Francie ije u více ne dva měsíce ve znamení oděvu, který je původně určen k jinému účelu. Přestoe jsou Francouzi zvyklí na časté a jinde většinou těko pochopitelné stávky a protesty, lutá revolta je svým vznikem a organizací, sociální strukturou zúčastněných, poadavky a konečně i politickým dopadem ojedinělá i zde.
První popud vyšel ze sociálních sítí a následná organizace spoléhá výhradně na tento komunikační prostředek. Z toho pramení mimo jiné absence jasného vedení a uznávaných mluvčích celého hnutí. Paradoxně vychází najevo, e snaha vyšachovat ze hry tzv. společenské mezičlánky, především odbory, jak se o to ostatně snaila v poslední době i stávající francouzská vláda, je přinejmenším politická nezkušenost a v horším případě váné nebezpečí pro fungující demokracii.
Přes mnohé novinářské a televizní reportáe a narychlo vedené sociologické průzkumy zůstává sociální báze hnutí stále nejasná. Shoda panuje snad jenom v tom, e ve své většině představují luté vesty populaci, kterou dřív nebylo vidět ani slyšet. Ozvala se periferní Francie, ta, která neije ve velkých nebo středně velkých městech, ale na okraji menších aglomerací, kde není k dispozici -hromadná doprava a absence obchodů a hospod utlumila veškerý společenský ivot. Kruhový objezd, tak charakteristický pro vjezd a výjezd na okrajích francouzských obcí a nyní oblíbené místo shromádění lutých vest, se tak stal symbolem pro vzpouru vytlačených a státem opuštěných obyvatel. Faktem je, e mezi rozhněvanými jsou poměrně silně zastoupeni drobní samostatní podnikatelé, penzisté a neobvykle silné procento en, většinou samoivitelek. Odtud moná trochu unáhlené zobecnění, e se i ve Francii chce dostat ke slovu vrstva nejvíce zasaená globalizací a podobná té, co se ve Velké Británii vyslovila pro odchod z EU a ve Spojených státech volila prezidenta Trumpa.
Na počátku vzedmutí luté vlny byla vzpoura proti plánovanému zvyšování cen pohonné nafty, povaovanému řidiči vozů s dieselovými motory za další nepřijatelné zdaňování, tentokrát zdůvodněné ekologickými hledisky. Původní motiv hněvu přerostl postupně v obecnější nárok na zvýšení kupní síly, jednak sníením dalších daní a jednak všeobecným zvýšením nejniších mezd a penzí. S délkou revolty se mnoily poadavky od těch ještě spojených s automobilovou agendou (zrušit nedávno zavedené omezení rychlosti na 80 km/h na silnicích nedálničního typu) přes volání po lepších veřejných slubách (co je ve zjevném rozporu s poadavkem sníení daní) a po politické body jako zavedení lidového referenda v duchu přímé demokracie a populistické výkřiky ádající demisi prezidenta Macrona.
Ohlas protestů lutých vest ve francouzské veřejnosti obecně a reakce vlády se přirozeně také vyvíjely. Nejprve je třeba zmínit tradici sociální empatie u Francouzů (viz můj článek (Ne)štastná Francie, Listy 6/2016). Ta má za následek, e nemálo občanů Francie je ochotno podporovat i stávky, které jim očividně ztěují kadodenní ivot. Není proto divu, e zpočátku byla podpora hnutí ve veřejnosti dosti značná. V prvních dnech akcí v listopadu 2018 byla dokonce nad 70 %, aby na konci ledna 2019 klesla na 40 %. Úpadek sympatií souvisí nejen s tím, e i hnutí postupně vadne. Podepsaly se tu také násilnosti, které doprovázely manifestace v ulicích velkých měst, třebae nemohou být přiřknuty výhradně jen aktivistům hnutí. Protesty proti dlouhotrvajícímu pozdviení, proti rabování a rozbíjení výkladů prodejen vycházejí zejména od obchodníků, kteří utrpěli kritické ztráty v období předvánočních nákupů a povánočních výprodejů. Roztrpčení panuje i ve francouzských veřejných médiích, protoe mnoha novinářům a přímým zpravodajům bylo během manifestací bráněno dělat svou práci, a někteří byli dokonce manifestanty přímo napadeni.
Pro budoucnost je ovšem nejdůleitější to, jaká bude odpověď politických sil v zemi, nejenom vlády a prezidenta, který se stal hlavním terčem lutých vest, ale celé politické a společenské reprezentace, její legitimita a účinnost je hnutím hlasitě popřena. Toho si je jasně vědom prezident Macron, který se osobně velmi angauje ve velké debatě s občany po celé zemi. Tato celofrancouzská inventura občanských poadavků a námětů ke zlepšení ivota má pomoci vedle ji přijatých dílčích, nicméně zásadních ústupků vlády – ústup od zvyšování ceny pohonné nafty, zvýšení minimální mzdy, sníení jedné z daní pro niší penze – obnovit důvěru veřejnosti ve vládu a její program. Přes evidentní snahu vlády, prezidenta a starostů trpělivě naslouchat často si protiřečícím, zhusta populistickým a někdy úzce kategoriálním poadavkům bude jistě nesnadné najít uspokojivou odpověď pro všechny a hlavně přeměnit je v ivotaschopný reformní program. Bylo by ale velkým omylem povaovat toto hnutí a otázky, které se jeho existencí nastolily, za pouhý extravagantní rozmar náladové Francie.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde také ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.