Jste zde: Listy > Archiv > 2019 > Číslo 1 > Tomasz Dostatni: Můeme věřit právu, kdy nechceme věřit institucím?
Příspěvek hosta pana Tomasze Dostatniho během debaty po slavnostním předání Ceny Pelikán za rok 2018 profesoru Andrzeji Rzeplińskému bohuel nezazněl. Rádi jej
proto jako součást zprávy o slavnostním večeru přetiskujeme.
-red-
Nejsem právník, ale jsem občan země, která u téměř třicet let buduje liberálně-demokratický právní stát. Dvacet šest let jsem proil v komunismu, take vím něco o tom, jak bylo právo pošlapáváno. Jak právo nebylo právem, ale atrapou práva. Vše bylo podřízeno straně. A právo bylo zneuíváno proti lidem.
Státní instituce, které se podařilo po pádu komunismu v Polsku vybudovat, byly a v mnoha případech stále jsou institucemi demokratickými a institucemi právního státu. Jistě to platilo donedávna, ne vládní strana Právo a spravedlnost začala oslabovat princip trojí dělby moci a proměňovat náš právní stát ve stát autoritativní. Veřejné instituce, jakými jsou Ústavní a Nejvyšší soud a Nejvyšší státní zastupitelství, mají být podřízeny politickým direktivám.
Podstatou autoritativního, stejně jako totalitního státu je podřízení všech oblastí veřejného ivota vládnoucí moci – straně. A takový scénář se dnes v Polsku postupně uskutečňuje. Pomocí argumentu, e se v tomto případě uskutečňuje reforma polského soudnictví, dochází de facto k demontái principu trojí dělby moci. Narušena je rovnováha, která umoňuje vzájemnou kontrolu mocí ústavodárné, soudní a výkonné, standardní právní stát je u nás nahrazován autoritářskou praxí.
Jsem dominikánský kněz – katolík. V nauce mojí církve, v jejím sociálním učení, se klade velký důraz na význam právního státu zaloeného na trojí dělbě moci. Kdy u nás legislativní spor vrcholil, zasáhl do debaty polský arcibiskup, předseda biskupské konference. V dopise prezidentu Andrzeji Dudovi, v době, kdy měl podepsat zákony o Nejvyšším soudu a Nejvyšším správním soudu, které měly změnit polské soudnictví, arcibiskup Stanisław Gšdecki připomněl, e katolická sociální nauka si váí systému demokracie, protoe zajišťuje účast občanů na politickém rozhodování, zaručuje jim monost volit a kontrolovat členy vlastní vlády a v případě potřeby je pokojnou cestou vyměňovat.
Opravdová demokracie, napsal Stanisław Gšdecki, je moná pouze v právním státě a na základě správného pojetí lidské osoby. Demokracie vyaduje vytvoření nezbytných předpokladů pro podporu jednotlivců výchovou a vzděláváním ve jménu pravých ideálů a rovně pro podporu subjektivity společnosti vytvářením struktur účasti a spoluodpovědnosti.
Na druhé straně pak je třeba nezapomínat, co prohlásil pape Jan Pavel II. na téma vztahů mezi zákonodárnou, výkonnou a soudní mocí, kdy hovořil k účastníkům kongresu Italského sdruení soudních úředníků, e rovnováha mezi těmito třemi druhy moci, z nich kadá má předem dané kompetence a záběr odpovědnosti, take jedna nikdy nepřevládá nad druhou, je zárukou řádného fungování demokracie.
Ústavy moderních států zpravidla zajišťují nezbytnou nezávislost soudní moci v oblasti zákona. S touto nezávislostí by měl v oblasti svědomí korespondovat ivý cit pro spravedlnost a v oblasti dobírání se pravdy zase ničím nezastřená schopnost objektivního úsudku.
Na tomto místě bych rád zdůraznil, e autentická demokracie je moná pouze v právním státě a na základě odpovídajícího pojetí lidské osoby.
V otázce poloené v úvodu spatřuji rovně moný konflikt člověka s jakoukoliv institucí. Polský básník a spisovatel Antoni Słonimski popsal jednou historku, jak nějaký člověk, kdy odcházel z divadla, měl v šatně problém s oblékáním svého kabátu. Nemohl se rukou trefit do rukávu. Kdy to Słonimski viděl, prohlásil: Při konfliktu člověka s kabátem, jsem vdycky na straně člověka.
Ano, při konfliktu člověka s institucí, jsem vdycky na straně člověka. Toto jsem se učil v době, kdy jsme v minulém reimu bojovali za svobodu. Proto v konfliktu, který zasáhl jak Andrzeje Rzeplińského, tak i řadu dalších soudců polského Nejvyššího soudu a také mnoha dalších soudů, rozhodně bráním jejich práva před institucí státu, který se je snaí doslova a do písmene zlikvidovat.
Samozřejmě existují instituce dobré a špatné, tak jako existují dobří a špatní lidé. Proto je důleité vzdělání. Ale rovně odvaha, které nás, Poláky, učil Jan Pavel II., kdy říkal, e existují pouze dva autentické lidské postoje: solidarita a protest, které nás chrání před konformismem a únikem. Za těmito volbami musíme stát v našem ivotě, kdy jsou porušována základní občanská práva a výdobytky demokracie. Bohuel v Polsku je dnes potřebí solidarity s lidmi z justice a projevů protestu, kdy jsou pošlapávány principy právního státu. To jsou moná silná slova, ale kdy je nevyslovíme a nepotvrdíme vlastními postoji, můeme se jednoho dne probudit do temnoty autoritářského reimu.
Mezititulky redakce.
Tomasz Dostatni (1964) je katolický kněz, dominikán a novinář, vystudoval filozofii a teologii na Papeské teologické akademii v Krakově, po roce 1990 působil v Praze jako novinář a organizátor duchovního ivota, byl ředitelem poznaňského dominikánského nakladatelství W drodze (Na cestě). Je dritelem ceny Gratias agit za šíření dobrého jména České republiky v zahraničí za rok 2017.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.