickou, která teprve dalším vývojem vytvoří podmínky pro cestu k budování socialismu. Tyto názory představovalo zejména moskevské vedení KSČ, kdeto organizace na domácí půdě více zdůrazňovaly sociální obsah revoluce. V osvobozené republice vedení KSČ první dobou zvláště zdůrazňovalo národní a demokratický ráz revoluce, později ještě v průběhu roku 1945 se začínal stále více zdůrazňovat její sociální obsah, co vyúsťovalo a v první úvahy o cestě k socialismu. Vcelku však stále měl silné pozice názor o národním a demokratickém charakteru probíhající revoluce.
Nová fáze ve vývoji názorů na cestě Československa k socialismu je v úzké souvislosti s výsledky voleb do Ústavodárného národního shromádění v květnu 1946 a s dotvářením koncepce o pokojném vývoji revoluce získáním většiny národa pro politiku KSČ. Je plně doceněna skutečnost, e revoluce ve sféře mocenské i sociální hluboce překročila rámec buroazního zřízení. Pro dělnickou třídu se potvrzuje monost budovat zásadně nové poměry ji v této fázi revoluce s celkovou perspektivou vývoje k socialismu. Objevují se teze o specifické československé cestě k socialismu, které jsou podpořeny Stalinem a jsou obdobou stejných úvah v řadě jiných lidových demokracií. Diskutuje se povaha sociálních opatření uskutečněných revolucí a způsoby dalšího vývoje k socialismu. Tyto úvahy směřují především k rozvinutí forem svazku dělnické třídy s neproletářskými vrstvami. Jde o zachování široké míry politické demokracie. dále o vybudování takové hospodářské soustavy, která by umonila na podkladě plánovaného působení dlouhodobější součinnost znárodněného a neznárodněného podnikání a připravila postupný přechod malovýroby, drobného i části středního podnikání k vyšším výrobním formám, a to za předpokladu omezování kapitalistických prvků.
Třetí fáze ve vývoji názorů na naši cestu k socialismu začíná výrazně od léta 1947 a souvisí se značným prohloubením politických i sociálních rozporů na mezinárodním fóru i na domácí půdě. Tyto rozpory, které se ve skutečnosti vyvíjely delší dobu, odstraňovaly v reálném ivotě věcné předpoklady, na nich chtěla budovat koncepce o specifické cestě. Nedochází ovšem k novým podmínkám třídního boje – politické myšlení se soustřeďuje na otázky boje s domácí a mezinárodní reakcí a pod tímto zorným úhlem koriguje i přístup k sociálním a politickým opatřením.
Vyústěním třídního boje, který se rozvíjel v průběhu revoluce, byl Únor. Únor vzatý v celém kontextu tehdejšího světového dění nesporně značně změnil veškeré podmínky výstavby socialismu. Po Únoru se musely proto pozměnit i politické a teoretické koncepce, které zdůvodňovaly způsob socialistického budování. I poúnorová cesta je součástí československé cesty k socialismu, i v tomto případě se proto muselo přihlíet ke specifikám země (a také úvahy o specifické cestě neodumřely hned po Únoru), avšak tato specifika ji vycházela z jiné sociální a politické základny ne v letech 1945–48. Úvahy o specifických cestách byly postupně potlačeny vlivem kultu osobnosti, co nás nezbaví v budoucnu zkoumání specifického charakteru socialistického budování v letech první pětiletky.
Při sestavování tohoto výběru jsme vycházeli hlavně z dokumentů zveřejněných v dobovém tisku, kniních publikacích, sbornících dokumentů a v historických studiích různě publikovaných v posledních letech. Prvně jsou publikovány úryvky z diskusí v agitpropu ÚV KSČ, které pocházejí z archivu Ústavu dějin KSČ. Vzhledem k účelům této publikace jsme upustili od uvádění všech odborných náleitostí a omezili se pouze na uvedení pramene, z něho jsou názory citovány. Domníváme se, e i tento poměrně krátký přehled přispěje k objasnění názorového vývoje v KSČ v letech revoluce.
(...)
Listopad 1948. – ÚV Maďarské strany pracujících, referát M. Rákosi:
,,K způsobu a formě socialistického zřízení můe kadý národ přispět a přispívá něčím novým a svým, ale v základních rozhodujících otázkách není ,zvláštní národní cesty.
Září 1948. – R. Slánský, aktiv stranických funkcionářů:
My všichni jsme si hned po Únoru neuvědomili tyto leninsko-stalinské poučky o tom, e přechod od kapitalismu k socialismu je veliká etapa, která je provázena nezmírněním třídního boje, ale jeho neustálím zostřováním, jak nám připomněla rezoluce Informačního byra o jugoslávské otázce...
Pravda, mluvili jsme sami před Únorem o klidném vývoji k socialismu, o československé cestě k socialismu, která na rozdíl od ruské cesty se vyznačuje tím, e je to cesta klidná...
Je přirozené, e jsme se v naší politice dopustili řady chyb, e vlastně, pokud jde o podceňování síly reakce, jsme nebyli dost bdělí a e jsme se zostřením boje proti reakci měli začít dříve.
Počátek ruka 1949. – P. F. Judin: Přechod k socialismu v zemích lidové demokracie.
Nacionalistické ivly v lidově demokratických zemích... se pokusily dokazovat, e prý objevily svoji zvláštní cestu k socialismu, která se nepodobá cestě sovětské a která prý je dokonalejší ne cesta sovětská. ,Specifičnost této cesty spočívá v tom, e prý vede k socialismu bez třídního boje, bez nacionalisace půdy, tj. při zachování soukromého vlastnictví půdy. Tito ,theoretikové se domnívají, e socialismus má být budován jen ve městě a e venkov ivelně půjde za městem k socialismu.
Státní zřízení lidové demokracie se liší od sovětské státní formy. Sovětské zřízení, které je nejvyšší, nejrozvinutější formou diktatury proletariátu, uskutečnilo tuto diktaturu za absolutní vlády jediné strany – komunistické strany (bolševiků). V lidově demokratických zemích se státní zřízení vyvíjí ve formě lidově demokratických republik. Jde však o takové demokratické republiky, v nich vládnoucí postavení v celém státním zřízení a v celém politickém ivotě zaujímá dělnická třída v čele s komunistickými stranami. V těchto zemích je úspěšně prováděna politika likvidace vlastní buroasie, politika vybudování socialismu na základě zkušeností SSSR, politika nerozborného přátelství s SSSR.
Leden 1953. – Klement Gottwald při otevření muzea V. I. Lenina:
Je ovšem přirozené, e na naší cestě k socialismu, podobně jako v ostatních zemích lidové demokracie, je nemálo odlišného od cesty Sovětského svazu. Odlišný byl ji sám rok 1945 od roku 1917. Avšak tyto odlišnosti se týkají pouze forem, a nikoli samé podstaty nového řádu, jí je vláda pracujícího lidu pod vedením dělnické třídy, jí je diktatura proletariátu...
Na druhé straně však by bylo zločinnou hloupostí, kdybychom chtěli některé z oněch ,odlišností, které byly pouze přechodného rázu a postupně odumírají, konservovat. Stále širší a hlubší vyuívání sovětských zkušeností a tedy stále větší přibliování se sovětskému příkladu, toť jeden z hlavních zákonů rozvoje lidově demokratických zemí...
A naopak: vystrkování a konservování niších přechodných forem a vydávání jich za neměnnou specifiku, stejně jako nedbání a odmítání sovětského příkladu a zkušeností vede nakonec k popření a zvrácení samé podstaty lidové demokracie a k restauraci kapitalismu.
Naše revoluce a myšlenky socialismu, Plamen č. 12/1965, str. 110–118. Vybrala Alena Wagnerová. Podtitulek redakce.
Karel Kaplan (1928) a Michal Reiman (1930) jsou historici.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.