Čtvrtého ledna letošního roku oslavila malířka Tatjana Gamerithová sté narozeniny. Na oslavu bohuel nedorazil její vnuk s rodinou. Sněhová kalamita jim znemonila zdolat poslední dva kilometry do cíle. Malá pravnučka odmítla absolvovat cestu do příkrého a bohatě zasněeného kopce pěšky. O několik dní později způsobily návaly sněhu přerušení dodávky elektrického proudu. Gamerithovi tak zůstali nejenom bez osvětlení, ale i bez topení, jeho provoz je bez elektřiny nemoný.
V roce 1964 opustili Tatjana a její manel Werner Vídeň. Rok předtím zakoupili malou zemědělskou usedlost nedaleko hornorakouského Waldhausenu, který je vzdálen vzdušnou čarou asi sto deset kilometrů od hlavního města. Ruch velkoměsta vystřídalo téměř absolutní ticho, přerušované víceméně jen zpěvem ptáků či mňoukáním koček. Hlavním motivem, které vedlo Gamerithovy k jejich rozhodnutí, byla láska k přírodě a touha ít v její bezprostřední blízkosti. Příroda, její ochrana, ale i šetrné vyuití se stalo hlavním tématem jejich profesního ivota. Werner vystudoval vídeňskou vysokou zemědělskou školu s ekologickým zaměřením. To, e ji od dětství fotografoval, zúročil posléze jako dospělý. Je spoluautorem a autorem mnoha knih, ve kterých fundované texty doplňuje svými vlastními neméně profesionálními fotografiemi. Za uměleckého fotografa se nepovauje.
S Gamerithovými jsem se seznámil přiblině před třiceti roky. Nalézt k nim cestu, v této kopcovité, řídce osídlené krajině nebylo zcela jednoduché. Ji první návštěva byla úchvatná a nezapomenutelná. Stěny starého nízkého domu tvoří bílými spárami lemované kameny. Vstupní brána je vsazena do vysoké zdi, postavené ze stejného materiálu jako obytný dům vpravo. Zeď s dřevěnou bránou postavili ji noví osadníci. Obojí zapadá dokonale do celku, nezasvěcený nemá šanci poznat, e tato část byla postavena dodatečně. Vše ostatní je původní. Vlevo se nachází poměrně vysoká dřevěná stodola. Atrium dotvářejí bývalé chlévy, ve kterých je nyní malý obchod a dnes ji sporadicky vyuívaná sítotiskárna. V prvním patře je v dřevěné nástavbě umístěna Tatjanina galerie. Plochu dvora zdobí několik nízkých keřů a okrasných květin. Zbytek atria je ponechán obyčejnému trávníku, ve kterém je vysekaná úzká, jen nezbytně nutná cestička. Dvůr bych mohl nadneseně nazvat vizuálním předkrmem. Po projití úzkou brankou mezi bývalými hospodářskými budovami a obytným domem se návštěvníkovi naskytne úasná podívaná. Pokud navštívíte Gamerithovy v létě či na podzim, podlehnete pocitu, e jste objevili ráj na zemi. Tato idyla není zadarmo, byla zaplacena tvrdou dlouholetou prací.
ivot Tatjany nebyl jednoduchý ani přímočarý. Jak vyplývá nejenom z mé osobní zkušenosti, ale i z rozhovoru, který nedávno poskytla místním novinám Mein Bezirk Perg (Můj okres Perg), mluví o své strastiplné minulosti otevřeně a bez sebelítosti. Pokud se jí někdo v dětství zeptal, čím chce být, odpovídala, e se chce stát matkou a malířkou. Obojí se jí podařilo, nicméně cesta k tomuto cíli byla značně trnitá. Z rozhovorů s ní vyplyne i skutečnost, jak se situace en ve společnosti za posledních sto let změnila k lepšímu. Narodila se v Berlíně. Otec byl Rakušan a matka baltská Němka. Od deseti do patnácti let bydlela u otce a jeho nové partnerky. Jediným světlým bodem v tomto období byla pro ni škola. Všeobecně na tu dobu nevzpomíná ráda. Nacistická ideologie ji nikdy neoslovila. Naopak, prokázala značnou statečnost, kdy se jako jediná ze třídy nestala členkou Svazu německých dívek (Bund Deutscher Mädel). Tento spolek, dívčí varianta Hitlerjugend, určený pro deseti- a čtrnáctileté dívky měl v roce 1944 čtyři a půl milionu členek.
První manelství, ze kterého má Tatjana dvě děti, skončilo pro trvalé neshody brzy rozvodem. Aby se rozvod mohl vůbec uskutečnit, vzala Tatjana vinu za rozpad manelství na sebe. Manel tento krok odmítl učinit. Posléze se nechala přemluvit, aby z finančních důvodů vyrůstaly děti v rodině bývalého manela. Tohoto činu posléze hořce litovala. Rodina Tatjanu obelhala a na velmi dlouhou dobu ji od dětí zcela izolovala. Bezmocná a roztrpčená opustila Německo, posléze začala studovat vyšší střední školu grafickou ve Vídni. O ádný luxusní a bezstarostný studentský ivot se nejednalo. Bydlela v kabinetu, ve kterém se našlo místo na jednu pohovku, z ní navíc vylézaly dráty. Koncem války byla totálně nasazena na práci ve zbrojovce. Posléze pracovala jako grafička, později jako malířka dle jejího názoru kýčovitých pohlednic. Špatně placená práce ji často donutila chodit pěšky, na lístek na tramvaj nezbývaly peníze. Ani druhé manelství nedopadlo dobře, třetí dítě však mohlo vyrůstat u milující matky. Ji více ne šedesát let trvá její partnerství s Wernerem.
Dluno podotknout, e Tatjana na své ivotní peripetie nevzpomíná zlobně ani zatrpkle. Odchod Gamerithových z Vídně nebyl v ádném případě útěk od civilizace či do ústraní, do kterého společenské a politické problémy nedolehnou. Oba byli a zůstávají politicky aktivní. (V současné době probíhá petice proti navrhovaným změnám zákonů o veřejnoprávní televizi. Na můj dotaz, zda mu mám petici přeposlat, Werner odpověděl, e tuto protestní akci svými podpisy ji podpořili.)
Jedenadvacátého září oslaví Werner osmdesáté narozeniny. Shodli jsme se na tom, e pokud srovnáme jeho jubileum s výročím jeho eny, jsou jeho narozeniny mnohem méně kulaté a má stále co dohánět.
Martin Burian (1960) je výtvarník, od roku 2015 spoluvydavatel Listů. ije v Rakousku.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.