Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 1 > Thomas Piketty: Náš manifest jak zachránit Evropu před sebou samou
-red-
Od chvíle, kdy byly napříč celou Evropskou unií zvoleny protievropské vlády, a s brexitem v zádech, nelze pokračovat stejnou cestou, jakou jsme šli doposud. Nemůeme prostě jen čekat na další odchody nebo na pokračování rozkladu, ani bychom v současné Evropě provedli hluboké změny. Náš kontinent uvízl na jedné straně mezi politickými hnutími, jejich program se omezuje jen na hon na cizince a uprchlíky, a na straně druhé mezi těmi, kdo se sice prohlašují za Evropany, ale ve skutečnosti si i nadále myslí, e tvrdý liberalismus a všudypřítomná soutě jako definice politického projektu postačují. Neuvědomují si, e právě nedostatek sociálních ambicí přivádí lidi k pocitu, e jsou opuštění.
Existují jistá hnutí, která se tento nikam nevedoucí dialog snaí ukončit a pokoušejí se připoutat pozornost ke strukturálním problémům, které se po dekádě ekonomické krize vynořily. Těchto specificky evropských kritických momentů je více ne dost: strukturální podfinancování veřejného sektoru, zejména v oblasti vzdělávání a výzkumu, prohlubování sociálních nerovností, zrychlování globálního oteplování a krize kolem přijímání migrantů a uprchlíků. Tato hnutí však často mají potíe formulovat soudrné alternativní projekty a přesně vymezit, jak by budoucí Evropu chtěla uspořádat.
Proto dnes my, evropští občané z různých zemí a s různým zázemím, přicházíme s výzvou k hluboké proměně evropských institucí i politik. Náš manifest obsahuje konkrétní návrhy, zejména pokud jde o smlouvu o demokratizaci a rozpočet, a všechny jsou k dispozici široké veřejnosti. Naše podněty moná mají daleko k dokonalosti, ale alespoň jsou napsány na papíře. Veřejnost k nim má přístup a můe je vylepšovat. Všechny jsou zaloeny na jednoduché tezi: Evropa musí vytvořit nový model, který zajistí férový a trvalý sociální rozvoj jejích občanů. Jediný způsob, jak občany přesvědčit, je opuštění vágních a teoretických slibů. Jestli Evropa opravdu chce obnovit solidaritu se svými občany, lze toho dosáhnout jedině tak, e přijde s konkrétními důkazy, e je schopna navazovat spolupráci a přimět ty, kdo profitují z globalizace, aby se podíleli na financování veřejného sektoru. To znamená přimět velké firmy, aby platily více ne ty malé a střední, a přimět nejbohatší daňové poplatníky, aby platili více ne ti chudší. To se dnes neděje.
Naše návrhy stavějí na zřízení rozpočtu pro demokratizaci, který by byl projednáván a schvalován v novém svrchovaném Evropském shromádění. To konečně Evropě umoní disponovat veřejnou institucí schopnou řešit evropské krize neprodleně a vytvářet systémy základních veřejných slueb v rámci ekonomiky zaloené na trvalé solidaritě. Závazek k harmonizaci ivotních a pracovních podmínek obsaený v Římské smlouvě tak konečně dojde svého naplnění.
Zmíněný rozpočet bude naplňován, usnese-li se na tom Evropské shromádění, čtyřmi hlavními evropskými daněmi, vskutku hmatatelnými doklady evropské solidarity. Budou se vztahovat na zisky největších firem, na osoby s nejvyššími příjmy (přes 200 000 eur ročně), na největší vlastníky (přes 1 milion euro) a na emise uhlíku (s minimální cenou 30 euro za tunu). Bude-li tento rozpočet zafixován na 4 procentech HDP, jak navrhujeme, mohl by zajistit prostředky na výzkum, vzdělávání, evropské univerzity, ambiciózní investiční program, na transformaci našeho modelu hospodářského růstu, přijímání a integraci migrantů a podporu všech zapojených do uskutečňování této transformace. Mohl by také členským státům poskytnout jistý rozpočtový polštář nezbytný k tomu, aby omezily regresivní zdanění zatěující mzdy a spotřebu.
To, oč tu jde, není vytvoření transferu plateb napříč Evropou – brát peníze vynikajícím zemím a dávat je těm méně vynikajícím. Projekt obsahuje zastropování rozdílu mezi výdaji a příjmy kadé země ve výši 0,1 procenta HDP příslušné země – tento práh by mohl být zvýšen pouze na základě konsensu. Tento práh lze konsensuálně zvýšit, ale primárně zde jde o to, abychom omezili nerovnosti uvnitř zemí, ne mezi nimi, a abychom investovali do budoucnosti všech Evropanů. Do těchto výpočtů by ovšem nebyly zahrnuty výdaje, ze kterých mají všechny členské země rovný prospěch, například opatření v otázce klimatické změny. Jeliko bude rozpočet pro demokratizaci financovat evropské veřejné sluby, z nich budou mít prospěch všechny země, bude de facto napomáhat i konvergenci mezi zeměmi.
Protoe musíme jednat rychle, ale také protoe musíme Evropu vyvést ze současné technokratické slepé uličky, navrhujeme ustavit Evropské shromádění. V něm budou moci být projednány a odhlasovány tyto nové evropské daně a také rozpočet pro demokratizaci. Toto Evropské shromádění lze ustavit, ani by se měnily stávající smlouvy EU.
Shromádění by pochopitelně muselo komunikovat se stávajícími politickými institucemi (zejména s Euroskupinou, v ní se ministři financí zemí eurozóny neformálně scházejí kadý měsíc). Ale v případě nesouhlasu by mělo poslední slovo Shromádění. Pokud by tomu tak nebylo, jeho kapacita stát se ohniskem nového nadnárodního politického prostoru, v něm by se konečně politické strany, sociální hnutí a nevládní organizace mohly vyjadřovat, by byla kompromitována. V sázce by také byla jeho faktická efektivita. Vdyť nejde o nic menšího ne vyvést Evropu z věčného patu mezivládního vyjednávání. Neměli bychom zapomínat, e pravidlo fiskální jednomyslnosti, které dnes v Evropské unii platí, po celé roky blokuje zavedení jakékoli evropské daně a udruje při ivotě praxi, která navzdory projevům všech politiků přetrvává dodnes: praxi neustávajících daňových úniků, co je vlastně fiskální dumping těch bohatých a těch nejmobilnějších. Pokud nezavedeme nová rozhodovací pravidla, půjde to takhle donekonečna.
Vzhledem k tomu, e nově zavedené Evropské shromádění by mělo právo zavádět daně, a ovlivňovalo by tak samotné jádro demokratických, fiskálních a sociálních systémů jednotlivých členských zemí, ústřední roli musejí hrát národní i evropští poslanci. Proto v demokratizační smlouvě, která je k dispozici online, navrhujeme, aby 80 procent členů Evropského shromádění vycházelo z národních parlamentů a 20 procent z Evropského parlamentu. Tento poměr si zaslouí další diskusi. Konkrétně řečeno, náš projekt by také mohl fungovat s niším podílem národních poslanců (například 50 procenty). Podle našeho názoru by ale přílišné sníení tohoto podílu mohlo oslabit legitimitu Evropského shromádění a jeho schopnost vtáhnout všechny evropské občany do vytváření nové sociální a fiskální smlouvy. A konflikty ohledně demokratické legitimity národních a evropských voleb by mohly rychle podrýt autoritu celého projektu.
Národní volby se tak v našem návrhu de facto transformují v evropské volby. Poslanci zvolení v národních volbách u nebudou moci jednoduše přehazovat odpovědnost na Brusel a nezbude jim nic jiného ne vysvětlovat voličům projekty a rozpočty, které hodlají v Evropském shromádění hájit. Spojíme-li národní a evropské poslance v jednom jediném shromádění, vytvoří se v něm návyk společného rozhodování, který v současnosti existuje pouze mezi hlavami států a ministry financí.
Nyní musíme konat rychle. Přestoe by bylo nejlepší, kdyby se do projektu neprodleně zapojily všechny členské země EU – zejména čtyři největší země eurozóny (které reprezentují více ne 70 procent jejího HNP a populace) –, je navren tak, aby mohl být přijat a implementován libovolnou skupinou zemí, které si projekt přejí. Těm, kdo chtějí přijetím tohoto projektu provést rychlý krok kupředu, náš návrh umoňuje učinit tak okamitě. Všichni se musíme chopit své odpovědnosti a zapojit se do podrobné a konstruktivní diskuse o budoucnosti Evropy. Jinak bude náš kontinent odsouzen k propadnutí se do rozdělenosti ještě hlubší a ničivější.
Z angličtiny přeloil Jiří Koubek.
Thomas Piketty (1971) je profesorem ekonomie na Paříské ekonomické škole (École dÉconomie de Paris).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.